تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۵۵
کد مطلب : ۴۲۳۰۸۹
کبنا بررسی کرد

مسئولان از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی غفلت نکنند / ضرورت راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد / ارتقای سطح فرهنگی روستاها

۰
مسئولان از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی غفلت نکنند / ضرورت راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد / ارتقای سطح فرهنگی روستاها
کبنا ؛افزایش آسیب‌های اجتماعی، طلاق، خودکشی، وضعیت سرانه مطالعه و... معلول کم‌کاری و کم‌توجهی نهادهای فرهنگی است، لذا دستگاه‌های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد باید راهکار عملی ارائه دهند، و برای تقویت بنیان خانواده، سبک زندگی اسلامی، افزایش سرانه مطالعه و... برنامه مدون داشته باشند.
به گزارش کبنا، حجت الاسلام علی وحدانی‌فر امام جمعه دهدشت در دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌گوید: فرهنگ مظلوم است و  هر کس در مسئولیت قانونی و شرعی خود برای رفع مظلومیت از حوزه فرهنگ تلاش داشته باشد.
وی با اشاره به جنگ نرم دشمن، اظهار داشت: مقابله با تهاجم فرهنگی نیازمند جدی گرفتن مسئله فرهنگ است.
امام جمعه دهدشت اضافه کرد: در حوزه فرهنگ هر چه در کشور مظلومیم اما در دنیا صدها برابر پیشرفت داریم و دنیا اسلام شیعی را قبول کرده است.
زیرساخت‌های ورزشی کهگیلویه ضعیف است
وحدانی فر امام جمعه دهدشت

وحدانی‌فر گفت: در عین حال نسبت به مسئله فرهنگ به معنای عام در مهجوریت هستیم. در حوزه فرهنگ ما موفق عمل نکردیم فعالیت دشمن به مراتب بیشتر است.
وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی می‌تواند کارکردهای موثری داشته باشد،گفت: این شورا اگر خاصیت نداشته باشد برگزاری آن ارزش ندارد، موضوع هر جلسه باید کارشناسی شده ارائه و خروجی داشته باشد.
وحدانی‌فر ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و نیز تحکیم بنیان خانواده را نیاز ضروری جامعه دانست و با بیان اینکه به نظر می‌رسد برنامه‌ها بیشتر حول محور هنری(نمایش، طراحی،نقاشی،...) می‌چرخد، افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزاری همایش‌هایی در این زمینه اهتمام داشته باشد.
امام جمعه دهدشت همچنین راه اندازی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های شهرستان را ضروری دانست وگفت: این کار با ظرفیت‌سنجی و در راستای سلامت اجتماعی جامعه انجام شود.
وحدانی‌فر نقش هنر در انتقال مفاهیم به مخاطب را یادآور شد وگفت: تنوع و خلاقیت در اجرای برنامه‌های نمایشی لحاظ و از عناوین تکراری و خسته کننده پرهیز شود.
وی اضافه کرد:  در اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری به تناسب نیاز بومی،منطقه‌ای با استفاده از ظرفیت فکری نخبگان و نه دیکته شدن از دستورالعمل‌های کشوری توجه شود.
محمدعلی پیرسبزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به اهمیت شورای فرهنگ عمومی می‌پردازد و بیان می‌کند: شورای فرعنگ عمومی استان پژوهش محور می‌شود.
وی افزود: هشت جشنواره با رویکر اجتماعی، فرهنگی و کرونا در استان برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان یکی از استان‌های پیشگام در برگزاری برنامه‌های مجازی فرهنگسازی مقابله با کرونا است. 
 وی با اشاره به ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای زمینه‌سازی توسعه فرهنگ هر شهرستان، گفت: مهمتر از برگزاری این جلسه اجرایی شدن مصوبات است.
پیرسبزی افزود: محور جلسات شورای فرهنگ عمومی استان پژوهش محوری خواهد شد.
وی تصریح کرد: برگزاری جلسات قرآن و عترت به عنوان یک آیتم مهم در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود.
این مسول گفت: اجرای چنین برنامه‌هایی به جریان استانی در کانون‌های مساجد تبدیل می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: از رهنمودهای ائمه جمعه برای پیشبرد اهداف استقبال می‌کنیم. 


جلسه شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد به ریاست امام جمعه یاسوج

چرا نشست شورای فرهنگ عمومی در گچساران برگزار نمی‌شود
در شهرستان گچساران شورای فرهنگ عمومی که باید پایه‌گذار برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی باشند، سال‌ها است که به فراموشی سپرده شده است و رسانه‌ها اخیراً بر روی این مسئله دست گذاشته‌اند. 
فارس: با مروری به گذشته اولین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان آن هم بعد از گذشت چهار سال در مهرماه سال 1397 در دفتر امام جمعه شهرستان با حضور امام جمعه، فرماندار، رئیس دادگستری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی  و دیگر اعضای این شورا برگزار شد و این نشست همان اولین و آخرین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان  در این چندسال بود که برگزار شد.
دلیل اینکه این نشست در شهرستان برگزار نمی‌شود را نمی‌دانیم چرا که خود مسوولان هم تمایلی به برگزاری نشست شورای فرهنگی عمومی ندارد. می‌گویند اختلافات مانع برگزاری این نشست‌ها می‌شود.
با این تفاسیر می‌توان دریافت با تصویب  آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ‌ها در سال 1385 از آن زمان تاکنون  در شهرستان گچساران نشست شورای فرهنگ عمومی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد چرا که از سال 1393 تاکنون تنها یک نشست شورای فرهنگ عمومی در شهرستان برگزار شد و دیگر خبری از این نشست نشد.
مدیریت مدبرانه حسین کلانتری در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد به اهمیت مسائل فرهنگی و نقش مکان‌های فرهنگی می‌پردازد و بیان می‌کند: هیات امنای مرکزی در استان تشکیل دهیم تا کلیت طرح و برنامه‌های فرهنگی و معنوی استان را رصد کند.
وی اظهار داشت: استانداری و شهرداری یاسوج در خصوص طرح مطالعاتی همکاری کنند تا با توجه به تأمین زمین برای فضاهای مورد نیاز احداث مساجد و حسینه ها اقدامات اولیه آغاز شود.
استاندار به نقش سازنده و مشارکت مردم محوری در احداث اماکن مذهبی در استان تاکید کرد و افزود: تقویت مشارکت مردمی و خیرین به عنوان رکن اصلی کار در کنار همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
حسین کلانتری با بیان اینکه برای احداث اماکن مذهبی ملاک و معیارهایی به لحاظ کمبود جمعیت مد نظر باشد تاکید کرد: احداث مساجد و حسینیه‌ها با لحاظ اولویت بندی و آینده نگری باشد.
وی یادآور شد: در برخی از مناطق استان اقدام به احداث فضاهای آموزشی، ورزشی و یا بهداشتی شده است اما به دلیل مهاجرت و یا کاهش جمعیت بدون استفاده مانده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اوقاف و امور خیریه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری در کنار دفتر ولی فقیه و سپاه فتح استان برای تحقق این هدف بزرگ در کار باشند.
استاندار با بیان اینکه رمز موفقیت این حرکت مشارکت مردمی است ابراز داشت: امر مقدسی است و حرکت ماندگاری خواهد بود و همه باید پای کار بیایند.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج نیز بیان می‌کند که استان به مکان‌های مذهبی از جمله جهت خانم‌ها مثل مهدیه، زینبیه و فاطمیه نیاز دارد و این کمبود در حوزه فرهنگی استان و مرکز آن یعنی شهر یاسوج بیشتر احساس می‌شود.

نماینده جدید ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد: مثل برادری دست به دست همه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد برای آبادانی این دیار می‌دهم / هیچ جریان و یا گروهی برای من فرقی ندارد  / جایگاه نماینده ولی فقیه فراجناحی است/ با انسجام در مسیر پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد گام برمی‌داریم
حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه وبویراحمد

آیت الله سید نصیر حسینی افزود: در جاهایی نیاز به مسجد بزرگ و در جاهایی مساجد کوچک هم اکتفا می‌کند.
امام جمعه یاسوج تاکید کرد: در بنای مساجد لازم است اصول فنی و معماری اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت: چرا باید در شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین نقاط شهر یاسوج مسجد نداشته باشیم که زیبنده مرکز استان نیست.
حسینی گفت: در استان یک مرکز تجمع بانوان مثل زینبیه و فاطمیه نداریم لازم است استاندار عنایتی کند و سپاه و سایر دستگاه‌ها وارد عمل شوند و این نقیصه برطرف شود.
وی با بیان اینکه در جاهایی نیاز به مسجد بزرگ و در جاهایی مساجد کوچک هم اکتفا می‌کنند اظهار کرد: برای زیبا ساختن چهره شهر هم لازم است مساجد زیبا و بزرگ و با معماری اسلامی ساخته شود.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد معماری اسلامی را در شهر یاسوج بسیار ضعیف دانست و گفت: باید نمادهای تاریخی و مذهبی و فرهنگی متناسب با استان را در شهرها جانمایی کنیم.

رئوف مدیرکل صدا و سیمای استان

امیر رئوف مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد صریح بیان می‌کند: قانون گذار اختیارات زیادی را در اختیار شورای فرهنگ عمومی قرار داده است، اما متأسفانه خروجی جلسات فرهنگی عمومی در سطح جامعه قابل ملموس نیست. بنابر این باید کارگروه ها و مباحث پخته شود که خروجی جلسات مشخص باشد.

آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج در این خصوص نیز گفته است؛ باید به کارکارشناسی در شورای فرهنگ عمومی و اجرایی کردن مصوبات این شورا اهتمام بورزیم.
وی تصریح: لازم است که مدیران و اعضای شورای فرهنگی عمومی این جلسات را بیشتر مورد توجه قرار دهند و نظرات کارشناسی داشته باشد، و آنها را مکتوب کنند.
بنا بر این گزارش، می‌طلبد که شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌ها همانطوری که مسئولان تاکید دارند، با انسجام، کارشناسی شده و پژوهش محور برگزار شود، یقیناً تهیه سند تحول فرهنگی مطابق با مقتضیات زمان ضروری است. دستگاه‌های فرهنگی باید در راستای امور فرهنگی روستاها، احساس وظیفه کنند، تقویت مساجد و فعالیت فرهنگی در این اماکن می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سطح فرهنگی روستاهای مختلف داشته باشد. اجرای برنامه‌های فرهنگی در مکان‌های تفریحی و گردشگری نیز حائز اهمیت است. طراحی قرارگاه فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز الزامی به نظر می‌رسد و اگر توجهی به آمارهای طلاق، آسیب‌های اجتماعی، وضعیت عفاف و حجاب در خیابان‌های شهر و مکان‌های گردشگری و تفریحی شود، اهمیت راه اندازی این قرارگاه در استان بیش از هر زمان دیگر مشخص می‌شود. بهتر است که نهادهای فرهنگی هم کمی به خودشان بیایند و وضعیت جامعه را بیشتر رصد کنند و بر روی برگزاری برنامه‌های مناسب برنامه‌ریزی داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1