تاریخ انتشار
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۴۲۷۷۷۴
دکتر عبدالکریم قدیمی‌مقدم؛

مادران مبتلا به کووید ۱۹، شیردهی را قطع نکنند! / از بین رفتن شنوایی از دیگر علائم کروناست

۰
مادران مبتلا به کووید ۱۹، شیردهی را قطع نکنند! / از بین رفتن شنوایی از دیگر علائم کروناست
کبنا ؛فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تاکنون انتقال این ویروس از طریق شیردهی اثبات نشده و نقطه قوت آن است که می‌توانیم به مادران شیرده توصیه نماییم که با در نظر گرفتن شرایط و رعایت پروتکل های بهداشتی به فرزند خود شیر دهند.
به گزارش کبنا، دکتر عبدالکریم قدیمی‌مقدم ابراز داشت: بیماری کووید ۱۹ یکی از بیماری های عفونی ویروسی حاد و به شدت مسری است که فعلاً به صورت اپیدمی و پاندمی در سراسر دنیا دیده می‌شود اما مادران می‌توانند پس از شستشوی صحیح دست، استفاده از ماسک، دستکش و شیلد به فرزند خود شیر دهند.
وی ادامه داد: در صورتی که مادر به هر دلیل قادر به شیردهی نباشد می‌تواند شیر خود را دوشیده و در فضای دیگری به نوزاد بنوشانند. مادران نباید نوزاد را از شیر مقوی خود محروم کنند.
گروه‌های سنی درگیر با کووید ۱۹
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: قبل از این فکر می‌کردند که افراد مسن و میانسال بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند ولی با گذشت زمان و با مزمن شدن بیماری و تغییر رفتار آن مشخص گردید که بیماری در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود و هیچ گروه سنی از کمند این بیماری در امان نیست.
او با اشاره به اینکه ما نوزادان یک روزه، ده روزه و حتی شیرخواران چند ماهه و اطفالی داریم که دچار بیماری کووید ۱۹ شده‌اند، افزود: خانواده ها فکر نکنند که اطفال و کودکان با این بیماری درگیر نمی شود بلکه باید این موضوع را جدی بگیرند زیرا اطفال و کودکان به عنوان کانون انتقال بیماری در خانواده ها هستند.
دکتر قدیمی‌مقدم با اشاره به اینکه ما نوزادان یک روزه، ده روزه و حتی شیرخواران چند ماهه و اطفالی داریم که دچار بیماری کووید ۱۹ شده‌اند، اضافه کرد: خانواده‌ها فکر نکنند که اطفال و کودکان با این بیماری درگیر نمی‌شود بلکه باید این موضوع را جدی بگیرند زیرا اطفال و کودکان به عنوان کانون انتقال بیماری در خانواده ها هستند.
فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: خوشبختانه چیزی که دیده می‌شود این است که شانس عوارض و نیز مرگ و میر در نوزادان و شیرخواران نسبت به بالغین بسیار کمتر دیده شده است اما با نداشتن علائم واضحی در این سنین ممکن است دیگران متوجه آن نشده و این خود موجب می‌شود که کودکان و خردسالان به عنوان کانون عفونی مطرح شده و منجر به آلودگی دیگران شوند.
دکتر قدیمی‌مقدم بیان کرد: علائم این بیماری بسیار متعدد است و با گذشت زمان دستخوش تغییرات خاصی شده است به گونه‌ ای که شاید اوایل فکر می‌کردند که بیماری کووید ۱۹ به صورت تب، گلودرد و سرفه است اما اکنون علائم بسیار متفاوت بوده و ممکن است بیماری با یکی از علائم آبریزش بینی، گرفتگی گلو، درد قفسه سینه و یا حتی اسهال استفراغ نیز بروز نماید.

شیردهی مادر مبتلا به کرونا منعی ندارد؟

از بین رفتن شنوایی از دیگر علائم کرونا است
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تأکید کرد: از بین رفتن حس چشایی و بویایی و نیز حتی شنوایی از دیگر علائم این بیماری است که تاکنون دیده شده است. معمولا حس بویایی و چشایی ظرف یک الی دو ماه به تدریج بر می‌گردد و جای نگرانی ندارد اما برخی از مراجعان نیز هستند که با علائم پوستی مثل آبله مرغان، سرخک و... مراجعه می کنند.
دکتر قدیمی‌مقدم با بیان اینکه مردم باید آگاه باشند زیرا چهره این بیماری روز به روز در حال تغییر است، اظهار داشت: این بیماری به سه نوع خفیف، متوسط و شدید دیده می‌شود که در حالت خفیف بیمار مشکل خاصی نداشته و تنها به عنوان ناقل بیماری می تواند برای دیگران آسیب زا باشد.
 بگفته وی: در نوع متوسط نیز ممکن است بیمار علائم خفیفی احساس کند که باید اقدامات نگهدارنده ساده به خصوص از جهت تغذیه برای وی صورت پذیرد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: در نوع شدید بیماری که حدود ۳۰ درصد افراد را درگیر می‌کند، فرد با مشکلات عمده‌ای روبرو می شود و دلیل عمده این مشکلات از جهت درگیری های ریوی است که شانس عوارض و نیز مرگ و میر را افزایش می دهد.
فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان یادآور شد: نوع شدید بیماری کووید 19 به خصوص در افراد دارای بیماری زمینه‌ای بسیار خطر آفرین بوده و نیاز به مراقبت زیاد دارد.
دکتر قدیمی‌مقدم در پایان گفت: این بیماری هیچ راه و درمانی جز پیشگیری ندارد و بهترین راه پیشگیری از این بیماری شستشوی دست، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات است.
نام شما

آدرس ايميل شما

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

با رفتن ترامپ و جايگزين شدن بايدن اين فرصت در اختيار ماست تا نتيجه سي ماه زحمت و رنج ...
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
1