تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۴۲۳۷۰۶
گزارش مردمی؛

گلایه مردم از برخی از بانک های کهگیلویه و بویراحمد درخصوص بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی مشتری

۰
وام در کهگیلویه و بویراحمد به چه قیمت؟
کبنا ؛
بر اساس گزارش‌های دریافتی، برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی براساس توافق بین مؤسسه اعتباری و تسهیلات‌گیرنده و قبل از اعطای تسهیلات، معادل بخشی از مبلغ تسهیلات اعطایی را به صورت وثیقه نقدی و در قالب سپرده قرض‌الحسنه جاری یا سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز مسدود کرده و توثیق می‌کنند.
بنا بر گزارش های مردمی کبنا؛ برخی از بانک های کهگیلویه و بویراحمد در ازای تسهیلاتی که ارائه می دهند، براساس توافق بین مؤسسه اعتباری و تسهیلات‌گیرنده و قبل از اعطای تسهیلات، معادل بخشی از مبلغ تسهیلات اعطایی را به صورت وثیقه نقدی و در قالب سپرده قرض‌الحسنه جاری یا سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز مسدود کرده و توثیق می‌کنند.
این مبالغ بر اساس میزان تسهیلات از کمترین میزان 800 هزار تومان گرفته تا اعداد و ارقام بالاتر 15 میلیون و بیشتر است، با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات در مدت زمان یک سال تا چندین سال ممکن است طول بکشد، این میزان پول در حساب بانک مسدودشده می ماند، در حالی که در صورت مسدود نبودن، این پول می تواند سرمایه ای در دست افراد باشد.
برخی افرادی که از موسسات غیربانکی یا بانک های زیرمجموعه بانک سپه تسهیلات دریافت کرده اند، در گفت و گو با کبنا نیوز اظهار کرده اند بانک حسابشان را مسدود کرده است و اجازه نمی دهد از حساب پول خود را برداشت کنند در حالی که غیرقانونی است.
به نقل از اقتصادآنلاین، «گرچه این رویه منوط به آن که قبل از اعطای تسهیلات باشد و با توافق و رضایت تسهیلات‌گیرنده انجام شود، منع مقرراتی ندارد؛ لیکن به منظور پیشگیری از تخطی از حداکثر نرخ سود تسهیلات بانکی مصوب شورای پول و اعتبار، در صورتی که وفق توافق بین مؤسسه اعتباری و تسهیلات‌گیرنده و قبل از اعطای تسهیلات، بخشی از وثایق به صورت نقدی و در قالب مسدود کردن سپرده توثیق می‌شود، سپرده یاد شده باید در قالب حساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار بوده و با احتساب و پرداخت سود علی‌الحساب به آن، معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده که هم‌اکنون در شبکه بانکی کشور مبنای عمل است، انجام پذیرد». بر همین اساس، حتی اگر سپرده گذاری با توافق دو طرف باشد سپرده باید در قالب حساب سپرده مدت دار و با احتساب پرداخت سود به صاحب حساب انجام گیرد.
ضروری است مراتب با لحاظ مفاد قانونی مرتبط به تمام واحدهای ذیربط بانک ها‌ یا مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.‌ مسئولان در کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص پاسخگو باشند که چرا با وجود تذکراتی که صاحب حساب ها در خصوص این قوانین به بانک می دهند اما به این موضوع رسیدگی نمی شود.
روابط عمومی بانک مرکزی در این خصوص اعلام کرده است: به موجب بخشنامه شماره ۶۲۶۶۸/۹۱مورخ ۱۰/۳/۱۳۹۱اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان در قالب انواع سپرده‌ها (اعم از قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری) مغایر با روح قانون عملیات بانکداری بدون ربا (بهره) است. بانک مرکزی از مردم خواسته است، شکواییه خود را به‌صورت موردی و همراه با مستندات و مدارک کافی از طریق شماره تلفن ۲۹۹۵۴۸۵۵ یا سامانه پاسخگویی به شکایت و ارتباط مردمی وب‌سایت بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir به این بانک منعکس کنند.
---------------------------------------------------
گزارش از سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1