تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۴۲۸۴۳۵
در واکنش به سخنان اردوغان انجام گرفت

سفیر ترکیه به وزارت خارجه احضار شد / گزارش توییتری سخنگوی وزارت امورخارجه از احضار سفیر ترکیه / واکنش نماینده آذربایجان به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان

۰
سفیر ترکیه به وزارت خارجه احضار شد
کبنا ؛سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، با اشاره به احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه ، در پی اظهارات رجب طیب اردوغان، گفت: ‏به سفیر ترکیه گفته شد بنا کردن سیاست خارجی‌ بر خیالات، خردمندانه نیست.

بیشتر بخوانید:

شعرهای جنجالی اردوغان رئیس جمهور ترکیه در باره رود ارس ( فیلم )

به گزارش کبنا، سعید خطیب زاده، در صفحه توییتر خود در این زمینه نوشت : «‏به سفیر ترکیه گفته شد بنا کردن سیاست خارجی‌ بر خیالات، خردمندانه نیست. بسیارند در ترکیه‌ که تاریخ را نیک می‌دانند. لازم است پیش از خوانش شعرها، ریشه اصلی سرایش آن را به دولتمردان خود یادآوری کنند. آذربایجان غیور، پاره تن ‎ایران عزیز، همواره دژ مستحکم ‎وطن بوده است.».

سفیر ترکیه به وزارت خارجه احضار شد
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428435-2.jpg

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از احضار سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول رئیس جمهور ترکیه در سفر به باکو خبر داد.
 سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر تاکید شد جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است.
خطیب زاده افزود: در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعا های ارضی و امپراطوری های جنگ افروز و توسعه طلب سال هاست که سپری شده است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در ادامه اضافه کرد :به سفیر ترکیه تاکید شد جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی دهد و همان طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، در خصوص امنیت ملی خود حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.

واکنش نماینده آذربایجان به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان
یک عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در واکنش به بازخوانی سرود محلی آراز آراز توسط رجب طیب اردوغان که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه بود، گفت: هر کسی که بخواهد از ظن خود در صفوف منسجم ملت ما انشقاق ایجاد کند، خودش را ارزان فروخته است.
حسین حاتمی در مورد شعرخوانی رئیس جمهوری ترکیه در یک رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان اظهار کرد: سرود آراز آراز یک سرود محلی با مضامین نوستالژیک است و اراده سیاسی از آن اراده بعید و بیهوده‌ای است. با این حال اگر کسانی بخواهند آن را احیانا دستمایه اغراض سیاسی خود قرار دهند و الحاق و پیوستی را تصویرسازی کنند باید بدانند که قاعده طبیعت این است که جزء به کل می‌ پیوندد.
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس با بیان اینکه ما علاقه‌مند نیستیم یک قطعه موسیقی، تصنیف یا شعر را به معنای سیاسی تعبیر و تفسیر کنیم، گفت: چرا که ملت‌های منطقه مسیر صلح و دوستی را برگزیده‌اند و نغمه‌های شوم تفسیر شدنی نیست. ملت ما در قلمرو خودش بسیار متحد است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: به شخصه علاقه‌ای به تفسیر قرینه‌ها و ابهام و کنایه‌ها آنهم از یک تصنیف یا قطعه شعر موسیقی ندارم چرا که صفوف ملت ما در داخل کشور بسیار مستحکم و نظام اجتماعی اقوام ایرانی، دیرینه، مستحکم و آینده‌دار است و هر کسی بخواهد از ظن خود در صفوف منسجم ملت ما انشقاق ایجاد کند، خودش را خسته می کند.
 رجب طیب اردوغان در یک رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان بیتی از شعر مشهور "آراز آراز" خطاب به رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را خواند که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

حکم «سحر تبر» اعلام شد

حکم «سحر تبر» اعلام شد

فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» از صدور حکم محکومیت ده سال حبس خود خبر داد و گفت که ...
خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي ...
معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

روز گذشته یکی از اعضای سابق هیئت دولت مجرم شناخته شد و معاون رئیس جمهور هم برای ادای ...
فایل های مرتبط
1