تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۴۲۷۳۳۱
پس از اتمام رقابت های انتخابات آمریکا؛

رئیس‌جمهور شاكی!

۰
رئیس‌جمهور شاكی!
کبنا ؛
روز گذشته بعد از چند روز کشمکش با مشخص شدن پيروزي بايدن در پنسيلوانيا، جو بايدن به عنوان پيروز انتخابات آمريکا لقب گرفت. ايالت پنسلوانيا 20 راي الکترال دارد که اين موضوع کار را به سود بايدن تمام کرد، هرچند اختلاف راي در اين ايالت نيز مانند ساير ايالت‌ها قابل توجه نبود. اما دونالد ترامپ رئيس‌جمهور فعلي آمريکا نيز مثل آنکه قرار نيست اين پيروزي را همچنان به رسميت بشناسد او درحالي‌که بايدن با مشخص شدن نتيجه انتخابات در پنسيلوانيا به عنوان رئيس‌جمهور آمريکا شناخته مي‌شود در توئيتي نوشت: من در اين انتخابات پيروز شدم،‌ با اختلاف زياد! همچنين ستاد ترامپ در بيانيه‌اي اعلام کرد ادعاي پيروزي بايدن ادعايي نادرست است. فاکس‌نيوز هم پيروزي بايدن را به رسميت شناخت. اين رسانه آمريکايي آراي پنسيلوانيا و نوادا را به حساب بايدن ريخته است. بر اساس آمار فاکس‌نيوز، فعلا بايدن 290 الکترال به‌دست آورده است. با اين حال دونالد ترامپ بازهم به جاي به رسيمت شناختن پيروزي بايدن اعلام کرد که بايدن از آن رو با همراهي رسانه‌هاي متحدش خود را با عجله در موقعيت برنده قرار داده که نمي‌خواهد حقيقت افشا شود. اينها در حالي است که جو بايدن در اولين توئيت پس از پيروزي خود در اين انتخابات نوشت: افتخار مي‌کنم که من را انتخاب کرديد. کاري که پيش ‌روي ما قرار دارد، دشوار خواهد بود اما قول مي‌دهم من رئيس‌جمهور همه آمريکايي‌ها خواهم بود، چه به من راي داده باشيد يا نه. عدم به رسميت شناختن اين آرا از سوي دونالد ترامپ اما معادلات انتخابات آمريکا را پيچيده کرده است. او حتي در جديدترين اظهاراتش بيان داشته است که ده‌ها هزار راي در روز انتخابات پس از 8 شب به‌صورت غير‌قانوني دريافت شد و نتايج را در ايالتي مانند پنسيلوانيا تغيير داد. صدها راي غيرقانوني بدون ناظر انتخاباتي خوانده شد، تراکتور جلوي درها گذاشتند و پنجره‌ها را با مقوا پوشاندند. اتفاقات بدي در آنجا رخ داد. اکنون به نظر مي‌آيد که اگرچه بايدن به عنوان پيروز اين انتخابات شناخته مي‌شود اما ترامپ و جمهوريخواهان با اعلام تقلب در اين انتخابات آن را نپذيرند، دموکرات‌ها مي‌گويند که اگر ترامپ از کاخ سفيد خارج نشود از طريق مقامات امنيتي او را از آنجا بيرون مي‌کنند و ترامپ اعلام داشته است که انتخابات هنوز با پايان خود فاصله دارد. او اين حق را براي شکايت از آرا در ايالات مختلف محفوظ مي‌داند و معتقد است که اسناد و مدارک لازم براي متهم ساختن بايدن و اينکه در انتخابات تقلب شده را دارد و از ديوان عالي و شکايت در اين‌باره سخن به ميان مي‌آيد. با اين حال از قرار معلوم بايدن را بايد به‌طور رسمي از اين پس رئيس‌جمهور آمريکا بدانيم.
طلوع يک روز اميد براي آمريکا
تازه‌ترين اطلاعات از پنسيلوانيا حاکي است که 20 راي الکترال اين ايالت از آن بايدن شده و او رئيس‌جمهوري منتخب آمريکاست. در ايالت نوادا هم پيروزي بايدن از سوي خبرگزاري آسوشيتدپرس تاييد شده و وي اميد دارد تا با کسب «بيش از 300 راي الکترال» راهي کاخ سفيد شود. با پيروزي بايدن، «کامالا‌ هريس» هم به عنوان معاون وي اولين زني در تاريخ آمريکا خواهد بود که به سمت معاونت رئيس‌جمهوري مي‌رسد و ترامپ هم تازه‌ترين رئيس‌جمهور آمريکاست که تک‌دوره‌اي شده است. با اعلام خبر پيروزي بايدن، وي با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرده است: اين افتخار بزرگي است که شما مرا به‌عنوان رياست‌جمهوري ايالات‌متحده انتخاب کرده‌ايد. من قول مي‌دهم رئيس‌جمهور تمام ملت آمريکا باشم چه به من راي داده باشيد يا نه. در پي پيروزي بايدن وي عنوان «رئيس‌جمهوري منتخب» را به بيوگرافي خود در اکانت توئيتر اضافه کرده است. با پيروزي بايدن، جاستين ترودو، نخست‌وزير کانادا اولين مقام رسمي در جهان است که پيروزي بايدن را به وي تبريک گفت. نانسي پلوسي، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا هم انتخاب بايدن را «طلوع يک روز اميد جديد براي آمريکا» خوانده است. در همين حال حاميان و طرفداران بايدن در شهرهاي مختلف آمريکا به خيابان‌ها آمده‌اند و به جشن و پايکوبي پرداخته‌اند. باراک اوباما، رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا هم با تبريک پيروزي اين يار ديرين و معاون سابق خودش، از مردم آمريکا خواست تا به اين رئيس‌جمهوري منتخب فرصت بدهند. او در پيامي توئيتري نوشت: بسيار مفتخرم که به رئيس‌جمهوري آتي خودمان، جو بايدن و بانوي اول آتي، جيل بايدن تبريک بگويم. مي‌دانم که او اين کار را با نگاه به بهترين منافع تک‌تک آمريکايي‌ها انجام مي‌دهد، چه او راي آنها را داشته باشد، چه نداشته باشد. بنابراين من از همه آمريکايي‌ها مي‌خواهم تا به او فرصت دهند و از او حمايت کنند.

راي‌دهندگان حرفشان را زدند
هيلاري کلينتون هم که در انتخابات 2016 رقابت را به ترامپ واگذار کرده بود، در واکنش به اين پيروزي اظهار کرد: راي‌دهندگان حرفشان را زدند و جو بايدن و کامالا هريس را به‌عنوان رئيس‌جمهور و معاون رئيس‌جمهوري انتخاب کردند. اين يک فرصت تاريخي، انکار ترامپ و فصل جديدي در آمريکاست. از همه بابت کمک به وقوع اين اتفاق تشکر مي‌کنم. با هم رو به جلو. بيل کلينتون هم در توئيتر نوشته است: آمريکا حرفش را زد و دموکراسي برنده شد. حالا ما رئيس‌جمهور و معاون رئيس‌جمهوري داريم که به همه‌ کشور خدمت خواهند کرد و مردم را گرد هم خواهند آورد. تبريک به بايدن و هريس براي اين لحظات پيروزي.
هايکو ماس، وزير امور خارجه آلمان هم با استقبال از پيروزي بايدن در توييتي نوشت: ما مشتاقانه منتظر همکاري با دولت بعدي ايالات‌متحده هستيم. ما مي‌خواهيم در همکاري‌هاي خود براي آغاز مناسبات جديد دو سوي آتلانتيک و يک معامله جديد سرمايه‌گذاري کنيم.
تبريک ماکرون، جانسون و مرکل به بايدن
بوريس جانسون، نخست‌وزير انگليس هم که يار ترامپ محسوب مي‌شد، در پيامي با تبريک پيروزي جو بايدن در رقابت کاخ سفيد گفت او مشتاق همکاري نزديک در کنار يکديگر است.
امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهوري فرانسه هم که دل خوشي از ترامپ نداشت، پيروزي جو بايدن در انتخابات را تبريک گفت. وي که اختلافات سياسي بسياري با ترامپ داشت، در پيامي توئيتري نوشت که آنها کارهاي زيادي براي انجام دادن در کنار يکديگر براي مقابله با چالش‌ها دارند. در پيام توئيتري ماکرون همچنين آمده است: آمريکايي‌ها رئيس‌جمهوري خودشان را انتخاب کردند. جو بايدن و کامالا هريس! براي غلبه بر چالش‌هاي امروز کارهاي زيادي لازم است. بياييد در کنار هم کار کنيم! آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم که روابط تنش‌آلودي با دونالد ترامپ داشت، با تبريک بابت پيروزي بايدن گفت، از همکاري در کنار او خشنود خواهد شد. صدراعظم آلمان همچنين گفت: چنانچه ما بخواهيم بر چالش‌هاي بزرگ دوران خودمان غلبه کنيم، دوستي ترانس آتلانتيک (آمريکا و اروپا) ما غيرقابل جايگزيني است. ينس استولتنبرگ، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) که سازمانش همواره مورد تهديد ترامپ قرار مي‌گرفت، در پيام تبريکي خطاب به بايدن گفت: مي‌دانم جو بايدن حامي قدرتمند ائتلاف ماست. مشتاق همکاري نزديک هستيم. بر اساس اعلام مقام‌هاي انتخاباتي آمريکا، بيش از 100ميليون نفر از مردم آمريکا تا پيش از سوم نوامبر (روز اصلي انتخابات) به‌صورت پستي يا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، راي خود را به صندوق انداختند و روز سه‌شنبه نيز ميليون‌ها تن ديگر به پاي صندوق‌هاي راي رفتند، به طوري‌که انتخابات امسال در 120سال اخير از نظر حضور واجدان شرايط راي‌دهي، رکورد شکست و بنا بر اعلام حدود 67درصد واجدان شرايط در انتخابات شرکت کردند و آراي کسب‌شده از سوي ترامپ و بايدن از باراک اوباما که بيش از 69ميليون راي به دست آورده بود و رکورددار بود، نيز بيشتر شد. روز سه‌شنبه گذشته با توجه به تفاوت ساعتي در ايالات مختلف آمريکا از شرق تا غرب و قوانين مختلف انتخاباتي در ايالات مختلف، مراکز راي‌گيري کم‌کم بسته شدند و نتايج انتخابات به‌صورت تدريجي اعلام شده که حاصل حجم بالايي از آراي پستي و نزديکي دو نامزد است. هر نامزد براي پيروزي در انتخابات به 270 راي الکترال نياز دارد.
وضعيت شمارش آرا در ايالت‌هاي تاثيرگذار
در همين حال حالا به دنبال اعلام پيروزي بايدن تيم حقوقي ترامپ به دنبال با طرح شکايات در دادگاه است. تيم او تاکيد دارد که دسترسي براي نظارت از زمان آغاز و حين شمارش آرا فراهم نبوده است.
نامزدهاي انتخابات تاکنون به صورت زير ايالت‌ها را از آن خود کرده‌اند: ترامپ: کنتاکي (راي الکترال 8)، اوکلاهاما (7)، تنسي (11)، وست ويرجينيا (5)، آرکانزاس (6)، مي‌سي‌سي‌پي (6)، آلاباما (9)، کاروليناي جنوبي (9)، اينديانا (11)، وايومينگ (3)، داکوتاي جنوبي (3)، داکوتاي شمالي (3)، لوئيزيانا (8)، نبراسکا (4)، کانزاس(6)، ميسوري (10)، آيداهو (4)، يوتا(6)، اوهايو (18)، مونتانا (3)، آيووا (6)، فلوريدا (29)، تگزاس(38)، مين (1) بايدن: ورمونت (3)، مريلند (10)، نيوجرسي (14)، ماساچوست (11)، واشنگتن دي‌سي (3)، دلاور (3)، ويرجينيا (13)، ايلينوي (20)، کنتيکت (7)، رودآيلند (4)، نيويورک (29)، نيومکزيکو (5)، کلورادو (9) نيوهمپشاير (4) ايالت واشنگتن (12)، اورگان (7)، کاليفرنيا (55)، هاوايي (4)، مينه‌سوتا(10)، نبراسکا (1)، مين (3)، آريزونا (11)، ويسکانسين (10) ، ميشيگان (16)، پنسيلوانيا(20)، نوادا (6)
از پنج راي الکترال ايالت نبراسکا، 4 راي به ترامپ و يک راي به بايدن رسيد؛
ايالت آريزونا که در انتخابات 2016 به ترامپ رسيده بود، اين‌بار به دست بايدن افتاد؛
ترامپ تنها يکي از چهار راي الکترال ايالت مين را گرفت؛
ايالت ويسکانسين در انتخابات 2016 به ترامپ رسيد و اين بار در کنترل بايدن قرار گرفت؛
ميشيگان هم در 2016 در کنترل ترامپ بود که اين‌بار به بايدن رسيد؛
در انتخابات امسال گرچه نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات، پيروزي آساني را براي جو بايدن متصور مي‌شدند، اما رقابت بسيار نزديک پيش رفت. در انتخابات 2016 ترامپ 306 راي الکترال و رقيب دموکراتش هيلاري کلينتون 232 راي را به دست آورده بود. چهار سال پيش نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات بر پيروزي کلينتون دلالت داشتند اما اين ترامپ بود که با وجود راي مردمي کمتر، راي الکترال بيشتري را از آن خود کرد و در انتخابات پيروز شد؛ همانند آنچه در سال 2000 افتاد و جورج بوش توانست با کسب 537 راي بيشتر در ايالت فلوريدا از ال گور، کانديداي دموکرات، با راي ديوان عالي و به دست آوردن آراي الکترال بيشتر، رئيس‌جمهور آمريکا شود. در ايالات‌متحده، نامزد رياست‌جمهوري با اکثريت آرايي که در روز انتخابات به دست مي‌آورد، پيروز نمي‌شود بلکه اين آراي الکترال هستند که رئيس‌جمهور را تعيين مي‌کنند و هر نامزدي که دست‌کم 270 الکترال کالج از مجموع 538 راي الکترال را به دست آورد، رئيس‌جمهور خواهد بود. هر ايالت بر اساس جمعيتش داراي تعداد مشخصي راي الکترال است که هر يک از دو نامزد مي‌توانند با پيروزي نسبي در هر ايالتي، تمام آراي الکترال آن ايالت را از آن خود کنند. البته نسبت جمعيت هر ايالت با تعداد آراي الکترال آن متناسب نيست، به اين معني که ايالت کاليفرنيا با جمعيت حدود 40 ميليون نفر (در سال 2020) داراي 55 راي الکترال است (حدودا به ازاي هر 730 هزار نفر يک راي الکترال) اما ايالتي همچون وايومينگ با جمعيت تقريبي 580 هزار نفر سه راي الکترال دارد (حدودا به ازاي هر 193 هزار نفر يک راي الکترال).
اين دو موضوع يعني اينکه يک نامزد با پيروزي فرضي 51 درصد آراي مردمي در مقابل 49 درصد آراي رقيبش، تمام آراي الکترال آن ايالت را از آن خود مي‌کند و نيز رعايت نشدن تناسب جمعيتي در اختصاص آراي الکترال به ايالت‌ها باعث شده تا راي‌گيري الکترال داراي يک عيب بزرگ باشد و آن اين است که به دست آوردن راي اکثريت در انتخابات الزاما به معني پيروزي نهايي نيست و اين جمعيت اقليت (الکترال کالج هر ايالت) هستند که تصميم نهايي را براي اکثريت مي‌گيرند؛ امري که موجب مي‌شود تا بتوان به‌سختي گفت کاخ سفيد نماينده اراده مردم آمريکاست. پنج مرتبه در سال‌هاي 1824، 1876، 1888، 2000 و 2016 برنده بيشترين آراي مردمي با پيروز نهايي انتخابات متفاوت بوده‌ است.
 
منبع: آرمان ملی
نام شما

آدرس ايميل شما

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
1