تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۱۵۶۸۹
مطلب روز کبنا درباره انتخابات مجلس 98؛

خاموش نباشیم، کهگیلویه و بویراحمد را بسازیم

«رانت طایفه» فرهنگ سیاسی جدید کهگیلویه و بویراحمد
۳۳
۴
خاموش نباشیم، کهگیلویه و بویراحمد را بسازیم
کبنا ؛
در انتخابات پیش رو وظیفه سنگینی بر دوش مردم است، مردمی که می‌توانند بجای دست زدن و سوت زدن بخاطر تهییج احساساتشان در نشست‌های انتخاباتی وظیفه واقعی خود، یعنی تیزبینی، رفتارمنطقی و مطالبه گری را پیشه کنند، در غیراینصورت برنده بازی نامزدهایی هستند که بدون آنکه عرق سرد بر پیشانی‌شان بنشیند و ترسی از مردم داشته باشند وارد مجلسی می‌شوند، چند جمله در مدح خود، و چندجمله در ذم دیگری می‌روند، مردم هم از این شیوه سخن گفتن احساساتی می‌شوند و بعد از مدتی می‌بینیم همان فرد به صندلی سبز بهارستان تکیه داده است، این ما بوده‌ایم که به او رأی دادیم و ما مسئول بخشی از ندانم کاری‌های او هستیم.
عموم مردم اگر مطالبه گری را مدنظر داشته باشند، و به جای تعصب این و آن، حق خود را از کاندیدای محبوبشان مطالبه کنند کاندیداها نیز به مسیر بهتری قدم می‌گذارند. آن‌ها باید با صراحت برای مردم توضیح دهند که چه برنامه و طرح برای برون رفت جامعه از این شرایط اقتصادی دارند؟ چه برنامه‌هایی برای رفع بیکاری از جامعه دارند؟
زمانی که نامزد انتخاباتی وارد مجلسی می‌شود تنها اتفاقی که می افتد این است که علیه رقیب خود کری می‌خوانند، آقایان در صده بیست و یک و در عصر اطلاعات که همه چیز بر مدار علم و منطق و واقعیات باید بگردد، به دوره رستم دستان و شاهنامه بازگشته‌اند و برای هم کری می‌خوانند. جالب آن است که مردم فقط تماشاچی هستند، مردمی که باید نسبت به چنین برنامه‌هایی معترض باشند.
نامزدهای انتخاباتی به جای اینکه از شرایط و وضعیت شهرستان‌ها، منطقی حرف بزنند، نشست‌های طایفه‌ای و خانه به خانه راه می‌اندازند، حرف‌های دور از شأن می‌زنند، همدیگر را به تمسخر می‌گیرد و به باد تخریب می‌دهند، در باره ملخ و بال ملخ و ... حرف می‌زنند. در این بین این مردم هستند که از این وضعیت ضربه می‌خورند.
کاندیداها اگر واقعاً قصد ورود به بهارستان را با هدف تغییر وضعیت مردم و احقاق حق مردم دارند، بیایند بگویند که چه برنامه‌ای برای برقراری عدالت اجتماعی دارند؟ چه برنامه‌ای برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی دارند؟
متاسفانه فرهنگی انتخاباتی در میان مردم شکل گرفته، اینکه نامزد انتخابات وارد هر طایفه‌ای می‌شود مردم طایفه از او پست و منصب می‌خواهند، یا تقاضای استخدام دارند، متاسفانه چنین روشی منجر به بی عدالتی شده است، از طرفی ارتباطاتی میان مدیران و نماینده شکل می‌گیرد که آن مدیر منصب خود را هدیه و پیشکش نماینده می‌داند، و فرایندی شکل می‌گیرد که طی آن، بده بستان‌هایی بی ضابطه شکل می‌گیرد. «همه اینها یعنی رانت طایفه شکل گرفته است». همچنین چنین روشی در استخدامی‌ها باعث ایجاد تبعیض و بی عدالتی در استخدام می‌شود، بسیار اتفاق افتاده که از یک طایفه تعداد زیادی به واسطه نماینده استخدام شده‌اند و از طایفه دیگر هیچ کسی استخدام نشده است. همینطور اینکه در شکل پذیرش نیرو از طریق پیمانکار، پیمانکار نقش اصلی را بازی می‌کند، پیمانکار به واسطه همین نمایندگان، به عنوان دلال واسطه میان شرکت می‌شود، حال آنکه این پیمانکاران علاوه بر مشکلاتی که ایجاد می‌کنند، در فرایند جذب نیرو خلل ایجاد می‌کنند، افراد را بدون ظابطه استخدام می‌کنند.
زمانی که چنین اشکالی از استخدام افراد صورت بگیرد، مسئولیت اجتماعی این افرد هم پایین می‌آید، زمانی که مدیری به این روش استخدام می‌شود نه به واسطه شایستگی‌ها، ممکن است همین فرد عامل بسیاری از مشکلات و بی قانونی‌ها شود، همینطور اینکه مسئولیتی برای خود به آنصورتی که باید و شاید قائل نیست، چون گوشه چشمی به آن افرادی دارد که او را در عین بی قانونی مدیر کرده‌اند. لذا چنین فرهنگی در میان طوایف و مطالبه حق شخص، بجای درنظر گرفتن مصلحت عموم، ضربه به جامعه، سازمان و فرایند انجام کارها می زند و در نهایت فرهنگ ارباب و رعیتی بجای قانون قرار می‌گیرد. یک سیستم مدرن، رفتار مدرن هم می‌خواهد، در غیراینصورت این سیستم دچار انحراف و کج روی می‌شود.
ریش سفیدان و بزرگان و معتمدین طوایف، مناطق و استان، زمانی که نامزدهای انتخاباتی مجلس به سراغ شما می‌آیند سئوال کنند که چه برنامه‌ای برای اشتغال همه جوانان این دیار دارید؟ چه برنامه‌ای برای توسعه گردشگری، اقتصادی و فرهنگی این منطقه دارید؟ چه طرحی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دارید؟ چه طرحی در چنته خودتان برای کاهش طلاق و خودکشی در جامعه و مناطق دور افتاده این استان دارید؟
دانشگاهیان و نخبگان جامعه که نقش مهمی در تحولات هر جامعه‌ای باید داشته باشند، از نامزدهای انتخاباتی مجلس بخواهند که به جای خانه به خانه گشتن و وعده‌های دروغ، برنامه ارائه بدهند؟ از نامزدهای انتخاباتی بخواهند که پروپزال خودشان را برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه دهند؟ اجازه ندهند با وعده ریاست به فلان و فلان طایفه، وعده مدیری به این و آن، وعده فرمانداری به فلانی، و وعده استانداری و معاونین استانداری به کس دیگری پا به مجلس بگذارد و بعد آش همان آش و کاسه همان کاسه باشد و مشکلات سر جای خودشان باقی باشد؟
آقایان دانشگاهی، بازاری، صنعتگر و دانشجو و فرهنگی و ... بیاید دست به دست هم بدهیم و سطح انتخابات مجلس را در این استان به سطح عالی برسانیم و از رأی‌های قومی و طایفه‌ای بپرهیزیم، نمایندگان را بر اساس شایسته سالاری، توانمندی و اجرایی و طرح و برنامه انتخاب کنیم.
آیا وضعیت اسف بار جوانان بیکار، وضعیت دردناک واحدهای راکد و غیر فعال تولیدی، استخدام‌هایی که با عناوین مختلف و با پیمانکاری‌ها صورت می‌گیرد، وضعیت فرهنگ که متولیان آن کاری نمی‌کنند، مدیرانی که پشتشان به تعریف و تمجید از نمایندگان گرم است نه به عملکردشان، وجود رانت در همه ابعاد جامعه و آشنابازی، نداری و فقر سرپرست خانوار، بدبختی دانش آموز بدون کیف، کفش و قلم و کاغذ، شرایط بازار، شرایط جوانان بدون شغل جامعه نباید درس عبرت باشد؟ آیا وقتی چنین جلساتی نامزدهای انتخاباتی برگزار می‌کنند توان این را دارند مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان، منطقه و بخش ما را مرتفع نمایند.
روحانیت معزز، بیاید برای مردم تشریح کنید چه کسی واقعاً می‌تواند مشکلات مردم را برطرف نماید. بیاید برای مردم توضیح دهید که دیگر خودمان و خودمان فقط می‌توانیم، با همکاری هم کسانی را به نمایندگی از مردم به مجلس بفرستیم که دغدغه کل استان، همه شهرستان و همه مردم را داشته باشد. نه کسی را به مجلس بفرستیم که تنها به فکر طایفه، دور بری‌های خودش است. تنها می‌رود مجلس و پاسخگوی همان کسانی هستند که حلقه اول او هستند و دیگران را نمی‌بیند. می‌رود مجلس و فقط مدیریت برای نزدیکان خود ردیف می‌کند.
ای مردم استان، بیاییم برای یک بار هم شده است، فارغ از هر گونه مسائل سیاسی و جناحی دست به دست هم دهیم و بهترین‌ها را به مجلس بفرستیم، آدم‌های کارآمد، کاربلد، آدم‌های با دانش و علم که می‌تواند حرف ما را بزند، می‌تواند برای ما امید را شعله ور کند، می‌تواند جوانان این دیار را به آینده امیدوار کند. می‌توانند پدری را از شرمندگی خانواده‌اش نجات دهد؟ می‌توانند آبادانی به ارمغان بیاورند، می‌توانند کاری انجام بدهند که همه ما در کنار هم به شادی زندگی کنیم.
اجازه ندهیم کاندیداهایی که تنها به فکر طایفه، قوم، قبیله و اطرافیان خودشان هستند، به مجلس راه پیدا کنند. باید کسانی به مجلس راه پیدا کنند که معیار، اصول و هم و غمشان مردم و کار برای مردم باشد که این هم از برآیند دین اسلام است و هم اینکه توانایی و علم و تخصص ورود به مجلس را داشته باشند.
اساتید دانشگاه در کنج خانه‌ها و کلاس‌های درس ننشینند و نسبت به جامعه بی تفاوت نباشند. بیاید وسط میدان، کاندیداهای اصلح را شناسایی کنند و به مرد معرفی کنند؟ بیاید با مردم حرف بزنید. با جوانان درد دل کنید؟ به فکر آینده و آیندگان باشید؟ به فکر سربلندی جامعه باشید؟ به فکر این باشید که فردی نماینده مجلس باشد که فعالیتش خارج از چارچوب‌های منطقه‌ای و قومی باشد. نماینده‌ای به مجلس راه پیدا کند که شهرستان‌ها را با یک چشم، مردم را با یک نگاه، ببیند. تا کی باید دست بر روی دست بگذاریم و اجازه بدهیم که موج‌های کاذب ما را با خودش به این طرف و آن طرف ببرد و آخر سر، همان کلاه گشادی که باید بر سرمان برود، برود.
لذا مردم نباید خود را در تغییر وضعیت بدون نقش بدانند. مردم در قبال بدبختی خود و جامعه خود مسئولند و نباید بی تفاوت رفتار کنند، نباید به اگر کاندیدایی را اصلح می‌دانند، او را مورد آزمایش قرار دهند، از او مطالبه کنند، بگویند باید پیمانکاری‌ها و استخدامی‌ها بر اساس قانون باشد، باید ببینند آیا این فرد شایستگی و توانایی و علم ورود به مجلس را دارد یا خیر؟
انتخابات مجلس، شبیه هیچ کدام از انتخابات دیگر نیست، انتخابات مجلس انتخاب مردم است، و انتخاباتی است که مردم می‌توانند نقش مهمی در فرستادن یک فرد غیراصلح ی یک فرد اصلح داشته باشند، جلسات و نشست‌ها باید به سمت بده و بستان‌های اطلاعاتی و منطقی و مطالبه گری شکل بگیرد، نه بصورت تهییج احساسات و کری خواندن و دست زدن و آهنگ‌های محلی. در نهایت مردم در قبال رأی و انتخاب خود مسئول هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کاندید انقلابی های بویراحمد کیان دهراب پور
Iran, Islamic Republic of
کاندید با کاریزمای نماینده ملی و کشوری دکتر درخشنده پور است
Iran, Islamic Republic of
کاندید انقلابی های بویراحمد کیان دهراب پور
مردم شهرستان بهمئی(اهالی لیکک و غیر اهالی لیکک)
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
سایت محترم کبنانیوز با سلام
ضمن تشکر لطفا جهت تنویر افکار عمومی این سئوالات را از فرماندار محترم بهمئی بپرسید
1-اگر مردم بهمئی خواهان تغییر نام لیکک مرکز شهرستان بهمئی نیستند چرا برای چایگزین پیشنهاد "بهمن شهر"را هم داده اند؟
2-چطور همه مردم کوچه و بازار از تغییر نام لیکک به "بهمن شهر" اطلاع دارند فقط شما اطلاع ندارید؟
3-امروزه مردم از طریق فضای مجازی درخواست های خود را پیگیری می کنند آیا شما پیام مردم بهمئی را جهت تغییر نام لیکک به "بهمن شهر" شنیدید؟
4- اگر پیام را شنیدید چه اقدامی می کنید؟
5- درخواست مردم بهمئی برای تغییر نام لیکک به "بهمن شهر" از چند سال قبل مطرح است و حتی در شورای های قبلی شهر لیکک به تصویب رسیده علت عدم اجرای آن چیست؟
6-به هر حال از گذشته که بگذریم شما به عنوان فرماندار بهمئی چه اقدامی در این زمینه (تغییر نام لیکک مرکز شهرستان بهمئی به "بهمن شهر" ) انجام می دهید؟
با تشکر از طرف مردم بهمئی
خسته
Iran, Islamic Republic of
حالا میخواین عوض کنین..ی اسم بهتر..همون لیکک بهتره از بهمن شهره..منطقه خشک..بهمنش کجا بود
حسین
Iran, Islamic Republic of
فقط دهراب پور
نظری
Iran, Islamic Republic of
درود بر دهراب پور بزرگ
اگاه
Iran, Islamic Republic of
درود بر شایسته ترین نامزد
درود بر باسواد و متخصص ترین فرد
درود بر پاکی و تقوا
درود بر خادم مردم
فقط دکتر دهراب پور
Iran, Islamic Republic of
در حوزه ی بویراحمد فقط حاج منتظریان با توجه به سوابق انقلابی اش می تواند فراطایفه ای عمل کند؛چون هم آدم پخته و منصفی است و جز روی آرمان های انقلاب هیچ تعصب قومی و طایفه ای ندارد و ثانیا"نیاز امروز انقلاب و مردم بویراحمد که حتی از نان شب هم براشون مهمتره،ورود فردی مثل ایشان که از این انگ و برچسب های قبیله ای به او نتوان زد،می باشد.
کرامت
Iran, Islamic Republic of
خدای ازنظر پاکی وصداقت وتقوی آقای منتظریان از همه این عزیزانی که عکس انها در سایت کبنا زده بهتره
خدایاذجهان
Iran, Islamic Republic of
به نظربنده مطالب خوبی گفته شداماکوگوش شنوابعضی ازکاندیداهامتاسفانه باپول من وشماراهم میخرند/ که ازهرکاری برای به دست آوردن قدرت استفاده میکند
گچساران
Iran, Islamic Republic of
در گچساران فقط دکتر تاجگردون عزیز
باشت
Iran, Islamic Republic of
زنده باشی دکتر تاجگردون( میرشکال)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
درود بر نویسنده محترم بخاطر مطلب مفیدشان .کاش مردم کمی تامل کنند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.واقعا از ماست که برماست..
علی
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از نویسنده محترم بخاطر قلم شیوایشان در آگاه سازی مردم
Iran, Islamic Republic of
درود بر کسانی که با آگاهی پای صندوق های رای
رضا
Iran, Islamic Republic of
ای کاش همه اینطوری فکر میکردن
محمد
Romania
نویسنده محترم چرا اسمشون رو نذاشتند؟
Iran, Islamic Republic of
دکترحاج غلامرضا تاجگردون افتخاراستانی،کشوری وفرامنطقه ای
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
اینگار زارع کار و ای گپل داره‌.
هم الان قول پستله دایه رفته.
تازه هر طایفه ای که بیشتر وشو فوت کرده بو امتیاز ویژه دارن
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرف مهندی زینل زاده...گچساران
Iran, Islamic Republic of
ردکتر روشنفکر پایگاههای زارعی را به تسخیر خودش در آورده وپیروز بلامنازع انتخابات است
آزاد
Iran, Islamic Republic of
برويد از كساني كه مي خواهند نامزد شوند بپرسيد كه چرا متقاضي و داوطلب خدمت عمومي (به مردم و كشور) هستند كه مستلزم فداكاري، تحمل زحمت و مشقّت بسيار و قبول انواع خطر است.
اگر استدلال آنان، شما و مردم را قانع كرد كه نامزدهاي شايسته اي هستند، در مطالب خود ـ غير مستقيم ـ مردم را از وضعيت نامزدها روشن سازيد تا در هر حوزه بهترينشان را انتخاب كنند.
اگر يك فرد به خاطر جوياي نام مي خواهد نماينده جامعه شود كه در حاشيه نشستن و نوشتن انتقاد از كارهاي زيان آور مقامات و نيز دادن اندرز و انديشه براي بهبود امور و تامين رفاه مردم براي جرايد و يا به صورت كتاب و نمايشنامه كه شهرت بيشتر و ماندني تر به بار مي آورد.
داشتن مقام عمومي هم كه توليد ثروت نمي كند، مگر با سوء استفاده از مقام و منزلت كه به فساد تعبير شده است و فساد دولتمردان و سياسيون است كه به جامعه سرايت و گسترش مي يابد و رفع فساد از جامعه آسان نخواهد بود.
من صوفي نيستم ولي بزرگترين قدرت را هم در كنترل نفس و تسلط بر خويش مي دانم، نه قدرت چند روزه (سلب شدني و چند روزه مصرف) كه مسئوليت فراوان، ناراحتي وجدان و ديدن كابوس در خواب و ... دارد
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
کاندید ما دکتر محمد بهرامی
یاعلی مدد
به امید پیروزی
پدر طبیعت ایران
پدرشهرداری یاسوج
دکتر بهرامی کسی است که تیم شهرداری یاسوج دگرا به وجود اورد
رای ما دکتر بهرامی
دولیاری
Iran, Islamic Republic of
دکتر تاجگردون ما در گچساران پیروز میدان خواهد بود بتاز میرشکال
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون غیر شعار ایده.موهم دولیاریم.... کا فقط صداش بلنده...خیلی مغرور وابیه...
دولیاریم
Iran, Islamic Republic of
افتخار ایلم دکتر حاج غلامرضا تاجگردون، زنده باشی مرد عمل
Iran, Islamic Republic of
کاندیداهای کل استان رو رو هم بذارن ما وه خانوادگی تصمیم گرفتیم
زارع
Iran, Islamic Republic of
مثلا .روشنفکر .جز طایفه خوش رای داره؟؟بعد میگن طایفه گری نباشه .تو یاسوج باید امسال به کسی رای بدن شایسته هست
Iran, Islamic Republic of
دکتر روشنفکر رهبر جریان ندای وحدت شامل:کبگیان سی سخت کاکان جلیل بابکان چنارستان لوداب مارگون پاتاوه است واین یعنی شکستن مرزهای طایفه گرایی...
بتازگی طایفه ارزشمند تیرتاجی در محمود آباد با حضور ۲۰۰۰نفری از ایشان حمایت کردند وقاطعانه پشت ایشون وایستاده اند...
ا
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدایی با منش تر و انقلابی تر از دکتر و استاد مهدی روشنفکر کسی نیست ما همه به دکتر روشنفکر رای خواهیم داد که انشا الله توانایی و تجربه در کنارهم باعث رونق و سرافرازی استانمان خواهد شد به امید روزهای بهتر
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دکتر درخشنده پور مرد عمل
باوی
Iran, Islamic Republic of
کبنا تا کی میخواهی مغرضانه مطلب و عکس بذاری؟
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1