تاریخ انتشار
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۸
کد مطلب : ۴۲۱۱۸۰
مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا مطرح کرد

کارکرد اداره‌‍کل بحران کهگیلویه و بویراحمد در مهار آتش‌سوزی‌ها بدون یک ریال اعتبار / مسئول و غیر مسئول در خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها وظیفه دارند / اداره کل مدیریت بحران یک واحد هماهنگ کننده است / فرمانداران رئیس شورای هماهنگی بحران هستند

۳
۰
کارکرد اداره‌‍کل بحران کهگیلویه و بویراحمد در مهار آتش‌سوزی‌ها بدون یک ریال اعتبار
کبنا ؛با شروع فصل گرما و آتش سوزی‌های منابع طبیعی و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با وحید محمدی تبار مدیرکل مدیریت بحران استان گفت و گویی کردیم که شرح آن در ادامه آمده است.
محمدی تبار می‌گوید: «در رابطه با آتش سوزی‌ها تقریباً همه ارگان‌ها موظف به همکاری و خاموش کردن آتش هستند»، همینطور به نقش مهم نیروهای انسانی اعم از مسئول و غیرمسئول اشاره کرده و گفته است «تنها راه کنترل و مدیریت آتش سوزی‌ها فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ عمومی و همکاری مردم عزیز استان است»
آقای محمدی تبار، مدیرکل مدیریت بحران استان، در آتش سوزی‌ها چه وظایفی دارد؟

منابع طبیعی، جنگل‌ها، مناطق حفاظت شده و مراتع از سرمایه‌های ملی و ارزشمند استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌گردند. طبق قانون حفاظت و نگهداری از این سرمایه ملی به عهده اداره کل منابع طبیعی و اداره کل محیط زیست می‌باشد ولی در مواقع آتشسوزی کلیه دستگاههای کشوری و لشکری، ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌ها و .... موظف هستند نیروی انسانی و امکانات خویش را در اختیار سازمان جنگل‌ها (منابع طبیعی) به منظور کنترل و اطفای حریق قرار دهند تا از این سرمایه‌های ملی حفاظت گردد.
خوشبختانه طی دو سال گذشته  شورای هماهنگی مدیریت بحران (ستاد پیشگیری، فرماندهی و پاسخ به بحران) به ریاست استاندار محترم، معاون محترم عمرانی و اینجانب و همچنین با هماهنگی خوب فرمانداران، شهرداران و دستگاهها و ادارات عضو شورا، و حمایت بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان و بطور خاص همکاری و کمک نیروهای مردمی و خودجوش و حمایت شبکه دنا و خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها؛ اقدامات خوبی هم در جهت کنترل هرچه سریعتر و کاهش خسارات ناشی از آتشسوزی انجام دهند.
بطوری که در تابستان ۱۳۹۷ حجم آتشسوزی ها در استان؛ ۵۰ درصد کاهش و سرعت عمل نیروهای اقدام کنند از متوسط ۷۲ ساعت به حداقل ۸ ساعت کاهش داشت.
و در سال ۱۳۹۸ نیز علیرغم افزایش تعداد آتش سوزی‌ها در شرایط انباشتگی حجم علف‌ها و بوته‌های خشک نسبت به سال قبل کاهش و خسارات هم کمتر بوده است.
علت عمده آتش سوزی‌ها در استان چه چیزی است؟ از طرف مسئولان عنوان شده که بیشتر آتش سوزی‌ها منشأ انسانی دارند؟
عمده علت آتش سوزی‌ها در ۳ محور قابل ارزیابی است؛
۱- عوامل طبیعی مثل صاعقه و رعد و برق
۲- عوامل انسانی غیر عمد
الف: آتش زدن پسماند کشاورزی در مزارع و باغات و عدم دقت و ناتوانی فرد در کنترل آن و سرایت به منابع طبیعی و مراتع
 که در این مورد سازمان جهاد کشاورزی موظف به پیگیری قضایی و معرفی فرد خاطی به دستگاه قضایی می‌باشد.
ب: رعایت نکردن نکات ایمنی و قوانین، توسط گردشگران، کوه نوردان، جویندگان عسل، و عشایر و چوپانان که در موارد متعدد منجر به آتش گرفتن مراتع و جنگل‌های استان و گسترش آن شده است.
۳- عوامل انسانی تعمدی
الف: اختلافات ملکی و طایفه‌ای در برخی نقاط و آتش زدن تعمدی مراتع و جنگل‌ها توسط افراد درگیر در اختلافات ملکی و عشیره‌ای
ب: آتش زدن تعمدی مراتع و جنگل‌ها در نقاط مختلف استان برای از بین بردن پوشش گیاهی و جنگلی و متعاقب آن تصاحب و تغییر  کاربری جنگل‌ها به اموارت کشاورزی. که در این موارد اداره کل منابع طبیعی استان و فرمانداری‌ها موظف‌اند نسبت به شناسایی افراد خاطی و معرفی آنها به دستگاه قضایی اقدام نمایند.
وقتی آتش سوزی می‌شود مردم باید کدام ارگان را در جریان بگذارند؟
متولی قانونی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع اداره کل منابع طبیعی و متولی حفاظت از مناطق حفاطت شده بر عهده اداره کل محیط زیست بوده و کلیه دستگاههایی اجرایی لازم است مطابق قانون به درخواست‌های این دو اداره کل برای اطفای حریق پاسخ بموقع دهند.
فرمانداران شهرستان‌های ۸ گانه بعنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان و همچنین شورای تأمین شهرستان در شرایط بحرانی مسئول کنترل و مدیریت بحران می‌باشند.
اداره کل مدیریت بحران دستگاه اجرایی نبوده و امکانات و نیروی انسانی لازم را در اختیار ندارد و صرفاً یک واحد ستادی و هماهنگ کننده بین دستگاهی می‌باشد. و طی دو سال گذاشته مجموعه اقدامات ما در کنترل و اطفای حریق صرفاً ناشی از حس مسئولیت انسانی و دینی در کمک به جنگلبانان و محیط بانان بوده است و الحمدالله این تلاش‌ها آنقدر مؤثر و تایین کننده بوده است که افکار عمومی و مردم مسئولیت مستقیم آتش سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها را متوجه مدیریت بحران می‌دانند و با دیدن اولین نشانه‌های آتش سوزی مستقیم با من تماس می‌گیرند و پیگیری می‌کنند. حساسیت بالای افکار عمومی روی آتش سوزی‌ها یک نشانه خوب از رشد فرهنگی و آگاهی بخشی مردم عزیز هم استانی است.
لازم به توضیح است که مردم عزیز استان در صورت مشاهده هر گونه آتش سوزی ابتدا با اداره منابع طبیعی شهرستان مربوطه و یا بخشدار و فرماندار آن شهرستان اطلاع رسانی کنند.
اداره منابع طبیعی چه وظیفه‌ای دارد؟
اداره منابع طبیعی ابتداً اقدامات لازم در سریع‌ترین زمان ممکن انجام داده و درصورت نیاز به کمک سایر دوایر و ادارات و بخصوص اداره کل منابع طبیعی استان، از فرماندار محترم آن شهرستان هماهنگی‌ها و درخواست‌های لازم را انجام داده و در شرایطی که امکانات و نیروی انسانی شهرستان پاسخگو نباشد، آنگاه فرماندار محترم و یا مدیرکل محترم منابع طبیعی و یا محیط زیست استان درخواست ورود مدیریت بحران استان را دارد و سپس مدیریت بحران استان بایستی هماهنگی‌ها و امکانات استانی و یا شهرستان‌های همجوار، را در اختیار فرمانداری که در حوزه ایشان بحران آتش سوزی اتفاق افتاده است قرار دهند.
 اعتبار و هزینه‌ای به اداره کل مدیریت بحران استان برای مقابله با آتش سوزی‌ها تعلق می‌گیرد؟
به اداره کل مدیریت بحران استان یک ریال اعتبار و بودجه در سال ۹۸ و ۹۹ تاکنون برای بحث آتش سوزی‌ها و حتی آموزش اختصاص داده نشده است و حتی هزینه‌های که در سنوات قبل در این عملیات‌ها نموده، بلاتکلیف مانده است.
ولی در عین حال بنا به وظیفه دینی و ملی و عرقی که نسبت به استان و منابع طبیعی و محیط زیست آن داریم، امسال نیز همچون سالهای گذشته در کنار نیروهای زحمت کش منابع طبیعی و محیط زیست و مردم خوب استان از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ممکن در جهت حفاظت از مراتع و جنگل‌های استان استفاده خواهیم نمود و در کنار جنگل بابان و محیط بانان خواهیم ماند.
تنها راه کنترل و مدیریت آتش سوزی‌ها فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ عمومی و همکاری مردم عزیز استان است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

رضا
Iran, Islamic Republic of
شما راست میگویید هر جای که اتش گرفت یا مردم خامشش کردند یا کلاسوخت خودش خاموش شد اخه پول برای چه بو.د مگر هزینه هم کرید بله شما رفتید بر سر قبر اتش تمام شده و گزلرش تهیه کردیدفلان کردیم بیسار کردیم
سید
Iran, Islamic Republic of
بنده از نزدیک حضور داشتم که دکتر محمدی تبار در حادثه آتش سوزیهاشب را بادستان خالی باشاخه های درختان به خاموش کردن آتش صبح کردند...درچیتاب شاهدبودم که درکنار آقای وحدانی بادستان خالی آتش راخاموش میکرد...شاهدبودم که خودباکمترین امکانات در رودخانه دنبال جسدجوان هم استانی میگشت...شاهدبودم که برای تجلیل از مردم بومی که داوطلبانه کمک میکردنداز جیب شخصی خود کارت هدیه برای تقدیروتشکرازآنهاتقدیم کرد..شاهدبودم که در حاشیه ساحلی برای دفاع از حق حقوق شهروندان تهدیدبه مرگ شدوفحش وناسزا شنید...شاهدبودم که بامسئولین مربوطه به خاطر گرفتن حق هم استانیها جرو بحث داشت...شاهدبودم که کیلومترهاکوهنوردی وپیاده روی برای نجات جان هم استانیهاداشت..شاهدبودم که بافلان مدیرکل بخاطر استخدامهای فله ای بحث و جدال داشتند...شاهدبودم که بخاطر حقوق فرزندان شهداء وایثارگران فداکاریهای زیادی داشتند..ووووووو
بهزادی ریس شورای دیل
Iran, Islamic Republic of
در سالهای کذشته در منطقه بویر احمد گرمسیر اگر مردم وعللخصوص جوانان روستای دیل وتعدای ازروستاهای مارین وابریگون وگناوه بخصوص بسیجیان حوزه مقاومت امام هادی ع دیل نبودند اتش خاموش نمیشد البته برادران محیط زیست و تعدادی از منابع طبیعی بودند اما مسولین به قولهای که به جوانان دادند عمل نکردند حال ادارات مربوطه میبایست نیروکه استخدام یا بصورت پیمان کاری که گرفتند میبایست از همین روستا باشد که اولن دلسوز است وشبانه روز در روستا میباشد نه اینکه پارتی بازیکنند دوم هیچ بازده کاری ندارد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1