کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در آئین تشییع و تدفین سردار سلیمانی:

آخرین خبر از وضعیت مصدومان / شمار جانباختگان به 56 نفر رسید/ تعویق زمان تدفین پیکر سردار سلیمانی

17 دی 1398 ساعت 17:32

رئیس سازمان اورژانس کشور از افزایش شمار جانباختگان حادثه کرمان به 40 نفر خبر داد.


 رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در مراسم خاکسپاری سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمان به معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد تا سریعاً به وضعیت مصدومان و خانواده‌های بازماندگان رسیدگی نمایند.
دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دکتر فدائی استاندار کرمان دقایقی قبل در دفتر استانداری کرمان با یکدیگر دیدار کردند و طرفین با تجلیل از رشادت های شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر رسیدگی به امور آسیب دیدگان حادثه امروز تاکید کردند.
علیرضا ربیعی سخنگوی دولت دقایقی پیش در توییتی با تسلیت دولت به مناسبت جان باختن تعدادی از هموطنان نوشت «حادثه تاسف انگیز جان باختن جمعی از مشایعت کنندگان سردار شهید قاسم سلیمانی را به خانواده این عزیزان و مردم قدرشناس کرمان تسلیت می گویم/ در همین حادثه نیز شاهد جلوه های سپاس ملی از سرباز وطن انزجار از تروریسم ترامپی بودیم».
رییس مرکز اورژانس کرمان گفت: تعداد مصدومان حادثه ظهر امروز مراسم تشییع کرمان ۲۱۲ نفر بوده است که تعداد انگشت شماری از مصدومان حال وخیمی دارند.
سید محمد صابری در تشریح وضعیت حال این مصدومان، گفت: تعدادی از افراد تشییع کننده سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان جان خود را از دست دادند که آمار رسمی آنها توسط پزشک قانونی اعلام خواهد شد.
عباس آمیان، مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان نیز به ایسنا گفته است، آمار کشته های این حادثه بیش از ۵۰ نفر است که بیشتر افراد جان باخته مرد هستند و رده سنی این افراد، کم سال‌ها و بزرگسالان هستند اما بیشتر آقایان فوت شده در رده سنی بزرگسال هستند.
براساس این گزارش، افراد تشییع کننده پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی در مسیر خروجی از میدان آزادی و ورودی به خیابان شهید بهشتی کرمان براثر ازدحام جمعیت آسیب دیده‌اند.
پیش از این کولیوند، رئیس اورژانس کشور اعلام کرده بود، تعداد جان باخته‌های حادثه مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی به ۴۰ نفر  و مصدومان به ۲۱۳ رسیده است.
مجید سعیدی، مدیر کل بحران استانداری کرمان درباره حادثه رخ داده به ایسنا گفت: در تجمع گسترده مردم متاسفانه تعدادی از هم استانی ها و هموطنان ما دچار حادثه شدند. اورژانس، هلال احمر و بیمارستانهای کرمان و شهرهای اطراف در حالت آماده باش بودند و در کمترین زمان کمک رسانی به مصدومان و انتقال فوتی‌ها صورت گرفت.
سعیدی با اشاره به اینکه مسئولان امر در حال شناسایی فوتی‌ها هستند بیان کرد: مصدومان به محض ورود به بیمارستان خدمات مقدماتی و پیش بیمارستانی را دریافت کردند.

اطلاعیه ستاد برگزاری مراسم تشییع شهدای جبهه مقاومت در کرمان اعلام کرد، حضور یکپارچه و میلیونی مردم در تشییع سرداران شهید باعث شد، به منظور پیشگیری از آسیب رسیدن بیشتر به شرکت کنندگان عزیز، برنامه تدفین به وقت دیگری موکول شود.
سردار شریف، سخنگوی سپاه پاسداران در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی گفت، برای اینکه آبرو و سرافرازی شهیدان دستمایه حوادث رخ داده نشود، برنامه مراسم تشییع در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد.
وی ضمن تقدیر و تشکر از مردم استان کرمان و شرکت کنندگان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: مردم ایران امروز تکلیف و وظیفه خود را انجام داده و اقیانوس بیکران و جمعیت میلیونی شرکت کننده در مراسم تشییع موید این امر بود.
سخنگوی سپاه پاسداران ادامه داد: با شهادت ایشان انقلابی در کشور شکل گرفت و قطعا مزار حاج قاسم برای همه مقدس است و فرصت های زیادی برای مردم جهت راز و نیاز با ایشان  وجود خواهد داشت
مهدی صدفی، مسئول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان نیز اعلام کرد، با توجه به ازدحام جمعیت، امکان خاکسپاری پیکر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاکسپاری متعاقبا اعلام می‌شود. 
صدفی به ایسنا گفته، خودروی حامل پیکر شهیدان سلیمانی و پور جعفری در خیابان منتهی به گلزار شهدا و در مقابل گنبد "جبلیه" به دلیل ازدحام جمعیت،  متوقف و چون امکان انتقال پیکر شهدا به محل اصلی گلزار شهدا وجود نداشت مراسم، لغو و به تاریخ دیگری موکول شده است.

تشییع پیکر شهید سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش سردار پورجعفری که امروز ۱۷ دیماه از صبح زود در دیار کریمان آغاز شده بود، پس از ساعتها و گذر از مسیرهای مختلف در کرمان و در میان خیل عظیم عزاداران به سمت گلزار شهدا در حال حرکت بود که ازدحام جمعیت سبب شد تعدادی از عزاداران مصدوم شده و تعدادی نیز جان باختند.
 پیرحسین کولیوند رییس اورژانس کشور با تایید مصدومیت و فوت تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان به ایسنا گفت: متاسفانه برابر گزارش‌هایی دریافتی به دلیل ازدحام جمعیت، تعدادی از هموطنان در حین مراسم، مجروح شده و تعدادی دیگر نیز جان خود را از دست دادند.
وی با بیان این‌که رسیدگی به مجروحان ادامه دارد، گفت: جزئیات این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد، ضمن آن که دکتر نمکی وزیر بهداشت شخصا در محل حضور دارند و این موضوع  را مدیریت می‌کنند.
بر اساس اعلام اداره کل پزشکی قانونی استان کرمان، تاکنون پیکر تعدادی از جانباختگان این مراسم به پزشکی قانونی استان منتقل و برای چهار تن از آنان جواز دفن صادر شده است.

پیش از آن نیز با بلند شدن بانگ اذان ظهر به افق کرمان مردم حاضر در گلزار شهدای کرمان بر روی سنگ های مزار و زمین گلزار نماز را اقامه کردند.
مردم دیار کریمان بار دیگر ثابت کردند پای انقلاب و آرمان هایش و فدائیان نظام ایستاده‌اند هر چند حضور امروزشان دلیل محکم دیگری دارد و آن استقبال از جگر گوشه‌شان است که عمر و زندگی خود را در دفاع از اسلام و مکتب شیعه گذاشت.
مراسم تشییع سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردارشهید حسین پورجعفری با حضور گسترده و پرشور مردم دیار کریمان و میهمانانی از دیگر استان ها برگزار شد.
قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که "حضرت آقا عبای نماز شب خود را دادند تا حاج قاسم را با آن دفن کنند. آقا با این عبا ۱۴سال نماز شب خوانده‌اند. این دومین عبای نماز شب آقاست که شهیدی با آن دفن می‌شود؛ اولین بار سر شهادت حاج احمد کاظمی بود."
 در این مراسم تشییع برخی افراد با پوشیدن کفن و با نوشته «انتقام» به دنبال انتقام از مسببان این جنایت تروریستی هستند. همچنین دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان نیز با در دست داشتن پلاکاردهای با مضمون «راهت ادامه دارد»، «سرار دلها آرام بخواب ما بیداریم» و «ما آمریکا را زیر پا له می کنیم» در این مراسم حضور پیدا کردند.
«من یک سلیمانی ام» پلاکارد مردم کامفیروز شمالی و قادر آباد در استان فارس است که به گلزار شهدای کرمان آمده اند.
مردم قدردان استان فارس نیز در زمان تشییع پیکر پاک شهدا وارد گلزار شهدای شهر کرمان شده و پلاکاردهای «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا»، «من یک سلیمانی ام» به دست داشته و فریاد می زدند "مرگ بر آل سعود"، "مرگ بر آمریکا" و "خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست".
جمعی از مردم خوزستان برای شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری سردار سپهبد شهید سلیمانی وارد گلزار شهدای کرمان شدند. نکته قابل توجه حضور جمعیت زیاد مردم بر روی کوه صاحب الزمان منتهی به گلزار شهدای کرمان و مشرف بر محل خاکسپاری شهید قاسم سلیمانی است به طوری که دامنه این کوه تقریبا سیاه پوش شده است. مردم در دامنه کوه فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر آل سعود سر داده‌اند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ظهر امروز (سه شنبه) در جریان سفر به استان کرمان برای وداع با پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در دیدار با خانواده این سردار بزرگ اسلام، ضمن تسلیت و آرزوی صبر برای خانواده و نزدیکان این شهید اظهار کرد: شهادت حاج قاسم سلیمانی اتفاقی بسیار بزرگ بود و حضور پرشور و گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر این سردار بزرگ نیز بیانگر عظمت این اتفاق است.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این‌که حاج قاسم لیاقت چنین شهادتی را داشت، افزود: حاج قاسم سلیمانی به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت رسید و این شهادت حق و لیاقت او بود.
هم رزم و یار قدیمی حاج قاسم سلیمانی، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی نیز در مراسم امروز با حضور بر روی خودروی حامل پیکر شهید قاسم سلیمانی، برای آخرین بار با سردار دلها وداع کرد.
به گزارش ایسنا، دقایقی پیش معاون اول رییس جمهور به همراه استاندار کرمان با خانواده سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی دیدار کردند.
دریادار پاسدار علی تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه اینکه حتما انتقام خون سردار سلیمانی از دشمنان گرفته خواهد شد، اظهار کرد: دشمنان خواهند دید که حاج قاسم‌ها انتقامی سخت می‌گیرند، اما زمان و جغرافیای انتقام را ما مشخص می‌کنیم نه دشمنان‌مان.
وی تصریح کرد: پیام ما به دشمنان این است که از منطقه بروند؛ ماندن‌شان هم معضلی برای منطقه است و هم برای‌شان هزینه‌های بسیار سنگینی در بردارد؛ پیش از آنکه از آنها به سختی انتقام گرفته شود، از منطقه بروند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان خاطر نشان کرد: نیروی دریایی سپاه همیشه آماده و پا در رکاب و گوش به فرمان ولایت است و آمادگی کامل داریم که فرمان ولی امرمان را اجرا کنیم. در دریاها و جزایر آمادگی کاملی داریم و با وضعیتی که پیش آمده آمادگی خود را بیشتر خواهیم کرد.

افزایش شمار جانباختگان حادثه کرمان به 40 نفر
ایسنا نوشت: دکتر پیرحسین کولیوند در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات براثر ازدحام شدید جمعیت در مراسم امروز تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی در کرمان، تاکنون ۲۱۳ تن مصدوم شدند و ۴۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
وی ادامه داد: مصدومان به مراکز درمانی منتقل شده و تحت درمان هستند.


تسلیت رئیس جمهور به مناسبت درگذشت تعدادی از هموطنان در مراسم خاکسپاری سردار سلیمانی در کرمان
رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در مراسم خاکسپاری سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمان به معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد تا سریعاً به وضعیت مصدومان و خانواده‌های بازماندگان رسیدگی نمایند.
متن پیام جچت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی به این شرح است:
انا لله و انا الیه راجعون
حضور گسترده مردم بزرگ ایران در مراسم تشییع و تجلیل از سردار بزرگ اسلام و ایران سپهبد شهید قاسم سلیمانی، جلوه‌‌ای از قدرشناسی مردم ایران را به نمایش گذاشت. وجودی که در زمان حیات با دفاع از تمامیت ارضی کشور سنگ تمام گذاشت و پیکر مقدسش هم خروشی از جنوب تا شمال کشور ایجاد کرد.
با کمال تأسف در مراسم خاکسپاری ایشان به دلیل استقبال بی‌نظیر و متراکم مردمی تعدادی از هموطنان عزیز بر اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند.
از وزیر محترم بهداشت که هم‌اکنون در کرمان بسر می‌برند خواسته‌ام تا سریعاً به وضعیت مصدومان رسیدگی کنند.
معاون محترم اول نیز مأمور شده‌اند تا به وضعیت خانواده‌های بازماندگان رسیدگی نمایند و همچنین هیأتی را مأمور رسیدگی به دلایل بروز این اتفاق نمایند.
اینجانب با ابراز همدردی، این مصیبت را به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند رحمان برای این جانباختگان که از شیفتگان و دلدادگان آن شهید والامقام بودند، رحمت الهی را خواستارم.
حسن روحانی        
رئیس جمهوری اسلامی ایران

تعداد جان باختگان مراسم تشییع سردار سلیمانی به 56 نفر رسید
فارس نوشت: رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: تعداد باختگان مراسم تشییع سردار سلیمانی به 56 نفر رسید ‌ و تعدادی هم مصدوم شدند.
 پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور درباره آخرین وضعیت جان‌باختگان حادثه کرمان گفت: تاکنون حدود 56 نفر از هموطنان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و 213 نفر نیز مصدوم شده‌اند.
وی تاکید کرد: ارایه خدمت به این افراد در بیمارستان‌های کرمان درحال انجام است.


کد مطلب: 416348

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/416348/آخرین-خبر-وضعیت-مصدومان-شمار-جانباختگان-56-نفر-رسید-تعویق-زمان-تدفین-پیکر-سردار-سلیمانی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1