تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : ۴۲۷۱۱۷

جمعیت رو به افزایش «زنان خانه‌دار»

۱
۰
جمعیت رو به افزایش «زنان خانه‌دار»
کبنا ؛به گفته‌ی یک جمعیت شناس، جمعیت زنان خانه‌دار کشور در سال ۱۳۸۵، حدود ۱۶ میلیون نفر، در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده است که نشان دهنده جمعیت رو به افزایش زنان خانه‌دار است.
شهلا کاظمی پور، در آستانه روز زنان خانه‌دار اظهار کرد: طی این سالها آمار زنان خانه‌دار، شاغل و حتی زنان بیکار رو به افزایش بوده است که علت آن مربوط به ساختار سنی جمعیت است. در سالهای گذشته و در دهه ۶۰ جمعیت بچه‌ها چشمگیر بود و از دهه ۷۰ به بعد همان جمعیت به سوی میانسالی روانه شد و این در حالی است که جمعیت محصلین کاهش پیدا کرده است. 
وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور را زنان تشکیل می‌دهند اظهار کرد: تعداد کل زنان ۱۰ ساله به بالای کشور در سال ۸۵ حدود ۲۹ میلیون نفر، در سال ۹۰ حدود ۳۱ میلیون نفر و در سال ۹۵ حدود ۳۳ میلیون نفر بوده است که این زنان مطابق با وضعیت فعالیتشان به دو گروه زنان فعال و زنان غیر فعال تقسیم می‌شوند. 
۸۷ درصد زنان بالای ۱۰ سال سن، غیرفعالند 
به گفته این جمعیت شناس تمامی زنان شاغل و بیکار زیرمجموعه زنان فعال و تمامی زنان خانه‌دار، بازنشسته، محصل، ازکارافتاده زیر مجموعه زنان غیر فعال محسوب می‌شوند که کل زنان فعال نسبت به جمعیت زنان ۱۰ ساله به بالا  حدود ۱۳ درصد و درصد زنان غیر فعال حدود ۸۷ درصد بوده است. 
وی معتقد است که آمار زنان ۱۰ ساله به بالای فعال در سال ۸۵ حدود ۱۲ درصد، در سال ۹۰ حدود ۱۱ درصد و در سال ۹۵ حدود ۱۳ درصد بوده است که از این میان آمار زنان شاغل به تفکیک در سال‌های ۸۵ حدود ۹.۵ درصد، در سال ۹۰ حدود ۸.۶ درصد و در سال ۹۵ حدود ۱۰.۲ درصد بوده است که با تغیر عمده ای روبرو نبوده اند. 

زنان خانه دار ، بیمه شدگان جدید سازمان تامین اجتماعی

آخرین نرخ بیکاری زنان و رشد آن
کاظمی‌پور ادامه داد: همچنین نرخ زنان بیکار نسبت به زنان ۱۰ ساله به بالا در سال ۸۵ حدود ۲.۹ درصد، در سال ۹۰ حدود ۲.۷ درصد و در سال ۹۵ حدود ۳ درصد بوده است. از سوی دیگر آمار زنان ۱۰ ساله به بالا طی سالهای ۸۵-۹۰ حدود ۱.۴ درصد و در سال‌های ۹۰-۹۵ حدود ۱.۲ درصد رشد داشته است. 
تقسیم بندی زنان خانه دار از متاهلان تا مجردها
این جمعیت شناس رشد زنان خانه‌دار طی سالهای ۸۵-۹۰ را حدود ۳.۳ درصد و طی سال‌های ۹۰-۹۵ را حدود ۱.۶ درصد دانست و افزود: در یک دسته بندی زنان خانه‌دار به چهار گروه زنان خانه‌دار همسردار، زنان خانه‌دار بدون همسر بر اثر فوت، زنان خانه‌دار بدون همسر بر اثر طلاق و زنان خانه‌دار هرگز ازدواج نکرده یا مجرد تقسیم شده‌اند. 
به گفته‌ی کاظمی‌پور، مطابق با آمار سال ۹۰، حدود ۸۶ درصد از زنان خانه‌دار دارای همسر، ۴.۸ درصد بدون همسر بر اثر فوت، حدود ۱ درصد بدون همسر بر اثر طلاق و ۸.۴ درصد مجرد هستند. 
۱۷ درصد زنان غیرفعال بالای ۱۰ سال بیسوادند 
وی معتقد است که در سال ۹۰ حدود ۷۵ درصد از  زنان خانه‌دار باسواد و حدود ۲۵ درصد از آنان بی‌سواد بوده اند، همچنین از میان تعداد کل زنان ۱۰ ساله به بالای غیر فعال سال ۹۵ حدود ۸۳ درصد باسواد و حدود ۱۷ درصد بی‌سواد هستند. 
این جمعیت شناس به زنان خانه‌دار سرپرست خانوار اشاره کرد و ادامه داد: جمعیت این زنان در سال ۹۵ نزدیک به ۹ درصد از کل جمعیت زنان خانه‌دار سال ۹۵ است که در میان آن‌ها ۴۴ درصد خانوار تک نفره و خانمهایی که تنها زندگی می‌کنند وجود دارد.

 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
زنان شاغل خیلی بهتر به امورات خانه و خانه داری می رسند این هم از عجایب روزگار است
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1