تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۴۲۰۷۰۳
کبنا گزارش می‌دهد

گسترش فضای فیزیکی مرکز رشد گچساران در گرو تصمیم شهرداری / آیا شهردار دوگنبدان همکاری می‌کند

۲
۰
گسترش فضای فیزیکی مرکز رشد گچساران در گرو تصمیم شهرداری
کبنا ؛پس از کش و قوس‌های فراوان، مقرر شد شهرداری گچساران مجوز واگذاری یک ساختمان با حداقل استانداردهای موردنیاز را به پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد  بدهد ودر غیر این صورت دولت مجوز اجرا و بهره برداری مجتمع فرهنگی هنری ارشاد را در اختیار پارک علم و فناوری قرار خواهد داد. 
کمتر از  یک سال پس از افتتاح مرکز رشد گچساران، استقبال از این مرکز  باعث شده ساختمان دانشگاه آزاد این شهر که به صورت امانی در اختیار پارک علم و فناوری قرار گرفته بود جوابگوی نیازهای فناوران و صاحبان ایده نباشد و مسئولان پارک علم و فناوری استان با حمایت معاونت علمی رئیس جمهور این روزها به دنبال توسعه فیزیکی و خرید ساختمان مستقل با امکانات لازم برای این مرکز رشد هستند.
 جستجوها پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد را به ساختمانی با پیشرفت فیزیکی بین 70 تا 90 درصد رساند که از سال 84، کلنگ آن به عنوان مجتمع فرهنگی هنری شهر گچساران بر زمین زده شده و از سال 95 تاکنون نیز اعتباری برای تکمیل این ساختمان در نظر گرفته نشده است.  سال گذشته نیز طبق تبصره 19 قرار شد این ساختمان با اولویت بخش خصوصی و شهرداری‌ها واگذار شود. با این حال بخش خصوصی از این ساختمان استقبالی نکرد و پس از اینکه پارک علم و فناوری، ساختمان را مناسب ایجاد مرکز رشد تشخیص داد، شهرداری دوگنبدان نیز متقاضی استفاده از این ساختمان شده است.
 در فروردین ماه امسال دو نشست در گچساران به ریاست معاون عمرانی استاندار و در یاسوج به ریاست استاندار برگزار شد تا پیش از نشست آینده شورای توسعه و برنامه ریزی  استان تکلیف این ساختمان مشخص شود.
مدیرکل ارشاد: باید ساختمانی جایگزین برای مجتمع در نظر گرفته شود



 ساختمان آفتابگردان سال 84 در زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع و زیربنای ۵۵۰۰ متر در ۴ طبقه در زمره پروژه‌های استانی تعریف شده است،  با این حال 15 سال ساختمان با تزریق قطره چکانی اعتبارات به پایان نرسید و حالا آنچنان که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌گوید: احداث این مجتمع بر اساس نیازهای فرهنگی شهر گچساران بوده است و واگذاری آن بدون در نظر گرفتن معوض برای شهر گچساران منطقی نیست.
 پیر سبزی ادامه می‌دهد: در صورت واگذاری این زمین به شهرداری و یا پارک علم و فناوری باید فضاهای فرهنگی در حاشیه‌های شهر گچساران  ایجاد شود.
 وی تاکید می‌کند شهر گچساران تنوع محله‌ای بالایی دارد و نیاز به زیر ساختهای فرهنگی دارد که دستگاه‌های متقاضی این ساختمان باید تعهد ساخت این زیرساختها را در محلات بدهند.

شهرداری دوگنبدان: شهرداری ساختمان و زمین در ازای مجتمع می‌دهد


 
از سویی شهردار گچساران می‌گوید اگر ارشاد این مجتمع را نیاز داشت سال گذشته آن را در میان ساختمان‌های قابل واگذاری قرار نمی‌داد.
 ظفری ادامه می‌دهد: درصورت واگذاری این ساختمان، شهرداری می‌تواند یک ساختمان عمرانی در یکی از نقاط شهر و یک فرهنگسرا در یکی از محلات را تعهد کند.
وی اضافه می‌کند: همچنین شهرداری می‌تواند ساختمان دو طبقه‌ای در مجاورت شورای شهر  و یا زمینی در اطراف ساختمان آفتاب در اختیار پارک علم و فناوری قرار دهد.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد: باید آینده را دید



با این حال اما رئیس پارک علم و فناوری می‌گوید: برای استفاده از اعتباراتی که معاونت علم و فناوری رئیس جمهور وعده کرده است اولویت این است که ازساختمان های راکد با پیشرفت فیزیکی بالاتر از 70 درصد را انتخاب کنیم.
سید شمس الدین هاشمی می‌گوید: تملک ساختمان باید در اختیار پارک علم و فناوری باشد که با خیال آسوده برای ایجاد آزمایشگاه، دپارتمان‌ها و واحدهای مختلف در آن سرمایه گذاری کنیم.
وی یادآوری می‌کند ساختمانی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود باید استانداردهای لازم را داشته باشد و قابل تغییر باشد و ساختمان فرهنگی هنری از میان مجموعه ساختمان‌های موجود به استانداردهای مورد نظر پارک نزدیکتر است.
هاشمی می‌گوید: گچساران مستعدترین شهرستان استان در علم و فناوری است و پتانسیل‌هایی دارد که ارزش سرمایه گذاری دارد و باید هر اقدامی در این شهر مبتنی بر آینده باشد.
وی ادامه می‌دهد: با اینکه زمان کمی از تأسیس پارک می‌گذرد اما تاکنون مراکز رشد مستقر در پارک بیش از 40 نفر اشتغال ایجاد کرده و بیش از 4 میلیارد ریال فروش داشته‌اند که برای مجموعه‌ای که کمتر از یک سال از تأسیس آن می‌گذرد رقم قابل قبولی است.
هاشمی اضافه می‌کند: اتمام ساختمان آفتاب بیش از 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که معاونت علم و فناوری رئیس جمهور آن را تأمین می‌کند و لازم نیست از اعتبارات استانی برای این مجموعه هزینه شود.
وی یادآوری می‌کند: با ایجاد فرهنگ فناوری می‌توان شاهد تغییراتی خوبی در سطح شهرستان بود آنچنان که پس از شیوع ویروس کرونا شرکت‌ها و فناوران استان کهگیلویه و بویراحمد با حداقل امکانات، قابلیت‌های بیظیری از خود نشان دادند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: شهرداری باید به سرعت  از شورای شهر مجوز بگیرد


 
در نهایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد یادآوری کرد: فضاهایی مانند این مجتمع که ساخت آنهادچار مرور زمان شده‌اند در استان کم نیست با این حال باید این سرمایه‌ها تعیین تکلیف شوند و بهترین تصمیم ممکن در باره آنها گرفته شود تا در آینده پشیمانی ایجاد نشود.
حسین کلانتری ادامه داد» اگر قرار بود شخصاً در این باره تصمیم بگیرم این ساختمان را در اختیار پارک علم و فناوری قرار می‌دادم اما باید در همه موارد شورا تصمیم بگیرد.
وی افزود: درباره این مساله نیز دو راه بیشتر وجود ندارد نخست آنکه شهرداری تعهد دهد تا پیش از نشست آینده شورای برنامه ریزی و توسعه استان مجوز واگذاری یک ساختمان عمرانی و یک فرهنگسرا در یکی از محلات گچساران و همچنین مجوز ساختمانی با حداقل‌های مورد نظر پارک علم و فناوری را  از شورای شهر بگیرد.
کلانتری ادامه داد: اگر در جلسه آینده شهرداری مجوزهای لازم را نداشته باشد پس دستگاه مجری مجتمع فرهنگی هنری، از راه و شهرسازی به پارک علم و فناوری تغییر می‌کند و بهره بردار آن نیز به صورت مشترک پارک و ارشاد خواهند بود.
مسعود ظفری از شهرداران جوان استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور به شمار می‌رود که یقیناً با توجه به اینکه او چهره دانشگاهی است، شرایط پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را به خوبی برای آیندگان درک می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر شهردار جوان و پاکدست و خستگی ناپذیر
سعید محمد حسینی
Iran, Islamic Republic of
از مساعی و حضور فعال و متعهدانه دکتر سید شمس الدین هاشمی از مدیران خلاق و کار آمد ملی و مجموعه صدیق و همکاران پرتلاش ایشان در پارک تازه تاسیس اما پر رونق و فعال استان که نقش موثری در حوزه فناوری، پژوهش و رشد وبالندگی تحقیقات کارهای علمی و نو دارند تشکر و قدردانی می شود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1