تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۴۲۴۳۷۲
در جشن سی‌امین سالگرد پیروزی ایران در جنگ تحمیلی مطرح شد

انتقاد تند علی مطهری به صداوسیما در واکنش به بی‌مهری به آیت‌الله هاشمی / مطهری: آیت‌الله هاشمی یک واقعیت است؛ نمی‌توانید او را سانسور کنید

۵
۰
انتقاد تند علی مطهری به صداوسیما در واکنش به بی‌مهری به آیت‌الله هاشمی
کبنا ؛
شامگاه چهارشنبه ۲۲ مرداد، خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سی‌امین سالگرد پیروزی ایران در جنگ تحمیلی را که با ارسال آخرین نامه صدام به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و پذیرش مجدد قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر همراه است، جشن گرفت.
 علی مطهری هم در این مراسم، با انتقاد از رویکرد صداوسیما در مواجهه با واقعیات تاریخی گفت: متأسفانه صداوسیما با آقای هاشمی برخورد بدی دارد. ایشان یک واقعیت است و شما نمی‌توانید در سالگرد جنگ، سالگرد پیروزی‌ها و همینطور در ایام رحلت ایشان، نامی از او نبرید.
فرزند شهید مطهری و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، گفت: دیکتاتورها روحیات خاصی دارند و عموما در زندگی شخصی دچار عقده‌های زیادی هستند. اگر زندگی صدام را بخوانید خواهید دید که آقای هاشمی در برخورد با او چگونه متوجه این عقده‌ها بوده و او را درک کرده است. ایشان در روابط با عربستان نیز همین درک را داشت و همین باعث شد روابط ما با عربستان در دوران آقای هاشمی، متفاوت باشد.
 وی با اشاره به تعبیر شهید محلاتی درباره شهید مطهری که او را قوه عاقله انقلاب خوانده بود، افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز قوه عاقله نظام در کنار مقام رهبری بود.
 مطهری با انتقاد از رویکرد رسانه ملی در کتمان واقعیات تاریخی کشور گفت: زمانی قرار بود سریالی درباره شهید مطهری بسازند که یکباره متوقف شد. علت را جویا شدیم گفتند در روند زندگی ایشان به آقای منتظری و بازرگان و شریعتی که رسیدیم، به مشکل خوردیم. بهرحال شهید مطهری، ۱۱ سال با آقای منتظر هم‌مباحثه بود. سال‌هاست نقش آیت‌الله منتظری را در انقلاب اسلامی سانسور می‌کنند در حالیکه این برخورد با واقعیات تاریخی واقعا غلط است.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000424/nf00424372-2.jpg
 نقش ویژه آیت‌الله هاشمی در بازگشت صدام به قرارداد ۱۹۷۵
 در ابتدای این مراسم نیز، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنانی با یاد امام و شهیدان، گفت: تلخی جام زهر پذیرش قطعنامه با پیروزی و صلحی که این تصمیم برای ایران و نسل‌های آینده به همراه آورد، تبدیل به شیرین ترین شهدها برای امام و ملت ایران شد.
 محسن هاشمی تأثیر یادآوری پیروزی‌ها در تقویت غرور، انسجام و وحدت ملی و بهبود سرمایه اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سی سال گذشته، تنها روز آغاز جنگ مورد توجه تبلیغات رسمی بوده و روز پیروزی ایران و آغاز صلحی پایدار مورد غفلت قرار گرفته و در هیاهوی مسائل سیاسی گم شده است؛ حال آنکه تقریبا همه کشورها، روز خاتمه جنگ را جشن می‌گیرند و کهنه‌سربازان و آسیب‌دیدگان جنگ را مورد تکریم قرار می‌دهند.
 وی با اشاره به ویژگی‌های دفاع مقدس در تاریخ ایران افزود: آخرین باری که ایران در جنگی، توانست تمامیت ارضی خود را حفظ کند مربوط به جنگ‌های عثمانی است و در جنگ‌های مختلف دوران قاجار و پهلوی، هربار بخشی از خاک ایران جدا شده است.
 محسن هاشمی همچنین با اشاره به فرایند پایان جنگ تحمیلی گفت: پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران در ۲۶ تیر۱۳۶۷ و برقراری آتش‌بس در ۲۹ مرداد همین سال، یک وضعیت ناپایدار نه جنگ و نه صلح بین ایران وعراق ایجاد شد که هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌کرد، اما از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۶۹، مکاتباتی بین صدام و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت که در نهایت در ۲۳ مرداد سال ۱۳۶۹، منجر به پذیرش تمامی خواسته‌های ایران توسط عراق بویژه آزاد شدن همه اراضی اشغال شده، آزادی بدون قید و شرط اسرای ایرانی و بازگشت به قطعنامه ۱۹۷۵ الجزایر گردید که بزرگترین موفقیت برای دیپلماسی ایران محسوب می‌شد.
 وی نکته مهم این اتفاق را نقش ویژه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواند که با مشورت مستمر با رهبر معظم انقلاب و استفاده از توان کارشناسی وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی، این مذاکرات را راهبری کرده و با اشراف به روانشناسی صدام، در پیش‌نویس‌های تهیه شده، تغییرات جدی ایجاد کردند و با استفاده از شرایط بحرانی عراق که با اشغال کویت نیاز به ایجاد امنیت از ناحیه ایران داشت، توانست اهداف ایران را بدون واگذاری هیچ امتیازی از عراق بدست آورد.
منبع: انتخاب
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
حقیقتا هاشمی یک انسان واقعی بود خداوند اورا جزایی بینهایت عطا نماید انشاءالله دشمنان او بعداز وفات او هم از او دست نکشیدند این خود گواه بر مظلومیت وانسانیت او میباشد .یقینا روح ان بزرگ مرد در سایه امن الهی مهمان گردید روحش شاد ویادش تا ابد باقی
Iran, Islamic Republic of
/.کسی که تخم اشرافیت رو بعداز انقلاب کاشت داشت ولی خداروشکر برنداشت
Iran, Islamic Republic of
خسارت جنگ وغرامت رامرحوم هاشمی بخشیدند ولی خسارت را از عراق کویت گرفتند
Iran, Islamic Republic of
آخه تو که فقط و فقط ۴۰ساله داری نون اسم و رسم پدرت رو میخوری . خودت چی داری؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری پیام امام را نخوانده یا فراموش کرده که امام فرمود از صدام بگذریم از ال سعود نمی گدریم چرا اقای هاشمی مشی سازش با خائنین داشت . را چه کسانی به امام نوشاندند البته خدمات افراد را نباید فراموش کرد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1