تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۴۱۸۸۹۰
یادداشت ارسالی:

نقش و جایگاه سواد رسانه‌ای در سلامت روانی جامعه و روزهای کرونایی

امین درخشان
۰
نقش و جایگاه سواد رسانه‌ای در سلامت روانی جامعه و روزهای کرونایی
کبنا ؛متن ارسالی: سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه‌ها در شرایط بحران‌های اجتماعی می‌تواند اهمیتی حتی بیشتر از ماهیت خود آن بحران از جنبه‌های فردی و اجتماعی داشته باشد.
در شرایطی که شبکه‌های متنوع و متعدد مجازی با بهره گیری از قدرت عظیم فناوری‌های نوین ارتباطی در کمترین زمان ممکن، دنیا را به یک دهکده جهانی تبدیل کرده‌اند اگر از دانش سواد رسانه‌ای برای تشخیص و رسیدن به واقعیت غافل شویم بدون تردید شاهد آثار به مراتب زیانبارتری از خود آن بحران و چه بسا فاجعه روانی خواهیم بود.
این روزها که بخش قابل توجهی از ظرفیت فضای مجازی که همواره امکان سعی و خطا در آن وجودداشته و دارد به موضوع فراگیر "کرونا" و آثار ارتباطی و روانی ناشی از آن می‌باشد که نقش و جایگاه سواد رسانه‌ای می‌تواند استراتژیک و حیاتی باشد.
با علم و یقین به رعایت اصول بهداشتی، خود مراقبتی فردی و عمومی و رعایت همه مواردی که مورد تأکید متولیان نظام سلامت برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا می‌باشد، "اما نباید فراموش کرد ممکن است درصدی بسیار کمی از مردم مبتلا به کرونا شوند ولی در مقابل اگر سواد و فهم رسانه‌ای در مقابل جنگ رسانه‌ای که روان مردم را مثل هر بحران دیگری هدف قرار داده است سلامت روانی همه جامعه در معرض خطر می افتد، همانطوری که بار روانی ناشی از کرونا از خود کرونا بیشتر است".
باید دانست نشر اخبار منفی در هیاهوی بحران خای اجتماعی، سیاسی و ... به دو شکل و هدف منتشر می‌شود:
1- برخی اخبار و مطالب در قالب متن، صوت و یاتصویر بصورت کاملاً هدفمند و برنامه ریزی شده در اتاق‌های فکر شبکه بیگانه وابسته به قدرت‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر می‌شود که هدف این گروه مشخص است.
2- گروه دومی که بیشتر مورد توجه ما باید باشد افرادی یا گروهی است که ناآگانه عامل بازنشر همین اخبار جعلی‌اند غافل از اینکه بدانند این کار ساخته و پرداخته چه کسانی و با چه هدفی می‌باشد، که ریشه این در نبود سواد رسانه‌ای است.
بارها به شخصه تجربه کردیم فرد یا افرادی حتی با ادعای اهل فهم و تشخیص بودن، بدون هیچ معطلی و بدون توجه به منبع و مرجع و اصالت آن مطلب، نشر دهنده و عامل دست به دست شدن چنین اخباری بودند که بدون تردید این خود مؤید نبود سواد رسانه‌ای است.
سواد رسانه‌ای بعنوان یکی از مهترین ضروریات زندگی فردی و اجتماعی عصر امروز؛ مرجع و منبع تشخیص مسائل مختلف هر جامعه است که بلاشک یک مؤلفه مهم و حیاتی برای فهم فردی و اجتماعی و چه بسا سلامت فردی و اجتماعی می‌باشد که در بحران‌های نظیر کرونا می‌تواند مؤثرتر از همیشه باشد.
ارتباط تنگاتنگ سلامت روانی جامعه با سواد رسانه‌ای در شرایط کنونی واقعیتی انکارناپذیر است که تأثیر بسزایی هم در شناخت علمی از موضوعی مانند کرونا و هم در تشخیص نظرات و نشر اخبار و اطلاعات منفی و یا مثبت و به اصطلاح خوب و بد دارد.
در بحران‌های اجتماعی همیشه رسانه‌ها حکم قیچی دو لبه دارند، هم می‌توانند مروج روحیه امید و پمپاژ نشاط اجتماعی و تعادل روحی جامعه با تکیه بر اصالت مطالبه گری خود باشند و هم می‌توانند موجبات روحیه یأس و نامیدی و برهم زدن سلامت روانی جامعه را ایجاد کنند.
از حق نگذریم توجه و نگاه حرفه‌ای رسانه‌های جمعی کشور و استان از رسانه ملی گرفته تا رسانه‌های مکتوب و الکترونیک مجازی و ... مثبت و همواره ضمن تأکید بر مسائل آموزش عمومی بر دمیدن امید به جامعه تلاش چشمگیر داشتند.
در پایان بر خود وظیفه می دانم از همه عزیزانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا شبانه روزی مجاهدانه تلاش می‌کنند صمیمانه سپاسگذاری کنم و به پزشکان و پرستاران و همه مجموعه‌ی نظام سلامت و همچنین نیروهای مسلح که همیشه با اقتدار و عزت برای امنیت جان مردم در صحنه بوده‌اند خداوقت و قدردانی نمایم.
----------------------------------------------------------
 امین درخشان
کارشناس ارشد رسانه و مدرس سواد رسانه
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1