تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۴۲۴۲۵۲
کنکوری ها در برزخ بلاتکلیفی؛

صدای اعتراض داوطلبان کنکور در پی تصمیمات ناگهانی مسئولان

۰
صدای اعتراض داوطلبان کنکور در پی تصمیمات ناگهانی مسئولان
کبنا ؛در حالی که حدود یک هفته به آغاز برگزاری کنکور پُرحاشیه ۹۹ باقی مانده بود و داوطلبان این آزمون در ایستگاه پایانی حضور در جلسه آزمون قرار داشتند، اعلام جمله تکراری "کنکور به تعویق افتاد" از سوی وزیر وزارت بهداشت و رییس ستاد ملی مقابله با کرونا، موجب شد داوطلبان و خانواده های آنها برای چندمین بار در برزخ بلاتکلیفی تصمیم گیری مسئولان قرار بگیرند.
به گزارش کبنا و به نقل از ایسنا، ۱۳ مرداد ۹۹ یعنی همین دو هفته پیش بود که مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولیان برگزاری کنکور به همراه برخی نمایندگان و روسای کمسیون های بهداشت و آموزش مجلس شورای اسلامی به ساختمان شیشه ای وزارت بهداشت در ایوانک شهرک غرب رفتند تا با همفکری هم برای یک بار هم که شده تصمیم گیری قاطعی در خصوص مهم ترین آزمون ورودی دانشگاه ها را بگیرند. تصمیمی که حرف و حدیث های برگزاری یا عدم برگزاری آزمون های مرداد ماه را که در سایه شیوع کرونا ویروس شکل گرفته بود را پایان دهد و برای همیشه تکلیف داوطلبان بخت برگشته این آزمون ها، به ویژه کنکور سراسری را مشخص کند.
در نهایت وزیر بهداشت به عنوان رییس ستاد مقابله با کرونا ویروس پس از سه ساعت بحث و بررسی جوانب برگزاری آزمون ها و کنکور که پشت درهای بسته صورت گرفت، روبروی دوربین رسانه ها قرار گرفت و ضمن تاکید بر موضع برگزاری آزمون ها در تاریخ مقرر، گفت: در جلسه امروز که جلسه مفصلی بود به بحث درباره جنبه های مختلف برگزاری کنکور پرداختیم و برای اینکه همه از این بلاتکلیفی در بیایند موارد مورد جمع بندی، وفاق و همدلی همگان قرار گرفت تا بتوانیم نتیجه مطلوبی از این نشست داشته باشیم. در واقع مقرر شد که با توانمندی و قدرت، کنکور سراسری در تاریخ مقرر یعنی ۳۱ مرداد برگزار شود که هم داوطلبان و خانواده های آنها از اضطراب بیرون بیایند و هم اینکه تکلیف برگزار کنندگان کنکور روشن و مشخص شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: مقرر شد جلسات کمیته مشترک بین وزارتخانه های علوم و بهداشت و نمایندگان مجلس، مستمر و روزانه باشد و امور را پایش کنیم و تا آخرین لحظه در برگزاری کنکور باشکوه و با کمترین عارضه همه به همدیگر کمک کنیم.
دکتر نمکی گفت: پروتکل های بهداشتی برگزاری کنکور را سخت گیرانه تر از آزمون دکتری که برگزار شد انجام میدهیم و نهایتا با سخت گیری بیشتر در سه مرحله "نقل و  انتقال داوطلبان به حوزه های امتحانی"،" داخل حوزه های امتحانی" و "هنگام خروج از حوزه و بازگشت به منزل" پروتکل ها را سخت گیرانه تر دنبال می کنیم.
به گفته وزیر بهداشت؛ در این جلسه همچنین قرار شد داوطلب یا دانش آموز اگر ماسک و پَک بهداشتی داشت یا نداشت، مسئولان برگزاری آزمون جداگانه برای آنها ماسک و پَک تهیه کنند و به آنها تحویل دهند. ممکن است استفاده از ماسک برای داوطلب طی چند ساعت مشکل باشد و بخواهد آن را تعویض کند که در این زمینه نیز با داوطلب همکاری می‌کنیم. قرار شد ناظران وزارت بهداشت از همکاری بسیج، نمایندگان و سازمان‌های مردم نهاد کمک بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: مقرر شد که در نهایت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنکور را در موعد مقرر برگزار کنیم اما تضمین را خواهیم داشت که با رعایت مردم و ناظران حتی یک داوطلب هم دچار مشکل و بیماری نشود.
بعد از این اظهارنظر، داوطلبان آزمون ها چند روزی از سایه سنگین حواشی دور ماندند و استارت برگزاری این آزمون ها با اجرای آزمون دکتری تخصصی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ۹ مرداد ماه جاری زده شد و در فاصله یک هفته، سه آزمون مهم دیگر یعنی"دکتری تخصصی وزارت بهداشت"، "کارشناسی ارشد سال ۹۹" و "چهل و هفتمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی" نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده بود، برگزار شدند به طوریکه پس از پایان هر آزمون مسئولان وزارت بهداشت نمره قبولی بیش از ۹۰ درصدی به نحوه اجرای این پروتکل ها می دادند.
حال پس از آن نمره های درخشان، درست حدود یک هفته به برگزاری کنکور به عنوان مهم ترین و سرنوشت ساز ترین آزمون ورودی دانشگاه ها باقی نمانده که در کمال ناباوری شب گذشته وزیر بهداشت با انتشار پست اینستاگرامی خبر از تعویق مجدد این آزمون پیش رو را داد و اعلام کرد: وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این جلسه اعلام کردند که اجرای پروتکل های سختگیرانه در این زمان کوتاه امکان پذیر نیست مگر اینکه دستورالعمل ها برای برگزاری آزمون های سراسری تغییر کند.
وی در ادامه تصریح کرد: در این جلسه اعلام کردم به عنوان وزیر بهداشت و متولی سلامت این کشور، قطعا سلامت فرزندانمان اولویت اول است و از این پروتکل های سختگیرانه کوتاه نخواهیم آمد که رئیس کمسیون های آموزش و بهداشت مجلس در این زمینه همراه و موافق بودند.
وزیر بهداشت گفت: به مسولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر نمی توانید این دستورالعمل ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می کنم که کنکور در زمانی دیگر برگزار شود.
دکتر نمکی در بخش پایانی پست خود آورده است: تاکید می کنم کنکور را به زمانی موکول کنید که می توانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید. البته پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور بود که در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی می شود.
در ادامه رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز ابلاغ پروتکل های جدید بهداشتی از سوی وزارت بهداشت در مدت زمان چند روز باقی مانده به کنکور را علت موافقت با برگزاری این آزمون در موعد مقرر دانست و گفت: طی چند روز گذشته پروتکل های بهداشتی تغییر کرد و وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط گذاشت. این در حالی بود که سازمان سنجش بسته بندی سوالات کنکور  را تمام کرده است و در مرحله  ارسال آن به استان ها و شهرهای محل برگزاری کنکور براساس پروتکل های کارشناسی ارشد بود.
رئیس سازمان سنجش درخصوص شروط وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری گفت: اولین شرط وزارت بهداشت این بود که فاصله صندلی ها باید به دو متر افزایش یابد که امکان فراهم کردن فضای با این شرایط برای ما مقدور نبود. شرط دوم وزارت بهداشت این بود که در استان های گرمسیری سالن ها باید سطح اشغال ۲۰ درصدی داشته باشند، که این مورد نیز با توجه به ظرفیت مراکز برگزاری کنکور برای ما مقدور نبود.
خدایی با بیان اینکه در این جلسه نظر سازمان سنجش این بود که  اگر پروتکل های بهداشتی همان پروتکل های آزمون ارشد که سوالات کنکور نیز براساس آن بسته بندی شده است، باشد و امکان فاصله گذاری تا دو متری بین صندلی ها تا حد مقدور فراهم باشد، امکان برگزاری کنکور  وجود دارد که وزیر بهداشت با این امر موافقت نکرد.
خدایی ادامه داد: در صورتی که می خواستیم موارد مورد نظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می افتاد که خط قرمز ما بود و آن این بود که حتی در صورت تامین فضای کافی و ایجاد فاصله دو متری بین داوطلبان باید سوالات کنکور به ۳۹۰ شهر ارسال می شد و در آنجا بر اساس فاصله گذاری جدید پلمب سوالات باز می شد و دفترچه ها مجددا مرتب می شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سوالات کنکور افزایش می یافت.
وی گفت: در این شرایط سازمان سنجش نمی تواند از معیارهای خود کوتاه بیاید. بنابراین درخواست کردیم یا پروتکل های کنکور سراسری هم مانند آزمون ارشد باشد. یا سازمان سنجش با شرایط جدید وزارت بهداشت نمی تواند کنکور را در موعد مقرر برگزار کند و این موضوع طی نامه ای به استحضار دکتر غلامی وزیر علوم نیز رسید و اعلام کردم که حفاظت آزمون و لو رفتن سوالات را تضمین نمی کنم. لذا پیشنهاد کردیم ازمون سراسری با این وضعیت قابل برگزاری نیست و باید به تعویق بیفتد.
این تصمیم گیری ناگهانی شب گذشته در حالی اتفاق افتاد که صبح روز گذشته وزیر علوم در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود بر تصمیم این وزارتخانه مبنی بر برگزاری کنکور در موعد مقرر تاکید کرد و در واکنش به صحبت های رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص زمان برگزاری این آزمون اظهار کرد: صحبت های رییس مجلس دو بخش داشت. بخش اول تایید نسبی برگزاری خوب آزمون ها بود که گفتند زحمت زیادی کشیده شده و کار خوبی انجام شده است و در بخش دوم تاکید داشتند در برگزاری آزمون سراسری دقت و تلاش بیشتری صورت بگیرد.
دکتر غلامی تاکید کرد: پروتکل های بهداشتی آزمون ها را وزارت بهداشت تعریف می کند و خود آنها نیز بر اجرای آن نظارت می کند، وقتی معاون این وزارتخانه تاکید دارد نظرخواهی ها بیانگر این است که ۹۱  درصد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد از اجرای پروتکل ها راضی بودند ما نیز باید به این آمار اطمینان داشته باشیم. البته نظر آن ۹ درصد هم قابل توجه است اما نباید ۹۱ با ۹ عوض شود. ضمن اینکه در تلاش هستیم برای آزمون پیش رو نیز پروتکل های ابلاغی را اجرایی کنیم.
دکتر غلامی خاطر نشان کرد: پروتکل های بهداشتی کنکور همان پروتکل هایی است که برای ارشد تعریف شده. احتمالا تغییرات برای رفع برخی کاستی ها وجود دارد. تلاش می کنیم اجرای آن را بهبود بخشیم و امیدوارم بتوانیم آزمون پیش رو را به خوبی پیش ببریم. داوطلبان و خانواده ها مطمئن باشند ما  همانند بچه های خود نگران سلامتی داوطلبان هستیم دراین چند ساعت مشکلی از بابت پاسخ دادن به سوالات و بهداشتی پیش نمی آید چرا که دو آزمون قبل تجربیات خوبی را فراهم کرده است.
انتشار تصمیم ناگهانی تعویق زمان برگزاری کنکور که شب گذشته از سوی وزیر بهداشت اعلام شد موجب نگرانی و اضطراب داوطلبان واقعی این آزمون که بیشتر از یک سال است برای قبولی در آن برنامه ریزی کرده بودند، شده است به طوریکه تعداد زیادی از داوطلبان با ارسال پیام های مختلف به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به عنوان رسانه دانشجویی اعتراض خود را به  این تصمیم ناگهانی ابراز کردند.
حاضرم به ویروس مبتلا شوم اما آزمون به تعویق نیفتد!
به طوریکه یکی از مخاطبان ایسنا عنوان کرده است: "من به عنوان یک داوطلب کنکور حاضر هستم به ویروس کرونا مبتلا شوم اما زمان برگزاری این آزمون تعویق نیفتد و نیازی به نگرانی مسئولان برای سلامتی داوطلبان نیست چرا که این نوع تصمیم گیری بیشتر از ویروس کرونا تاثیرات مخرب دارد".
به جای دلسوزی ظاهری، سهمیه ها را حذف کنید
یکی دیگر از مخاطبان ایسنا با عنوان پدر یک دانش آموز در این رابطه عنوان کرد: " نماینده های محترم؛ بیش از اندازه به داوطلبان کنکور استرس وارد کردید. چرا نمی گذارید این داوطلبان آرامش داشته باشند و کنکور را بدهند. واقعا" دلسوز هستید، بیایید طرح دوفوریتی برای بهتر شدن وضعیت اقتصاد بدهید. وزارت علوم و وزارت بهداشت خودشان بلد هستند کنکور را برگزار کنند. اگر دلسوز بودید سالیان سال سهمیه های نا بحق را حذف کرده بودید!".
با دلسوزی های ظاهری حق داوطلبان را ضایع نکیند
در ادامه یک  مخاطب دیگر تاکید کرد: "نمایندگان و مسئولان وزارت بهداشت به جای تلاش برای تعویق کنکور کمک کنند تا این آزمون با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود. اگر خودتان کنکور داشتید و افراد دیگری این نوع دلسوزی‌های ظاهری را انجام می دادند، چه می‌کردید؟! بنابراین حق داوطلبان را ضایع نکنید چرا که هم در این دنیا و هم در آخرت باید جوابگو باشید".
این داوطلب در ادامه پیام خود افزود: "چه اتفاقی افتاده است که مسئولان فقط برای کنکور این اندازه به فکر سلامت جان مردم هستند؟! خداوند گذشت نخواهد کرد. در واقع اگر برگزاری آزمون به تعویق بیافتد ممکن است وضعیت از نظر شیوع ویروس حادتر شود بنابراین کنکور را برگزار کنید".
بگذارید این کابوس تمام شود
یکی دیگر از مخاطبان ایسنا با عنوان مادر یک کنکوری نیز به تعویق زمان برگزاری کنکور اعتراض کرد و گفت: "قسم می خورم که فرزندم از دست می رود. بگذارید کنکور برگزار شود، چرا اینقد با روح و روان بچه های مردم بازی می کنید؟! این‌چه کشوری هست  که نمی تواند یک جلسه آزمون را برگزار کند؟ خود مسئولان در جریان استرس ها و فشارهای ناشی از کنکور هستند؟ قسمتان می دهم زمان برگزاری این آزمون را به تعویق نیندازید. بگذارید این‌کابوس تمام شود".
مگر دو ماه پیش بدون هیچ پروتکلی امتحان نهایی ندادیم
حجت نیز یکی دیگر از مخاطبان ایسنا است که عنوان کرد: "مگر حدود دو ماه پیش همین داوطلبان کنکور بدون رعایت پروتکل بهداشتی در امتحانات نهایی شرکت نکردند؟ چه اتفاقی  برایشان افتاد؟ این داوطلبان ماهها است در استرس و فشار عصبی قرار دارند چرا باید این اندازه اذیت شوند؟"
تصمیم لحظه ای نگیرید
یاس به عنوان یکی دیگر از مخاطبان ایسنا گفته: "یکی از آقایان مسئول که صدایش به آن بالاها میرسد این نکته را به دکتر نمکی منتقل کند که آیا بعد از برگزاری مراسم محرم احتمال بالارفتن آمار ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد؟ خواهش می کنیم تصمیم لحظه ای نگیرید بگذارید کنکور را برگزار شود."
آیا کرونا برای عزاداری مشکلی ایجاد نمی کند؟
محمد هم در این زمینه عنوان کرد: " استرس کنکور برای داوطلبان کافی است دیگر شماها مشکل را چند برابر نکنید. چگونه است که ویروس کرونا برای برگزاری مراسم عزاداری محرم مشکلی ایجاد نمی کند اما برای نیم روز آزمون مشکل ساز خواهد بود؟".
آیا شرایط آینده برگزاری کنکور را تضمین می کنید
علیرضا، یکی دیگر از مخاطبان ایسنا در این رابطه گفت: "آقای نمکی، وزیر بهداشت. آیا تضمین می کنید شرایط در آینده برای برگزاری کنکور بدتر از وضعیت فعلی نخواهد شد؟ مگر شما نمیگفتید از ۱۵ شهریور علاوه بر کرونا با شیوع آنفولانزا نیز مواجه هستیم، چرا باید هر روز یک تصمیمی عنوان شود و با هر تصمیمی استرس داوطلبان را افزایش می دهید".
بچه های ما را وارد بازی های سیاسی خود نکنید
یک مادر از دیگر مخاطبان ایسنا با بیان اینکه ما را وارد بازی های سیاسی خود نکنید می گوید: "خدایا بچه هامونو به خودت می‌سپاریم. این مسئولان می توانند درک کنند یک سال و نیم حبس بودن در اتاق و مطالعه مداوم چه استرسی را متوجه داوطلبان خواهد کرد؟"
تعویق کنکور بازی سیاسی است
در همین رابطه مهدی می گوید"تعویق زمان برگزاری کنکور یک بازی سیاسی شده است. با روح و روان دانش آموزان دارند بازی می کنند. واقعا باید تاسف خورد...".
ای کاش به جای یک ماه فقط ۲ هفته به تعویق می افتاد
احمد رضا، یکی از مخاطبان ایسنا عنوان می کند:" فرزند من امسال باید در کنکور شرکت کند. ضمن اینکه بیماری زمینه ای هم دارد بنابراین نگران سلامتی فرزندم هستم. اما به دلیل اینکه سال دوم کنکور است بنابراین باید به دلیل سربازی حتما در این آزمون شرکت کند، اما امیدوارم آزمون با رعایت پروتکل های جدید برگزار شود. البته اگر دوهفته دیرتر برگزار شود بهتر می شود اما تعویق آن به یک ماه زمان طولانی تر است".
چگونه است که فقط نگران سلامتی کنکوری ها شدید؟
یکی دیگر از مخاطبان ایسنا با عنوان کنکوری گوش به زنگ می گوید: "آقای وزیر بهداشت؛ آزمون های استعداد درخشان دانش آموزان که به مراتب کم سن تر هستند و به قول شما توانایی رعایت و نگهداری از خودشان رو ندارند برگزار شد، امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم هم حضوری برگزار شد. به مراتب آزمون های دکتری، کارشناسی ارشد نیز طبق تاریخ مقرر برگزار شد، ضمن اینکه مسافرتهای شمال با شدت و حِدّت در جریان است، مراسم عزاداری محرم نیز باید برگزار شود. همه مراکز خرید، پاساژها، تالارها و غذاخوری ها باز هستند، بنابراین چگونه است که شما و نمایندگان مجلس فقط نگران سلامتی داوطلبان کنکور شدید؟ سایر افراد جامعه آدم نیستند یا در حوزه استحفاظی شما و مجلس نیستند؟"
هم سن و سال های ما در دوران جنگ تحمیلی در جبهه حضور داشتند
یک کنکوری دیگر هم می گوید: " چگونه بود وقتی بچه های در سن و سال ما در دوران جنگ تحمیلی در جبهه حضور پیدا می کردند توان حمایت از خود را داشتند اما برای حضور در کنکور ما الان دست وپا چلفتی شده ایم؟! خواهشمندم با روح و روان امیدهای این مملکت بازی نکنید."
 
البته در این میان تعدادی از داوطلبان کنکور هم با پیشنهاد جدید وزیر بهداشت موافق و همراه هستند.
پروتکل ها را اجرایی کنید
نیکی به عنوان یکی دیگر از داوطلبان کنکور ۹۹ که موافق تعویق این آزمون است، می گوید: " لطفا  همان تصمیمی را که به صلاح داوطلبان است را انجام بدهید و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید اگر هم نمی توانید این پروتکل ها را اجرایی کنید همان بهتر که برگزاری این آزمون به تعویق بیفتد".
 تصمیمی که به صلاح است را بگیرید
در ادامه یکی دیگر از داوطلبان می گوید: " ویروس کرونا خیلی ناخوشایند است. ما برای حضور در این آزمون آمادگی داریم و مطالعه کردیم ضمن اینکه چند سال پشت کنکور هستیم. تعویق یک ماهه این آزمون نیز مشکلی را ایجاد نمی کند، ان شاء الله هر تصمیمی که به صلاح است را بگیرید".
بهترین تصمیم، تعویق کنکور
"حسین"یکی از مخاطبان ایسنا، نوشته است: "بهترین تصمیم تعویق کنکور است ،چون سلامتی مهمتر از هر چیزی است. اینجا طرف جنوب شرایط آب وهوایی خیلی بدی دارد و نمیشود با این هوای گرم ۳ ساعت ماسک زد. خلاصه یک ماه بعد هوا بهتر می شود و با مساعد شدن هوا می توان کنکور را برگزار کرد، در ابن صورت تعادل هم رعایت میشود. کسانی که تقاضای برگزاری کنکور را دارند در خانه نشسته و خبری از ما خوزستانی ها ندارند. واقعا با این اظهار نظرها جای تعجب است در حالی که کمی احساس همدردی چیز خوبی است"
جان مهم تر است یا دانشگاه؟
"بیتا" مخاطب دیکر ایسنا نیز نوشته: "درود بر اقای نمکی،کسانی که موافق برگزاری کنکور هستند و می گویند باید برگزار شود، در اتاق خود با کولر و ماسک در یک آزمون شرکت کنند تا ببینیم چطور می توانند تمرکز داشته باشند؟ چه برسد به اینکه در یک سالن بزرگ با کلی جمعیت  آزمون بدهند. ممکن است در همان حین که یکی خوراکی میخورد، فرد دیگری عطسه یا سرفه کنه، در این شرایط  چطور می توان تمرکز کرد؟جان مهم تر است یا دانشگاه؟ گویا خوبی به بعضی نیامده . درضمن پسرها درکی ازین موضوع ندارند که با مقنعه و ماسک در این هوای گرم، شرکت در آزمون چقدر سخت و طاقت فرساست."
سلامتی از همه چیز مهم تر است
یکی دیگر از مخاطبان ایسنا نیز نوشته: "خدا خیرتون بده .واقعا بهترین تصمیم تعویق کنکور بود. بسیاری از کشورهای جهان از جمله هندوستان برای دومین بار آزمون سراسری شان را به تعویق انداختند .سلامتی از همه چیز مهم تر است . به مافیا اجازه نفس کشیدن ندید .#نمکی_متشکریم"
تعویق در این شرایط بحرانی وگرم بهترین تصمیم بود
یکی از داوطلبان نیز معتقد است: "تعویق در این شرایط بحرانی وگرم بهترین تصمیم بود کسانی که مخالف هستند یا کنکوری نیستند و یا تنبل هایی هستند که می خواهند کنکور را از سر باز کنند و به مسافرت بروند."
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1