تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۴۲۸۵۶۹
در نشستی بررسی وضعیت پروژه پتروشیمی دهدشت مطرح شد

آرزوی دیرینه «موحد» چه حال و روزی دارد؟

۲
۱
آرزوی دیرینه «موحد» چه حال و روزی دارد؟
کبنا ؛
پتروشیمی دهدشت با گذشت چندین سال‌ از کلنگ‌زنی، هنوز تا رسیدن به خط پایان عملیات اجرایی راه دور و درازی در پیش دارد.
طرح پتروشیمی دهدشت سال 1384 در هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تصویب رسید و یک سال بعد مجوز تأسیس از سازمان صنایع و معادن گرفت.
فروردین ماه 1385 بود که با حضور مسؤولان وقت کلنگ‌ این طرح در دشت کلاچو به زمین نشست و بر اساس برنامه زمانبندی مقرر شد تا سال 89 به بهره‌برداری  برسد و سودآوری 100 میلیون دلاری برای آن پیش‌بینی شد.
اما با گذشت سال‌ها از کلنگ‌زنی اقدامی در زمینه شروع عملیات و اجرایی کردن آن از سوی مدیران و مسؤولان انجام نشد طی این مدت جز مطالعات و پذیره‌نویسی و افتتاح دفتر پیشرفتی در پروژه صورت نگرفت.
با گذشت یک دهه از کلنگ‌زنی سرانجام آذرماه 95 عدل هاشمی‌پور نماینده پیشین مردم کهگیلویه در مجلس طی مراسمی و با شعار«وعده‌ای که محقق شد» از آغاز عملیات خاکبرداری پتروشیمی رونمایی و بارها در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که هیچ قدرتی نمی‌تواند پتروشیمی دهدشت را از ریل خارج کند.
   
عملیات اجرایی فاز نخست پتروشیمی دهدشت با هزینه 22 میلیارد تومانی سال 95 آغاز شد؛ در این فاز خاکبرداری با حجم سه میلیارد متر مکعب پیش‌بینی شده بود.با شروع عملیات تسطیح زمین و آماده سازی محل احداث طرح و انجام عملیات خاکبرداری، خاکریزی و دیوار چینی در سال ۱۳۹۶ کار تا حدودی سرعت گرفت.
مناقصه EPC طرح در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ انجام و مشارکت شرکت‌های پتروپارس- نارگان برنده مناقصه شد، قرارداد مربوطه در دیماه ۱۳۹۸ به امضاء طرفین رسید و در حال حاضر انجام مهندسی طرح توسط شرکت نارگان از مشارکت و عملیات اجرائی (در آغاز با تجهیز کارگاه) توسط شرکت پتروپارس شروع شده است.
ساختمان‌های غیر صنعتی شرکت شامل کلینیک و ساختمان مهمانسرا در حال اجرا بوده و سوله‌های انبار مواد شیمیایی و قطعات یدکی در حال تکمیل است.
نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی در بازدید و بررسی وضعیت پروژه پتروشیمی دهدشت گفت: فعال شدن پروژه پتروشیمی دهدشت یکی از آرزوهای دیرینه‌ام بود که امروز با فعال شدن این پروژه بسیار خوشحالم و از این بابت خدا را شاکر و سپاسگزارم.
نشستی با حضور حجت‌الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی به همراه دکتر صاحب نسق مدیرعامل شرکت پتروشیمی دهدشت و خسروی، مدیرعامل شرکت پترو پارس ایران، صمیمی دوست معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار شهرستان کهگیلویه و جمعی از کارشناسان و مسؤولان در خضوص وضعیت پتروشیمی دهدشت برگزار و همچنین از عملیات اجرایی احداث کارگاه مرکزی، انبارها و ساختمان آتش‌نشانی و عملیات ساخت دفاتر اداری و کمپ مهندسی که در چند روز گذشته کلید خورد، بازدید کردند.
نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار داشت: امروز در یک خاکریز و علیه فقر، نداری و محرومیت می‌جنگیم و کسانی که در حال کار هستند معتقدم در یک میدان جهادی به تمام معنا در حال تلاش هستند.
   
حجت‌الاسلام موحد افزود: خدمت به همه مردم کار ارزشمند و مقدسی است و بعنوان کسی که به مردم احساس دارم بدون از هیچ گرایش سیاسی دست همه مسؤولان را جهت رفع محرومیت و مشکلات مردم می‌بوسم.
موحد گفت: امروز یکی از بهترین روزهای زندگیم است که شاهد فعال شدن این پروژه هستم.
نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این پروژه یکی از آرزوهای دیرینه‌ام بود که امروز با فعال شدن این پروژه بسیار خوشحالم و از سوی دیگر شاهد بکارگیری فرزندان این منطقه هستم و از این بابت خدارا شاکر و سپاسگزارم.
موحد خاطرنشان کرد: بعد از جلسات و پیگیری‌های مستمر در تهران با مسؤولان مربوطه در رأس وزیر محترم نفت امروز اولین جلسه را برگزار کردیم و از گزارش کاری که دست اندرکاران دادند بسیار راضی هستم و خوشحالم که تلاش‌هایم به ثمر نشست و انشالله درآینده نزدیک شاهد بکارگیری نیروهای بیشتری خواهیم بود.
وی از کلیه دست اندرکاران و مسولان استانی و شهرستانی تقدیر و تشکر کرد.
محمدرضا صاحب نسق مدیر عامل پتروشیمی دهدشت نیز در این بازدید اظهار داشت: در بخش غیرصنعتی، مطالعات ژئوتکنیک، عملیات تسطیع و فنس‌کشی محوطه و همچنین طراحی و نصب دکل مخابراتی و شبکه IT و عملیات حفاظت فیزیکی سایت به سرانجام رسیده بود.
وی افزود: با اجرای این طرح ملی، منطقه دهدشت به یکی از قطب‌های پتروشیمی تبدیل شده و اشتغال زیادی را در دو سال آینده در منطقه ایجاد خواهد کرد.
مدیرعامل پتروشیمی دهدشت گفت: در حال حاضر در شرکت‌های پتروپارس، گوپله، ژالکه، دریا پیمان بوشهر (پیمانکار حراست) تعداد 173 نیرو مشغول به کار هستند که از این تعداد 126 نفر بومی و تعداد 47 نفر غیر بومی مشغول به کار هستند.
   
صاحب نسق افزود: با اجرای این طرح ملی، منطقه دهدشت به یکی از قطب‌های پتروشیمی تبدیل شده و اشتغال زیادی را در دو سال آینده در منطقه ایجاد خواهد کرد.
 مدیرعامل پتروشیمی دهدشت اضافه کرد: در حال حاضر در شرکت‌های پتروپارس، گوپله، ژالکه، دریا پیمان بوشهر (پیمانکار حراست) تعداد ۱۷۳ نیرو مشغول به کار هستند که از این تعداد ۱۲۶ نفر بومی و تعداد ۴۷ نفر غیر بومی مشغول به کار هستند.
فارس نوشت: چشم امید هزاران جوان جویای کار در شهرستان محروم از صنعت کهگیلویه که برای کارگری راهی استان‌های همجوار می‌شوند به بهره‌برداری این طرح صنعتی دوخته شده تا بتوانند طعم شیرین اشتغال در منطقه را برای نخستین بار بچشند. باید دید این رؤیا تا چه زمانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
قرآن موحد قوت ودهش ساخته نی
بهروز
Iran, Islamic Republic of
دوسالش گذشت
واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

همزمان با اردوکشی خیابانی هزاران نفری طرفداران ترامپ که به دنبال رد شکایت وی از وقوع ...
پای اقتصاد روی مین تورم!

پای اقتصاد روی مین تورم!

بودجه 1400 مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس است، چراکه این بودجه نمی‌تواند ...
حکم «سحر تبر» اعلام شد

حکم «سحر تبر» اعلام شد

فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» از صدور حکم محکومیت ده سال حبس خود خبر داد و گفت که ...
1