تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۴۱۹۹۰۷

هوشمندی صنایع چهارمحال و بختیاری در بحران کرونا

۰
هوشمندی صنایع چهارمحال و بختیاری در بحران کرونا
کبنا ؛شیوع کرونا اگرچه به رکود اقتصادی و غیرفعال شدن برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی منجر شد، اما برخی از صنایع چهارمحال و بختیاری هوشمندانه با بهره‌گیری از این فرصت، علاوه ‌بر مقابله با بحران کرونا، واحدهای خود را با تمام ظرفیت سرپا نگه داشته‌اند.
ویروس کرونا علاوه‌ بر چالش‌های سلامت، تاثیرات جدی بر اقتصاد، اشتغال و کسب‌و کارهای سراسر دنیا نیز داشته است.
در کشورهای دیگر با کرونا، بیشتر کسب ‌و کارها در این شرایط کنونی ضرر کردند، اما در عین حال این ضرر و زیان شامل همه مشاغل و صنایع نشده است.
در واقع با وجود اینکه تاثیرات منفی و مخرب بحران کرونا بر زندگی و اقتصاد جهان بسیار بیشتر و قابل توجه‌تر بود، اما در سوی دیگر، کسب و کارهایی نیز به خاطر این شرایط و اهتمام مردم در رعایت مسائل بهداشتی ،توانسته‌اند با هوشمندی لازم و با تغییرات اندکی در خطوط تولید خود، از این فرصت به خوبی استفاده کنند و نه تنها کسب و کار و صنعت خود را از ترکش‌های کرونا نجات دهند بلکه شهرتی کسب کرده و نامی نیک از خود در جبهه مقابله با ویروس کرونا برجای بگذارند.
یکی از صنایعی که با شیوع ویروس کرونا با افزایش تقاضا و تولید روبرو شد، صنعت مواد بهداشتی بود.
با شیوع کرونا، افزایش تقاضا برای محصولات بهداشتی نظیر دستکش، شوینده‌ها و ماسک افزایش یافت و از آنجا که گاهی مردم با کمبود این اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها مواجه شدند، زمینه برای فعالیت و تغییر خطوط صنایعی که قابلیت تولید این محصولات را داشتند، فراهم شد.
بخشی از واحدهای صنعتی چهارمحال و بختیاری از جمله صنایعی بودند، که توانستند با بهره‌گیری از چنین فرصتی علاوه بر پاسخگویی به نیاز مردم این استان و سایر استان‌های کشور، از این فرصت برای رونق کسب و کار خود بهره گیرند و مانع ضرر و زیان و تعطیلی واحدهای خود شوند.
۶۱ واحد صنعتی در حوزه تولید محصولات بهداشتی فعال شد
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری می‌گوید: هم‌اینک ۶۱ واحد تولید شوینده، ضدعفونی‌کننده، ماسک، دستکش و لباس بیمارستانی در این استان فعال شده است.
سجاد رستمی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از این تعداد ۷ واحد در زمینه تولید مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل فعالیت دارند که میانگین تولید روزانه این واحدها حدود ۵ هزار و ۵۰۰ لیتر است، با این وجود، ظرفیت این واحدها تولید ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن در سال است که برای تحقق این ظرفیت نیازمند به تامین ۵۰ هزار لیتر الکل در روز هستند.
وی ادامه داد: یک واحد تولیدی نیز از ۱۱ فروردین تولید الکل را در استان آغاز کرده است و در حال حاضر روزانه یک هزار لیتر الکل تولید و به واحدهای ضدعفونی کننده تحویل می‌دهد که ظرفیت این واحد تا یک ماه دیگر به ۴ هزار لیتر در روز نیز رسد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۵ واحد در حوزه تولید مواد شوینده در استان فعال است، اظهار داشت: این واحدها، روزانه ۴ هزار لیتر مواد دستو شویی و ظرفشویی تولید می‌کنند.
رستمی خاطر نشان کرد: یک واحد تولیدی در استان نیز روزانه ۷۰۰ هزار عدد دستکش یکبار مصرف پلی‌اتیلن تولید می‌کند و یک واحد دیگر نیز روزانه ۲۵۰ دست لباس یکبار مصرف بیمارستانی تولید و به مراکز درمانی استان عرضه می‌کند.
وی، از تولید روزانه ۲۵ هزار ماسک پارچه‌ای و سه لایه از سوی واحدهای صنعتی، تولید و اصناف این استان خبر داد و گفت: در همین راستا یکی از واحدهای صنعتی بزرگ و مطرح استان اقدام به تولید ماسک‌های پارچه‌ای یک لایه، دو لایه و سه لایه با تایید سازمان غذا و دارو به طور میانگین روزانه ۱۰ هزار ماسک تولید می‌کند.
همراهی صنعتگران و دولت عامل رونق واحدهای تولید محصولات بهداشتی
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز، ترکیب هوشمندی صنایع و حمایت این سازمان را عامل موفقیت استان در تولید محصولات بهداشتی مورد نیاز مردم دانست و اظهار داشت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، با چالش‌های بسیاری برای تولید مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل مواجه بودیم و با وجود تقاضاهای بسیاری که به استان‌های دیگر عرضه می‌کردیم ولی هیچ یک در این خصوص با استان ما همکاری نکرد.
کاظم منزوی افزود: با این وجود در اسفندماه ۹۸ با استفاده از الکل موجود در مخازن کارخانه‌های شوینده ،توانستیم این موضوع را مدیریت و بخشی از نیاز مردم استان به مواد ضدعفونی کننده را تامین کنیم.
وی تصریح کرد: در ابتدا ۲ واحد صنعتی در شهرک صنعتی بروجن و شهرکرد در خصوص تولید مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح در استان فعال شدند، که در همین راستا با بهره‌گیری از دانش نیروی انسانی خود توانستند فرمول‌های جدیدی نیز ابداع کنند و به جای استفاده از کلر در مواد ضدعفونی‌کننده سطوح، از فرمول دیگری استفاده کردند که تاثیر آن بر ریه‌های مصرف‌کننده بی‌خطر باشد.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مشکل تامین الکل در استان با تغییر خط تولید کارخانه خمیرمایه استان برطرف شد، اظهار داشت: یک واحد صنعتی دیگر در شهرک صنعتی بروجن نیز اقدام به تولید الکل کرده است و روزانه یک هزار لیتر الکل تولید می‌کند.
خودکفایی چهارمحال و بختیاری در تولید الکل

منزوی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در تولید الکل خودکفا شده است، افزود: در هفته آینده نیز یک واحد دیگر تولید الکل نیز در استان به مرحله بهره‌برداری می‎رسد.
وی در ادامه به راهکارهای رفع مشکل تامین ماسک مورد نیاز کادر درمان و مردم استان نیز اشاره کرد و گفت: در اسفندماه یکی از کارخانه‌های بزرگ استان توانست ظرف ۴ روز با تغییر الگوهای تولیدی خود اقدام به تولید ماسک کند.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در کنار کارگاه‌های تولیدی، اصناف و گروه‌های جهادی نیز در تولید ماسک مشارکت دارند که این موضوع در جهان نمونه و مایه افتخار استان است.
چهارمحال وبختیاری در تولید ماسک تحول‌آفرین می‌شود
منزوی خاطر نشان کرد: تا چند روز آینده نیز واحد صنعتی ماشین‌سازی بروجن نیز خط تمام اتوماتیک تولید ماسک را با مهندسی معکوس وارد مرحله بهره‌برداری می‌کند، که نظیر آن در کشور نادر است و می‌تواند تحول بزرگی در تولید ماسک در کشور ایجاد کند.
وی همچنین از فعال شدن یک واحد صنعتی تولید دستکش در استان خبر داد و گفت: این واحد صنعتی به صورت تمام ظرفیت در ۳ شیفت کاری روزانه ۳۵۰ هزار جفت دستکش پلاستیکی تولید می‌کند.
منزوی، بهره‌گیری از توان و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید محصولات بهداشتی را از دیگر اقدامات استان در این شرایط عنوان کرد و گفت:هم اینک با همکاری ۲ شرکت دانش بنیان ،تولید محلول‌های ضدعفونی کننده سطوح با فرمول‌های علمی و ابداعی انجام شده است، که توزیع آن در بازار در انتظار مجوز سازمان غذا و دارو است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: یکی از محلول‌های ضدعفونی کننده بر پایه نانونقره است و محلول دیگر با فرمولاسیون محرمانه از سوی یکی از نخبگان علمی استان تولید شده که در آن به جای الکل و کلر از محلول دیگری استفاده شده است.
منزوی خاطر نشان کرد: اگرچه کرونا باعث ضرر و زیادی به بسیاری از واحدهای صنعتی، تولیدی و اصناف استان شد، اما در مقابل برای واحدهایی که با تغییر خط تولید خود اقدام به محصولات بهداشتی کردند، یک فرصت بسیار خوب به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: بسیاری از واحدهای تولیدکننده شوینده در شرایط قبل از کرونا با ۵۰ درصد ظرفیت خود  فعال بودند،اما پس از شیوع ویروس کرونا به صورت ۱۰۰ درصد فعال شدند.
در این میان از شرکت‌های دانش‌بنیان که با تجاری‌سازی ایده‌های خود نقش مهمی در تبدیل ایده به ثروت و رونق تولید در استان ایفا کرده اند نیز می‌توان به عنوان موثرترین واحدهای صنعتی استان یاد کرد، که در اوضاع و احوال کرونایی در تولید به ویژه ماسک مورد نیاز کادر درمان نقش بی‌بدیلی ایفا کرده‌اند.
کرونا به بومی‌سازی دستگاه‌های صنعتی کمک کرد

یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک صنعتی شهرکرد فعال است و موفق شد، با بومی‌سازی دستگاه تولید ماسک در کشور برای نخستین بار از فرصت شکل گرفته در سایه کرونا، به رونق واحد خود از یک سو و مقابله با ویروس کرونا وارد میدان شود.
ایمان اکبریان دهکردی، طراح و سازنده دستگاه بومی شده تولید ماسک در همین خصوص به خبرنگار  ایرنا گفت: از مدتی قبل ایده ساخت دستگاه تولید ماسک به روش آلتراسونیک را طراحی کرده بودم اما با شیوع ویروس کرونا و نیاز مبرم استان به ماسک، ساخت این دستگاه را سرعت گرفت.
این جوان شهرکردی که از  ۳ سال پیش شرکت فناور خود را در شهرک صنعتی شهرکرد فعال کرده است، افزود: چندین طرح تولید ماسک طراحی کرده‌ام که در فرصت مناسب برای ثبت اختراع آن اقدام می‌کنم.
اکبریان، با بیان اینکه این دستگاه، روزانه ۳۰ هزار ماسک تولید می‌کند، خاطر نشان کرد: امید است با حمایت مسئولان، بتوان ظرفیت تولید را افزایش داد و نیاز بیشتری از پرسنل درمان را به ماسک تامین کنیم.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند. (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1