تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۴۰۶۲۳۲
در نشست رئیس جمهور با مسوولان وزارت کشاورزی مطرح شد

حفظ قدرت خرید مردم

۱
۰
حفظ قدرت خرید مردم
کبنا ؛
 هرچه می‌گذرد وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود‌. این سیگنالی است که از سوی کارشناسان گرفته می‌شود‌. انگار قرار نیست مصائب اقتصادی تمام شود‌. حسن روحانی فکرش را هم نمی‌کرد دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش با این میزان نارضایتی و حاشیه همراه شود‌. قیمت کالاهای اساسی به طرز عجیبی، هفتگی بالا می‌رود این در حالی است که قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته است.‌ این وضعیت در حالی ادامه دارد که با توجه به اظهارنظرهای مسوولان، رییس‌جمهور از اتفاقاتی که در بازار می‌گذرد باخبر است‌. چندی پیش نیز وزیر پر حاشیه کشاورزی با بیان اینکه به همراه روحانی دائما در حال رصد کردن قیمت‌ها هستند، گفت: گرفتاری و مشکلات زیاد است‌. اگرچه این اظهارات، واکنش‌های منفی را به دنبال داشت اما واقعیت این است که وضعیت بد اقتصادی و معیشتی‌، مصرف‌کننده و تولیدکننده را به جان هم انداخته‌. گرانی کالاها و تامین مواد غذایی کشور این روزها به چالش جدی تبدیل شده است‌. این موضوع از گفته‌های خود مسوولان نیز کاملا مشهود است‌.
حسن روحانی روز گذشته در دیدار با مدیران ارشد وزارت کشاورزی گفت: «من خبر دارم که بخش بزرگی از مواد غذایی مردم قاچاق می‌شود» به گفته ریس‌جمهور، «آن چیزی که امروز باید به آن فکر کرد، تامین مواد غذایی مردم است.» بر اساس آنچه خود روحانی نیز بیان کرده، کشاورزان نقش مهمی در تامین امنیت غذایی مردم دارند‌ اما بی‌توجهی دولت به کشاورزان و اعلام نرخ‌های پایین برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، امنیت غذایی مردم را با مشکل مواجه خواهد کرد‌.
حسن روحانی اظهار کرد: قبل از هرچیز باید از کشاورزان کشورمان سپاسگزاری کنیم و در برابر کار و تلاش و دست‌های پینه‌بسته‌ آنها تعظیم کنیم، در واقع بار اصلی امنیت کشور بر دوش کشاورزان است‌. وی ادامه داد: وقتی کلمه امنیت را به کار می‌بریم بیشتر ذهن ما به سراغ قدرت‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی می‌رود اما یک بخش بزرگ از تامین امنیت جامعه به دست کشاورزان عزیز است‌. رییس‌جمهور تاکید کرد: شما در نظر بگیرید صبح از خواب بلند شوند و برای نان صبحانه فرزندش و غذای ضروری خود و خانواده‌اش دچار دغدغه فکری باشد، دیگر امنیتی باقی نمی‌ماند‌. چطور طرف می‌تواند امنیت داشته باشد؟ بخش بزرگی از آرامش و امنیت بشر در سایه تامین مواد ضروری غذایی خودش است‌.
روحانی با اشاره به اینکه برخی حیوانات نیز مانند انسان آذوقه خود را انبار می‌کنند، خاطرنشان کرد: این غریزه انسان و بشر است که غذای خود را انبار کند‌. در گذشته هر فرد برای خود احساس مسوولیت می‌کرد و دستگاه جمعی و وزارتخانه و مرکزیتی نبود که به فکر نان و گندم مردم باشد‌.
این بار امنیتی که قبلا تک‌تک افراد برای خود و خانواده‌شان بر دوش داشتند امروز با شرایط جدید دنیا، تمدن و مسوولیت‌های جدید در یک نقطه متمرکز شده است که به نام وزارت جهاد کشاورزی است‌. این مسوولیت بسیار سخت و سنگینی است یعنی دولت و وزیر جهاد کشاورزی از همان موقع برداشت گندم باید حواس‌اش جمع باشد که گندم به اندازه کافی تولید شده یا نه‌. چقدر برداشت شده و چه مقدار می‌تواند بخرد و در کدام سیلو آن را انبار کند و چگونه و با چه قیمتی توزیع شود، این مثال نان است، بقیه مسائل مثل لبنیات، گوشت و حبوبات هم همین‌طور است‌. قبلا مردم در خانه‌شان مرغ داشتند و از تخم‌مرغ آن و از گوسفندان گله استفاده می‌کردند و هرکسی در مجموع مسوول تامین مواد غذایی خودش بود و بار امنیت بر دوش خودش بود‌.
روحانی تصریح کرد: در مسائل دفاعی هم همین‌طور بود، تفنگ در خانه بود و دور ده قلعه درست می‌کردند و شب‌ها نگهبانی می‌گذاشتند، مثل الان نبود که بگوییم نیروی انتظامی، ارتش و نیروهای مسلح بوده است‌.
وی با تاکید بر اینکه در گذشته بارهای مسوولیت به صورت تقسیم شده بوده و امروز این مسوولیت‌ها تجمیع و تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: کشاورزان عزیز ما و همه آنها که امروز مواد غذایی و نیازمندی‌های ضروری و حیات ما را تامین می‌کنند بزرگ‌ترین امنیت را برای کشور می‌آفرینند کمااینکه وزارتخانه‌های دیگر هم بخشی از امنیت را می‌آفرینند‌. اگر بنزین و گازوییل و گاز نباشد همه چیز متوقف می‌شود لذا همه اینها به هم وصل است و هر کدام بخشی را برای تامین امنیت مردم بر عهده دارند، امنیت در اینجا به معنی آرامش و آسودگی خاطر مردم است تا راحت زندگی کنند‌. رییس‌جمهور بیان کرد: یک قشری که ما الان اسمش را کشاورز می‌گذاریم بار مسوولیت بسیار سنگین را بر عهده دارد، وظیفه داریم اول امنیت خود را تامین کنیم، کشاورزی که می‌خواهد امنیت کشور مواد غذایی جامعه را تامین کند اگر خودش امنیت نداشته باشد چگونه می‌خواهد امنیت را برای جامعه به ارمغان بیاورد، اگر کشاورز از اول دچار دغدغه فکری باشد که زندگی خودش چگونه تامین می‌شود، محصولش چه می‌شود و محصول آن چقدر مقاوم است؟وی اضافه کرد: ما نسبت به طبیعت کمتر دغدغه داریم، در اتاق‌مان بسته است و شوفاژ و بخاری هم روشن است. حالا می‌خواهد بیرون باد بیاید یا سرد و گرم شود‌. برای ما فرقی نمی‌کند که یک نسیم دلنواز یا یک تندباد است اما کشاورز مداوم به فکر هواست‌. از غرش آسمان امید می‌گیرد، از بارش باران روحیه می‌گیرد و احساس امنیت می‌کند که الحمدلله امسال زندگی تامین است‌. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه خدا را شاکریم که امسال نعمتش را تا امروز بر ما ارزانی داشته، گفت: الحمدلله امسال شرایط ما نسبت به پارسال و بلندمدت خوب است، جز چند استان که یک مقداری وضع‌شان متفاوت است، دیشب که آمار را نگاه می‌کردم دیدم که جز یک استان که نسبت به پارسال بارش کمتری دارد، همه استان‌ها از پارسال وضع‌شان بهتر است اما 4،5 استان وضع خیلی خوبی ندارند‌. وی گفت: در زمینه بارش باران مقدار ۱۰۰ درصد، ۲۰۰ درصد و ۱۰۰۰ درصد افزایش را نیز در برخی از استان‌ها داشتیم‌. استان‌هایی نسبت به پارسال چندین برابر بارش باران داشته، کل کشور حدود سه برابر بارش باران داشته، یعنی پارسال ۳۳ میلیمتر بوده الان ۱۰۷میلیمتر در متوسط کل کشور است‌.
امنیت کشاورز را تامین می‌کنیم
روحانی با تاکید بر اینکه باید امنیت کشاورز را تامین کنیم، اظهارداشت: در کشاورزی یک سال باران می‌آید یک سال کمتر می‌آید، یا آفاتی می‌آید و مشکلاتی را برای کشاورزان درست می‌کند، گرما و سرمای شدید و یخبندان روی کشاورزی اثر می‌گذارد‌. ما باید یک جوری کشاورز را تامین کنیم تا او مطمئن باشد که اگر امسال ضرر می‌کند، سال دیگر جبران می‌شود و زندگی‌اش تامین شود‌. بخشی از تامین امنیت به عهده ماست، یعنی به عهده وزارتخانه شماست‌. یعنی اگر در بخش دامی شما واکسن را تامین نکنید، او چگونه می‌تواند اعتماد کند؟ امنیت بخش دامی ما به واکسن است‌. اگر مواد غذایی و نهاده‌هایی که باید از بیرون تامین شود جوانان و تحصیلکرده‌های دانشگاه‌های ما فکر می‌کنند ما در تکنولوژی‌های بسیار بزرگ، حساس و های‌تک نیاز داریم چیزی را از خارج وارد کنیم، نمی‌دانند نگرانی ما در علوفه و کنجاله است‌. گرفتاری ما در ذرت است و می‌گویند علوفه که دیگر چیزی نیست‌.
وزیر کشاورزی گاهی درباره خرید تضمینی گندم با ما دعوا می‌کند
رییس‌جمهور اظهار داشت: یک وقتی به آقایی می‌گفتم برای واردات علوفه چند میلیارد دلار هزینه شده، او تعجب می‌کرد و گفت علوفه در بیابان پُر است، یعنی برای برخی از مردم تعجب‌آور است که ما بخشی از علوفه را وارد می‌کنیم‌. روحانی اضافه کرد: البته ممکن است در همه اینها به سمت خوداتکایی حرکت کنیم، هیچ وقت نباید رها کنیم که روی پای خود بایستیم و غذای خودمان را خودمان تامین کنیم و سفره خودمان از مزرعه ایران باشد‌. وی در زمینه تامین امنیت برای کشاورزان اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی واقعا دلسوزی می‌کند و با ما هم گاهی سر قیمت خرید تضمینی دعوا می‌کند و دلسوزانه این کار را انجام می‌دهد و به عنوان احساس وظیفه ملی و دینی خودش این کار را انجام می‌دهد‌. ما هم طبق وظیفه گاهی روبه‌رویش می‌ایستیم، هر دو طبق وظیفه این کار را انجام می‌دهیم‌.
باید به فکر قدرت خرید مردم باشیم
رییس‌جمهور تصریح کرد: آقای حجتی بیشتر به فکر بخش خودش است، یعنی بخش کشاورزی‌. طبیعی است که ایشان مسوول تامین مواد غذایی است‌. ما به غیر از تامین مواد غذایی و محصولات غذایی باید به فکر قدرت خرید مردم هم باشیم یعنی شما اگر بهترین محصول را تولید کنید و طرف نتواند بخرد چه فایده‌ای دارد؟ باید طرف قدرت خرید داشته باشد‌. یکی از مسائل مهمی که ما باید مدنظر قرار دهیم قدرت خرید مردم است‌. رییس قوه مجریه گفت: اگر قدرت خرید مردم نباشد جنس‌ها روی دست می‌ماند پس اینها را باید تنظیم کنیم که البته کار آسانی نیست‌. گاهی وقت‌ها اینها متضاد می‌شوند و روبه‌روی هم قرار می‌گیرند، باید این تعادل را بتوانیم به وجود آوریم که هم مردم قدرت خرید داشته باشند و هم طوری نباشد که بخش زراعی و باغی ما تعطیل شود و کشاورز بگوید که برای من این محصول روی درخت نمی‌صرفد که بچینم و درون جعبه بگذارم لذا ما باید همه طرف‌ها را مدنظر قرار دهیم‌.
رییس‌جمهور تاکید کرد: من اینجا اعلام می‌کنم که دولت یکی از وظایف خودش را تامین امنیت برای بخش کشاورزی و کشاورزان عزیز کشور می‌داند، چرا؟ چون آنها تامین‌کننده بخش بزرگی از امنیت کشور هستند پس ما موظفیم که امنیت آنها را تامین کنیم‌.
رییس‌جمهور بیان داشت: یک محصولی را ممکن است خرید تضمینی کنید، یک جایی هم به کشاورز می‌گوییم سم، کود و بذر لازم را به شما می‌دهیم و دانش لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم‌. ارتباط دانشگاه و تولید در همه جا از جمله صنعت و کشاورزی باشد و دانشگاه ما باید کاملا بخش کشاورزی ما متصل باشد و آن را متحول کند‌. روحانی گفت: چه بگوییم فرزند کمتر زندگی بهتر و چه بگوییم فرزند بیشتر امنیت بیشتر، جمعیت اضافه می‌شود‌. ما اول انقلاب ۳۶ میلیون نفر بودیم الان ۸۲ میلیون جمعیت داریم‌. هر سال یک میلیون تا یک میلیون و خرده‌ای به جمعیت ما افزوده می‌شود پس ما نسبت به سال گذشته مواد غذایی بیشتری می‌خواهیم‌. ما کشوری هستیم که بخش بزرگی از کشورمان کویر و کوه‌ها است و زمین کشاورزی ما محدود است‌. حتی اگر در زمین هم محدودیت نداشتیم، در آب محدودیت داریم پس باید اینجا چه کار کنیم که مواد غذایی را حتی‌الامکان در داخل تامین کنیم‌.
وی خاطرنشان کرد: الان که شما اعلام می‌کنید چیزی حدود ۹۰ درصد کالری مورد نیاز در داخل تولید می‌شود و ۸۷ درصد پروتئین تامین می‌شود این موضوع مهم است که ما بتوانیم ۸۰ تا ۹۰ درصد پروتئین را تامین کنیم ضمن اینکه جمعیت ما دارد اضافه می‌شود اما آب ما معلوم نیست اضافه شود و حتی شاید کم شود که متاسفانه ذخایر آبی زیرزمینی ما وضع خوبی ندارد‌. ما بعضی چیزها را قبلا پیش‌خور کرده‌ایم مثل حقوق‌بگیری است که اینقدر وام گرفته که همه را باید برای وام دهد و چیزی برایش نمی‌ماند، ما برای آب این کار را انجام دادیم‌. مجوزهای نادرست داده‌ایم‌.
وی تصریح کرد: ببینید چقدر آب زیرزمینی ما افت کرده که می‌تواند خطرناک باشد‌. یک وقت جایی که من خودم آنجا بودم با ۳۰ متر به آب می‌رسیدیم، الان همان جا ۳۰۰ متر هم به آب نمی‌رسیم، معلوم است برداشت بی‌رویه کردیم، خداوند این طبیعت را جوری قرار داده که باید جای آن چیزی که استفاده می‌کنیم پُر شود تا گردش به خوبی انجام شود؛ ما به طبیعت ظلم کردیم و طبیعت هم الان دارد به ما پاسخ می‌دهد‌. شما بدانید هرکس به طبیعت ظلم کند طبیعت گذشت نمی‌کند و اگر گذشت کند کوتاه مدت این کار را انجام می‌دهد‌.
وی با اشاره به اینکه عکس‌العمل طبیعت برای خداوند است، خاطرنشان کرد: ما داریم قهر طبیعت و خداوند را می‌آفرینیم‌. ممکن است برداشت بی‌رویه کنیم و سد بی‌رویه بزنیم، حق‌آبه تالاب و دریاچه را ندهیم، طبیعت اینها را به ما جواب می‌دهد، اینطور نیست که دست روی دست بگذارد‌. رییس‌جمهور اظهار داشت: زندگی ما سنت دارد و خداوند برای آن قانون قرار داده است‌. هرچه درخت و مرتع بیشتر باشد ابر بیشتر می‌بارد، وقتی شما آنجا را خشک می‌کنید ابر از آنجا رد می‌شود، ابر به پایینش نگاه می‌کند و می‌بیند خبری نیست و کویر است، می‌رود جای دیگر می‌بارد‌. ما باید خودمان شرایط لازم را برای کشور خودمان مهیا کنیم‌. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه زمین کشاورزی، آب کشاورزی محدود است اما توانمندی ایرانیان و فکرشان نامحدود است، گفت: این نامحدود باید بیاید محدود ما را حل کند‌. ملت و جوانان و اساتید باید بیایند این مشکلات را جبران کنند‌.
نام شما

آدرس ايميل شما

ملت
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی به عمل حرف بر آید به سخنرانی نیست
آقای روحانی مردم حتی نمیدونن قدرت چیه از بس ضعیف شدند
کاش فقط پسته میشد 380 هزار تومن
گوجه خیار پیاز میوه سبزی لبنیات و .........
سرسام آوره
تازه اگر کار باشه و درآمد هیچ صحبتی هم نیست بدبختیش اینکه نه کار هست و نه درآمد
شده مثل هند
پولدار پولدارتر و فقیر فقیر تر و بدبخت تر شده
اختلاف طبقاتی به حد اعلا در 40 سال گذشته رسیده
انقلاب مستضعفین.
خدا فقط به دادمون برسه
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1