کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی‌های نشان می‌دهد

بزم‌های مخفیانه و شبانه پاشنه آشیل مقابله با کرونا

8 مرداد 1399 ساعت 23:36

بدنبال شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ و براساس تصمیم ستاد استانی مبارزه با بیماری کرونا، تالارهای عروسی و باغ های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به منظور جلوگیری از تجمعات تعطیل شدند، اما بزم ها ، مهمانی ها و جشن های عروسی مخفیانه در گوشه و کنار این استان به پاشنه آشیل مقابله با شیوع بیماری کرونا تبدیل شده اند.


بر اساس اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، استان کهگیلویه و بویراحمد وارد پیک نخست بیماری کرونا شده است و شرکت در هر گونه تجمع گسترده و دروهمی ها برای مردم ممکن است به قیمت جانشان تمام شود.
جشن های خانوادگی، بزم های شبانه و دورهمی ها مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرستان های سردسیری و دارای آب و هوای مناسب گردشگری موجب شده سوت رسیدن قطار کرونا راحت تر و رساتر از ماه های گذشته به گوش برسد و از سویی محاصره استان توسط سه استان دارای وضعیت کرونایی قرمز کار را بیش از پیش سخت کرده است.
مسئولان استانی هرچه تلاش می کنند به ساکنان شهرهای استان بفهمانند که برگزاری تجمع ،جشن های عروسی و آیین های عزا موجب شیوع بیشتر بیماری کووید ۱۹شده و افراد بیشتری را به این بیماری مرموز مبتلا می کند تلاششان کمتر نتیجه می دهد.
براساس اعلام ستاد مبارزه با کرونا، برگزاری هرگونه تجمع و آیین های جشن و عزار در استان کهگیلویه و بویراحمد ممنوع بوده و تالارها، باغ ها و آرامستان ها تا اطلاع بعدی تعطیل هستند.
در این میان افرادی هستند که مصداق این ضرب المثل «نرود میخ آهنین در سنگ» شده اند و علی رغم هشدار های مسئولان اقدام به برپایی مجالس شادی و جشن و سرور می کنند.
چرا کرونا بحرانی جهانی شد؟

با وجود تعطیلی تالارها، مراسم عروسی در خانه ها  برگزار می شود و صد ها نفر را دعوت می کنند و با سهل انگاری تعداد زیادی را به کام مرگ می کشانند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی نسبت به برگزاری دورهمی های شلوغ در منازل، گفت: مردم استان این روزها کار بسیار خطرناکی انجام می دهند و اقدام به برپایی مراسمات و دورهمی ها در منازل می کنند که این کار از اساس نادرست است.
حسین کلانتری افزود: با نشاط، شادابی و امید در جامعه مخالف نیستیم و برای سلامت و جان مردم در شرایط کنونی باید از مراسمات و اجتماعات خود داری شود.
وی ابراز داشت: با برگزار کنندگان مراسم عروسی و عزا در منازل که سبب شیوع کرونا خواهد شد برخورد قانونی می شود و این مهم لازم الاجراست.
کلانتری تصریح کرد: حفظ سلامت و جان مردم برای ما از همه بالاتر است و مجبور و ملزم به برخورد قانونی هستیم.
یکی از کارشناسان مرکز بهداشت بویراحمد در این باره گفت: باید تمامی جوانب و پیامد های قانون گذاری در خصوص بیماری کرونا در نظر گرفته شود، برای نمونه تعطیلی تالارها سبب می شود مردم مهمانی های مخفیانه برگزار کنند.
مریم حسینی ابراز داشت: برپایی این مراسمات در فضاهای بسته و منازل خطر همه گیری کرونا را به مراتب بالاتر خواهد برد.
فرماندار بویراحمد هم گفت: مراسم های عروسی و ترحیم و تالارهای عروسی شهرستان ها به منظور جلوگیری از گسترش بیماری کرونا همچنان تعطیل هستند. 
شاهرخ کناری افزود: این روزها برخی از مردم اقدام به برپایی مجالس عروسی و دورهمی ها در منازل می کنند که این کار بسیار خطرناک تر بوده زیرا که فضای منازل محدود و احتمال همه گیری کرونا بیشتر است.
وی تصریح کرد: این کار به مراتب خطرناک تر از برگزاری مراسمات در تالارها  و باغ هاست و از مردم می خواهیم با چنین اقداماتی جان خود و همشهریان را به خطر نیندازند.
فرماندار بویراحمد ابراز داشت: جشن عروسی در یکی از منازل بویراحمد به دلیل رعایت نکردن الزامات بهداشتی نیمه تمام ماند و این نخستین بار در استان بود که به سبب رعایت نکردن مسائل بهداشتی مانع از ادامه جشن عروسی شدیم.
کناری افزود: فضای این عروسی بسیار محدود اما مهمانان زیادی دعوت شده بودند و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده بود.
 فرماندار بویراحمد گفت: همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان در این شهرستان، از این پس هیچ گونه پیامک تشییع و تدفین ارسال نخواهد شد.
امان از بی‌توجهی؛ خانم‌ها از دلایل اصلی شیوع کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

کناری عنوان کرد: اجازه ارسال هیچ گونه پیامک تشییع و تدفین به درخواست صاحبان عزا توسط مخابرات برای حضور افراد در این مراسمات، داده  نمی شود.
وی ابراز داشت: شهرداری یاسوج نیز تمامی بنرهای تدفین و تشییع را در شهر جمع آوری می کند و نباید اجازه نصب هیچ بنری با چنین مضونی بدهد.
فرماندار بویراحمد به مردم توصیه کرد که از برگزاری و شرکت در مراسمات و تجمعات به جد خودداری کنند و بدون تردید با عاملان برگزاری تجمعات گسترده و افراد بی توجه به پروتکل های بهداشتی برخورد قانونی خواهد شد.
مدیر مرکز بهداشت دنا نیز گفت: برگزاری هر گونه جشن، دورهمی و عزا که سلامت مردم را در این ایام کرونایی تحت شعاع قرار دهد، به جد ممنوع است.
 ظفر پریسایی افزود: این مصوبه مهم شهرستانی توسط دادستان فرماندار دنا به تمامی مردم اطلاع رسانی شده است. 
وی تاکید کرد: در یکی از مراسمات عروسی این شهرستان که در منزل برگزار شده بود، به دلیل تجمع بیش از حد افراد و مشاهده تخلف های بهداشتی پدر داماد دستگیر شد.
جولان قلیان در آبشار یاسوج / با بیماران کرونایی سهل انگار برخورد قانونی می‌شود / باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد پر ازدحام از مسافران خوزستانی و بوشهری / سایه مرگ بر سر مردم

پریسایی تصریح کرد: برپایی هرگونه تجمع، جرم محسوب می شود و مطابق با قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره گفت: برای کنترل کرونا همه ملزم به استفاده از ماسک هستند و نباید دست‌ها را به هیچ‌وجه به صورت خود بزنند، باید فاصله ۲ متری را در هر شرایطی از افراد دیگر به ویژه هنگام صحبت کردن حفظ کرده، در تجمعات شرکت نکرده و خطر کرونا را جدی بگیرند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با ورود استان به پیک بیماری، بدون تردید نیاز بیماران به بستری و خدمات ویژه آی سی یو نیز افزایش خواهد داشت.
یزدان پناه عنوان کرد: ما مجبور به ادامه زندگی با کرونا هستیم، این بیماری ضعیف نشده است و باید فعالیت‌های روزانه خود را همراه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به گونه ای ادامه دهیم که به اطرافیانمان آسیبی وارد نکنیم.
بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۱۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است.
همچنین تاکنون ۲۵۳ هزار و ۲۱۳ نفر از بیماران در ایران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند
سازمان جهانی بهداشت ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد قرنطینه کامل کشورها ممکن است موضوعی مربوط به گذشته نباشد. شمار مبتلایان با کرونا در حال افزایش است و بیش از ۱۲ میلیون نفر اکنون در سراسر جهان مبتلا شده اند که بیش از دو برابر مبتلایانی است که در ۶ هفته پیش ابتلای آنها به طور قطعی به کرونا مبتلا شده بودند.


کد مطلب: 423790

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/423790/بزم-های-مخفیانه-شبانه-پاشنه-آشیل-مقابله-کرونا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1