تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۴۱۸۵۲۳

لیگ والیبال زنان گرفتار در تور بی‌تدبیری

۰
لیگ والیبال زنان گرفتار در تور بی‌تدبیری
کبنا ؛لیگ برتر والیبال زنان از همان ابتدا با فراز و فرودهای زیادی همچون به تعویق افتادن زمان قرعه کشتی و تمایل نداشتن باشگاه‌ها برای تیم‌داری آغاز شد و در حالی به پایان رسید که ۲ دیدار پایانی و مرحله پلی‌آف آن برگزار نشد و با اعلام سازمان لیگ، قهرمانی به سایپا رسید.
قائله ادامه لیگ برتر والیبال زنان در این هفته با تصمیم فدراسیون والیبال به دلیل شیوع ویروس کرونا ختم شد و مسوولان سایپا را قهرمان لیگ برتر و نام این تیم را برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا اعلام کردند.
آیا دفتر لیگ والیبال زنان می‌توانست با برگزاری مرحله پلی‌آف(حذفی) به گونه‌ای دیگر بسته شود؟ شاید با این اتفاق باختی که ذوب آهن به یکباره برابر سایپا تجربه کرده بود، در این مرحله جبران و به تغییر عنوان قهرمانی برای این تیم تبدیل می‌شد.
هر چند ذوب آهن در دور رفت نیم فصل اول موفق به برد سایپا شد اما سرمربی این تیم آسیب‌دیدگی بازیکنان و اشتباهات داوری را دلیل بر باخت خود عنوان کرد و گفت که در دور برگشت محکوم به پیروزی برابر ذوب‌آهن خواهد بود. همین اتفاق رخ داد و با برد این تیم «مریم هاشمی» سرمربی سایپا عنوان کرد که انتقام سختی از ذوب‌آهن گرفتیم.
ذوب آهن پارسال قهرمان لیگ برتر شد اما به نظر می‌رسد این فصل برای پیروزی این تیم ساخته نشده بود. آنان با وجود چشیدن طعم قهرمانی در سال گذشته، به دلیل مشکلات مالی از حضور در جام باشگاه‌های آسیا انصراف دادند و همین امر سبب جریمه ۵ هزار دلاری فدراسیون والیبال شد.
حال سایپا به عنوان نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا شرکت می‌کند اما از نظر «فریبا صادقی» سرمربی ذوب‌آهن، سایپا باید تقویت شود زیرا در غیر این صورت این تیم در آسیا نتیجه خوبی نخواهد گرفت.
از این قضیه که بگذریم نوبت به تیم‌های این فصل و قیاس آن‌ها با فصل گذشته و سطح کیفی آنان می‌رسد. در فصل گذشته ۶ تیم پیکان، ذوب آهن، شهرداری سمنان، مبنا تجارت کاسپین (تیم امید)، نامی نو و توپکا در لیگ برتر حضور داشتند و از نظر شخصی همچون «مائده برهانی» کاپیتان اسبق تیم ملی والیبال زنان شاهد لیگ پویایی در فصل‌های گذشته نبوده‌ایم و همین امر می‌تواند مانع پیشرفت والیبال زنان باشد.
برهانی در ادامه مقایسه خود عنوان کرد که همواره در هر فصل قهرمان و نایب قهرمان مشخص بوده و هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد اما در این فصل ۹ تیم سایپا، ذوب آهن، پیکان، باریج اسانس کاشان، شورا و شهرداری قزوین، اکسون تهران، ستارگان فارس، افق قم و اطلس تهران شرکت کردند و قهرمان و نایب قهرمان تغییر کرد؛ با این حال باز هم نمی‌توان لیگ این فصل را پویا خواند و هنوز برای رسیدن به لیگ‌های فشرده که سبب پیشرفت ملی پوشان و بازیکنان و بهبود تکنیک آنان می‌شود، فاصله زیادی داریم. ‌
گرچه لازم به ذکر است پیش از آغاز فصل «حرمت السادات زبردست» نایب رییس اسبق فدراسیون والیبال گفته بود که به یقین در این فصل شاهد سوپرلیگ عالی خواهیم بود.
مدت زمان زیادی از سخنان او نگذشته بود که نظاره‌گر بی‌رغبتی بسیاری از باشگاه‌ها برای حضور در لیگ والیبال زنان شدیم. فدراسیون والیبال  برای اعلام تیم‌داری باشگاه‌ها سه تاریخ تعیین کرد اما هر بار به دلیل آمادگی نبودن باشگاه‌ها و بی‌میلی آنان برای تیم‌داری در این زمینه این تاریخ‌ها به تعویق می‌افتاد تا آنکه سوم آبان‌ماه ۹ تیم حاضر برای قرعه‌کشی اعلام آمادگی کردند.
در ابتدا تصور می‌شد تعداد بالای تیم‌ها سوپرلیگ خوبی را رقم بزند اما برخی از این تیم‌ها از دسته یک وارد لیگ برتر شده بودند و همین امر سبب کاهش کیفیت لیگ این فصل شد؛ موضوعی که فریبا صادقی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص آن اظهار داشت: بهتر است که شرط حضور در لیگ برتر فقط شرایط مالی نباشد و تیم‌هایی به لیگ برتر راه یابند که در لیگ دسته یک نتایج خوبی را کسب کرده باشند. در این فصل تیم‌های دسته یک به یکباره وارد لیگ شدند و برگزاری لیگ با این تیم‌ها هیچ نتیجه‌ای برای لیگ والیبال زنان نداشت و به همین دلیل امتیازات تیم‌ها تفاوت چشمگیری داشت.
همچنین نباید از یاد برد که از همان ابتدا به نظر می‌رسید که لیگ این فصل به دلیل برگزاری بازی‌های گزینشی المپیک ۲۰۲۰ زنان و حضور برخی از ملی‌پوشان در تیم ملی، با وقفه روبرو شود اما برخی از تیم‌ها از آنجایی که ملی‌پوشان زیادی را برای حضور در این رقابت‌ها نداشتند با تعطیلی لیگ موافقت نکردند و رقابت‌ها را ادامه دادند. هر چند تیم ملی والیبال زنان با ترکیبی جدید راهی این رقابت‌ها شد اما فقدان تجربه مانع از کسب امتیاز و پیروزی در مسابقات انتخابی المپیک شد.
حالا که پرونده لیگ والیبال زنان در این فصل بسته شده است باید دید که فدراسیون والیبال برای آغاز سریع‌تر لیگ در فصل آینده و معرفی تیم‌های خوب به لیگ برتر و افزایش کیفیت آن چه تدبیری می‌اندیشد.  
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1