تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : ۴۲۳۶۷۸
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛

سایه انتخابات نوامبر بر خرداد۱۴۰۰

۰
سایه انتخابات نوامبر بر خرداد۱۴۰۰
کبنا ؛جواد باقري: نتايج حاصل از نظرسنجي «رويترز / آيپس» از پيشتازي «جو بايدن» در برابر «دونالد ترامپ» در انتخابات پيش‌روي ايالات‌متحده در نزد افکار عمومي اين کشور خبر مي‌دهد. بر اساس نتايج اين نظرسنجي، نزديک به نيمي از رأي‌دهندگان از معاون رئيس‌جمهور پيشين آمريکا حمايت کرده‌اند. اين خبر درحالي از آمريکا مخابره مي‌شود، که گمانه‌زني‌ها فراواني در خصوص کانديداهاي نهايي انتخابات 1400 از سوي برخي چهره‌ها و جريان‌هاي سياسي در داخل کشور بر سر زبان‌ها افتاده است. موردي که در اين بين بيشتر به چشم مي‌خورد، اين است که در حال حاضر فضاي انتخابات رياست‌جمهوري کشورمان تحت تاثير انتخابات ماه نوامبر «آبان ماه» آمريکا قرار گرفته است. از سمتي اصولگرايان به دليل پيروزي در انتخابات 98 به خود مي‌بالند، که جريان رقيب دستش از حضور در اين انتخابات کوتاه بود. اين جريان از هم‌اکنون در روياي تصاحب پاستور بوده و خود را پيروز قطعي اين انتخابات مي‌داند. از طرفي هم جريان اصلاحات در درون خود دست به تغييرات اساسي زده و گمانه‌زني‌ها از اين حکايت دارد که اين تغيير و تحولات در راستاي انتخابات رياست‌جمهوري و حضور اين جريان در سال 1400 قلمداد مي‌شود. اما نکته قابل توجه در اين بين آن است که به ظاهر اين دو جريان جدا از مواضع غير‌رسمي برخي چهره‌ها که خبر از حضور خود در اين عرصه مي‌دهند، جهت معرفي کانديداهاي نهايي خود چشم به شخص پيروز کاخ سفيد بسته‌اند.
نگاهي به ساختار انتخاباتي ايران و آمريکا
کمتر از يک سال از عمر دولت تدبير و اميد مانده و همچنين شمارش معکوس براي مشخص شدن سکاندار آينده پاستور آغاز شده است. از سويي در آمريکا شاهد بر‌پايي کمپين‌ها يا همان ستاد انتخاباتي خودمان براي رسيدن به کاخ سفيد هستيم. اما تفاوت عمده‌اي بين ساختار انتخاباتي آمريکا و ايران وجود دارد. چنانچه در کشورمان هر فردي که توسط شوراي نگهبان تاييد شود، مي‌تواند در رقابت‌هاي انتخاباتي شرکت کند. اين در حالي است که در آمريکا اکنون «جو بايدن» به عنوان گزينه دموکرات‌ها، به رقيب سرسختي براي ترامپ تبديل شده است. نکته مهم در اين ميان‌، نوع نگاه اين دو به سياست خارجي است. امري که در جذب آراي مردم آمريکا مهم به حساب مي‌آيد. جو بايدن در رويکردهاي مختلف در برخورد با موضوعات مختلف بر‌خلاف رئيس‌جمهور فعلي آمريکا فکر مي‌کند. يکي از مباحثي که‌ جو بايدن در کمپين انتخاباتي خود بر زبان جاري کرده اين است که ديدگاه متفاوتي نسبت به تهران دارد. شخص جو بايدن و به طور کلي حزب دموکرات ايالات‌متحده پيش‌نويس سند انتخاباتي 80 صفحه‌اي خود را تدوين کرده‌اند. سند فوق ذکر از احياي برجام به عنوان دستاورد مهم دولت اوباما که به نوعي دستاورد دموکرات‌ها به حساب مي‌آيد حمايت کرده‌‌ و بازگشت به اين توافق را يک ضرورت به شمار آورده‌اند. ما شاهد بوديم که در دوران رياست بارک اوباما بر کاخ سفيد بعد از مدت‌ها اولين تماس تلفني با سکاندار پاستور حسن روحاني برقرار شد.
پيروزي جو بايدن مساوي با احياي برجام
يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس دهم درباره تاثيرگذاري انتخابات پيش‌روي آمريکا بر انتخابات 1400 در ايران و چالش‌هاي رئيس‌جمهور جديد کشور براي تعيين‌تکليف برجام اظهار داشت: بدون‌شک انتخابات آمريکا و ايران در سرنوشت سياسي هم تاثير‌گذارند، به خصوص که انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا قبل از انتخابات 1400 برگزار شده و چهره رياست‌جمهوري اين کشور مشخص مي‌شود. هادي شوشتري به «آرمان ملي» در خصوص احتمال انتخاب جو‌ بايدن به عنوان رقيب انتخاباتي ترامپ در انتخابات نوامبر 2020 گفت: آنچه از سخنان جو بايدن استنباط مي‌شود اين است که با پيروزي او در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا، ايالات‌متحده به احياي توافق‌هاي بين‌المللي دست خواهند زد و يکي از اين توافق‌ها مربوط به برجام است که آن را به مدار قبلي مجدد قرار خواهد داد. کارشناس ارشد وزارت امور خارجه تصريح کرد: طبيعي است که برگشت آمريکا به توافق برجام تاثير مهمي در ترکيب آرايش نفرات خواهد داشت. اما در صورت پيروزي مجدد ترامپ بنا بر ديدگاه او باز شاهد اين رويکرد در جريان‌هاي سياسي خواهيم بود. با اين تفاسير چه با پيروزي مجدد ترامپ يا چه با پيروزي جو بايدن، انتخابات 1400 تحت‌الشعاع اين مساله قرار خواهد گرفت و در آرايش کانديداهاي 1400 تاثيرگذار است. / آرمان ملی
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1