تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۴۲۴۱۲۷
شهردار مادوان در جمع خبرنگاران؛

جهانبخش: اصطلاح حاشیه نشینی را زیبنده مردم مادوان نمی بینم / بخشی زیادی از توفیقات بنده با مشارکت مردم صورت گرفت

۶
۰
جهانبخش: اصطلاح حاشیه نشینی را زیبنده مردم مادوان نمی بینم  / بخشی زیادی از توفیقات بنده با مشارکت مردم صورت گرفت
کبنا ؛مادوان از جمله شهرهای جوان و با روند بالای افزایشی جمعیت در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود به گونه‌ای که طی سالهای 90 تا 95 روند افزایشی جمعیت بالای 68 درصد داشته و از سال 95 به بعد روند 80 درصدی افزایش جمعیت را دارا است، مادوان به عنوان شهری که در مسیر محور اصفهان به یاسوج قرار دارد، اهمیت زیادی دارد، با این حال   طی سالهای گذشته به دلیل تصور در حاشیه بودن این شهر، توجه چندانی به آن نمی‌شده است. لذا تعریف نشدن برخی فضاهای شهری در طرح تفصیلی، کالبد شهری این شهرستان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. از سال 95 تاکنون مطالعات و تعریف فضای شهری، اصلاح معابر و جداول و زیرساخت‌ها در این شهر صورت گرفته و روند فعالیت و ساماندهی در این شهر با رشد قابل توجهی مواجه بوده است به گونه‌ای که طی سه سال اخیر، افزایش 70 درصدی بودجه برای این شهر رقم خورده است، که اینها مرهون عملکرد مدیریت شهری در مجموعه شهرداری مادوان است.
داریوش جهانبخش در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار و عید سعید غدیر، رسالت شهرداری را در دو بخش سلبی و ایجابی دانسته و گفت: برخی از وظایف سلبی شهرداری به جلوگیری از سدمعابر و یا جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز برمی گردد. از جمله فعالیت‌های شهرداری در این زمینه جلوگیری و رفع ۷۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز بوده است.
شهرداری مادوان هر سه ماهه گزارش کار به مردم ارائه می‌دهد، که این انعکاسی از عملکرد موفق و شفاف شهرداری مادوان است، جهانبخش در این رابطه گفت: اگر مسئولان خودشان را مقید به رعایت قانون بدانند، هیچ مشکلی برای مردم و خودشان پیش نمی‌آید، مشارکت اجتماعی مردم مادوان در رفع مشکلات شهر بسیار رضایت بخش است و در واقع به دلیل عملکرد خوبی که مجموعه شهرداری داشته است، اعتماد بین مردم و شهرداری احیا شد. بخشی زیادی از توفیقات بنده مربوط به همراهی و با مشارکت مردم صورت گرفته است.
مسائل سیاسی پشت این موضوع بود
جهانبخش به ایجاد فضای سبز و پارک‌ها در مادوان پرداخته و بیان کرد: یکی از حوزه‌هایی که در مادوان سرانه صفر دارد، پارک‌ها هستند، که از ابتدا در دستور کار ما قرار گرفت، ولی به دلیل اینکه فضای لازم برای ایجاد پارک پیش بینی نشده بود و مجبور شدیم دست به دامان منابع طبیعی شدیم. اراضی ملی ظرفیت خوبی برای ایجاد پارک دارد که نقشه بندی‌ها و موارد دیگر را تکمیل کردیم ولی چرا کمیسیون در رابطه با واگذاری تعلل می‌کند نمی‌دانیم! مسائل سیاسی پشت این موضوع بود ولی الان نمی‌دانم چرا با وجود اینکه قول مساعدت داده‌اند ولی کاری انجام نشده است.
طرح مطالعاتی برای اجرای پروژه‌ها تعریف کردیم
جهانبخش تصریح کرد: یکی از مشکلات شهر عدم وجود مطالعات برای اجرای پروژه‌های عمرانی بود، به همین دلیل می‌طلبید که پروژه‌های عمرانی ما پیوست کارکردی یا پدافند غیرعامل داشته باشند. به دلیل اینکه ضوابط حاکم بر اجرای پروژه‌های دفع آب‌های سطحی مطالعاتی نداشتند، شیب جدول به درستی تعیین نشده بود و باعث می‌شد حتی با بارش‌های کم، طغیان آب جدول به کف آسفالت و معابر ورود کند و مشکلاتی در نظام حمل و نقل ایجاد می‌کرد، که با مطالعات کافی توانستیم پروژه‌های ایجاد جدول به طول کافی و عمق کافی تعریف کنیم.
شهردار مادوان به مشکلات کانال‌های محل عبور آب‌های سطحی اشاره کرده و افزود: یکی از وظایف ما حفظ شهر از خطر سیلاب است، یکی از کانال‌ها که سیلابی بود و منظر درستی هم نداشت و زباله ریزی مردم به وخامت این اوضاع کمک کرده بود، که شهرداری با حفظ هویت و منظر این کانال اقدام به ایجاد دیوار حفاظتی به طول هزار متر و با ارتفاع سه تا 5 متر کرد و برای حفظ امنیت مردم و جلوگیری از سقوط احتمالی مردم، مبادرت به ایجاد حفاظ کرد که در کنار این کانال فضای پارک هم پیش بینی شد و علاوه بر آن سینمای خانواده نیز در این پارک پیش بینی شده که امسال به بهره برداری خواهد رسید.
جهانبخش در خصوص طرح هادی در مادوان اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم طرح هادی بود که از سال 92 در دستور کار شهرداری قرار گرفت ولی یا به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های زیربط یا اینکه مشاور تعللی به خرج داده بود، طرح به تعویق افتاد. این طرح مهمترین ابزار مدیریت توسعه شهر است و می‌تواند کاربری‌ها ونوع استفاده از زمین را مشخص کند، دو عنصر مطلوبیت و تطابق با اهداف را تعیین کند، بنابراین در سال 98 این را نهایی کردیم، امیدواریم بخش عظیمی از مشکلات مردم را حل کند.
جهانبخش در ادامه سخنان خود افزود: رضایتمندی کامل از این طرح ندارم ولی قانون مداری در این طرح بهتر از بی قانونی است، جاده اصفهان که جاده ترانزیتی و بین شهری و از شریان‌های اصلی این شهر هست و بلاتکلیف رها شده بود، باعث شده بود که مردم نتوانند ساخت و ساز خوبی داشته باشند، تبدیل به جایی برای ساخت و سازهای موقت شده بود که چهره نامطلوب و زشتی داشت، ولی الان در دستور کار قرار گرفته است، جدول گذاری انجام خواهد شد، مذاکراتی با راه و شهرسازی داشتیم برای آنکه بلوار این جاده نیز ساخته شود.
کاهش آسیب‌های خیابان‌های شهر از 80 درصد به 20 درصد
جهانبخش به اصلاح مشکلات خیابان‌های شهر پرداخته و گفت: موضوع بعد موضوع خیابان‌های شهر مادوان است، خیابان‌ها کارکرد لازم را ندارند، خیابان هم شخصیتی دارد، بعضی خیابان‌ها کارکرد دسترسی دارند، برخی خیابان‌ها بستری برای تعاملات اجتماعی هستند، خیابان‌ها ستون فقرات شهر هستند، در برخی جاها، خیابان‌ها تبدیل به جاهایی مشکل دار تبدیل شده بودند، که شهرداری فضا را با اصلاح هندسی خیابان‌ها و با توسعه و تعریض خیابان، ایجاد روشنایی در خیابان، مشکلات خیابان‌ها را تا حد زیادی حل کرد، و اگر آسیبی بخاطر نبود روشنایی و مشکلات دیگر در خیابان‌ها و معابر ایجاد می‌شد از 80 درصد به 20 درصد رسید.
وی به اصلاح جاده سی سخت اشاره کرده و گفت: در خصوص جاده سی سخت که خیابان پرترافیک و پرترددی هست، با توجه به اینکه مسیر شهر سی سخت از همین مسیر می‌گذرد توسعه ارضی با مطالعات به خیابان و معابر در این منطقه صورت گرفت، و رفاه شهروندان را نیز در پی داشت.
وی به تشریح پروژه‌هایی پرداخت که در سال 98 آغاز شده، و گفت: کانال دفع آب‌های سطحی، جدول گذاری و احداث پل‌های بتنی و فلزی، ساختمان آتش نشانی، خرید مبلمان شهری و لوازم روشنایی، توسعه فضای سبز، احداث پارک محله‌ای، توسعه جایگاه دوپشته دشت روم، واگذاری خدمات شهری نیروی انسانی، خرید بیل مکانیکی، خرید تجهیزات و نگهداری سیتم های فناوری اطلاعات، خرید تجهیزات ایمنی بهداشتی، خرید آهن آلات، لکه گیری، لوازم جمع آوری زباله، هزینه‌های زیرسازی، بوده است.
جهانبخش به هزینه‌ها و بودجه شهرداری در سال 98 اشاره کرده و گفت: بودجه شهرداری 63 میلیارد ریال و کارکرد شهرداری 70 میلیارد ریال بوده است، بالغ بر 3 میلیارد و 200 میلیون تومان جمع هزینه‌های عمرانی بوده است، قریب 1 میلیارد تومان خدمات شهری جمع آوری زباله، و سایر هزینه‌ها هزینه‌های عمومی بوده است، که جمعاً 70 میلیارد ریال هزینه شده است.
جهانبخش بیان کرد: از سه محل درآمد شهرداری را تقویت کرده‌ایم، بخشی مربوط به بهای خدمات و بخشی مربوط به کارکرد ماشین آلات و بخشی مربوط به عوارضات ماشین آلات صدور پروانه، بخشی مربوط به کمک‌های دولت مربوط به ارزش افزوده است که رقم قابل توجهی بود، بخشی هم مربوط به کمک‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بود.
خداحافظی با حوزه زیرساخت در مادوان با اجرای 12 پروژه
جهانبخش به پروژه‌های این نهاد در سال 99 پرداخته و گفت: بخشی از پروژه‌های پیش بینی شده سال 99 در دستور کار قرار گرفته است، 6 پروژه در دست اجرا داشتیم و 6 پروژه نیز به مناقصه گذاشته‌ایم، که با اتمام این 12 پروژه از حوزه زیرساخت خداحافظی خواهیم کرد، و باید به سمت مبلمان شهری، پارک و فضاهای تفریحی برویم.
وی به میزان اعتبار شهرداری در سال 99 اشاره کرده و اظهار کرد: اعتبار بودجه‌ای ما در سال جدید، 10 میلیارد و 600 میلیون تومان است. قاعدتاً موظف هستیم حداقل 40 درصد در حوزه عمرانی کار انجام دهیم،  ولی 5 میلیارد و 250 میلیون تومان برای جمع هزینه‌های عمرانی سال جاری پیش بینی کرده‌ایم.
معضل بزرگ جنب دانشگاه آزاد یاسوج
جهانبخش در خصوص ایجاد مشکلات در جنب دانشگاه آزاد یاسوج گفت: اشتراکات مرزی در بین شهرستان مادوان و دهیاری بلهزار باعث شده مشکلات ساماندهی و برنامه ریزی برای بلوارها و خیابان‌ها ایجاد شود. خیابان خلیج فارس که تا مهریان ادامه دارد، به دلیل اینکه شیب شهر از شمال به جنوب است، حوزه آبریز آب مادوان، بلهزار و مهریان جنب دانشگاه است، همچنین جهاد کشاوزی خط لوله آب از این کانال رد کرده است، همه اینها باعث شده لایه روبی کانال سخت شود و منظره زشتی را ایجاد کرده است، تقاضا داریم که معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری حل این مشکل را در دستور کار خود قرار دهند تا حل شود.
آبروی استان ما سخره می‌شود / مادوان ورودی شهر یاسوج است
جهانبخش به روند افزایشی جمعیت در مادوان اشاره کرده و گفت: در سال 90 ده هزار و 777 نفر جعیت شهر بوده است و در سال 95 با رشد 80 درصدی به 18 هزار و 777 نفر رسیده است، بر اساس اماری که در دست داریم این جمعیت در حال حاضر قریب به 24 هزار نفر است، لذا بعضی از شاخص‌ها مثل «مرتبه بندی جمعیت» برای درنظر گرفتن تخصیص اعتبارات گم شده و لحاظ نشده است. من از مسئولان در سازمان برنامه و بودجه و یا فرماندار در شهرستان انتظار دارم این شاخص را در تخصیص بودجه لحاظ کنند.
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: برخی شهرها دارای جمعیت ایستایی هستند، ولی برخی شهرها دارای جمعیت پویایی هستند، و جمعیت روند افزایشی دارد، لذا باید شاخص مرتبه بندی جمعیت لحاظ شود، یا آنکه موقعیت شهر باید لحاظ شود، مادوان ورودی شهر یاسوج است، بنابراین آبروی استان ما به سخره می‌رود، ما باید روی این منطقه کار کنیم، نیاز به برنامه ریزی و خدمات رسانی دارد.
جهانبخش افزود: سال گذشته عملیات آسفالت را تمام کردیم، بر اساس جمعیتی که اضافه شده در سال جدید اعتبار بودجه جدیدی برای آسفالت معابر درنظر گرفته شده است. بنابراین باید با توجه به مدیریت لحظه‌ای برنامه‌های لازم برای جمعیت این شهر را پیش بینی کنیم.
چطور می‌شود شهر را ساماندهی کرد، ولی منابعی در اختیار نداشته باشیم
شهردار ماداون به تخصیص اعتبار پایین اعتبارات استانی به شهرداری‌ها اشاره کرده و گفت: بین 60 تا 70 درصد جمعیت استان ما در شهرها زندگی می‌کنند، اما از 115 میلیاردی که از اعتبارات استانی به بویراحمد تعلق گرفت کمتر از 8 میلیارد برای شهرداری‌ها درنظر گرفته شده است، این ظلم مضاعف است، چطور می‌شود خدمات را ساماندهی کرد، جمعیتی را مدیریت کرد، خدمات آنها را ساماندهی کرد، ولی منابعی در اختیار نداشته باشیم.
وی افزود: یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای شهر ما پیش بینی شده که ممکن است 50 درصد این مبلغ تخصیص پیدا کند، بنابراین این مبالغ ما را به جایی نخواهد رساند، این جمعیت جمعیت مهمی است و باید برای آن برنامه ریزی کرد.
از دو استاندار اسبق تشکر می‌کنم
جهانبخش به مشکلات مرزی و انجام نگرفتن کارها در این مناطق اشاره کرده و گفت: الحاق سررود شمالی به یاسوج یکی از مطالبات مهم مردم است، معتقد هستیم حاکمیت چندضوابطی در این حوزه مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد، چرا خیابانی چسپیده به شهر هنوز آسفالت نشده است، شاید دهیاری بلهزار توان این را نداشته باشد که عملیات آسفالت این خیابان را انجام دهد، از طرفی مگر می‌شود ورودی شهر مربوط به خود شهر نباشد ما الان در حریم شهر یاسوج واقع شدیم و باید متعلق به شهر یاسوج باشیم.
جهانبخش تصریح کرد: ما بخش اعظمی از خدمات اداری و فروشگاهی خود را از شهر یاسوج تأمین می‌کنیم، بنابراین می‌طلبد به دلیل قرابت و پیوستگی فضا به یکدیگر ملحق شوند، از دو استاندار اسبق تشکر می‌کنم که زحمات لازم را کشیدند، این طرح 4 بار در شورای برنامه ریزی وتوسعه و کارگروه فنی مورد تصویب واقع شد، و الان عملیات طرح تفضیلی آن در دستور کار قرار دارد، البته معطل تأمین اعتبار است، که از فرماندار محترم خواهشمندیم شرایط را فراهم و بخشی از اعتبار را تأمین کنند که تا پایان دوره این الحاق انجام بگیرد.
اداره ورزش و جوانان چرا وظایف را پشت گوش می‌اندازد؟
جهانبخش در خصوص اهمیت فعالیت فرهنگی دستگاه‌های متولی فرهنگ گفت: نهادهایی با هزینه‌ها و بودجه‌های آنچنانی متولی حوزه فرهنگ هستند، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان ورزش و جوانان کارکرد فرهنگی دارند، همچنین سایر دستگاه‌ها مثل بهزیستی که می‌توانند کمک کننده باشند.
تقارن هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس بستر مناسبی برای تبیین راه شهدا است
جهانبخش اظهار کرد: جمعیت شهر مادوان به  24 هزار نفر رسیده است، و جمعیت جوانی دارد، نیاز به تحرک و پویایی دارند و اگر پویایی نباشد ممکن است آسیب پذیر شوند باید زمینه را برای تحرک جوانان آماده کنیم، مکرراً این موضوع را گوشزد کردیم ولی اداره ورزش و جوانان هیچ برنامه‌ای برای این جوانان در این شهر نداشته است.
جهانبخش در انتقاد از عملکرد ورزش و جوانان در شهر مادوان گفت: چرا در مقابل ضعف‌ها و نواقصات خودشان را به تمارض می‌زنند یا پشت گوش می‌اندازند. مکاتباتی داشتیم ولی تاکنون فایده‌ای نداشته است. از سپاه پاسداران تشکر می‌کنم بخاطر سالن ورزشی که در شهر به بهره برداری رسیده، ولی این پاسخگوی نیازهای جمعیت جوان شهر نیست.
جهانبخش به فعالیت‌های شهرداری مادوان در کاهش بزه و آسیب‌های اجتماعی پرداخته و گفت: در خصوص وظایف شهرداری در کاهش بزه‌های اجتماعی و جلوگیری از آسیب‌ها؛ معابری که کج و معوج یا دارای انحنا و بعضاً فضاهای غیرقابل دفاعی بودند را حل کردیم، همینطور با روشنایی بخش عظیمی از مشکلات حل شد.
شهردار مادوان بیان کرد: اگر کسی دور از چشم دیگران باشد ممکن است مرتکب تخلف شود ولی اگر دید عموم بر روی یک فرد باشد این تخلفات کمتر است، آن کاری‌ای که در رابطه با اصلاح بافت بود را انجام دادیم، بخشی که مربوط به حوزه آموزش و فعالیت‌های فرهنگی مثل آموزش حقوق شهروندی بود، با اطلاع رسانی به موقع به دستگاه‌های زیربط و یا کشاندن دستگاه‌های پای کار انجام دادیم.
اصطلاح حاشیه نشینی را زیبنده مردم مادوان نمی‌بینم
وی به قدمت شهر مادوان اشاره کرده و اظهار کرد: اصطلاح حاشیه نشینی را زیبنده مردم مادوان نمی‌بینم، چون سابقه مادوان سابقه بسیار بالایی است، شاید قبل از یاسوج هم بوده است. بالای 60 درصد ساخت و سازها دارای استحکام، و تابع ضوابط ساخته شده‌اند، ساختمانی در مادوان احداث شده که ممکن است همانندی در یاسوج نداشته باشد. در جاهایی حاشیه نشینی وجود دارد که بخواهند بصورت موقت زندگی کنند و می‌شود و یا حلبی آبادی را تشکیل دهند یا امکاناتی نداشته باشند، در حالی که ما امکانات را کامل داریم.
شهر مادوان بهتر از همه شهرهای دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد
در حوزه آموزشی در سال گذشته یک مدرسه 9 کلاسه با پیگیری‌های که از طریق آموزش وپرورش داشتیم تحویل مردم شد، و تا پایان امسال هم یک مدرسه 12 کلاسه تحویل مردم داده خواهد شد. در تمام حوزه خدمات لازم را به بهترین نحو مردم دریافت می‌کنند، اما بحث حاشیه نشینی نیست، بحث این است که فضاهایی که بین یاسوج و روستاهای همجوار و شهرها هستند باید ساماندهی شوند، وگرنه من ادعا می‌کنم که برابر با آنچه در قانون و ضوابط پیش بینی شده، شهر مادوان بهتر از همه شهرهای دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خدایی توفیقی ندیدیم
شاید شخصی اره
Iran, Islamic Republic of
مگه مادوانی هم هست؟
شورا وشهردار وخشون نمیانده مجلس هم بردن
Iran, Islamic Republic of
خدایی بدترین شهرداری که تا حالا تو مادوان بوده خودتی جناب اونجا نشستی که مشکلات مردم رو حل کنی نه توپ و تشر بزنی زورت به مالکین نمیرسه کوچه خیابونا رو به نفع مالک مسدود/ و زمین شخصیشون میکنی //
Iran, Islamic Republic of
کوچه خیابونای مادوان از جاده های خاکی روستاها هم افتضاح تره وسط خیابون خونه ساختن تیر چراغ برق تو خونه ها نشوندن
Iran, Islamic Republic of
چرا زورتون به مردم بی دفاع میرسه هر کی پارتی نداره باید بره بمیره اقای جهانبخش رفتارت خیلی با مردمب ی همین مردم تو رو به اینجا رسوندن هر چند جایی نیست که اینقد فیس کنی بازم انتخابات و شورا در پیشه ظرفیت داشته باشین برا مردم مشکل تراشی نکنید
Iran, Islamic Republic of
با اون خیابونا و دست اندازیاتون چطور روتون میشه ادعاتون هم میشه اعضای شورا که حرفشونو نزنیم بهتره چقد هم به واسطه شهرداری و شورا خوردین اکثرشون قبلا به نون شب هم محتاج بودن الان برید مغازه های خیابون اصلیشونو نگا کنید از کجا اومده
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1