تاریخ انتشار
شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۳۶
کد مطلب : ۴۱۹۲۸۲

خروج آمریکا از عراق آغاز شد؟

۰
خروج آمریکا از عراق آغاز شد؟
کبنا ؛نیرو‌های خارجی در عراق به تدریج برخی پایگاه‌های خود را تخلیه می‌کنند و آن‌ها را به نیرو‌های نظامی عراقی تحویل می‌دهند. نیرو‌های خارجی، دلیل خروج‌شان از عراق را نگرانی شیوع ویروس جدید کرونا اعلام می‌کنند. اما برخی منابع رسانه‌ای در منطقه، از آغاز خروج تدریجی نیرو‌های خارجی از عراق خبر می‌دهند.
به گزارش کبنا، وزارت بهداشت عراق روز پنج شنبه، هفتم فروردین (۲۶ مارس) اعلام کرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، معروف به کووید-۱۹ در عراق به ۳۸۲ نفر افزایش یافته است که از این تعداد، ۳۶ نفر جان شان را از دست دادند.
با وجود اینکه طبق آمار رسمی مقامات عراق، تعداد بیماران کرونایی در این کشور نسبتا اندک است، اما همین تعداد باعث شده که نیرو‌های نظامی خارجی که در قالب ائتلاف بین المللی ضدداعش در عراق حضور دارند، به خاطر نگرانی از کرونا از این کشور خارج شوند.
روز پنج شنبه، ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، اعلام کرد که صد‌ها سرباز و مستشار نظامی خود در عراق از این کشور خارج شده و پایگاه‌های خود را به مقامات عراقی تحویل داده اند. مایلز کاگینز، سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش، در توئیتی نوشت: «فرماندهی نیرو‌های ائتلاف بین المللی مقر‌های این ائتلاف در پایگاه‌های عراق را به وزارت دفاع {عراق} تحویل می‌دهد و صد‌ها سرباز و مستشار نظامی، موقتاً برای حفظ سلامتی خود از ویروس کرونا عراق را ترک می‌کنند.»
در همین راستا، روز پنج شنبه، طی یک مراسم رسمی با حضور مقامات نظامی عراقی و آمریکایی در پایگاه هوایی القیاره در جنوب موصل، این پایگاه به نیرو‌های عراق تحویل داده شد.
خروج آمریکایی‌ها از برخی پایگاه‌های نظامی عراق، در شرایطی اتفاق افتاد که در چند هفته گذشته گزارش‌هایی درباره آغاز روند خروج نیرو‌های آمریکایی و سایر نیرو‌ها از عراق منتشر شده بود. یک روز قبل از تخلیه القیاره، دفتر سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق، از خروج نیرو‌های نظامی فرانسه از عراق خبر داد.
همچنین، یک روز قبل‌تر، یعنی روز سه شنبه، نیرو‌های آمریکایی از پایگاه استراتژیک القائم، در مرز سوریه و عراق، خارج شدند و آن را به مقامات عراق تحویل داد. خروج از این پایگاه، یک تحول قابل توجه بود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دلیل اصلی حضور آمریکایی‌ها در القائم، نظارت بر رفت و آمد‌ها میان سوریه و عراق است. چرا که آمریکایی‌ها نگران‌اند سلاح‌هایی از خاک عراق به سوریه وارد شود.
 
آیا خروج آمریکا از عراق بدون سروصدا آغاز شد؟
مراسم تحویل پایگاه القیاره از نیروهای آمریکایی به نیروهای عراقی

عقب نشینی یا بازاستقرار؟
در حالی که خروج نیرو‌های آمریکایی از سایر پایگاه‌ها با کرونا مرتبط است، خروج از القائم بر اساس یک برنامه قبلی انجام شد. یک منبع نظامی بلندپایه در ائتلاف ضدداعش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گفته است که طرح خروج از القائم، از اواخر سال گذشته میلادی در تدارک بود. همین خبرگزاری به نقل از یک منبع مقام نظامی بلندپایه عراقی گفته که ائتلاف به رهبری آمریکا در هفته‌های آینده از دو پایگاه دیگر، از جمله القیاره و «کی وان» در کرکوک، خارج خواهد شد.
علاوه بر این، روزنامه لبنانی الاخبار، در گزارشی مدعی شد که آمریکایی‌ها به زودی شش پایگاه را در عراق تخلیه خواهد کرد. به گفته این روزنامه، آمریکا قصد دارد از پایگاه‌های خود در استان‌های میانی و شمالی عراق خارج شود و نیرو‌های خود را در اقلیم کردستان و پایگاه عین الاسد مستقر کند.
الاخبار نوشت: «این عقب نشینی، "آهسته و روان" است که در چند مرحله انجام می‌شود و واشنگتن مایل نیست پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای داشته باشد. خاصه آنکه این عقب نشینی، "آبرویش را حفظ نمی‌کند". (این عقب نشینی) در شرایط امنیتی سختی که به نفع متحدان تهران است، صورت می‌گیرد. در واقع، واشنگتن تلاش می‌کند که تهران و متحدان عراقی اش را بدون اینکه میدان عراق را از دست بدهد، راضی کند.»
در حال حاضر حدود ۷۵۰۰ نیروی نظامی خارجی در چارچوب ائتلاف ضدداعش در بیش از ۱۰ پایگاه نظامی در عراق مستقر هستند. اغلب این نیروها، آمریکایی هستند که در ماه‌های اخیر ضربات مهمی از گروه‌های نظامی ناشناس خورده اند. در یکی از این ضربات، که اخیرا اتفاق افتاد، سه نیروی ائتلاف - دو آمریکایی و یک بریتانیایی- کشته شدند. آمریکایی‌ها نیرو‌های نزدیک به ایران را مسئول این حملات دانستند. اتهامی که هم از سوی ایران و هم از سوی گروه‌های مسلح عراقی رد شد. البته گروه تازه تاسیسی به نام «گروه انقلابیون» مسئولیت این حملات را به عهده گرفت. اما هنوز معلوم نیست که این گروه دقیقا از چه کسانی تشکیل شده است. هدف اصلی این گروه انقلابی، اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، و ابو مهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی، است.
روزنامه الاخبار با بیان اینکه آمریکایی ها، عملیات بازاستقرار نیروهای‌شان در عراق را کلید زدند، به نقل از منابع امنیتی، هدف از این عملیات را خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از پایگاه‌های ناامن دانست. به عبارت دیگر، آمریکایی‌ها می‌خواهند نیرو‌های خود را از برخی پایگاه‌ها که در برابر حملات امن نیستند خارج کنند و به مناطق امن‌تری ببرند. به گفته الاخبار، عملیات باز استقرار در چند مرحله و شامل بیش از یک پایگاه نظامی خواهد بود و در اواخر ماه آوریل به پایان خواهد رسید. براساس این گزارش، آمریکا ۲۰۰ سرباز را از القائم خارج و به پایگاه عین الاسد منتقل می‌کند. همچنین، ۱۵۰ سرباز از القیاره به سوی منطقه سد موصل و فرودگاه اربیل خواهند رفت. علاوه بر این، حدود ۲۵۰ نظامی آمریکایی از پایگاه کی وان به شهر سلیمانیه منتقل خواهند شد. آمریکا همچنین، نیرو‌های خود را از پایگاه‌های بسمایه در اطراف بغداد و المزرعه و طارق در اطراف فلوجه خارج و به عین الاسد منتقل می‌کند. بدین ترتیب آمریکا مجموعا ۸۲۰ سرباز را از شش پایگاه خارج می‌کند و به پایگاه‌های دیگر می‌برد.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1