تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۴۲۸۱۶۰
طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بررسی شد

طرح مجلس؛ لجبازی یا رفع تحریم‌ها

۳
۱
طرح مجلس؛ لجبازی یا رفع تحریم‌ها
کبنا ؛طرح اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریم‌ها امروز در حالی در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید که امروز مقامات دولت خواستار برخورد منطقی و باطمانینه با موضوعات مهم و اساسی مانند پرونده هسته‌ای شدند. اختلاف دولت و مجلس بر سر طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به یک چالش سیاسی تبدیل شده و نظر دولت و مجلس هم اکنون برای عبور از تحریم‌ها یکی نیست.
 به گزارش گروه سیاسی کبنا، روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی «طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کردند طرحی که هدف آن همانطور که در عنوانش آمده رفع تحریم است.
 نمایندگان در این طرح دولت را موظف کردند در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، ۲ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.
 «محمد باقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب این طرح گفت:‌ «امروز مجلس تصمیمی را که جاده یک طرفه بود، پایان داد و البته در این طرح این فرصت برای غربی‌ها فراهم است که اگر می‌خواهند، به تعهدات خود درباره برجام عمل کنند».
  از همان آغاز بررسی این طرح در جلسه علنی مجلس کارشناسان و تحلیلگران نسبت به پیامدهای این طرح هشدار داده‌اند دیروز «علی ربیعی» و «سعید خطیب زاده» در نشست‌های خبری، مخالفت دولت و دستگاه دیپلماسی را با این طرح اعلام کردند. سخنگوی دولت گفت: «مجلس نمی‌تواند در موضوع توافق هسته‌ای دخالت کند و آن را از اختیارات شورای عالی امنیت ملی می‌داند»، وی بر این نظر است که این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمک نمی‌کند.
  امروز هم دولتی‌ها بار دیگر نسبت به پیامدها و آثار این طرح هشدار و انذار دادند. حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری در نشست امروز هیات دولت در این خصوص گفت: «دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند».
 همچنین «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری هم امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و از ارائه نامه دولت به شورای نگهبان خبر داد.
  جهانگیری از تدبیر رهبر انقلاب برای مدیریت مسئله هسته‌ای و واگذاری آن به شورای عالی امنیت ملی گفت و یادآورشد که «بر اساس تدبیری که رهبر انقلاب براساس قانون اساسی کردند مدیریت مسئله هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده و از اصلی‌ترین مسائل امنیت ملی کشور است».
وی با بیان اینکه ورود مجلس به این موضوع به مصلحت نیست اظهار کرد: «اکنون راهبرد فشار حداکثری به بن‌بست رسیده، ما نباید در چنین مقطعی مدیریت هسته‌ای را تغییر بدهیم و تغییر مدیریت هسته‌ای در چنین شرایطی می‌تواند فشار زیادی به کشور وارد کند».
موضوع اختیارات قوا موضعی است که روز گذشته برخی از نمایندگان آن را یادآور شده و گفتند که مجلس حق قانونگذاری دارد. معاون اول رییس جمهوری امروز در این خصوص گفت: من یکبار همین جا عنوان کردم که قانونگذاری حق مجلس است و ما نباید قبول کنیم که در جای دیگری قانونگذاری انجام شود. در عین حال اجرا هم حق دولت است و مجلس نباید در امور اجرایی دخالت کند و این درست نیست.
  وی اضافه کرد: «همانطور که قانونگذاری، ریل‌گذاری تفکیک قوا تفسیر شده و در قانون اساسی گفته شده رییس‌جمهوری به عنوان کسی که از طرف مردم انتخاب می‌شوند در قانون اساسی بر اساس اصول متعدد قانون اساسی اختیاراتی دارد که باید عمل کند».
 جهانگیری با بیان اینکه وزیر خارجه اختیاراتی دارد که در سیاست خارجه باید عمل کند، تاکید کرد: «اینکه به او می‌گویند آنطور که ما می‌گوییم حرکت کن یا در انرژی هسته‌ای گفته شود که این سانتریفیوژ را اینجا نصب کن، این مدیریت اجرایی نیست و قطعاً دخالت در امور اجرایی است».
 وی داشتن «بار مالی، دخالت در کار قوه مجریه و شورای عالی امنیت ملی» را از ایرادات این اقدام مجلس عنوان کرد و گفت: «نمی‌شود با موضوع مهم امنیت ملی کشور برخورد لحظه‌ای و احساسی کرد و این نیازمند تدابیر زیادی هست دولت مخالف است و نظر دولت را هم به شورای نگهبان نوشتیم و امیدواریم شورای نگهبان مد نظر قرار دهد».
 «محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوری هم امروز به جمع خبرنگاران آمد و «با ناپخته خواندن این طرح» به اظهارات روز گذشته «محمد حسین فرهنگی»، سخنگوی هیات رییسه مجلس واکنش نشان داد.
 محمدحسین فرهنگی عصر روز گذشته گفته بود که «مجلس برای این طرح هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده و بیش از ۲ ماه با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مذاکره شده است. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مقدمات شورا را فراهم می‌کند».
 واعظی در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: «رئیس شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور است و از طرف دیگر هم هیچ هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی نکردند. البته اعلام کردند با دبیرخانه هماهنگی داشتند که البته دبیرخانه به تنهایی جایگاهی ندارد و باید مقدمات کار را آماده کند تا در جلسه شورای عالی مطرح شود».
  رییس دفتر رییس جمهوری یادآورشد: «اعتبار دبیرخانه به این است که مطالب آن در شورای عالی مطرح شود وگرنه دبیرخانه چند کارمند هستند و هیچ شأنی برای دبیرخانه نیست. ضمن اینکه دبیرخانه هم ممکن است در خفا هماهنگی کرده باشد ولی اجازه از آقای رئیس جمهور و شورا نگرفتند و درصورت دریافت اجازه باید آن را اعلام کند.»
به گزارش کبنا، نمایندگان مجلس نظرات دیگری پیرامون طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دارند و برخی از نمایندگان نیز دولت را به سیاسی‌کاری و لجبازی متهم کردند.

   https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428160-2.jpg

دولت دنبال سیاسی‌کاری و لجبازی با مجلس است
نایب رئیس مجلس گفت: شاهد سیاسی کاری و لجبازی دولت با مجلس هستیم، دولت حاضر نیست موفقیتی به نام مجلس ثبت شود اما مجلس نگاه سیاسی یا قبیله‌ای به موضوعات ندارد.
 سید امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی درباره اینکه «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» چگونه می‌تواند منجر به کاهش تحریم‌ها شود گفت: با توجه به تجاربی که در این 7 سال داشتیم و همچنین تجارب گذشته در تیم‌های مذاکره کننده قبلی در مورد موضوع هسته‌ای به وضوح مشخص است زبانی که آمریکایی‌ها و کشورهای غربی می‌فهمند چیست؛ بنابراین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس همین تجارب گذشته طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تدوین کردند و به تصویب رساندند.
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: بر اساس همان تجارب عرض می‌کنم که وقتی در موضع مذاکره با آمریکا و کشورهای غربی هستیم نه تنها باید با قاطعیت اقدام متقابل انجام بدهیم بلکه کاری کنیم که طرف‌های غربی مذاکره مجبور باشند پای میز مذاکره بنشینند و گفتگو کنند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی طرف‌های غربی و آمریکا در موضوع غنی سازی 3 درصد با ایران وارد مذاکره می‌شوند ما باید به غنی سازی 5 درصد و بعد از آن 20 درصد دست یابیم؛ در این صورت است که آنها همواره به دنبال ما خواهند بود و به جای آنکه ایران بخواهد نظر آنها را تأمین کند، آن‌ها باید اقدامی کنند که نظر ما تأمین شود؛ بنابراین اینجاست که می‌توانیم در مورد کاهش تحریم‌ها با طرف‌های مقابل خود رایزنی‌های دیپلماتیک یا مذاکره داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها می‌تواند قدرت ایران را برای فشار به آمریکا و کشورهای غربی جهت کاهش یا لغو تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای بالا ببرد گفت: در این طرح لغو یک سری از محدودیت‌ها و افزایش توان هسته‌ای کشور را دنبال می‌کنیم تا به واسطه آنها دست ایران با طرف‌های مذاکره کننده هسته‌ای بازتر باشد و بتواند برای لغو تحریم‌ها قدرت رایزنی‌های بیشتری داشته باشد.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا دولت با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مخالف است؟ تصریح کرد: این سئوال را باید دولتمردان پاسخ دهند که با طرح مجلس مخالف هستند یا خیر، اما به هر حال دولت از ابتدا با شعار تَرک انداختن بر دیوار تحریم‌ها و یا کاهش تحریم‌ها بر سرکار آمد که متاسفانه تا الان نتوانسته موفق شود، حالا اگر این طرح مجلس اجرا شود و موفقیت‌هایی در سطح بین الملل در زمینه کاهش تحریم‌ها کسب شود، نمی‌تواند برای دولت خوشآیند باشد، زیرا عملکرد چندین ساله دولت بر باد می‌رود؛ در واقع در این موضوعات ما شاهد سیاسی کاری و لجبازی دولت با مجلس هستیم که اگر موفقیتی هم به دست می‌آوریم به اسم مجلس تمام نشود اما مجلس شورای اسلامی نگاه سیاسی یا قبیله‌ای به موضوعات ندارد و هر جایی ببیند می‌تواند خدمتی به مردم ارائه کند با تمام توان خود به صحنه می‌آید و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
وی افزود: باز هم بر اساس تجربه این چند ماهه این مطلب را عرض می‌کنم که دولت حاضر نیست موفقیتی به نام مجلس ثبت شود. مثلاً مجلس طرح معیشتی مطرح می‌شود و نماینده دولت به شدت با آن مخالفت می‌کند بعد می‌بینیم رئیس جمهور محترم در ستادی که مجوز قانونی و عملکرد آن جای سؤال دارد، اختصاص یارانه نقدی به مردم را تصویب می‌کند.

دولتمردان در جایگاه تصمیم گیری برای نمایندگان مجلس نیستند
عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اظهارات دولتمردان در خصوص مصوبه لغو اقدام راهبردی در مقابله با تحریم‌ها پذیرفتنی نیست.
حسینعلی حاجی دلیگانی به مخالفت دولتمردان با مصوبه طرح اقدام راهبردی با لغو تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: اظهارات دولتمردان در خصوص مصوبه مجلس شورای اسلامی تداخل در کار قوا محسوب می‌شود و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
نماینده مردم شاهین شهر، برخوار، و میمه در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس شورای اسلامی دستور دهنده و ریل گذار است و دولت هم بایستی هر قانونی را که نمایندگان تصویب کردند اجرایی کند.
عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولتی‌ها نمی‌توانند اعلام کنند که مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را اجرایی نمی‌کنند و قطعاً اینگونه اظهارات خلاف قانون اساسی است و  البته در جایگاهی هم نیستند که بخواهد برای مجلس تصمیم بگیرد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولتمردان به دنبال خط سازش با آمریکا هستند و در این هفت سال هم نشان داده شد که غربی‌ها هیچ نفعی برای مردم ندارند.

دشمنان بدانند بازی یک طرفه به پایان رسیده است
رئیس مجلس پس از تصویب کلیات طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها، گفت: مجلس با تصویب کلیات این طرح این پیغام را به دشمنان داد که بازی یک طرفه به پایان رسیده است.
محمدباقر قالیباف پس از تصویب کلیات طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، گفت: مجلس با تصویب کلیات این طرح این پیغام را به دشمنان ایران اسلامی داد که بازی یک طرفه به پایان رسیده است.

دولت حق دخالت در امور مجلس را ندارد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که ابراز مخالفت دولت با مصوبه مجلس دخالت درامور قوه مقننه است.
فریدون عباسی با اشاره به اعلام مخالفت سخنگوی دولت با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی گفت: مسئولین اجرایی کشور پا را از گلیماشان درازتر کرده‌اند. این مسئولین خود را صاحب مملکت می‌دانند از زمانی که روی کار آمده‌اند این رفتار و گفتار را داشته‌اند.
نماینده مردم نماینده مردم کازورن و کوه چنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولتی‌ها در گذشته اشتباهاتی داشته‌اند و حاضر نیستند قبول کنند که اشتباه کردند و این حال و روز کشور است.
این نماینده مجلس اظهار داشت: اکنون دولتی‌ها تلاش مذبوحانه می‌کنند و با فشارهای اقتصادی که به مردم آورده‌اند می‌خواهند آنها را تحریک کنند و زمینه ذهنی مردم را برای مذاکره ذلیلانه آماده کنند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به آنها اخطار می‌دهم که در کار مجلس که قوه قانون گذاری است دخالت نکنند و گرنه همه‌شان را دادگاهی می‌کنیم. اگر بخواهند در امور قوه دیگر دخالت کنند، مصوبه‌ای را تدوین می‌کنیم تا به دنبال آن مجبور شوند درخصوص دخالت های‌شان به دادگاه پاسخگو باشند.

طرح مجلس برای لغو تحریم‌ها براساس جلسه ۷۴۹ شورای عالی امنیت ملی است
سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها طبق مصوبه جلسه ۷۴۹ شورای عالی امنیت ملی به تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ هماهنگ شده تا مجلس در این موارد ورود کند.
محمدحسین فرهنگی در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت درباره طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گفت: مجلس برای این طرح هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده و بیش از 2 ماه با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مذاکره شده است.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه این موارد نیز طبق مصوبه جلسه 749 شورای عالی امنیت ملی به تاریخ 29 شهریور 1399 مقرر شده که مجلس در این موارد ورود کند.
وی افزود: بیان چنین اظهاراتی از سوی دولت‌ها در سال پایانی فعالیت خود رایج است. دولت‌ها در سال‌های پایانی خود علاقمند هستند که به جای قوای دیگر تصمیم بگیرند و به تصمیمات خود عمل کنند. یعنی به استبداد تمایل پیدا می‌کنند. دولت‌های گذشته درباره قانون بودجه چنین اظهاراتی را مطرح می‌کردند و در این دوره می‌گویند که خودمان به جای مجلس درباره فعالیت‌های هسته‌ای تصمیم گیری کنیم. البته گاهی نسبت به قوه قضاییه هم چنین اظهاراتی بیان می‌شود.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به اینکه دولت روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، بیان چنین اظهاراتی اهمیتی ندارد. دولت در سایر موضوعات نیز مانند طرح‌های معیشتی با مجلس مخالفت کرده و علاقه‌ای برای همکاری با مجلس ندارد.

کلیات طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران" تصویب شد
در جلسه علنی امروز (سه شنبه 11 آذر) مجلس شورای اسلامی  و در جریان بررسی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، با 251 رأی موافق با کلیات این طرح موافقت کردند.
پس از تصویب قاطعانه کلیات این طرح، نمایندگان شعارهای "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل" و "خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست" سر دادند.
براساس این گزارش  ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم گزارش این کمیسیون را درباره طرح فوق به شرح زیر قرائت کرد:
طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود، با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذی ربط و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در جلسه مورخ 9 آذر 1399 با اصلاح در عنوان و متن به شرح ذیل به تصویب رسید.
اینک گزارش آن در اجرای ماده 161 آیین نامه داخلی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.
عمویی: هدف از طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" باز شدن قفل‌هایی است که بر صنعت هسته ایی کشور وارد شده
بنابر این گزارش در ادامه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در توضیح این طرح گفت: طرح مذکور چند هدف را دنبال می‌کند، هدف اول باز شدن قفل‌هایی است که بر صنعت هسته‌ای کشور وارد شده است، احیای این برنامه در واقع پیگیری اهداف شهدایی مانند شهید فخری زاده و شهید شهریاری و سایر شهدای هسته‌ای کشور است. افرادی که برای پیشرفت و توسعه کشور جان خود را فدا کرده‌اند. امروز ما به عنوان نمایندگان انقلابی تلاش می‌کنیم مسیر حرکت این شهدا و مسیر پیشرفت و توسعه کشور را احیا کنیم. برنامه هسته‌ای کشور باید طبق نیازها به پیش رود و انتظار داریم پس از تصویب این طرح توسعه پیدا کرده و روند آن تسریع یابد.
وی به هدف دوم این طرح اشاره کرد و افزود: مقابله با تحریم‌هایی که از سمت کشورهای غربی به ما اعمال می‌شود را باید هدف دوم طرح فوق دانست، باید این اعمال تحریم‌ها را هزینه مند کنیم. تحریم علیه ایران رفتار بی هزینه‌ای نخواهد بود و تغییر محاسبه غلط دشمنان هدف این طرح است. باید به نحوی پیش رویم که نه فقط اعمال تحریم هزینه مند باشد، بلکه تخریب امنیت این مردم و به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای و مقام سیاسی معاون وزیر دفاع ما، رفتار بی هزینه‌ای نخواهد بود.
عمویی ادامه داد: دشمنان فکر نکنند اگر دست به اقدام ترویستی بزنند، این اقدام بدون پاسخ خواهد ماند. بخشی از این پاسخ مجازات قطعی آنها در خارج از مجلس توسط دستگاه‌های امنیتی و نظامی پیگیری خواهد شد، اما وظیفه مجلس تقویت مسیر توسعه و پیشرفت هسته‌ای کشور برای ادامه راه این شهدا است. طرح مذکور برای رسیدن به این هدف، طراحی شد و تلاش می‌کنیم رفتار و محاسبات غلط دشمنان که هزینه‌هایی را بر زندگی مردم با تحریم‌ها اعمال کرده‌اند، بدون پاسخ نماند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: معتقدیم با تمرکز بر تقویت برنامه هسته‌ای و ایجاد محدودیت برای بازرسی‌هایی که امروز دیگر مبنایی ندارد، می‌توان در مقابل تحریم‌ها ایستاد، این در حالی است که توازن در توافقات قبلی از بین رفته است و در رابطه با مبنای این بازرسی‌ها از مراکز هسته‌ای سؤال وجود دارد، باید به این توازن و به این بی توازنی وعدم تبادل پاسخ داده شود. از این جهت ما در کمیسیون امنیت پس از بحث و گفت وگو درباره ابعاد مختلف این طرح و شنیدن نظرات کارشناسان موضوع را دنبال کردیم و امیدوارم همکاران به نظر کمیسیون توجه کنند.

بنا بر این گزارش، در هر صورت این طرح جنجالی از ایستگاه مجلس عبور کرده و عصر امروز هم به تأیید شورای نگهبان رسید و «عباسعلی کدخدایی» دقایقی قبل از تأیید نهایی این طرح در شورا خبر داد.
 نکته قابل تأمل مهلت دو ماهه‌ای است که بعد از رفت و برگشت آن در شورای نگهبان طبق ماده ۶ این طرح پیش بینی شده است در جریان مذاکرات تصویب طرح برخی از نمایندگان از جمله الیاس نادران خواستار کاهش این ملهت به یک ماه بودند اما در نهایت این مهلت دوماهه شد تا همین جا هم واکنش‌ها به آن نشان می‌دهد که اگر بنا و هدف نمایندگان رفع تحریم‌هاست، بعید است این طرح واکنش خاصی از سوی طرف‌های مقابل داشته باشد و حتی ممکن است دستاوردهای سه سال پایداری و مقاومت ملت ایران در مقابل سیاست و کارزار فشار حداکثری را نقش بر آب کند. بهتر بود نمایندگان ملت یکی دو ماه هم صبر می‌کردند و می‌دیدند که دولت آینده آمریکا چه سیاست و راهبردی در قبال برجام در پیش می‌گیرد و بعد ازآن طرح‌ها و مصوبات ضد تحریمی خود را پیگیری می‌کردند. ای کاش این مصوبه انگیزه‌های جناحی و گروهی نداشته باشد و ناشی از نگرانی طراحان آن از فروپاشی کارزار فشار حداکثری و ایجاد گشایش احتمالی در زندگی و معیشت مردم نباشد. گشایشی که حق بدیهی ملت ایران بعد از تحمل بیش از سه سال شدیدترین فشارها و ناملایمات است.
 امید است این مصوبه در مسیر درایت و عقلانیت نهادینه شده در ساختارهای بالادستی به نحوی پیگیری شود که جهانیان شاهد شکست و فروپاشی عملی سیاست فشار حداکثری دولت شکست خورده آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید
Iran, Islamic Republic of
مجلس ۱۰درصدی از روی بازیهای سیاسی با دولت لجبازی کرده بیشتر از این هیچ انتظاری از مجلس یازدهم نمیره
ععععع
Iran, Islamic Republic of
قطعا لجبازی است قالیباف داره کارشکنی می‌کنه چون روحانی قالیباف رو قبلاً سوخته قالیباف در حد رئیس مجلس نیست اما چه کنیم وقتی تنگ نظری ها باعث حذف نمایندگان واقعی بشود ومردم را دلسرد میکنن یکی مثل قالیباف مالک شریعتی و نادری وخضریان و فریدون عباسی با حداقل رای میرن مجلس واین هم نتیجه ش
علی دایی
Iran, Islamic Republic of
مجلس‌ انقلابی دنبال ضربه ای کارساز به مردم بیچاره . بخدا همشون به‌ اندازه علوانی سواد ندارن
بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

با شروع ویروس کرونا مسائل متعددی گریبانگیر زندگی روزمره مردم شده، مشکلات اقتصادی و معیشتی ...
«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

بايا، شبکه فروش کالا و خدمات است، ده‌ها نمونه ديگر آن در کشور درحال فعاليت هستند. اين ...
فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

سال‌هاست کارکرد اصلی مجلس دخالت در برخی انتصابات مدیریتی است که این انتصابات برای نمایندگان ...
فایل های مرتبط
1