تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۱۷۶۱۰
یوم‌الله 22 بهمن؛

پایان عصر یخبندان و طلوع فجر انقلاب

۰
پایان عصر یخبندان و طلوع فجر انقلاب
کبنا ؛بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مخالفت خود را با رژیم پهلوی از خرداد 1342 رسما و علنا آغاز کرد و تاوان آن را با سال‌ها خانه به‌دوشی، زندان، تبعید و شهادت فرزند داد. رهبر فقید انقلاب اسلامی در آشفته‌بازار تهدیدها و سنگ‌اندازی‌های بختیار و بقایای به جا ماندهِ رژیم پهلوی، 12 بهمن وارد وطن شد و صبح روز 22 بهمن 1357 طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی تابید و عصر یخبندان سخت و استخوان‌سوزِ بیش از نیم قرن حکومت پهلوی بر ایران پایان یافت.
به گزارش کبنا، اولین اقدام بنیانگذار جمهوری اسلامی پس از ورود به خاک میهن و استقبال کم‌نظیر از ایشان، حضور در بهشت زهرا محل و مأمن شهدا و خانواده‌های آنان بود. رهبر فقید انقلاب اسلامی در بهشت زهرا از خانواده‌هایی که با ارزش‌ترین دارایی خود یعنی جان خود و فرزندان‌شان را فدا کرده بودند، تشکر کردند و ضمن تسلیت  به بازماندگان، به مردمی که در به ثمر رسیدن انقلاب از خود گذشتگی و مقاومت کردند، تبریک گفتند. امام خمینی (ره) در عین حال «شرط» نهایی شدن پیروزی انقلاب را کوتاه شدن دست اجانب از کشور و خلع ید تتمه بر جا مانده از رژیم پهلوی از ساختار حکومت سیاسی کشور اعلام کردند.  امام امت بخشِ وفادارِ ارتش به رژیم پهلوی را به جد از دخالت در امور سیاسی بر حذر دانستند و از مردم خواستند هوشیارانه مراقب رفتار ارتشی‌های ضدانقلاب باشند.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صبح روز 22 بهمن در پیامی به ملت ایران خواستار حفظ آرامش، مراقبت از اوضاع و حفظ آمادگی برای دفاع در برابر کودتای احتمالی ته‌مانده‌هایِ ارتشیِ وفادار به رژیم شدند.  
ایشان در این پیام تاکید کردند: «اکنون که به خواست خداوند متعال پیروزی نزدیک است و نیروی ارتش، عقب‌نشینی ‏‏و عدم دخالت‌شان را در امور سیاسی ابراز و پشتیبانی خودشان را از ملت اعلام کرده‌اند، ملت عزیز و شجاع با کمال مراقبت از اوضاع و در عین حفظ آمادگی برای دفاع احتمالی، در صورتی که نیروی ارتش به پادگان‌های خود رفته‌اند، آرامش و نظم را حفظ کنند.»
امام خمینی (ره) به مردم متذکر شدند: «اگر اخلالگران بخواهند با آتش‌سوزی و خرابکاری فاجعه به بار آورند، آنان را به وظیفه شرعی و انسانی‌شان آگاه گردانید و نگذارید این قبیل کارها موجب هتک حرمت ملت شود و به سفارتخانه‌ها حمله نکنید و اگر خدای نخواسته ارتش باز به میدان آمد، واجب است آنان را با شدیدترین وجه، دفع کرده با تمام نیرو و قدرت از خود دفاع کنید. اینجانب به اُمرای ارتش اعلام می‌کنم در صورت جلوگیری از تجاوز ارتش و پیوستن آنان به ملت و دولت قانونی ملی اسلامی، ما آنان را از ملت و ملت را از آنان می‌دانیم و مانند برادران با آنان رفتار می‌نماییم.»
رهبر فقید انقلاب اسلامی در پیامی دیگر به آحاد مردم خواستار همکاری با دولت موقت شدند. ایشان تاکید کردند: «در این لحظه حساس که به لطف خداوند مبارزات قهرمانانه شما سدهای استبداد و استعمار را یکی پس از دیگری می‌شکند و انقلاب اسلامی شما شکوفه‌ها و میوه‌های خود را آشکار می‌سازد، لازم می‌دانم ضمن ابراز تشکر و قدردانی از یک یک شما برادران و خواهران، چند نکته را یادآوری کنم.»
ایشان ادامه دادند: «شما در جریان مبارزات گذشته، رشد اسلامی و انقلابی خود را آشکار کرده‌اید و اکنون بیش از پیش لازم است این رشد را به جهانیان نشان دهید تا جهانیان بدانند مردم مسلمان ایران می‌توانند بدون قیمومت این و آن، راه سعادت خود را انتخاب نمایند. لهذا از شما می‌خواهم که اولاً مانع آشوب و هرج و مرج بشوید و نگذارید آشوبگران مغرض به عملیاتی از قبیل غارت، آتش‌سوزی، مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمی و فنی و صنعتی و هنری و اتلاف اموال عمومی و خصوصی دست بزنند. دشمن برای خراب کردن چهرۀ نهضت از طریق نفوذ دادن افراد مفسد و مغرض در میان تودۀ مسلمان دست به چنین کارها می‌زند تا نهضت ما را ارتجاعی و وحشیانه قلمداد نماید. من اکیداً اعلام می‌کنم که هرکس دست به چنین عملیاتی بزند، از جامعۀ انقلابی ملت مطرود و در پیشگاه خداوند متعال مسؤول است. ثانیاً توجه داشته باشید که هنوز انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن به پایان نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و دسایس بهرهمند است و‏ توطئه‌ها در کمین ماست.»
امام امت خاطرنشان کردند: «تنها هوشیاری و انضباط انقلابی و اطاعت از فرمانهای رهبری و دولت موقت اسلامی است که همۀ توطئه‌ها را نقش برآب می‌سازد. ثالثاً افرادی از دشمن که به عنوان اسیر در اختیار شما قرار می‌گیرند، هرگز مورد خشونت و آزار قرار ندهید. همچنان که سنت اسلامی است به اسیران محبت و مهربانی کنید؛ و البته دولت اسلامی بموقع آنها را محاکمه و عدالت را در مورد آنها اجرا خواهد کرد. از همه شما برادران و خواهران عزیزم می خواهم که با دولت موقت انقلاب اسلامی که وارث یک سلسله خرابیهای دولتهای فاسد گذشته است، همکاری نمایید تا به حول و قوۀ الهی، هرچه زودتر با همکاری یکدیگر، ایران اسلامی آباد و آزاد را که مورد غبطۀ جهانیان باشد بسازیم.»
تراکم برنامه‌ها و ازدحام جمعیت در روز پیروزی انقلاب اسلامی، هرگز مانع غفلت امام خمینی(ره) از سایر امور به خصوص پاسخ به سوالی که جنبه نظامی - سیاسی داشت، نشد. جمعی از ارتشیان و نیروهای نظامی و انتظامی‏ با حضور در مدرسه علوی، محل استقرار بنیانگذار انقلاب اسلامی از ایشان درباره اعتبار سوگند نظامیان در زمان طاغوت سوال کردند که این عالم برجسته شیعی اینگونه پاسخ دادند: «بسمه تعالی‏، قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است؛ و کسانی که این نحو قسم خورده‌اند باید بر خلاف آن عمل کنند. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏»
امام خمینی که بر پاکسازی دستگاه‌های اداری و نظامی از ته‌مانده‌های رژیم پهلوی تاکید داشتند پس از اطمینان نسبی از این مسئله در پیامی شش بندی به مردم تهران گفتند: «اکنون که دستگاه دیکتاتوری و ستمکاری برچیده شد، باید از هر نوع خرابکاری و چپاول و آتش‌سوزی و ظلم احتراز شود و بر عموم است که از اینگونه اعمال غیراسلامی و غیرانسانی به شدت جلوگیری نمایند. آنان که دست به این اعمال وحشیانه می‌زنند خائن به مملکت و مخالف نهضت اسلامی هستند.‏ باید ملت تا برقراری نظم از طرف دولت موقت، نظارت در حفظ مراکز عمومی از قبیل وزارتخانه‌ها و بانک‌ها و دیگر مراکز دولتی و ملی بنمایند و اموال ملت را نگذارند هدر برود.‏ ملت عزیز نگذارند بدخواهان منعکس کنند که با به هم خوردن رژیم فاسد، هرج و مرج و خرابکاری جای آن را گرفته است.‏»
بنیانگذار جمهوری اسلامی تاکید کردند: «به فرصت‌طلبانی که می‌خواهند با ماسک انقلابی از رژیم منقرض پشتیبانی کنند و نهضت را بد نام نمایند، مهلت فعالیت ندهید و ملت مسلمان باید ابتکار را به دست بگیرد.‏ مامورینی که از طرف جناب آقای نخست‌وزیر اسلامی مأموریت دارند، سربازان‏ انقلابند و باید با آنان همکاری کنید؛ و اگر مخالفین مردم مسلمان خواستند کارشکنی کنند از آنها جلوگیری کنید.‏ لازم است مردم هر چه زودتر از خیابان‌ها به مساجد و مراکز اجتماع بروند و به فرمودۀ علمای اعلام و خطبای محترم گوش دهند و بر علمای اعلام و خطبای بلاد است که به مساجد و مراکز عمومی تشریف برده و مردم را دعوت به صلاح و سداد کنند و از اعمال خلاف شرع و خلاف مسیر نهضت بشدت جلوگیری نمایند و با بیانی رسا، مردم را از هرج و مرج و خرابکاری باز دارند و حکم شارع مقدس را ابلاغ نمایند.‏»
ایشان خاطرنشان کردند: «اکنون که قوای انتظامی، از قبیل ارتش و ژاندارمری و شهربانی به ملت پیوسته‌اند بر عموم ملت لازم است که به هیچ وجه تعرض به آنان نکنند و آنان را چون برادر نگهداری کنند و بر علمای اعلام است که مردم را ارشاد کنند که از قوای انتظامی، که تحت لوای حکومت اسلامی آمده‌اند، حمایت نمایند.»
رهبر فقید انقلاب اسلامی بار دیگر خطاب به آحاد مردم متذکر شدند: «باید ملت ایران بداند که این انقلاب ایران با سایر انقلاباتی که در دنیا واقع شده است فرق دارد. این انقلاب از باب اینکه انقلاب اسلامی و انسانی بود ضایعات کمی به بار آورد. در انقلاباتی که در دنیا واقع شده است ضایعات بسیار زیاد بوده است؛ و ما بحمدالله با کمی ضایعات به پیروزی بزرگ نایل شدیم. یک شاهنشاهی ظالم 2500 ساله را شما ملت ایران با مشت و با همتی بزرگ و با ایمانی راسخ سرنگون کردید و توجه به پشتیبانی‌هایی که از او می‌شد نکردید.‏ خداوند شما را پایدار نگه دارد.»
امام خمینی تصریح کردند: «خداوند اسلام را عظمت بدهد. پیروزی شما پیروزی بزرگ اسلام است و از این به بعد توجه به بسیاری از امور لازم است که عمدۀ آن توجه به حفظ وحدت کلمه است. ما در بین مبارزه هستیم و باز محتاج به وحدت کلمه هستیم. باز باید همه اقشار با هم برادروار و در کنار هم آماده باشند برای مبارزه و جلوگیری از تشتتات و اختلافات. اگر خدای ناخواسته اختلافات پیدا شوند معلوم نیست که ما به پیروزی نهایی برسیم. من به همۀ ملت توصیه می کنم که به همین نحو که تا کنون به وحدت کلمۀ خودشان ادامه داده‌اند از این به بعد هم ادامه دهند. همین طور که حس انسانیت، ملیت و اسلامیت در آنها بیدار شده، آن را بیدارتر نگه دارند و نگذارند این‏ شعلۀ الهی خاموش شود. تمسک به اسلام و حَبْل متین اسلام و قرآن کریم و امام اعظم، امام عصر ـ سلام الله علیه ـ بکنند، و با همت والای خود تمام مشکلات را رفع کنند.‏»
ایشان اظهار کردند: «ملت عزیز من، اشکالات و مشکلات زیاد است و ما وارث یک مملکت آشفته هستیم. مملکت ما را خراب کرده‌اند و رفته‌اند؛ و ما وارث یک مملکت مخروبه هستیم. باید به خواست خدا تمام ملت برای ساختن ایران قیام کند. ایران یک مملکت زلزله زده، یک مملکت اجنبی زده، و یک مملکت دشمن زده است. اینک ما باید ایران را بسازیم؛ از نو بسازیم ولی مشکلات دارد مشکلات فقط با دولت رفع نمی‌شود، مشکلات با یک قشر یا دو قشر از ملت رفع نمی‌شود. همۀ ملت باید دست به هم بدهند و هر کس در هر شغل، مقام و مکانی که هست، دست به دست ملت بدهد و با هم این بنای جدید را به پایان برسانیم و یک ملت جدید و یک دولت جدید و یک بنای جدید که همه اسلامی باشد و همه انسانی باشد ما از سر بنا کنیم.‏» (ایسنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1