تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۴۱۳۴۱۹

سرنوشت برادران رئیس‌جمهورها!

۰
سرنوشت برادران رئیس‌جمهورها!
کبنا ؛ انتخاب رئيس‌جمهور در ايران در هر مقطعي تابع نيازهاي آن دوره است اما در جامعه ايراني اقوام رئيس‌جمهور هم داراي اهميت هستند يعني ذهن کنجکاو بسياري از افراد در پي آن است که بداند زندگي خواهران و برادران روساي جمهور به چه نحو مي‌گذرد. محکوم شدن حسين فريدون برادر حسن روحاني به 5 سال زندان سبب شد تا «آرمان ملي» به بررسي زندگي برادران روساي جمهور کشور درزمان حضور آنها در اين جايگاه بپردازد.
محمد هاشمي؛ برادر هميشه همراه
مرحوم ميرزا علي هاشمي و مرحومه ماه بي‌بي صفريان داراي 8 فرزند بودند. آيت‌ا... هاشمي مشهور‌ترين فرزند اين خانواده داراي سه خواهر به نام‌هاي طيبه، طاهره و صديقه و چهار برادر به نام‌هاي محمود، قاسم، احمد و محمد بود که از ميان آنها، محمد شناخته شده‌ترين برادر محسوب مي‌شود که در بسياري از عرصه‌ها کنار آيت‌ا... حضور داشت. وي از سال 1360 تا 1372 رياست سازمان صداوسيما را برعهده داشت و در فاصله سال‌هاي 1373 تا 1380 در دولت‌هاي ششم و هفتم، به‌عنوان معاون رئيس‌جمهور در امور اجرايي، فعاليت مي‌کرد. هاشمي براي مدت 15 سال، از 1375 تا 1390 عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بود و پس از آن به فعاليت در مرکز جامع تشخيص سرطان پرداخت. محمد هاشمي داراي روحيه آرام و محافظه‌کار است بنابراين نه تنها در طول دوران رياست جمهوري برادر هيچ‌گاه اقدامي انجام نداد که براي آيت‌ا... هاشمي حاشيه‌ساز شود بلکه همواره در دفاع از عمکرد برادر سخن گفت.
برادران بي‌حاشيه در فضاي پرحاشيه
پس از هاشمي رئيس دولت اصلاحات بر سر کار آمد که او هم دو برادر و چهار خواهر دارد. برادرش محمدرضا خاتمي منتخب اول مردم تهران در ششمين دوره مجلس و نايب رئيس آن مجلس بود. سيدمحمدرضا خاتمي در ضمن با نوه امام، زهرا اشراقي که از فعالان حقوق زنان است، ازدواج کرده‌است. علي‌خاتمي برادر ديگري است که مدرک فوق ليسانس مهندسي صنايع خود را از بروکلين اخذ کرد و طي دومين دوره رياست جمهوري برادرش، رئيس دفتر او بود. خواهر بزرگتر هم فاطمه خاتمي است که به عنوان منتخب اول مردم اردکان در انتخابات شوراي شهر سال 1378 انتخاب شد. محمدرضا خاتمي داراي حواشي سياسي زيادي بود چرا که چهره اصلاح‌طلب شناخته مي‌شد و سخنراني‌هاي اصلاح‌طلبانه او در مجلس سبب برخي گلايه‌هاي اصولگرايان به برادرش مي‌شد که بر کرسي رياست جمهوري تکيه زده بود. در 15 تير سال جاري بود که فارس نوشت؛ محمدرضا خاتمي در دادگاه بدوي به تحمل دو سال حبس تعزيري به جرم نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي محکوم شده است که ارتباطي با دوران رياست جمهوري برادرش ندارد.
برائت برادر از برادر رئيس‌جمهور
سال 84 محموداحمدي‌نژاد بر کرسي رياست جمهوري تکيه زد و شايد تنها نمونه‌اي بود که برادر از برادر رئيس‌جمهور خود اعلام برائت کرد و چندي پيش درگذشت. داود احمدي‌نژاد که حضور در سپاه و مسئوليت مخابرات و ارتباطات ناجا را در کارنامه داشت بعد از رياست‌جمهوري برادرش، به سمت رياست بازرسي نهاد رياست‌جمهوري منصوب شد. او سه سال در دولت نهم عهده‌دار اين جايگاه بود و آرام‌آرام به دليل اختلافاتي که با حلقه موسوم به انحرافي داشت و همچنين اختلافي که درباره مدرک تحصيلي مرحوم کردان وزير وقت کشور با برادرش داشت، برکنار شد. محمود احمدي‌نژاد بعد از مدتي يعني 23 مرداد 88، داود احمدي‌نژاد را به سمت نماينده رئيس‌جمهور و دبير کميته ستاد پدافند غيرعامل کشور منصوب کرد اما اين انتصاب مانع نقدهاي جدي و بعضاً خاص وي به اعضاي موسوم به حلقه انحرافي اعم از مشايي و بقايي که مورد علاقه وافر رئيس‌جمهور وقت بود، نشد. داود احمدي‌نژاد، نقد مشايي و بقايي را آن‌قدر دنبال کرد که اختلافش با برادر علني شد؛ او در پاسخ به سؤال يکي از رسانه‌ها درباره اختلاف با برادرش، گفت: از زماني‌که انسان خلق شد، بين هابيل به عنوان چهره موحد و قابيل به عنوان چهره غيرموحد درگيري ايجاد شد. اين درگيري بوده، هست و خواهد بود؛ وي چندي بعد در گفت‌وگو با يک رسانه ديگر گفت: جريان انحرافي... توبه تاکتيکي کرده و بعد از چند سال در سيستم نفوذ کرده‌اند. پنجشنبه سوم شهريور 90 بود که رسانه‌ها از برکناري داود احمدي‌نژاد از پدافند غيرعامل خبر دادند؛ برکناري که حاصل نقدهاي جدي و اساسي وي به حلقه نزديک محمود احمدي‌نژاد بود. تسنيم نوشت: داود احمدي‌نژاد ديگر به منتقد رسمي حلقه نزديک به برادرش تبديل‌شده بود؛ انتقادهاي او ديگر خطاب منحصر به مشايي و بقايي نبود؛ داود احمدي‌نژاد در توصيف احمدي‌نژاد 84 گفته بود: آن موقع متواضع و با اخلاق بود ولي الآن مغرور شده است و اخلاق برايش معنايي ندارد. آخر کسي مي‌آيد که رهبر خود را ناراحت کند، که ملت ناراحت شوند. در نهايت داود احمدي‌نژاد 12 مهر سال 96 دارفاني را وداع گفت.
برادري که محکوم شد
برادر حسن روحاني رئيس‌جمهور فعلي هم خبرساز است. فريدون سوابق مديريتي زيادي نسبت به برادران روساي جمهور اصلاحات و اصولگرا دارد به نحوي که او در اوايل انقلاب 1357 ايران فرماندار نيشابور و کرج و پس از آن سفير ايران در مالزي بود و او در اغلب جلسات هيات دولت شرکت کرده و در دولت يازدهم اغلب موارد در کنار حسن روحاني ديده مي‌شد. 24 تير 96 بود که سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا برادر رئيس‌جمهور بازداشت شده است؟ گفت: چندين مورد از اين فرد تحقيق شد ديروز براي ايشان قرار تامين صادر و چون تامين نشده به زندان معرفي شده است. در نهايت روز گذشته سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سوالي درباره صدور حکم قطعي حسين فريدون گفت: در ارتباط با آقاي فريدون دادگاه تجديدنظر تصميم گرفته و راي نهايي را صادر کرده است. غلامحسين اسماعيلي افزود: در دادگاه تجديدنظر، در مورد سه نفر از متهمان اين پرونده ارفاق‌هايي مورد لحاظ قرار گرفته است. در مورد شخص آقاي فريدون 7 سال حبس در نظر گرفته شده از سوي دادگاه بدوي به 5 سال تقليل يافته و بقيه مجازات‌ها يعني جزاي نقدي و مبلغ رشوه که بيش از 31 ميليارد بوده است، بايد پرداخت شود. در مورد يک نفر از متهمان دادگاه راي برائت داده است و در مورد يکي از بانوان که دادگاه بدوي دو سوم از مجازات را تعليق کرده بود، دادگاه تجديدنظر يک سوم باقي مانده را هم تعليق کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1