کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ماهیگیری سیاسی از داغ مسافران؟

28 دی 1398 ساعت 13:23

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پايان تاکيد کرد: ما از همه طرف‌ها درخواست مي‌کنيم که موضوعات انساني به‌خصوص اين حادثه غم‌انگيز را دستاويز مطامع و ژست‌هاي سياسي نکنند و به‌خاطر خانواده‌هاي داغدار اجازه بدهند امور با همين روش روان و بي‌حاشيه‌اي که در حال انجام است به پايان برسد.


وزراي امور خارجه کانادا، اوکراين، سوئد، افغانستان و بريتانيا روز پنجشنبه 26 دي در لندن تشکيل جلسه دادند تا در مورد روند تحقيقات درباره پرواز چهارشنبه 18دي هواپيماي اوکرايني بحث کنند. فرانسوا فيليپ شامپاين، وزير امور خارجه کانادا که رياست اين جلسه را برعهده داشت پس از اين نشست در جمع خبرنگاران از حضور نمايندگان ايران در اين جلسه و همچنين وزير خارجه هلند تشکر کرد. حضور هلندي‌ها در اين نشست به‌خاطر داشتن تجربه تحقيقات درباره سرنگوني پرواز ام‌. اچ. 17هواپيمايي مالزي است که در سال 2014 آمستردام هلند را به مقصد کوالالامپور ترک کرد و در ميان راه در مرز روسيه و اوکراين سرنگون شد. تحقيقاتي که متخصصان هلندي رهبري آن را برعهده داشتند و در نهايت ثابت شد که اين هواپيما به دليل پرتاب موشک سقوط کرده است. وزير امور خارجه کانادا در نشست خبري روز پنجشنبه اعلام کرد که کشورهايي که اتباع آن‌ها در اين پرواز بودند به‌دنبال واقعيت و شفافيت در اين موضوع هستند. وي تاکيد کرد که «سوال‌هاي زيادي وجود دارد و خانواده‌ها و جامعه بين‌المللي نيازمند پاسخ هستند، جهان منتظر پاسخ است و تا زماني که به پاسخ‌ها نرسيم از تلاش‌هايمان دست نمي‌کشيم». وي همچنين اضافه کرد که شايد تحقيقات ماه‌ها يا سال‌ها طول بکشد.
چارچوب پنج محوري
وزير خارجه کانادا از تنظيم چارچوب همکاري اين گروه براي همکاري با ايران خبر داد و گفت که اين برنامه پنج محوري را براي تعامل با مقام‌هاي ايران دنبال مي‌کند. در بند يک اين برنامه به دسترسي کامل و بدون مانع به خدمات کنسولي مسئولان کشورهايي که اتباع آن‌ها در اين پرواز بودند، اشاره شده است. در بند دوم از ايران خواسته شده است که تعيين هويت قربانيان با شفافيت و مطابق با استانداردهاي بين‌المللي انجام شود و خواسته خانواده‌ها براي بازگرداندن قربانيان محترم شمرده شود. در بند سوم اين برنامه همکاري، درخواست اين پنج کشور بر انجام يک تحقيق بين‌المللي کامل، مستقل و شفاف متمرکز شده است که بايد تحت نظارت کنوانسيون سازمان بين‌المللي هوانوردي غيرنظامي صورت گيرد. در بند چهارم نيز از ايران خواسته شده است که مسئوليت کامل سقوط اين پرواز را بر عهده بگيرد و وظايف خود در قبال خانواده قربانيان و ساير طرف‌ها را به رسميت بشناسد. بند پنجم اين چارچوب همکاري، به جوابگويي افراد مسئول در اين سانحه از طريق تحقيقات مستقل و پس آن مراحل دادرسي شفاف و بي‌طرفانه مطابق با معيارهاي بين‌المللي اشاره شده است.
سوءاستفاده سياسي ممنوع!
پس از اين جلسه، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران به صحبت‌ها و درخواست‌هاي مطرح شده از سوي 5 کشور ياد شده واکنش نشان داد. سيدعباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه در واکنش به برگزاري نشست کشورهايي که اتباع آنها در سانحه هوايي غم‌انگيز اخير حضور داشتند، ضمن ابراز همدردي مجدد با خانواده جانباختگان اظهارداشت: از برخي اظهار نظرها و حتي برگزاري اين نشست متعجب شديم. جمهوري اسلامي ايران جهت تسلاي خانواده‌هاي داغدار و ابعاد انساني اين حادثه همکاري بسيار روان و فراتر از انتظار با هيات‌هاي اعزامي اين کشورها انجام داده است. موسوي افزود: براي اطلاع عموم و مردم ساير کشورها اعلام مي‌کنيم که تقريبا همه اجساد شناسايي شده‌اند و همکاري و بررسي‌هاي فني با تشريک مساعي و شراکت همه طرف‌ها در جريان است و اين گونه همکاري‌ها تا جايي که از نظر قانون و مقررات امکان داشته باشد توسط نهادهاي مختلف کشورمان ادامه خواهد يافت. سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح کرد: با اينحال عجيب است وزير امور خارجه کانادا يک روز پس از انجام امور اوليه و تداوم شناسايي تقريبا همه اجساد و ساير همکاري‌ها چنين بيانيه‌اي خوانده و بيش از آن خواستار دسترسي کنسولي مي‌شود که در همان روز اول حادثه صرفا به‌خاطر ابعاد انساني اين قضيه اعطا شده است. موسوي خاطرنشان کرد: ايران در چند سال گذشته به طرق مختلف به دولت کانادا اعلام کرد صرف نظر از چگونگي شرايط روابط سياسي دو کشور، با توجه به اينکه روابط کنسولي با حقوق افراد در ارتباط است به مصلحت اتباع دو کشور است که نمايندگي‌هاي کنسولي در دو کشور فعال باشند، وليکن دولت وقت کانادا به‌خاطر مسائل سياسي و همراهي با آمريکا براي فشار به شهروندان ايران و ايراني تبارها حتي حاضر به گفت‌وگوي مستقيم در اين رابطه نشد و اکنون هم معلوم نيست با چه انگيزه‌اي اين اظهار نظرها و طلبکاري‌ها انجام مي‌شود. سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پايان تاکيد کرد: ما از همه طرف‌ها درخواست مي‌کنيم که موضوعات انساني به‌خصوص اين حادثه غم‌انگيز را دستاويز مطامع و ژست‌هاي سياسي نکنند و به‌خاطر خانواده‌هاي داغدار اجازه بدهند امور با همين روش روان و بي‌حاشيه‌اي که در حال انجام است به پايان برسد.


کد مطلب: 416719

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/416719/ماهیگیری-سیاسی-داغ-مسافران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1