تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۴۲۴۷۹۸
سخنگوي جديد وزارت امور خارجه؛

ترامپ می‌داند راه‌حل توافق در کجاست

۰
ترامپ می‌داند راه‌حل توافق در کجاست
کبنا ؛
اولين نشست خبري سخنگوي جديد وزارت امور خارجه برگزار شد. سعيد خطيب‌زاده تاکيد کرد که روابط ايران و ونزوئلا مبتني بر منافع و اصول سياست خارجي و منافع دو کشور است و اين روابط مرتبط با هيچ کشور ثالثي نيست. در مورد مبادلات و تجارت ايران و ونزوئلا خيلي‌ها دوست دارند که بدانند مبادلات بين دو کشور چگونه انجام مي‌شود. همانطور که آقاي دکتر ظريف گفتند ما در زمينه دور زدن تحريم‌ها داراي تبحر و تجربه هستيم و به شما مي‌گوييم که در اين مبادلات قران به قران منافع ملت ايران حفظ مي‌شود و همه اين مبادلات در چارچوب منافع ملي است. اهم اظهارات سخنگوي وزارت خارجه در ادامه آمده است.
جلسه کميسيون مشترک برجام براساس رويه فصلي خود برگزار مي‌شود؛ البته چند روزي به تاخير افتاد ولي تاريخ آن تعيين شده بود و ربطي به تحولات اخير ندارد. اميدواريم صداي واحدي که در ارتباط با موضوع برجام در اين کميسيون وجود داشته همچنان حفظ شود. هيات ايراني به رياست آقاي عراقچي در کميسيون مشترک برجام حضور پيدا خواهد کرد.
(اظهارات مداخله‌جويانه و ايران‌هراسانه سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا): گويا خانم اورتگا فراموش کرده است که سخنگوي وزير امور خارجه‌اي هستند که گفته بود ما در سي‌آي‌اي ياد مي‌گرفتيم که دروغ بگوييم و تقلب کنيم. گويا ايشان فراموش کردند که سخنگوي وزارت خارجه کشوري هستند که سياست‌هاي خود را با فشار روي گلوي ملت‌ها به پيش مي‌برد. به سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا توصيه مي‌کنم که به جاي تمرکز وسواس‌گونه و بيمارگونه بر ايران و ملت ايران براي پيدا کردن يک چيز کوچک و تبديل آن به يک چيز بزرگ روي مسائل خود اين کشور و مشکلاتي که آمريکا در عرصه جهاني با آن روبه‌رو است متمرکز شود. اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا بيشتر مصرف داخلي دارد. دولت ترامپ نه در کلام و نه در گفتار ديپلماسي جايگاه مناسبي ندارد و نبايد ادبيات زننده اين خانم را جدي گرفت.
امارات اشتباه بزرگي کرده است و اميدواريم که اين اشتباه را جبران کند. جهان اسلام هيچ وقت جنايات رژيم صهيونيستي و خيانت‌هاي صورت‌گرفته به آرمان قدس شريف را فراموش نمي‌کنند. رژيم صهيونيستي در بدترين وضعيت خود به سر مي‌برد بنابراين در اين چارچوب به هر اقدامي دست مي‌زند که بتواند براي خود مشروعيت‌بخشي کند. با سازش يا عادي‌سازي روابط اثرات اين جنايت‌ها و خوي اشغالگري اين رژيم از بين نمي‌رود.
منافع ملت ايران در اين مبادلات قران به قران حفظ مي‌شود و همه اين مبادلات در چارچوب منافع ملي کشور است.
(ادعاي آمريکايي‌ها در ارتباط با توقيف محموله‌هاي نفتي ايران): آنچه از سوي آمريکايي‌ها در چند روز گذشته بنا به ادعاي خودشان رخ داده يک دزدي دريايي است فارغ از اينکه چه کسي مالک کشتي بوده است. ايران نه مالک آن کشتي بوده نه مالک بنزين و نه آن کشتي زير پرچم ايران بوده است. آمريکايي‌ها يکبار ديگر توانستند به خودشان دروغ بگويند درحالي‌که همه مي‌دانند آن چه آنها مطرح کردند واقعيت ندارد.
تلاش‌هاي آمريکا براي بازگرداندن تحريم‌هاي قبل از برجام در شوراي امنيت: آمريکايي‌ها در اين زمينه برگه‌اي را بين اعضاي شورا توزيع کردند ولي نامه وزير امور خارجه کشورمان پيش از درخواست آمريکايي‌ها در شوراي امنيت سازمان ملل ثبت شد. ايشان در اين نامه تمام مباني حقوقي که آمريکا نمي‌تواند از آنچه مدعي است استفاده کند بيان شده و جمهوري اسلامي ايران به عنوان خواهان و آمريکا به عنوان خوانده مشخص شده است.
هدف از سفر مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران تثبيت و تقويت همکاري‌هاي دو طرف است و ما مطمئن هستيم که اگر با رعايت اصل بي‌طرفي و با درنظرگرفتن نکات فني به دور از مسائل سياسي گفت‌وگو صورت بگيرد اين موضوع به حل مشکلاتي که اخيرا بين ايران و آژانس به وجود آمده کمک مي‌کند.
آنچه امروز آمريکايي‌ها در مورد برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت انجام مي‌دهد از سر استيصال است. آقاي ‌ترامپ در 8 مي 2018 با غرور امضاي خود مبني بر خروج آمريکا از برجام را در برابر دوربين‌ها و رسانه‌ها بالا گرفت و تصور نمي‌کرد که پس از اين اقدام او برجامي باقي بماند. او گفت ما از برجام خارج شده‌ايم و به قطعنامه 2231 نيز توجهي نداريم. اين براي اولين‌بار در تاريخ شوراي امنيت است که يک عضو دايم شوراي امنيت پاي يک قطعنامه را امضا مي‌کند ولي رئيس‌جمهور بعدي اين کشور ديگر کشورها را به خاطر پايبندي به آن قطعنامه محکوم مي‌کند.
احتمالا هر چه به انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا نزديک مي‌شويم اين مدت زمان ادعايي آقاي ترامپ کمتر و کمتر مي‌شود. آقاي ترامپ مي‌داند راه‌حل در کجاست. همانطور که مقام معظم رهبري گفتند آمريکايي‌ها بايد توبه کنند و به برجام برگردند.
پاسخ جمهوري اسلامي ايران به هر گونه نقض برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل توسط شوراي عالي امنيت ملي اعلام مي‌شود و پاسخ ايران که قبلا نيز به سران کشورها در حالت مکتوب داده شده است در اين ارتباط قاطع خواهد بود.
روابط ايران و کره جنوبي شاهد يک چالش بزرگ است و متاسفانه اين کشور نتوانسته به تعهدات قانوني خود در برابر ايران عمل کند. اين قابل قبول نيست که يک کشور مستقل از تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا تبعيت کند.
اسنپ‌بک يک واژه جعلي است که آمريکايي‌ها سعي کردند آن را به زبان‌ها بيندازند.
مادامي که آژانس بين‌المللي انژري اتمي بي‌طرفانه، مستقل و به دور از فشارهاي سياسي و طرف‌هاي سوم عمل کند مذاکرات بين ايران و آژانس نتيجه‌بخش خواهد بود.
آيا منزوي‌تر از آمريکا سراغ داريد که در شوراي امنيت و در نيويورک خانه خود قطعنامه‌اي را ارائه دهد و فقط يک کشور عضو شوراي امنيت با آن همراهي کند.
(در مورد اتفاق رخ‌داده براي لنج صيادي ايران و مسائلي در اين زمينه بين ايران و امارات): اين لنج و صيادان آن به ايران تحويل داده شده است از همان ابتداي وقوع اين حادثه ايران پيام خود را به طرف مقابل منتقل کرد، کاردار امارات در ايران احضار شد و اعتراض جمهوري اسلامي ايران به وي به خاطر برخورد صورت‌گرفته با لنج ايراني ابلاغ شد و سپس يادداشت رسمي عذرخواهي از سوي اين کشور به ايران ارسال شد و مسئوليت اين اتفاق از سوي امارات پذيرفته شد. / آرمان ملی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1