تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۴۲۷۸۸۱
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

سامانه بارشی در راه کهگیلویه و بویراحمد + هشدار به کشاورزان

۱
سامانه بارشی در راه کهگیلویه و بویراحمد + هشدار به کشاورزان
کبنا ؛کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از روز پنجشنبه ششم آذرماه تا روز دوشنبه دهم آذر ماه، سامانه بارشی جدیدی وارد استان می‌شود.
 ولی بهره مند اظهار داشت: بدنبال ورود این سامانه، بارش قابل ملاحظه باران در ارتفاعات و گردنه‌ها بارش برف، گاهی رعد و برق، تند باد لحظه‌ای و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش بینی می‌شود.
 وی افزود: سامانه بارشی تمامی مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد را در بر می‌گیرد و زمان پایان این سامانه دوشنبه دهم آذر ماه است.
 بهره مند ابراز داشت: آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها، رودخانه‌ها و رواناب‌های سطحی، اصابت صاعقه، کاهش دید افقی، اختلال در تردد جاده‌ای و احتمال آسیب به تاسیسات و محصولات باغی و زراعی در پی بارندگی ناشی از این سامانه پیش بینی می‌شود.
 وی به مردم توصیه کرد که از اسکان و تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند و از تردد غیر ضرور بپرهیزند و همچنین برای حفاظت از محصولات کشاورزی تمهیدات لازم اندیشیده شود.
 کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته دهدشت با ۲۰ و سی سخت با ۱ درجه سانتی گراد به ترتیب گرمترین و سردترین نقاط استان بودند.
        https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427881-2.jpg

ورود سامانه بارشی جدید به کهگیلویه و بویراحمد از روز پنج‌شنبه
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از ورود سامانه جدید بارشی به جو از روز پنج‌شنبه خبر داد.
 رضا کاکاوند در خصوص وضعیت جوی استان گفت: با تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان طی امروز و فردا صاف تا قسمتی ابری در برخی نقاط با مه صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.
 مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به دنبال این وضعیت، سامانه بارشی بتدریج از پنج‌شنبه شب تا اواسط هفته آینده، جو استان را تحت تأثیر قرار داده و سبب بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و همچنین بارش برف در ارتفاعات و گردنه‌های کوهستانی و ریزش تگرگ در مناطق مستعد خواهد بود.
احتمال سیل در مناطق سیل‌خیز استان
 وی عنوان کرد: شایان ذکر است شرایط ناپایدار طی روزهای جمعه تا یکشنبه از شدت بیشتری برخوردار بوده به طوری که بارش در برخی مناطق استان سبب ابگرفتگی معابر عمومی و روآناب و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها می‌شود.
 اما با توجه به آخرین وضعیت جوی استان اداره‌کل هواشناسی هشداری صادر کرد. در هشدار شماره ۱۰ هواشناسی آمده؛ سامانه جدید بارشی از پنج‌شنبه شب ۶ آذر تا دوشنبه ۱۰ آذر جو استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد، بنابراین بارش قابل ملاحظه باران (ارتفاعات و گردنه‌ها بارش برف) گاهی رعد و برق شدید تندباد لحظه‌ای و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
 این سامانه بارشی پنج‌شنبه ۶ آذر وارد استان می‌شود و همه مناطق استان را دربرمی‌گیرد. از مخاطرات این سامانه بارشی می‌توان به ابگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و رواناب‌های سطحی (در مناطق سیل‌خیز استان این هشدار به رنگ قرمز است) اصابت صاعقه و اختلال در تردد جاده‌ای، کاهش دید افقی (طی روزهای جمعه تا یکشنبه) و احتمال آسیب به تاسیسات و محصولات زراعی و باغی است.
هواشناسی به مردم توصیه کرده از اسکان و تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند و ضمن اینکه لغزندگی سطح جاده‌ها، اجتناب از تردد غیر ضروری به ویژه در محورهای استان، ممانعت از صعود به کوهستان، مراقبت از محصولات کشاورزی (جهت حفظ محصولات باغی و کشاورزی و گلخانه‌ای و استخرهای ماهی) تمهیدات لازم اتخاذ شود.

 بر اساس آخرین آمار، میانگین میزان بارش باران از مهر امسال تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد ۸۲.۱ میلی متر بوده در و در مدت مشابه پارسال ۸۰.۵ میلی متر بارش باران گزارش شده بود.
 میزان بارش باران سال زراعی جاری در ایستگاه‌های یاسوج ۹۸.۹، سی سخت ۱۰۴.۲، دوگنبدان ۵۹.۷، دهدشت ۸۰.۵، لیکک ۵۹.۱ و امامزاده جعفر ۹۰.۴ گزارش شده است.
میزان بارش باران سال زراعی گذشته در ایستگاه‌های یاسوج ۱۰۸.۱، سی سخت ۱۱۴.۵، دوگنبدان ۵۲.۱، دهدشت ۷۴.۲، لیکک ۶۴ و امامزاده جعفر ۷۰.۲ میلی متر گزارش شده است.
 میانگین بارندگی بلندمدت سالانه در ایستگاه‌های یاسوج ۸۰۲.۳، سی سخت ۶۷۷.۸، دوگنبدان ۴۲۴.۳، دهدشت ۵۰۱.۲، لیکک ۴۰۱ و امامزاده جعفر ۴۱۳ میلی متر ثبت شده است.
دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران کهگیلویه و بویراحمد را در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ از نظر میانگین بارندگی استان‌ها در رتبه دوم پربارش ترین ها اعلام کرده است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها گفتند: این مسیر ...
جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

شکست استقلال برابر فولاد در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر حواشی زیادی به‌ همراه داشته است....
دعوای بی‌وقت

دعوای بی‌وقت

استعفای ملک‌زاده از وزارت بهداشت آن‌هم با نامه‌ای سرگشاده و چکشی هرچند در این شرایط کرونایی ...
فایل های مرتبط
1