تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۴۲۸۴۴۳
به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یاسوج صورت گرفت؛

در گفت و گو با وزیر اسبق آموزش و پرورش؛ ماه بیست و هشتی یا دانشگاه فرهنگیان؟

۳
۰
در گفت و گو با وزیر اسبق آموزش و پرورش؛ ماه بیست و هشتی یا دانشگاه فرهنگیان؟
کبنا ؛
اخیرا با انتشار اخباری از صداوسیما در خصوص حذف ماده 28 آموزش و پرورش مبنی بر اینکه از سال آینده از طریق ماده 28 استخدام صورت نگیرد و فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان نیرو جذب آموزش پرورش ‌شود، انتقادات زیادی متوجه آموزش و پرورش شد. که در همین خصوص معاون برنامه ریزی آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه داده و گفت: طبق قوانین و مقرراتی که داریم و بر اساس نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت‌مان، سهمیه‌ها و مجوزهای استخدامی که از سازمان اداری و استخدامی می‌گیریم، به ماده 28 و جذب از طریق کنکور تقسیم می‌شود. با این حال وزیر اسبق آموزش و پرورش در خصوص دانشگاه فرهنگیان می گوید که معلمان ماده بیست و هشتی توانایی تدریسی معلمان دانشگاه فرهنگیان را ندارند.
گفتگوی زنده اینستاگرامی مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان یاسوج اقای بنیامین رحمت صفا با محمود فرشیدی وزیر سابق آموزش و پرورش در دولت آقای احمدی نژاد روز بیستم آذرماه با موضوع «نقش دانشجو معلم و دانشگاه فرهنگیان در پیشرفت علمی کشور» برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز؛ خلاصه ای از این گفت و گو به شرح زیر است.

*ما باید شاخص های برتر اسلامی ایرانی تربیت کنیم،ما باید الگوی خود را معلمان زمان هشت سال دفاع مقدس قرار بدهیم، باید معلم تمام ارث پدری خود را برای دانش آموزانش تبلت بخرد تا به کلاسهایشان برسند، الگوی ما باید شهید رجایی، بهشتی و مطهری باشد، به قول مقام معظم رهبری اینها معلمان قهرمان هستند.
*منزلت معلم فراتر از معیشت معلم است و معیشت فرع بر منزلت معلم است، از نظر معیشتی نیز باید به معلم و دانشجو معلم رسیدگی شود،همانطور که مقام معظم رهبری دستور دادن به سازمان برنامه و بودجه که به وضعیت معلمان رسیدگی شود، به دانشجو معلم از عدم استخدامی آنها سخن نگویند.
*اساسی ترین کار ما آموزش و پرورش هست،همان طور که مقام معظم رهبری گفتند همانطور که امام راحل گفتند. متاسفانه الان ما احساس فاصله می کنیم بین آنچه رهبر عزیز گفته اند با آنچه در عمل و اجرا از مسئولین می بینیم. اینها مشکلاتی است که برای آموزش و پرورش ایجاد کرده اند.
*در رابطه با نامه وزیر علوم به مقام معظم رهبری، از کسانی که به این نامه واکنش نشان دادند ، و اعتراض کردند تشکر می کنم. واقعا این یک حرف و حرکت غلطی بود، همان طورکه مقام معظم رهبری فرمودند که ماده 28 یک استثنا است اینها می‌خواهند یک استثنا را تبدیل به یک قاعده و اصل کنند.
*علتش چیست، این دسته از افراد که مخالف تربیت معلم و فرهنگیان هستند، می گویند که آموزش پرورش و تربیت معلم صرفا فقط مصرفی هست، هزینه بار هست، بجای اینکه بیاییم 4سال هزینه یک دانشجو کنیم(چوب حراج بزنیم به مدارس دولتی، جاده بسازیم، سد بزنیم، نیروگاه بزنیم) از سایر دانشگاها به صورت رایگان استخدام کنیم. هزینه بر بودن دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم یک سخن فریبنده و در ظاهر صریح ولی اصل آن باطل است.
*کجا یک دکترای ریاضی می‌تواند به بچه کلاس اولی خود ریاضی اول ابتدایی یاد دهد. اینها به قول رهبر معظم انقلاب تخصص ندارند، اموزش ندیده اند، دانشگاه تربیت معلم و فرهنگیان یک دانشگاه انسان ساز است، هویت ساز، معلم ساز است، اینقدر با ارزش بود در اوایل انقلاب که حضرت امام راحل نامه تبریک باز گشایی، ویژه هر سال برای تربیت معلم می‌فرستادند، اوج تربیت معلم زمان شهید رجایی، شهید باهنر و مطهری و بهشتی بود که نشان داد در جنگ هر موقع نیاز بود معلمان می‌رفتند،  دانشگاه تربیت معلم(فرهنگیان) اینجور معلم تربیت می‌کرد.
*برجسته ترین و مهم ترین نظام آموزش عالی کشور که متناسب با ارزش های نظام اسلامی باشد نظام تربیت معلم است.
*در رابطه با گزینش تربیت معلم، یک سخن کافیست از بیان رهبر عزیز ما که فرمودند سفت و سخت بگیرید، آسان نگیرید،فردا یک نفرشان اگر مدیرکل شد، و هیچ نشانی از هویت معلمی نداشته باشد چه فاجعه ایی خواهد شد.قدرتمندترین بازوی فرهنگی نظام اسلامی آموزش وپرورش است، که هرکس نمی تواند به راحتی آن را خراب کند.
ضرورت توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان چیست؟ و چرا دولتمردان اصرار برای حذف دانشگاه فرهنگیان و جایگزین کردن آن با فارغ التحصیلان سایر دانشگاها را دارند؟
دانشگاه فرهنگیان اصلاً قابل قیاس با سایر دانشگاه ها نیست. دانشگاه فرهنگیان بالا ترین دانشگاه کشور است، این صحبت من نیست صحبت مقام معظم رهبری است و ماده ۲۸ یک استثنا است و کاری غیر اصولی است که بیایند دانشگاه فرهنگیان را حذف و از طریق ماده ۲۸ جذب کنند، همانطور که گفتم وقتی که یک نفر را بر مسئولیت دانشگاه فرهنگیان می‌گذارند که می‌گوید من اصلا اعتقادی به دانشگاه فرهنگیان و سند تحول بنیادین ندارم، در شورای عالی آموزش و پرورش نیز افرادی هستند که موافق سند بیست و سی و مخالف تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان هستند. این گفته من طبق سندی موثق و منبع معتبر است.
آیا حرکت به سمت آموزش‌های غربی یعنی سند بیست و سی می‌تواند مشکلات اساسی آموزش پرورش را حل کند؟ هیچ کشوری زمام تربیتی خود را به دست کشور دیگر نمی دهد، قلب ۴۰۰ سال از غرب با تفکر بریده شدن از آسمان و نگاهی اومانیستی آماده برای کار است، خیلی بد است برای انقلابی که دنیا را به تحرک وا داشته است، زمام تربیتی خود را به دست دشمن و غرب بسپارد. چطور ما می توانیم تربیت دانش‌آموزان و بچه‌های خودمان را به دست آنها بسپاریم تا تفکر و روش اومانیستی خود را پیاده کنند. این اولین بار است که در دنیا و جهان ما آمدیم و یک سند با معرفت دینی در مقابل سند اومانیستی و  غربی در دنیا ارائه دادیم.
ریشه مشکلات آموزشی کشور چیست؟
یک واقعیت تلخ است اما باید پذیرفت بعد از انقلاب پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان ما آمدند ریشه استمرار انقلاب اسلامی را شناسایی کردند آن ریشه ها از جمله شهید رجایی شهید بهشتی شهید باهنر و شهید مطهری بودند و این ریشه ها را زدند. آنها می دانستند که این شهیدهای بالا راه امام و امت به جمهوری اسلامی را شناختند و خطری برای آنها حساب می شوند.
آیا اجرای سند تحول 9 سال از تصویب آن می‌گذرد تمام مشکلات آموزش و پرورش ما را حل می‌کند؟
اگر سند تحول اجرا بشود خیلی از مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد اما باید به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند «سند تحول را به فرهنگیان ما یاد بدهید و فرهنگیان ما را با سند تحول آشنا کنید». سند تحول دنبال تربیت یک فرد طراز اول انقلاب و تراز اول اسلامی است و قطعاً در اندازه خود می‌تواند بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را حل کند.
آخرین عرض بنده این است که دوستان ما در زمینه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم و در زمینه آموزش و پرورش، سخنان مقام معظم رهبری درباره عدالت آموزشی سند تحول را بررسی کرده و آن را جلو ببرند و زمین نگذارند تا باور ندارند که به فراموشی سپرده شود و از آنها می خواهند که این سخنان را در دست گرفته و تقویت کنند. همیشه می خواهم در دفاع از  حق دانشگاه فرهنگیان یا تربیت معلم و جامعه فرهنگیان و آموزش و پرورش مطالبه‌گر باشم تا از مشکلات آموزش و پرورش کاسته شود.
آرزوی موفقیت و سربلندی دارم اول برای مقام معظم رهبری و شما دانشجو معلمان عزیز.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
باسلام خانم معلمین که فارغ التحصیل دانشگاه هستند در رشته آموزش پيش دبستانی هستند هم اکنون در مدارس ابتدایی غیر انتفاعی مناطق محروم مشغول تدریس هستند و کار عملی انجام دادن کوله‌باری از تجربه دارند به امید استخدام در آموزش‌وپرورش وپرورش با حقوق کم و بیمه نصف نیم بدون هیچ گونه نظارتی و قراردادهای سوری بخاطر ترس از بیکار شدن مجبورند که سکوت کنند ظلم به این قشر محروم نکنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
باسلام لطفآ مدرک تحصیلی ببین بعد قضاوت کنید چرا اینقدر منافع شخصی ایمانهانتان ربوده با جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاه که رشته مورد نیاز آموزش و پرورش معلم ابتدایی در مناطق محروم کشور است ظلم می کنید رشته‌های آنها آموزش ابتدایی پیش دبستانی هست
دنا
Iran, Islamic Republic of
تو این شرایط اقتصادی چطور ممکنه حاکمیت زیر بار چند ده هزار میلیاد هزینه ایجاد زیرساخت دانشگاه تربیت معلم بره.....یه ازمایشگاه بخواید تو یه مرکز تربیت معلم راهاتدازی کنید میلیاردها هزینشه...سالانه ۵۰هزار نفر رو با چه زیر ساختی قراره پرورش بدین....بسیاری از اساتید تربیت معلم به شدت ضعیفا و قابل قیاس با استاید برتر دیگر دانشگاهها نیستند....مگه قراره یه دکتری ریاضی بدون طی کردن مراحل امادگی بیاد بره برا دانش اموز ابتدایی تدریس کنه....اصلا میشه انواع رشته نیاز معلمی در دانشگاهها در نظر بگیرند بعد منتخبان این دانشگاهها بیان دو سال تربیت معلم فقط شیوه های اموزش و پرورش یاد بگیرن.....


اگر میتونه زیرساخت‌های تربیت معلم رو اماده کنه و کیفیت اساتید رو بالا ببره ..علی یارتون.. ....که در چنین شرایطی امکان نداره.....

بعد تکلیف نخبگان دیگر دانشگاهها که بعد از تحصیل به تدریس علاقمند شدن چیه؟ یعنی دیگه اینهمه نخبه ای باید قید معلمی رو بزنن.....

تکلیف اینهمه هزینه میلیارد دلاری که برای فارغ التحصیلی در دیگر دانشگاهها میشه چی؟

یعنی استعداد شکوفا کنیم ..صنعت که نداریم ..اموزش هم نمیخوانشون...خدماتی هم نیست.....فرار کنن برن موشک بسازن

یه کم تفکر خوبه.....
حکم «سحر تبر» اعلام شد

حکم «سحر تبر» اعلام شد

فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» از صدور حکم محکومیت ده سال حبس خود خبر داد و گفت که ...
خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي ...
معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

روز گذشته یکی از اعضای سابق هیئت دولت مجرم شناخته شد و معاون رئیس جمهور هم برای ادای ...
1