تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۲۶
کد مطلب : ۴۱۹۷۱۹
حجت‌الاسلام سرلک به پرسش‌ها پاسخ داد:

تطبیق کرونا به عنوان نشانه ظهور، از فهم کلی روایات به دور است

۰
تطبیق کرونا به عنوان نشانه ظهور، از فهم کلی روایات به دور است
کبنا ؛برخی از احادیث افزایش بلاهای طبیعی از نشانه‌های ظهور امام دوازدهم می‌دانند. حال با پدیدار شدن ویروس کرونا و افزایش شمار قربانیان آن در سراسر جهان،برخی شیوع کرونا را به عنوان نشانه‌ ظهور مطرح کرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک درباره ادعای برخی مبنی بر ارتباط ویروس کرونا به عنوان  نشانه‌ای از نشانه‌های ظهور امام زمان(عج)، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: از بحث نشانه‌های ظهور امام زمان(عج) که در روایات ما هم به آنها اشاره شده، یک مفهوم کلی استفاده می‌شود و آن هم این است که ما باید همیشه اوضاع دوران غیبت را رصد کنیم و برای دوران ظهور آماده شویم. اما به هیچ وجه به این معنا نیست که بتوانیم تعیین مصداق کنیم و بگوییم اتفاقی که در حال حاضر افتاده، نشانه ظهور است.
وی در توضیح بیشتر این گفته خود افزود: در طول دوران غیبت امام زمان(عج) حادثه‌ها و اتفاقات فراوانی رخ داده است. هر کدام از این اتفاقات در زمان خودش می‌توانست مصداق نشانه باشد و در عین حال هم می‌توانست نباشد. البته بحث انتظار منجی یک بحث فراتر از اسلام است. یعنی همه ادیان منتظر هستند و این مسئله فقط مختص به دین اسلام نیست. به صورت کلی باید بدانیم که انتظار  و آمادگی یک وظیفه کلی و همیشگی است. تطبیق دادن و معین کردن یک حادثه‌ای مثل کرونا به عنوان مصداق و به عنوان آن چیزی که در روایات ما ذکر شده است، از فهم کلی روایات به دور است و علمای بزرگ هم از این منع کرده‌اند.
 انسان باید همواره ظهور را نزدیک بداند
وی در پاسخ به این پرسش که عبارت «ظهور نزدیک است» دقیقا به چه معنایی است و آیا نزدیکی ظهور محدوده زمانی دارد یا خیر؟ بیان کرد: بله، ظهور نزدیک است. به این معنا که  قابل دسترس است و شما می‌توانید با مهیا شدن به آن برسید. مانند اینکه موفقیت نزدیک است. منتها به تلاش و آمادگی شما و به نوع نسبتی که با آن دارید برمی‌گردد. آیا در دوره‌ای که به سر می‌بریم باید امام خودمان را امام غایب بدانیم یا حاضر؟ آیا امام زمان الان حاضر نیستند؟ الان نمی‌بینند؟ در واقع امور و شئون امامت را انجام نمی‌دهند؟ قطعا انجام می‌دهند. پس اگر چنین باوری نسبت به حضرت ولی‌عصر(عج) اتفاق بیفتد، به معنای ظهور نزدیک است. پس به هیچ وجه نمی‌توانیم بگوییم این عبارت درست نیست، بلکه عبارت دقیقی است.
سرلک در ادامه با اشاره به روایتی گفت:‌ در روایات هم آمده است: «إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً وَ نَرَاهُ قَرِیباً»؛ ما ظهور را نزدیک می‌دانیم. این از یک جهت، معنای دیگر ظهور نزدیک است را می‌رساند. یعنی شما هر لحظه باید منتظر باشید. این جمعه و آن جمعه ندارد آقا/ عشقت بکشد دوشنبه هم می‌آیی. یعنی انسان باید همواره ظهور را نزدیک بداند و خودش را مهیا و آماده کرده باشد. اصطلاحا در روایات ما تعبیر به امت زمینه‌ساز شده است، این کاملا حرف درست و دقیقی است.
 مسئله امام زمان (عج) و مردم، مسئله اکسیژن است
این استاد حورزه و دانشگاه در خصوص ارتباط مردم با امام زمان(عج) در دوران غیبت و تاثیر ایشان بر زندگی مردم جهان، عنوان کرد: اکسیژن در همه جای دنیا و برای همه انسان‌ها استفاده می‌شود. چه آدم‌هایی که متوجه سیستم تنفسی‌شان هستند و چه کسانی که آگاهی زیادی نسبت به اتفاقی که در مسئله تنفس می‌افتد،‌ ندارند. اکسیژن برای همه انسان‌هاست و همه به واسطه آن زنده‌اند. به واسطه نور، حیات انسان‌ها می‌چرخد و به دلیل وجود آب در کره زمین، زندگی آنها برپاست. اما انسان‌ها در نسبت با آب، اکسیژن و نور به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند: گروهی متوجه هستند و نسبت به این سه عامل سواد و علم و آگاهی دارند. گروه دیگر هم نسبت به آنها بی‌خیال و بی‌توجه هستند. مثلا کسی که از صبح تا شب مشغول تنفس است، اما هیچ وقت تا به حال به این مسئله فکر هم نکرده است. مسئله امام زمان(عج) و مردم، مانند مسئله اکسیژن است. به همین دلیل امام زمان واسطه فیض است. در روایات هم آمده است اگر او نباشد زمین اهلش را می‌بلعد. یعنی ایشان واسطه فیض همه انسان‌های مومن، غیرمومن و کافر است. اما مومنین بهره و استفاده بیشتری می‌برند.
دعا و عمل، تار و پود حقیقت انتظار هستند
حجت‌الاسلام سرلک با اعلام اینکه دعا و عمل، دعا و اقدام، تار و پود حقیقت انتظار هستند، درباره تاثیر دعا و درخواست فرج در تعجیل ظهور، تصریح کرد: خدا رحمت کند حضرت امام(ره) را که فرمودند «منتظران مصلح، خود باید صالح باشند.» یعنی باید تناسب برقرار کنند. عمل صالح و کار خوب، اعلامی برای  انتظار و آمدن امام زمان(عج) است. دعا هم به معنی این است که همه بدانند تمام کارها با خداست و او باید این حقیقت را ارائه کند. از این جهت این دو یعنی عمل صالح و دعا مکمل یکدیگر هستند.
به گفته این کارشناس دین، عمل صرف، منهای رابطه انسان با خدای متعال انسان را به جایی نمی‌برد. هر دو مکمل یکدیگر هستند و اساسا اگر کسی یکی از این دو را بدون دیگری داشته باشد، درک روشنی از حقیقت نداشته است. به همین دلیل در قرآن مجید هر کجا سخن از «آمنوا» آمده است، بلافاصله «و عملوا الصالحات» هم در کنارش آمده است. یعنی ایمان و عمل دو روی یک سکه هستند. نماد ایمان می‌تواند همین نیایش، دعا و باورها باشد. عملوا الصالحات هم به معنی رسیدگی به کارهایی که انسان را در میدان انتظار پیشرو قرار می‌دهد، است.
روزهای کرونایی بهترین زمان برای حضور در اردوگاه امام زمان(عج)
حجت‌الاسلام سرلک در پایان با توجه به فرارسیدن نیمه شعبان افزود: با توجه به دوره سختی که ویروس کرونا برای کل دنیا به وجود آورده و باعث شده خیلی از مناسبات و فعالیت‌های اقتصادی قفل شود، یکی از مهمترین مصادیق انتظار حضرت ولی‌عصر(عج) مخصوصا برای شرایط این روزها، کمک کردن به دیگران و گرفتن دست بینوایان و محرومان است. کسانی که می‌خواهند در اردوگاه منتظران امام زمان(عج) باشند، یکی از بهترین کارها این است که مراقب مستمندان، محرومان و کسانی که مشکلات معیشتی دارند، باشند. چون این افراد از یک طرف باید هزینه و خرج روزمره‌شان را به دست آورند و از طرف دیگر به خاطر موضوع کرونا نباید بیرون بیایند. ( منبع: ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1