تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۴۱۷۶۱۶
امیر هاشمی‌مقدم؛

گواردیولا هم کی‌روش نمی‌شود؛ باید مثل کوه پشت اسکوچیچ باشیم

۰
گواردیولا هم کی‌روش نمی‌شود؛ باید مثل کوه پشت اسکوچیچ باشیم
کبنا ؛پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: اسکوچیچ رزومه خاصی ندارد اما حالا که سرمربی تیم ملی شده باید مثل کوه از او حمایت کنیم و دست از مقایسه‌اش با کی‌روش برداریم چرا که گواردیولا هم مثل او برای فوتبال ایران نمی‌شود.
«امیر هاشمی‌مقدم» روز دوشنبه درباره شهرآورد شماره ۹۲ اظهار داشت: خیلی از دیدارهای شهرآورد خسته‌کننده و ساکن بود. ولی خوشبختانه این دیدار پرنشاط و پرموقعیت بود. چهار گلی که به ثمر رسید نشان‌دهنده همین بود که ۲ تیم برای پیروزی به میدان آمده‌اند و به دنبال بازی حسابگرانه نبودند. باید به هر ۲ مربی احترام گذاشت و تبریک گفت. آنها می‌خواستند که حاضران در ورزشگاه لذت ببرند. در مجموع بازی خوبی بود. استقلال در نیمه اول عملکرد بهتری داشت. خطرناک بود و منسجم‌تر. آنها می‌دانستند که چگونه قائدی با حریف مقابلش تک به تک شود. در نیمه نخست پرسپولیس جوابی برای این مساله نداشت. باید یک نفر اضافه برای پوشش می‌گذاشتند و در این شرایط یک منطقه دیگر خالی می‌شد.
استقلال ترسید و پرسپولیس متوجه شد
وی در ادامه افزود: با شروع نیمه دوم بازهم استقلال نمایش بدی نداشت و گل دوم را هم به ثمر رساند. اما بعد از گل، سنگینی ترازو به سمت پرسپولیس رفت. مقصر در این بخش، استقلال بود چرا که بیش از حد برای پرسپولیس احترام قائل شد و اجازه بازی به پرسپولیس داده شد. شاید این تاکتیکی بود برای استفاده از ضد حمله. در یک شهرآورد بزرگ و در جدال با یک تیم بزرگ که قهرمان سه دوره اخیر لیگ بوده باید ابزار و کیفیت لازم را داشته باشید تا بتوانید نزدیک ۱۸ قدم خودتان فوتبال بازی کنید. باید تمرکز و برنامه داشته باشید و در این امر مهارت بالایی داشته باشید. اگر یکی ۲ نفر وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند به مشکل می‌خورید. در این گونه مواقع اگر نتوانید به خوبی از سیستم ضد حمله بهره ببرید دیگر نمی‌توانید از دفاع بیرون بیایید. تا آخرین دقیقه در فشار خواهید بود و سرانجام اشتباه می‌کنید و تیم حریف به گل می‌رسد. دیدید که همینطور هم شد و پرسپولیس در دقیقه ۸۹ گل زد. وقتی دفاع همه‌جانبه می‌کنید باید به موقع به حریف نیش بزنید و این ترس را در حریف ایجاد کنید. مقابل پرسپولیس این اتفاق رخ نداد. وقتی عقب می‌روید نباید بترسید و اجازه ندهید که حریف متوجه ترس شما بشود. پرسپولیس این را متوجه شد و در نهایت به گل رسید.
قائدی نباید تعویض می‌شد
پیشکسوت باشگاه استقلال همچنین درباره «فرهاد مجیدی» خاطرنشان کرد: فرهاد مربی جوانی است. مربی که تازه کارش را شروع کرده و تیم بزرگ و پرافتخاری چون استقلال تحت نظرش است. تجربه، کمک زیادی به یک مربی می‌کند. فرهاد باید تجربه‌اندوزی کند. نمی‌گویم قائدی باید تعویض می‌شد یا اینکه نباید تعویض می‌شد. تعویض یک بازیکن به شرایط بازی بستگی دارد. حالا می‌خواهد قائدی باشد یا «ارسلان مطهری» و یا «علی کریمی» و با هر مهره دیگری. نباید با یک حساب و کتاب بزرگ و پیچیده به نتیجه برسید. ۲ به علاوه ۲ می‌شود چهار و نیاز است که شما ساده کار کنید. قائدی بسیار خطرناک بود و وقتی در بازی حضور داشت، هر لحظه بوی گل می‌داد. او نباید تعویض می‌شد. به هر حال تفکرات سرمربی این گونه بود و احساس کرد او خسته شده است.
نباید بعد از زدن گل مثل بچه‌ها جشن گرفت
وی در ادامه گفت: فرهاد عاشق فوتبال است و فوتبالیست بزرگی نیز بود. راجع به رزومه مربیگری او نمی‌توان صحبت کرد چون رزومه خاصی وجود ندارد اما به نظرم مهمترین مساله استعداد است. یک مربی خوب مانند یک بازیکن خوب باید استعداد داشته باشد. مربیان بزرگی در دنیا وجود دارند که بازیکنان بزرگی نبودند اما در عرصه مربیگری موفق عمل کرده‌اند و عناوین فراوانی به دست آورده‌اند. در فوتبال ایران حاشیه و دخالت و تصمیم‌گیری از بیرون زیاد است. در ایران مربیگری مانند عمل کردن به سان یک گلادیاتور است. باید این قدرت وجود داشته باشد که بتوانید جلوی همه ناملایمات بایستید و اجازه ندهید کسی که نمی‌خواهید وارد رختکن شود. چه کسی می‌تواند به هتل بازیکنان بیاید یا نیاید. فوتبال فقط آن چیزی نیست که در زمین می‌بینید. فوتبال، تغذیه،  حاشیه، مدیریت و تقسیم وظایف است و فرهاد مربی جدیدی است. او به زمان نیاز دارد و ما نیز برای ارزیابی او به زمان احتیاج داریم. او تا به اینجا نتایج خوبی گرفته است. آمار و ارقام دروغ نمی‌گویند. اما حیف است در بازی که می‌توانی سه بر یک ببری؛ با نتیجه ۲ بر ۲ متوقف شوی. چرا تیم‌ فرهاد بلافاصله بعد از زدن گل، گل می‌خورد؟ وقتی شما گل می‌زنید تیم حریف یک مقدار سازماندهی و سیستم فکری خود را از دست می‌دهد. منتها همه این اشتباه را می‌کنند که این مساله فقط مختص تیم حریف است. اما این ماجرای احساسی در تیمی که گل زده است نیز وجود دارد. شما اگر در یک بازی بزرگ گل بزنید خطرناک‌ترین لحظه برای گل خوردن همان چند دقیقه اول بعد از گلی است که به ثمر رسانده‌اید. چرا که تیم حریف ریسک می‌کند. اگر بتوانید آن چند دقیقه را کنترل کنید بسیار خوب خواهد بود. این مساله باید حل شود چرا که چند بار تکرار شده است. باید همه چیز کنترل شده باشد. نباید مثل بچه‌ها جشن گرفت. خوشحالی کردن خوب است اما باید سریع خودتان را بازیابی کنید. اتفاقا در این گونه مواقع شما می‌توانید به تیم حریف مجددا ضربه بزنید. این کیفیت از طریق مربی به بازیکنان تزریق می‌شود. بزرگترهای تیم نیز می‌بایست در درون زمین تمرکز را به بازیکنان داد.
استقلال باید سریع به الشرطه گل بزند
مربی اسبق تیم ب نایمخن هلند تصریح کرد: صد درصد فضای سنگینی خواهد بود. امتیاز بازی در امارات که تماشاگران ایرانی وجود داشته باشند؛ نیست. استقلال باید با این ذهنیت وارد زمین شود که ۱۰ هزار تماشاچی حاضر در ورزشگاه بر ضد این تیم هستند. ذهنیت‌ها باید همانند فولاد و آهن، محکم باشد. هیچ چیز را نباید بشنوند و پنبه داخل گوش خود بگذارند. در نهایت این جمعیت می‌تواند سود هم داشته باشد. استقلال می‌تواند بدون فشار روحی کارش را جلو ببرد. در این گونه مسابقات باید سریع به گل برسید. این مساله هواداران تیم حریف را به یاس فرو می‌برد و بازیکنان این تیم نیز دچار این مشکل می‌شود. استقلال تیم شادابی دارد و امیدوارم به بهترین نتیجه برسد.
مشکل شخصی با برانکو ندارم اما او را هیچوقت به عنوان مربی تیم ملی ندیدم
وی درباره گزینه های سرمربیگری تیم ملی و انتخاب اسکوچیچ بیان داشت: صحبت برانکو، قلعه‌نویی، دایی، مهاجرانی و وحید هاشمیان بود. مشکل شخصی با برانکو ندارم اما او را هیچوقت به عنوان مربی تیم ملی نمی‌دیدم. زمانی هم که این مربی در پرسپولیس حضور داشت با تیم ملی مخالفت‌هایی می‌کرد.  صحبت آقایان دایی و قلعه‌نویی بود. قلعه‌نویی یکی از پررزومه‌ترین‌ها و دایی یکی از باشخصیت‌ترین مربیان ایران هستند. ماجرای مهاجرانی بعید می‌دانم قضیه درستی باشد. نمی‌دانم در بعد فیزیکی ایشان توانایی حضور دارند یا خیر. با این حال حشمت مهاجرانی یکی از تاکتیکی‌ترین مربیان فوتبال ایران از گذشته بوده است. راجع به وحید هاشمیان هم باید بگویم جزو انسان‌ها و مربیان بسیار خوب است. بعید می‌دانم خود وحید هم چنین آمادگی داشته باشد. او در آینده می‌تواند یک گزینه ایده‌آل باشد. او باید در کنار یک مربی بزرگ تجربه‌اندوزی کند و دانش خود را منتقل کند. او باید دنیای فوتبال را گسترده‌تر ببیند. می‌بایست بیشتر در جریان باشد. وحید تحصیل‌کرده، دانا، باشخصیت و صادق است. این مساله به او کمک می‌کند. در نهایت اسکوچیچ سرمربی شد. سیستم انتخاب سرمربی به فدراسیون فوتبال کشورها برمی‌گردد. مدیریت فنی فدراسیون فوتبال باید تعیین‌کننده سرمربی تیم ملی یک کشور باشد. مثلا وزارت کشور هلند دخالتی در انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال هلند نمی‌کند. افراد فنی که در فدراسیون فوتبال هلند کار می‌کنند این کار را انجام می‌دهند. اسکوچیچ در نفت بود و به یک‌باره استعفا داد و سرمربی تیم ملی شد. با این حال من دقیق نمی‌دانم از چه طریقی این انتخاب صورت گرفت و توضیح دیگری ندارم.
اسکوچیچ رزومه ندارد اما باید از او حمایت کنیم
وی درباره اسکوچیچ صحبت کرد و ادامه داد: نظرات مختلفی از جانب کارشناسان و مربیان فوتبال درباره اسکوچیچ وجود دارد. خیلی از آنها قابل درک و تفکر است. برخی از صحبت‌ها شاید زود باشد. ایشان رزومه خاصی ندارد. شاید بهترین عملکرد او در صنعت نفت بوده باشد. پیش از آن در تیم‌هایی چون ملوان، خونه به خونه و فولاد حضور داشته و من هم همیشه عقیده دارم شاید دایی و قلعه‌نویی با حضور یک مربی جوان مثل وحید هاشمیان انتخاب خوبی بود. به عنوان یک فرد ایرانی نظر من این است که علی‌رغم رزومه نداشتن، حالا که اسکوچیچ سرمربی شده باید به او فرصت داد. شاید برعکس آنچه که خیلی‌ها فکر می‌کنند باشد. خیلی از مربیان بزرگ دنیا با رزومه پایین سرمربی تیم‌های بزرگ شده‌اند و نتیجه گرفته‌اند. شاید این انگیزه‌ای باشد برای درخشش. فعلا باید حمایت کنیم. من دور و خارج از ایران هستم اما مانند یک ایرانی که داخل کشور است فوتبالمان را دنبال می‌کنم. الان وقت نتیجه گرفتن است و باید برای موفقیت پرچم ایران تلاش کرد. ما باید به جام جهانی برویم و تنها کار، حمایت از اسکوچیچ است. زمان، طلا است. زمان ثابت خواهد کرد که ایشان انتخاب خوبی بوده یا خیر.
باید مثل کوه پشت اسکوچیچ باشیم
پیشکسوت فوتبال ایران در ادامه خاطرنشان کرد: چهار بازی حساس پیش روی خود داریم. زمان مناسبی است که ببینیم سرمربی جدید تفکر و عیارش چگونه است. برخوردش با سایر اعضای تیم و بازیکنان و رسانه‌ها چطور است. یک چیزی که خیلی خوب می‌بینم و حُسنی که وجود دارد این است که ما ۲ بازی با هنگ‌کنگ و کامبوج داریم. اسکوچیچ این فرصت را دارد تا ۶ امتیاز از این ۲ تیم بگیرد. البته برای هر ۲ تیم احترام خاصی قائل هستم. گرفتن این ۶ امتیاز به تیم ملی روحیه می‌دهد. دیدار دوستانه‌ای احتمالا مقابل عمان داریم که به نوعی آماده‌سازی ما را پیش از ۲ بازی حساس مقابل بحرین و عراق خواهد بود. این مساله را به فال نیک می‌گیرم. امیدوارم در این زمان کوتاه اسکوچیچ نهایت استفاده را ببرد. یک حُسن دیگر اسکوچیچ این است که او چند سال است در فوتبال ایران حضور دارد و با شرایط و خواسته مردم آشناست. باز هم تکرار می‌کنم که شناخت زیادی از او ندارم و مثل همه به رزومه‌اش نگاه می‌کنم. اسکوچیچ حالا سرمربی تیم ملی است و باید مانند کوه پشت او باشیم. باید از جوانان فوتبالیست خودمان نیز حمایت کنیم. همه و همه باید بدانیم که ایران باید به رتبه اول آسیا برگردد و راهی جام جهانی شود.
گواردیولا هم برای ایران مثل کی‌روش نمی‌شود
هاشمی‌مقدم در پایان اذعان داشت: کی‌روش یک انسان عادی نبود. کی‌روش یک انسان استثنایی و ویژه بود. هشت سال در ایران کار کرد و شخصیت و پاسپورت قشنگی برای فوتبال ما درست کرد. ما مدام در حال مقایسه هستیم. بزرگترین مربیان دنیا مانند گواردیولا، فن‌خال و یا هر کس دیگری را هم به ایران بیاورید برای فوتبال ما کارلوس کی‌روش نخواهند شد. چون او شخصیتی داشت که به فوتبال مچ شد. پول زیاد یا کم گرفت برای من مهم نیست. مهم این است که هشت سال اول آسیا بودیم و تا رتبه ۲۳ فیفا بالا رفتیم. با این حال بهتر است مقایسه را کنار بگذاریم. هیچ مربی از دید من جای کی‌روش را نمی‌گیرد. حالا اسکوچیچ سرمربی تیم ملی است و وظیفه خودم می‌دانم تا از او حمایت کنم. (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1