تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۴۲۸۴۶۵
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام؛

هفته اول دی‌ماه واکسن ایرانی کرونا تزریق می‌شود

۰
هفته اول دی‌ماه واکسن ایرانی کرونا تزریق می‌شود
کبنا ؛در سومین هفته اجرای محدودیت‌های سراسری در کشور طبق اعلام رئیس‌جمهور فقط در ۱۲ شهرستان شرایط قرمز است و مابقی نارنجی یا زرد هستند. در بین این ۱۲ شهر، اما وضعیت پنج شهر بحرانی است؛ شهر آستارا و تالش در استان گیلان و آمل، گلوگاه و نور در استان مازندران شهر‌هایی هستند که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت آن‌ها را بحرانی توصیف می‌کند. حالا با وجود آرامش نسبی و کاهش آمار ابتلا، بستری و فوتی‌ها، نگرانی‌ها برای دورهمی‌های شب یلدا همچنان ادامه دارد. روز گذشته هم رئیس‌جمهور از مردم خواست مراسم شب یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند تا دستاورد‌های مهار نسبی کرونا با برپایی دورهمی‌های یلدایی دوباره بر باد نرود. آخرین خبر‌ها از واکسن وطنی کرونا هم از مجوز وزارت بهداشت برای تزریق انسانی این واکسن در هفته اول دی ماه حکایت دارد. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اطمینان از کیفیت واکسن ساخت این ستاد برای تزریق این واکسن اعلام آمادگی کرده‌است.
آخرین گزارشات وزارت بهداشت از ادامه روند کاهشی ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا حکایت دارد. در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۲۲ آذر ماه، ۸ هزار و ۲۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۶ نفر از آن‌ها بستری شدند. حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۸۱۸ نفر رسیده‌است.
طی همین زمان، ۲۲۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۱ هزار و ۹۴۹ نفر رسید. تاکنون ۸۰۰ هزار و ۸۵۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵هزارو۷۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۶ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۹۷۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. به‌رغم روند کاهشی بیماری، اما با عنایت به نقش دورهمی‌ها در انتقال ویروس در روزشمار شب یلدا و دورهمی‌های آن، نگرانی‌های یلدایی برای شیوع افسار‌گسیخته کرونا جدی است؛ سازمان جهانی بهداشت هم همین نگرانی را برای جشن‌های کریسمس دارد.

آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دیماه - ایسنا

آمادگی دولت برای تولید و خرید واکسن کرونا
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روند رو به بهبود بیماری کرونا در کل کشور افزود: «در حال حاضر فقط در ۱۲ شهرستان در کل کشور شرایط قرمز است و مابقی نارنجی یا زرد هستند.»
وی با بیان اینکه در کنار مردم، اقدامات به موقع قرارگاه عملیاتی و نیرو‌های ناجا، هلال احمر، مؤسسات مردم نهاد و بسیج هم تأثیر فراوانی داشته است، یادآور شد: «هر زمان ما حس کنیم که دیگر مسئله کرونا حل شده‌است و عادی‌انگاری شود، مشکلات بیشتر می‌شود.»
روحانی با اشاره به اینکه یک نفر مبتلای بی‌علامت ممکن است ۲۰ تا ۳۰ نفر را آلوده و مبتلا کند، افزود: «خدای ناکرده یک شب یلدایی می‌تواند این شرایط خوب را برعکس کند و به هم بریزد. اگر خانواده‌ها دور هم جمع شوند، یک نفر آلوده باشد و همه را مبتلا کند، ما دو هفته بعد از شب یلدا ممکن است شاهد موج جدید و موج مرگ و میر باشیم، بنابراین از مردم خواهش می‌کنم این شب یلدا مجازی و الکترونیکی برقرار شود و از طریق مجازی به یاد هم باشیم و حال هم را بپرسیم.»
رئیس‌جمهور در خصوص واکسن کرونا هم با بیان اینکه همه اقدامات لازم برای ساخت واکسن در داخل و واردات خارجی صورت گرفته و انجام خواهد شد، گفت: «دولت آماده است هر اقدام و کمکی که لازم باشد به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند و برای خرید واکسن با توجه به اینکه هنوز سازمان جهانی بهداشت واکسنی را تأیید نکرده‌است، اما دستور دادیم هر واکسنی که وزارت بهداشت مؤثر بداند، خریداری شود و بانک مرکزی هم هماهنگ است و مشکلی در این زمینه نداریم.
هفته اول دی ماه موعد تزریق واکسن ایرانی کرونا
آخرین اخبار از واکسن وطنی کرونا حاکی از آن است که با مجوز وزارت بهداشت، هفته اول دی ماه تزریق واکسن کرونای تولید ستاد اجرایی فرمان امام انجام خواهد شد.
مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با تأکید بر اینکه مطمئن هستیم بهترین واکسن را در کشور تولید خواهیم کرد، افزود: «بنده و همه همکارانم در ستاد اجرایی فرمان امام آمادگی تزریق این واکسن را داریم و ما همه این واکسن را تزریق خواهیم کرد.»
به گفته وی این نوع واکسن از ویروس کشته شده تولید می‌شود و کمترین تبعات را خواهد داشت. مخبر تصریح کرد: «هموطنان ما هیچ مشکلی در تزریق و تهیه این واکسن در کشور نخواهند داشت.»
طبق اظهارات وی هر فاز تزریق این واکسن ٢٨روز طول می‌کشد و این فرآیند در سه فاز انجام خواهد شد. این واکسن ابتدا روی ۵۶ نفر تزریق خواهد شد و روی جنسیت‌ها و یون‌های مختلفی آزمایش می‌شود.
در فاز دوم این واکسن به ۵٠٠ نفر تزریق خواهد شد و برای فاز سوم هیچ محدودیتی اعمال نمی‌شود و ما می‌توانیم به تولید انبوه برسیم. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام تأکید کرد؛ «سه تا چهار ماه بعد از تست انسانی، ما به نقطه‌ای خواهیم رسید که کشور از واردات این واکسن بی‌نیاز می‌شود.»
ورود ۳ واکسن دانش‌بنیان‌ ایرانی کرونا به فاز انسانی در دی ماه - ایرنا

۱۲ شهر قرمز و ۵ شهر بحرانی
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح آخرین وضعیت کووید ۱۹ در شهر‌های کشور گفت: «اکنون در سطح کشور ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند.»
وی با بیان این هفته گذشته ۳۴ شهر در کشور قرمز بودند و چهار استان اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران نیز قرمز بودند، افزود: «در این هفته و امروز بر اساس آخرین اطلاعات تنها استان گیلان و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند. در همین راستا از ۳۴ شهر قرمز، در حال حاضر فقط ۱۲ شهر قرمز هستند.» به گفته رئیسی از امروز ۲۳ آذر ماه، شهر‌هایی که جزو این لیست ۱۲ تایی نیستند، از وضعیت قرمز خارج خواهند شد. در گیلان چهار شهر آستارا، بندر انزلی، رودسر و تالش و در مازندران پنج شهر آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا قرمز هستند. شهر زرین‌دشت در فارس، بافت در کرمان و گمیشان در گلستان نیز در وضعیت قرمز به سر می‌برند که هنوز روند نزولی نداشتند.
در عین حال در بین این ۱۲ شهر، پنج شهر است که وضعیت بحرانی دارند؛ این شهر‌ها در گیلان شامل دو شهر آستارا و تالش و در مازندران آمل، گلوگاه و نور هستند.

هشدار یلدایی آقای سخنگو
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: «ویروس نشان داده که غفلت از آن باعث می‌شود بیماری سریعاً بازگردد، شعله‌ور شود و به تدریج شهرها، استان‌ها و نهایتاً سطح کشور را قرمز کند و کشور را در معرض میزان بالای ابتلا و مرگ و میر بالا قرار دهد. بنابراین به هیچ وجه نباید از این بیماری غفلت کرد.»
معاون وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه ۵۱ درصد ابتلا در موارد بیمارستانی و بستری ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است، گفت: «خواهشم آن است که مردم خیلی این موضوع را جدی بگیرند به ویژه در شب‌های منتهی به شب یلدا لازم است به این موضوع بسیار توجه شود. اگر غفلتی صورت گیرد تمام دستاورد‌ها را از بین می‌برد.»
از جریمه‌های کرونایی چه خبر؟!
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه صحبت‌هایش در زمینه محدودیت‌ها از کاهش ۳۱ درصدی تردد خودرو‌ها در جاده‌های بین شهری خبر داد که بر همین اساس هم تصادفات خسارتی ۴۶ درصد، تصادفات جرحی ۳۰ درصد و تصادفات فوتی هم ۴۲ درصد کاهش یافته‌است.
رئیسی درباره جریمه‌هایی که به دلیل نقض ممنوعیت تردد از ۹ شب تا ۴ صبح انجام شده‌است، گفت: «تاکنون ۶۰۰ هزار جریمه در این زمینه انجام شده‌است. در بحث تردد خودرو‌ها در شهر‌های قرمز ۶۰ هزار جریمه، شهر‌های نارنجی ۵۲ هزار جریمه انجام شده‌است. در زمینه خودرو‌ها و مسافرت‌های بین جاده‌ای ۷۷۲ هزار خودرو برگشت داده شده‌اند. این خودرو‌ها می‌خواستند وارد شهر دیگری شوند که برگردانده شده‌اند. ۲ میلیون تذکر به خودرو‌ها داده‌شده‌است.»
به گفته وی در زمینه تخلفات اصناف نیز تاکنون ۲۳ هزار پلمب انجام شده‌است.
نام شما

آدرس ايميل شما

حکم «سحر تبر» اعلام شد

حکم «سحر تبر» اعلام شد

فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» از صدور حکم محکومیت ده سال حبس خود خبر داد و گفت که ...
خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي ...
معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

روز گذشته یکی از اعضای سابق هیئت دولت مجرم شناخته شد و معاون رئیس جمهور هم برای ادای ...
1