تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۱۳
کد مطلب : ۴۱۲۷۶۸
پس لرزه های حمله پهپادی انصارالله به شریان حیاتی سعودی؛

نفت در انتظار جهش 10 دلاری

۰
نفت در انتظار جهش 10 دلاری
کبنا ؛حمله 10 پهپاد به تاسیسات نفتی در منطقه بقیق و خریص در جنوب شرقی منطقه ظهران عربستان، 5.7 میلیون بشکه از تولید نفت این کشور را مختل کرده است که حدود نیمی از ظرفیت تولید و بیش از 60 درصد تولید فعلی نفت سعودی است. تایید این موضوع توسط وزیر انرژی عربستان، موجی از نگرانی را درباره جهش قیمت نفت در آغاز معاملات هفته جدید میلادی از امروز رقم زده است. برخی معتقد به رشد 5 درصدی قیمت نفت هستند و برخی معتقدند این جهش می تواند 10 تا 15 درصد باشد.به گزارش خراسان، البته هنوز مشخص نیست که تعمیر و بازگرداندن این ظرفیت تولیدی چقدر طول خواهد کشید و این موضوع بر واکنش بازار نفت تاثیرگذار خواهد بود. آرامکو (شرکت نفت عربستان) گفته است که «ارزیابی دقیق برای تعیین موعد احیای تولید از تاسیسات آسیب دیده، حداقل به ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد». به گزارش رویترز، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده در صورت لزوم با تزریق ذخایر استراتژیک این کشور مانع از بروز اختلال در بازار جهانی نفت خواهد شد. ذخایر نفتی آمریکا حدود 700 میلیون بشکه و ذخایر عربستان هم حدود 190 میلیون بشکه است که می تواند تا مدتی خلأ بازار را پوشش دهد. با این حال، نگرانی هایی جدی درخصوص تامین نفت موردنیاز پالایشگاه های آسیایی وجود دارد. انتقال نفت از آمریکا به این مناطق بیش از 50 روز طول می کشد و ذخایر عربستان هم فقط حدود  یک ماه می تواند خلأ ظرفیت آسیب دیده را پر کند. برخی گفته اند که تعمیر تاسیسات ماه ها به طول خواهد انجامید. رویترز مدعی شده که بازگشت آرامکو به خط تولید طی یکی دو هفته آینده امکان پذیر نیست و این بازگشت هفته‌ها طول خواهد کشید.
نفت، چقدر گران خواهد شد؟
در این شرایط بلومبرگ به نقل از برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌ است که امروز دوشنبه  همزمان با آغاز کار بازارهای نفتی قیمت نفت بین 5 تا 10 دلار افزایش خواهد یافت. برخی نیز با لحاظ آثار روانی این موضوع جهش 15 درصدی را پیش بینی کرده اند. برخی کارشناسان نیز تصریح کرده اند که این حملات می تواند جرقه ای برای افزایش تنش ها در غرب آسیا باشد و بنابراین آثار آن بر بازار انرژی را بیشتر و پایدارتر ارزیابی کرده اند. قیمت نفت برنت روز جمعه در سطح 60 دلار قرار داشت و طبق پیش بینی ها، امروز با یک جهش قابل توجه شروع به کار خواهد کرد. تحلیل گران «اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس» اظهار کردند این حملات احتمالا باعث خواهد شد نفت از مرز ۷۰ دلار در هر بشکه عبور کند و حتی ممکن است تا مرز ۸۰ دلار نیز پیش رود. به گزارش اقتصادآنلاین،  اهمیت تاسیسات نفتی بقیق برای عربستان سعودی از پایانه های صادراتی خلیج فارس در رأس التنوره و جعیمه و حتی از تنگه هرمز که خلیج فارس را به اقیانوس هند متصل می‌کند هم بیشتر است.
واگذاری آرامکو، باز هم به تعویق می افتد
این حملات در حالی رخ داد که بعد از دو سال ناکامی بن سلمان در واگذاری 5 درصد از سهام شرکت آرامکو، قرار بود به زودی این اتفاق رخ دهد اما با این حملات ارزش این شرکت بسیار کاهش یافته است چرا که نه تنها تاسیسات آسیب دیده و خسارت دیده است بلکه سایه حملات احتمالی بعدی، خریداران را از این شرکت دور خواهد کرد. دیروز بورس عربستان 2.3 درصد و ارزش سهام شرکت سابیک سعودی بزرگ ترین شرکت پتروشیمی این کشور نیز بیش از 3.5 درصد کاهش یافت. (خراسان)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1