تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۴۲۲۰۱۴
در سومین هفته اعتراض‌ها اتفاق افتاد

هرج و مرج تمام‌عیار در آمریکا /مجسمه‌های استعماری به زیر کشیده شدند

۰
هرج و مرج تمام‌عیار در آمریکا
کبنا ؛
اعتراضات در آمریکا علیه نژادپرستی و کشتار هدفمند سیاهان پس از 18 روز وارد مسیر تازه ای شده است. بعد از آتش زدن پرچم آمریکا و حمله و تیراندازی به سوی نیروهای پلیس و حمله به چند مجسمه و نماد استعماری  حالا خبر رسیده که  شماری از طرفداران جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» در برخی از شهرهای این کشور از جمله سیاتل و پورتلند عَلَم خودمختاری برافراشته اند که نشانه جدی بروز هرج و مرج افسار گسیخته در این کشور است. اوضاع در این کشور به قدری به هم ریخته که گروهی در 10 هکتار زمین در سیاتل اعلام خودمختاری کرده و نام یک کشور را برای خود برگزیده اند!
در جریان اعترضات بوجود آمده در آمریکا طی روزهای گذشته حمله به مجسمه های شخصیت های نژادپرست تاریخ آمریکا تبدیل به یکی از نمادهای اصلی جنبش جدید شده است. طی روزهای گذشته بیش  از 10 مجسمه کریستف کلمب، جفرسون دیویس و سربازهای کنفدراسیون  پایین کشیده شده، آتش زده شده، تخریب شده و یا جمع آوری شده است. روز چهار شنبه معترضان به تبعیض نژادی سر مجسمه «کریستف کلمب» کاشف آمریکا را در بوستون قطع کردند   نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز  در نامه‌ای که رونوشت آن برای ترامپ ارسال شده از جمهوری‌خواهان خواست تا با جمع‌آوری تندیس‌های کنفدراسیون از جمله مجسمه جفرسون دیویس و رابرت ای لی موافقت کنند. به گزارش روزنامه «دیلی میل»،‌ پلوسی گفت نگهداری این تندیس‌ها که یادآورنده دوران برده‌داری هستند و نمادی از برتری‌طلبی نژادی به شمار می‌روند، «ادای احترام به تنفر است، نه میراث تاریخی» و باید هم جمع‌آوری شوند. حدود ۱۵۰۰ تندیس و نماد از فرماندهان نظامی و سیاستمداران ایالت‌های جدایی‌طلب جنوب آمریکا که طرفداری برده داری بودند در سراسر این کشور وجود دارد.
واکنش ترامپ
 بر اساس گزارش ها رئیس جمهور آمریکا با  تغییر نام پایگاه‌های نظامی که نامشان برگرفته از اسامی فرماندهان ارتش کنفدراسیون ایالت‌های جنوبی آمریکاست مخالفت کرده است. ترامپ چهارشنبه در توییتر نوشت این پادگان‌ها «بخشی از میراث بزرگ آمریکا» هستند. مخالفت ترامپ با تغییر نام پادگان‌های نظامی پس از آن بیان شد که گزارش‌هایی
درباره موافقت «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا با تغییر نام این پادگان ها منتشر شده بود. «آنجلا رای» تحلیلگر تلویزیون سی ان ان  نیز در سخنانی پیشنهاد داد تا تمامی مجسمه‌های جرج واشنگتن و توماس جفرسون سرنگون شده و متلاشی گردند؛ چرا که به گفته او آن‌ها افرادی برده‌دار بودند. واشنگتن پست نیز در یادداشتی در واکنش به حمله به نمادهای نژادپرستی در شهرهای مختلف آمریکا و پایین کشیده شدن مجسمه چهره‌های کنفدراسیون توسط مردم نوشت : «احتمالا ترامپ آخرین رئیس جمهور حامی کنفدراسیون خواهد بود».
به کشور جدید «چز» خوش آمدید
  در شهر سیاتل که طی دو روز گذشته به تیتر یک بسیاری از منابع خبری در جهان تبدیل شده، معترضان کنترل بخشی از شهر و  اداره پلیس را به دست گرفته و به جای کلمه پلیس، نام «مردم» را روی عنوان آن درج کردند.  معترضان بر ورودی منطقه تصرف شده نیز  تابلوی «به کشور جدید چَز، در قلب سیاتل خوش آمدید»  نصب کرده اند. پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در گزارشی نوشته، معترضان آمریکایی بخش‌هایی از سیاتل را به تصرف درآورده و با گذاشتن موانع جاده‌ای منطقه خودمختار در سیاتل تشکیل دادند و پلیس نیز پس از درگیری با معترضان ناحیه‌ای را با هدف کاهش تنش‌ها تخلیه کرده است.  سی ان ان نیز گزارش داد  معترضان آمریکایی که برخی از آنها مسلح هستند در سیاتل در منطقه تحت تصرف خود چادر برپا کرده اند. سی‌ان‌ان در عین حال تأیید کرده که تظاهرات‌کنندگان «بخش کوچکی» از سیاتل را اشغال کرده و آن را «منطقه خودمختار» اعلام کرده‌اند.
در همین حال شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نیز به نقل از نشریه فوربس اعلام کرده: «گروهی متشکل از چندصد نفر یک منطقه را تحت محاصره در آوردند. جدا از تصاویری که از خوشحالی مردم منتشر شده است، ما شاهد بودیم افرادی بودند که در یک منطقه نقش افسران امنیتی را ایفا می کردند و یک سری ایست‌های بازرسی را ایجاد کرده بودند. ما شاهد ایجاد یک سری موانع فیزیکی در سیاتل بودیم».
تشکیل نیروهای پلیس مردمی!
 برنامه تلویزیونی «کراس رودز» در آمریکا نیز  با پخش تصاویری از سیاتل در ایالت واشنگتن آمریکا، اعلام کرد: «اکنون بار دیگر هرج و مرج طلبان به میدان آمده اند. این‌ها افرادی مخالف حاکمیت کشور هستند و اکنون جنگ سالاری دارند که ظاهرا مسلح است و نیروی پلیس خود را تشکیل داده است و به نظر می‌رسد به شکلی بسیار تهاجمی، نظارت بر این منطقه خودمختار را که آن‌ها ایجاد کرده اند، دنبال می‌کند». ویدئوهایی که از تظاهرات بامداد دیروز  (به وقت تهران) در سیاتل منتشر شده، نشان می دهد که نیروهای امنیتی و پلیس آمریکایی در صف‌هایی چند لایه با شلیک مستقیم گلوله‌های پلاستیکی، نارنجک‌های صوتی و گاز اشک‌آور به سمت معترضان غیرمسلح، سعی در سرکوب آنها دارند.  بر اساس گزارش ها بعد از ایجاد منطقه خودگردان در سیاتل واشنگتن، معترضین در پورتلند هم قصد ساخت منطقه خودگردان دارند. معترضان در منهتن نیویورک نیز در جدیدترین اقدام خود روی خیابان‌ها را با رنگ قرمز به عنوان نمادی از خون ریخته شده در خیابان‌ها نقاشی کردند. آنها خواستار پایان یافتن نژادپرستی و خشونت مقام‌های پلیس و قضایی شدند.
تروریست‌ها سیاتل را تصرف کردند!
ترامپ طبق معمول روزهای گذشته واکنش بسیار تندی به حوادث شهر سیاتل نشان داد.  او از معترضان به عنوان «آنارشیست‌ها» یا «تروریست‌های داخلی» یاد کرده و گفته که آنها شهر را گرفته‌اند در حالی که «جی اینسلی» فرماندار واشنگتن حتی از این موضوع خبر ندارد.  ترامپ ابتدا در توئیتی نوشت: «تروریست‌های داخلی سیاتل را که البته اداره آن در دست دموکرات‌های چپ‌گرای افراطی است اشغال کرده‌اند. نظم و قانون!». رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی بعد نوشت: «آنارشیست‌ها سیاتل را تصرف کردند و فرماندار لیبرال دموکرات [واشنگتن] گفت که چیزی در این باره نمی‌داند...فرماندار چپ‌گرای افراطی، جی اینسلی و شهردار سیاتل به حدی بازی خورده‌اند که کشور بزرگمان نمونه‌اش را قبلاْ ندیده است. همین حالا شهرتان را پس بگیرید. اگر این کار را انجام ندهید من این کار را می‌کنم. این، بازی نیست. باید فوراْ جلوی آنارشیست‌ها را گرفت. سریع اقدام کنید».
خشم شهردار سیاتل از ترامپ
با وجود تهدیدهای ترامپ شهردار سیاتل با انتقاد شدید از تهدید ترامپ  برای اعزام نیروی نظامی به این شهر، تاکید کرد تهاجم ارتش به سیاتل هم غیرقانونی است و هم برخلاف قانون اساسی این کشور است.بر این اساس، وی اما توضیح نداد که مسئولان سیاتل چگونه و چه زمانی قصد دارند معترضانی را که بخش‌هایی از این شهر را تصرف و اعلام خودمختاری کرده‌اند، متفرق کند. «دورکان»، شهردار سیاتل که معترضان استعفایش را درخواست کرده اند در پاسخ به ترامپ توییت کرد: «ترامپ باید به سنگرش برگردد». این صحبت او اشاره به اتاق امنی در کاخ سفید است که چند روز پیش گفته شد دونالد ترامپ به هنگام تظاهرات شدید در نزدیکی کاخ سفید به آنجا منتقل شده است.
عذرخواهی ژنرال
ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز پنجشنبه طی پیامی ویدیویی حضور خود در کنار دونالد ترامپ، هنگامی که نیروهای امنیتی مشغول سرکوب معترضان بودند را اقدامی اشتباه خواند و اعتراف کرد حضور او در آن مکان و همراه رئیس جمهور به عنوان یک نیروی ارتشی بی‌مورد بوده است: «قدم زدن با دونالد ترامپ به سمت کلیسای سنت جانز در واشنگتن دی سی در اول ژوئن(12 خرداد) اقدامی اشتباه از سوی من  بود». میلی طی ویدیویی خطاب به اعضای دانشگاه دفاع ملی آمریکا گفت حضور او در آن لحظه و در آن محیط، این سوءتعبیر را ایجاد کرده که  ارتش وارد موضوعات و درگیری های داخلی کشور شده است. میلی در ادامه مدعی شد: «حضورم در کنار رئیس جمهور در آن زمان، اشتباهی بود که به آن پی بردم».
گفتنی است اوضاع در آمریکا به سمتی می رود که تقریبا هیچ کس نمی داند انتهای آن کجاست. اما آنچه مسلم است، این اعتراض ها به شدت سرکوب شده و خواهد شد. آخرین گزارش های رسمی از مرگ حدود 15 نفر در این اعتراض ها خبر داده و 13 هزار تن نیز بازداشت و زندانی شده اند. شمار مجروحان نیز «هزاران نفر» عنوان شده است.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1