تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۴۱۶۴۶۸
جزئیات و علل شلیک پدافند به هواپیمای اوکراینی؛

سردار حاجی‌زاده در واکنش به سهم خطای انسانی درباره هواپیمای اوکراینی: بعد از شنیدن این خبر آرزوی مرگ کردم

۸
۰
سردار حاجی‌زاده در واکنش به سهم خطای انسانی درباره هواپیمای اوکراینی: بعد از شنیدن این خبر آرزوی مرگ کردم
کبنا ؛فرمانده هوا و فضا سپاه، اعلام کرد: بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.
سردار سرتیپ امیرعلی حاجی زاده در نشست خبری امروز شنبه (21 دی ماه 98)، افزود: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای اوکراینی را بنده در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه‌های امریکا شنیدم و موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده است، واقعا برای خودم آرزوی مرگ کردم که‌ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.
وی گفت: ما یک عمر خودمان را پیشمرگ مردم کردیم و امروز همه آبروی خودمان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط سخت در مقابل دوربین‌ها ظاهر شدیم و توضیح می‌دهیم.
سردار حاجی زاده افزود: همین ابتدا عرض می‌کنم که بررسی‌ها و ارزیابی‌های این حادثه را ستاد‌های بالاتر و مجموعه قوه قضاییه انجام می‌دهند و اطلاعات کامل می‌شود و ابتدای صحبتم عرض می‌کنم که ما گردنمان از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی مسئولان بگیرند، مطیع هستیم.

   
نحوه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین از زبان فرمانده نیروی هوافضای سپاه

 صبح چهارشنبه موضوع برخورد موشک به هواپیما را گزارش دادم 
فرمانده هوافضای کشور گفت: بنده وقتی مطلع شدم صبح چهارشنبه بلافاصله مسئولان را مطلع کردم که موشک پرتاب شده به خودی زده شده است.
سردار امیرعلی حاجی زاده افزود: از زمان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین در کشور مقامات سازمان هواپیمایی این حادثه را اصابت موشک نمی دانستند و براساس دانسته های خود عمل می کردند و از این حادثه خبر نداشتند.
وی ادامه داد: من در غرب کشور بودم که وقتی مطلع شدم موشک پرتاب شده به خودی زده شده است ، بلافاصله مسئولان را مطلع کردم و بعد از این که به تهران رسیدم ستاد کل یک تیم بررسی حادثه تشکیل داد و این تیم و کسانی را که در آن دخیل بودند ، بلافاصله قرنطینه کردند که لازم بود بررسی هایی در این زمینه صورت بگیرد و ظرف مدت 48 ساعت بررسی ها صورت گرفت و صبح جمعه تمام اطلاعات جمع بندی و مشخص شد که واقعیت چه چیزی بوده است.
    
سردار حاجی زاده افزود: طبیعتا بعد از نهایی شدن موضوع ستاد کل اقدام به رسانه ای کردن پرتاب موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین کرد .
وی گفت: بنده در ابتدا مطلع شدم و به مقامات اطلاع دادم و سازمان هواپیمایی کشوری که اصابت موشک به هواپیما را رد می کرد براساس اطلاعات هوایی خودشان بود و در واقع مقصر ما بودیم و خطا از سوی ما بوده است چون نیروهای تحت فرمان ما دچار خطا شده اند.
فرمانده هوافضای سپاه تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری تجربه ای در زمینه اصابت موشک به هواپیما نداشته و اعتقاد داشته است که اگر موشکی به هواپیما اصابت کند هواپیما باید در ارتفاع منهدم شود اما این هواپیما در زمان نشستن منهدم شده است.
سردار حاجی زاده گفت: موشک اصابت شده به هواپیما موشک کوتاه برد بوده و چون سرجنگی آن کوچک بوده ، هواپیما را در ارتفاع متلاشی نکرده و زمانی که هواپیما روی زمین نشسته متلاشی شده است.
     
 اپراتور فقط ۱۰ ثانیه فرصت تصمیم گیری داشت 
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اپراتوری که به هواپیمای مسافربری شلیک کرده است ، فقط 10 ثانیه فرصت تصمیم گیری داشت.
سردار حاجی زاده در نشست خبری خود در خصوص سامانه ای که درگیر شده و شلیک موشک داشته است ، گفت: پیش بینی کردیم که مصاحبه ای نیز با اپراتوری که هواپیما را مورد حمله قرارد داده است ، گرفته و پخش شود اما وی تاکید دارد که ما چندین بار درخواست کردیم که فضای کشور از پرواز خالی یا متوقف شود.
سردار حاجی زاده گفت: در شرایط 3- 3 که بیشترین میزان آمادگی پدافندی است، این فرمان طبیعی است و البته برخی به این موارد توجه نمی کنند و پروازها در شرایط جنگی ادامه پیدا می کند و این سامانه در فاصله 19 کیلومتر با یک هدفی که کروز تشخیص داده است ، مواجه می شود.
سردار حاجی زاده ادامه داد: این سامانه ساعت 24 مستقر شده و آماده شلیک بوده است و وقتی هواپیما بلند می شود، با توجه به اخطاری که اپراتور داده بود که وضعیت جنگی است و موشک کروز شلیک شده را اپراتور ما کروز تشخیص می دهد و موظف بوده است در این شرایط با خلبان تماس بگیرد اما در آن شرایط سیستم ارتباطی با مشکل مواجه بوده است که علت آن می تواند وجود سامانه های جمینگ یا شلوغی خطوط باشد.
وی تصریح کرد : اپراتور به هر ترتیب نمی تواند ارتباط بگیرد و فقط 10 ثانیه فرصت تصمیم گیری داشت و می توانسته است هدف را بزند یا از آن صرف نظر کند و متاسفانه در این شرایط این تصمیم بد را می گیرد و موشک به سمت هدف شلیک می شود و به هواپیما اصابت می کند.
    
 این حادثه نتیجه شیطنت های امریکا در منطقه است 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه نیروهای مسلح و سپاه قصد پنهان کاری نداشتند و ما از این حادثه متاسفیم و همانند خانواده این شهدا غمگین هستیم و خود را شریک غم آنها می دانیم، گفت: این اتفاق هزینه شیطنت ها و التهاب های امریکا در منطقه است.
سردار حاجی زاده با تاکید بر اینکه در آن شب سطح آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم و تعداد زیادی هواپیمای دشمن در حال پرواز و احتمال شلیک کروز بود ، به همین علت در آمادگی بسیار بالایی به سر می بردیم که متاسفانه به واسطه تصمیم گیری عجولانه یک فرد این حادثه رخ داد.
وی با بیان اینکه درباره این حادثه اطلاع رسانی می شود و گروه های مسئول باید رسیدگی کنند، گفت: از دید ما وقتی شرایط جنگی است باید توسط مسئولان تصمیم گیری شود.
سردار حاجی زاده افزود: بخش هوانوردی کشور در این حادثه مشکلی نداشته و هر مشکلی است به نیروهای مسلح مربوط است و هیچ کس در کشور در این خصوص تقصیری ندارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره لغو پروازهای تجاری در این مقطع گفت: مسئول این بخش کسان دیگری بودند و باید به همانگونه که من در غرب کشور عملیات موشکی را کنترل می کردم آنها نیز در این خصوص مسئولیت داشتند ولی متاسفانه زمینه ای فراهم شد که این حادثه تلخ رخ داد.
    
 آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند ۵۲ نقطه ایران را می‌زنند 
سردار حاجی زاده گفت: آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند ۵۲ نقطه ایران را می‌زنند و طبیعتا سامانه‌های مستقر در تهران و پدافند در شرایط آماده باش به سر می‌بردند.
سردار امیرعلی حاجی زاده افزود: بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهاب‌های منطقه و احتمال درگیری در منطقه واقعا نسبت به خیلی از سال‌ها بی سابقه بود و از ابتدای انقلاب ما شاید چنین شرایطی را شاهد نبودیم و خیلی احتمال درگیری بالا بود، هم آمریکایی‌ها در آماده باش صددرصد بودند و هم نیرو‌های مسلح ما در آماده باش صددرصد قرار داشتند.
وی گفت: ضمن اینکه آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند ۵۲ نقطه ایران را می‌زنند و به خاطر همین همه یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند، طبیعتا سامانه‌های مستقر در تهران و پدافند تهران در همین شرایط به سر می‌بردند.
فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: بر اساس بررسی‌هایی که ما انجام دادیم و دوستان ما توضیح دادند، در شب حادثه وضعیت آمادگی را در شرایط جنگی قرار دادند، بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ شد، در این شرایط یک تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند هوایی اضافه شد.
وی گفت: یعنی نخستین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر می‌شود، همین حادثه‌ای که توسط آن رقم خورده است، در اطراف بیدگنه مستقر می‌شود.
سردار حاجی زاده افزود: در چندین مرحله این آماده باش ۳-۳ که بالاترین سطح آماده باش است، به همه شبکه تاکید می‌شود و همه سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر می‌بردند.
سردار حاجی زاده گفت: در مراحل مختلف چندین بار به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه‌ای که درگیر شده، توسط شبکه یکپارچه اعلام می‌شود که موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است و در یکی دو مرحله باز تاکید می‌شود گزارش‌های واصله مبنی بر این است که موشک‌های کروز در مسیر است و آمادگی داشته باشید و این سامانه‌ها نیز در بالاترین سطح آمادگی قرار داشتند که فقط کافی بود شاسی را فشار دهید و به آن‌ها نیز گفته شد که موشک‌ها شلیک شده و در مسیر است.
   
ستاد کل نیرو های مسلح صبح امروز (شنبه) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ای کاش همه مثل تو صادقانه می گفتند
دردمند
Iran, Islamic Republic of
سردار این اتفاقات جز لاینفکه هوا و فضاست ما به وجود شما افتخار میکنیم
سجاد
Iran, Islamic Republic of
ما از تمامی سربازان و سرداران متشکریم ک در حفظ امنیت کشور فعال و زحمت می کشند. شرایط را درک میکنیم تنها انتظار این بود که مساله را حداکثر بعد از ۲۴ ساعت به صورت شفاف اعلام میکردند
خاک پای خدمتگذاران واقعی نظام
Iran, Islamic Republic of
عمرتان ، قدرتتون ، آبرویان ، سلامتیتان، ازخودگذشتیان همیشه مستدام و چشم دشمنانتان کور باد انشاله
Iran, Islamic Republic of
همه ناراحت شدیم اما دلیل نمیشه که مردم یادشون برود امریکا داره با ما چکار میکنه.هر کدوم از ما باید خودمون را اون لحظه جای کسانی قرار بدهیم که به فکر امنیت ما بودند. و برای 10 ثانیه واقعا چه تصمیمی باید میگرفت. پس منطقی فکر کنیم.
Iran, Islamic Republic of
بسیار متاثر شدیم. اما باید حواسمون باشه دشمن دوباره درونمون نفوذ نکنه
Iran, Islamic Republic of
سردار عیز تو عزیز دل ملت ایرانی واقعا با شجاعتت وصداقتت و مظلومیتت با هر کلامت یک بار قبض روحم می کرد الهی من فدای صداقت همراه با مظلومیتت تو سردار دل مایی
Iran, Islamic Republic of
سردار عیز تو عزیز دل ملت ایرانی واقعا با شجاعتت وصداقتت و مظلومیتت با هر کلامت یک بار قبض روحم می کرد الهی من فدای صداقت همراه با مظلومیتت تو سردار دل مایی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1