تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۴۰۸۳۲۸
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد:

سد تنگ‌تیز باشت از بحران عبور کرد / مشقتی که سارقان برای مدیرکل منابع طبیعی ایجاد کردند

۰
سد تنگ‌تیز باشت از بحران عبور کرد / مشقتی که سارقان برای مدیرکل منابع طبیعی ایجاد کردند
کبنا ؛مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در بارندگی اخیر اقدامات خوبی در زمینه کنترل سیلاب توسط این اداره کل صورت گرفته است، اظهار کرد: با کمک شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران آب سیل بند تنگ تیز باشت رهاسازی شد.
بعد از بارش‌های اخیر حدود 500 هزار مترمکعب آب در پشت سد تنگ‌تیز باشت جمع شد و این رفته رفته خطری برای منطقه به ویژه اراضی ملی و زمین‌های کشاورزی بود. شیر تخلیه این سد متأسفانه در گذشته توسط افرادی به سرقت رفته بود و امکان تخلیه آب جمع شده پشت سد وجود نداشت و در واقع قابلیت یک بحران را داشت. اما با تلاش مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و همکاری سایر دستگاه‌ها شیر تخلیه آب سد تعویض گردید و این سد و اراضی ملی و زمین‌های کشاورزی از یک بحران احتمالی نجات یافتند.
غلام حسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این اقدام با دستور ویژه استاندار و معاون عمرانی صورت گرفته است، در این باره می‌گوید: بیش از 500 هزار متر مکعب آب در پشت سد تنگ تیز باشت جمع آوری شده بود و حقیقتاً به دلیل اینکه شیر تخلیه این سد به سرقت رفته بود، امکان تخلیه آب سد وجود نداشت و یک ترس و دلهره‌ای را بین مردم آن منطقه ایجاد کرده بود که احتمال خرابی سد وجود دارد. تا اینکه با همکاری شرکت نفت و گاز گچساران، فرمانداری باشت و برخی از مسوولان و دادن تجهیزات و ماشین آلات توانستیم شیر تخلیه آب سد را تعویض کنیم.
وی با قدردانی ویژه از شرکت نفت گچساران، گفت: این شرکت چند دستگاه از جمله جرثقیل خود را در اختیار ما گذاشت  و توانستیم از این بحران عبور کنیم.
وی با بیان اینکه ما تلاش داریم تا با هدایت آب‌های سطحی از بروز حوادث جلوگیری کنیم، افزود: منابع طبیعی وآبخیزداری استان کهگیلویه وبویراحمد طرح های موثری را در زمینه کنترل سیلاب دراستان اجرا کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تنگ تیز یکی از طرح‌های خوب آبخیزداری در حال بهره‌برداری  شهرستان باشت است.
حکمتیان اصل گفت: ظرفیت آب سد سنگ ملاتی «تنگ تیز» این شهرستان به‌ دنبال بارندگی‌های اخیر تکمیل و سرریز شد.
وی افزود: گنجایش این سد ۶۰۰ هزار متر مکعب است که ظرفیت آب آن در اثر بارندگی اخیر تکمیل شده است.
 بر پایه این گزارش، سد تنگ تیز باشت با ارتفاع مفید ۱۵ متر و طول سرریز ۴۰ متری با دبی دوره بازگشت ۵۰ ساله طراحی شده است،بارش های شدید در شهرستان باشت و منطقه بالادست سد تنگ تیز سبب افزایش و بالا آمدن آب اطراف این سد و نیز افزایش آب پشت سد شده است.این سد سالانه چهار دوره آبگیری دارد که در هر دوره ۶۰۰ هزار متر مکعب آب ذخیره سازی می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1