تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۴۰۴۲۹۷
چشم امید مسوولان به قاره سبز در مقابل تحریم‌ها:

روگذر اروپايي‌

۰
روگذر اروپايي‌
کبنا ؛سال‌هاست كه مسئولان آمريكا به ملت ايران ضربه وارد مي‌كنند و سرنخ اين خيانت‌ها را مي‌توانيم از مرداد 32 به بعد به وضوح مشاهده كنيم. بي شك ايالات‌متحده نه در زمان پهلوي و نه بعد از انقلاب دلسوزي براي مردم كشورمان نداشته و هر زماني كه نيتي براي مذاكره و رايزني داشته‌ نيز پشت‌پرده منافعي طراحي كرده‌است. اين روزها نيز كه دونالد ترامپ در مسند قدرت ايالات متحده قرارگرفته، همگان دريافتند كه روحيه اين كشور و دولتمردان آن‌ها به گونه‌اي است كه براي رسيدن به منافع خودشان از هر اقدامي حتي زير پا گذاشتن مذاكرات بين‌المللي نيز دريغ نمي‌كنند و اين خطري است كه بسياري بارها به آن اشاره كرده‌اند. البته اعتماد به ايالات‌متحده و هر كشور ديگري نشانه ساده لوحي افراد است زيرا در اين بازه‌زماني و پيش از آن همه دولت‌ها و ملت‌ها به فكر ارتقاي جايگاه خود و رسيدن به منافعي بودند كه حتي بخشي از آن متعلق به ساير ملت‌ها بود واين موضوع به وفور در تاريخ مشاهده مي شود. در اين روزگار كه آمريكا بر اساس همان رويه بنيادي خود برجام را زير پا گذاشته و سعي دارد تحريم‌هاي جديدي را به ميدان بياورد، برخي از متحدان راهبردي آمريكا كه هيچ‌گاه منافع اين كشور را با ايران معامله نمي‌كنند به ميانه راه آمده‌اند و سعي مي‌كنند دوباره بر اساس منافع دو جانبه برخي اقدامات تحريمي آمريكا را خنثي كنند كه به نظر مسئولان كشورمان به اين روزنه اميد فراواني دارند.
اميد به امداد اروپايي
در همين راستا محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رييس اصولگراي کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آغاز همکاری مشترک بانکی ایران و اروپا پاسخی صریح به تهدیدات و تحریم های آمریکا در ۱۳ آبان است،گفت:تحریم های جدید آمریکا اثری در حوزه اقتصاد ندارد. محمدرضا پورابراهيمي، درباره تحریم‌های جدید آمریکا که از 13آبان اجرایی می‌شود،گفت: در ماه های اخیر به دلیل سوءتعبیر در مدیریت بازار ارز، اقتصاد کشور با مشکلاتی روبرو شد و شوک ارزی پیامدهای داشته است. رييس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:باید توجه داشت با وجود دور جدید تحریم ها از سوی آمریکایی‌ها، شرایط به نسبت گذشته بهتر شده است چرا که در تحریم ‌های قبلی به طور همزمان ایران علاوه بر تحریم‌های آمریکا، از سوی سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز تحت تحریم ظالمانه قرار گرفته بود اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده و تنها از سوی آمریکا تحریم شده است. نماینده مردم کرمان و راور مجلس شورای اسلامی افزود: با تمهیدات اتخاذ شده هیچ کدام از نهادهای بین المللی ایران را تحریم نکرده اند و حتی تلاش می‌کنند تحریم‌ها کنار برود تا بسته پیشنهادی اروپا عملیاتی شود. وی تصریح کرد: آمریکا هرچه توان در مقابله و کارشکنی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته انجام داده است؛ بنابراین دیگر تحریم‌های جدید آمریکا محلی از اعراب ندارد و اثری در حوزه اقتصاد ایران ندارد. این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: بر اساس گزارش ظریف در جلسه غیرعلنی طی روزهای آینده همکاری‌های بانکی اروپا و ایران آغاز می‌شود که شرایط مراودات بانکی ایران ارتقا می یابد و حتی بخشی از التهابات کاذب را کاهش می دهد.
روياي كاذب!
البته اين نگاه واقع‌گرايانه است كه پورابراهيمي دارد ولي به نظرمي‌رسد برخي نمايندگان با آرمان‌گرايي قصد دارند تا به استقبال اين تحريم‌ها بروند. در همين راستا عین‌ا... شریف‌پور، كه نایب رييس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است در اظهاراتي، گفته است كه در صورت مدیریت صحیح بعد از تحریم‌های جدید آمریکا احتمال کاهش قیمت دلار وجود دارد. شریف پور درباره تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا که از 13آبان اجرایی می‌شود، گفت: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، کارشکنی‌ها و تحریم های آمریکا علیه ایران صورت گرفته است و این کشور با خروج از برجام بار دیگر نشان داد قابل اعتماد نیست. آمریکا با تشدید تحریم‌ها در 13 آبان ، عمق دشمنی‌های خود را با مردم ایران نشان می دهد. نایب رييس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:تحریم‌های جدید آمریکا از ماه های گذشته آغاز شده و با تدبیر مقام معظم رهبری، در شورای هماهنگی اقتصادی قوا، موضوعات بررسی شده است. بنابراین اتقاق خاصی در اقتصاد کشور نمی‌افتد. نماینده مردم ماکو، چالدارن، پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان افزود:جمهوری اسلامی در 4 دهه گذشته با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان، با اقتدار رو به جلو حرکت می کند. شریف پور افزود: هر چند سوداگران اقتصادی تلاش دارند فضای اقتصادی کشور را به نحوی نشان دهند که بعد از 13 آبان التهاب در بازارها زیاد می شود تا به سودهای کلان دست یابند اما با توجه به برنامه ریزی ها حتی پیش بینی می شود در صورت مدیریت صحیح قیمت دلار کاهش یابد یا نرخ های فعلی ارز در بازار رشد نکند، در این راستا کمیسیون اقتصادی بازارها را رصد می کند.
در انتظار تدبير
گفتني است چندي پيش با نزديك شدن به روزهاي بازگشت تحريم عليه كشورمان، ولی ا... نانواکناری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بر تعبیه روابط دیپلماسی قوی با همسایگان و اروپایی‌ها برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا تاکید کرد. نانواکناری، با اشاره به تحریم‌های 13 آبان آمریکا و تاثیر ایجاد کانال مالی ارتباطی اروپا با ایران بر این تحریم‌ها، گفت: وزارت امور خارجه با توجه به نزدیک شدن به آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا روابط دیپلماسی با همسایگان و کشورهای منطقه و اروپایی‌ها تعبیه کند. فعالیت در زمینه دیپلماسی کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانیم تحریم‌های 13 آبان آمریکا را خنثی کنیم. نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایجاد رابطه حسنه با همسایگانی چون ترکیه، پاکستان، افغانستان و سایر کشورهای خریدار نفتی باید تحکیم و تقویت شود زیرا این روابط مشکلات تحریمی ایران را مرتفع خواهد کرد. وی افزود: ارتباط با کشورهایی چون هند یا کره جنوبی که بیشترین معاملات نفتی با ایران را دارند و جزو بهترین مصرف‌کننده‌های ما هستند باید در اولویت قرار گیرند تا آن‌ها دامنگیر آمریکایی‌ها نشوند. اروپایی‌ها هم می‌توانند منشاء اثر خوبی باشند همان‌گونه که بعد از خروج آمریکا از برجام تلاش کردند ارتباط با ایران را حفظ کنند.
نانواکناری معتقد است: نگاه کشورهای دیگر نسبت به ایران به خصوص نسبت به گذشته تغییر کرده به نوعی که اروپایی‌ها هم اظهارات ترامپ را به سخره گرفتند و تمایل به حفظ برجام و برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران دارند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عربستان هم در این میان برای جلب توجه آمریکا صحبت از جایگزینی نفت ایران را مطرح کردند حال آنکه نه تنها سعودی‌ها توانایی و زیرساخت لازم را برای این موضوع ندارند بلکه کشورهای دیگر منطقه و دنیا این اجازه را به عربستان نخواهند داد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، افزود: وزیر انرژی عربستان نیز چندی پیش اظهار عجز کرد و اذعان داشت که عربستان توانایی جبران نفت تولیدی ایران را ندارد.
غصه تلخ ادامه دار
پيچ‌هاي تاريخي و برهه‌هاي حساس كنوني با توجه به دشمني‌هايي كه با كشورمان وجود دارد هيچگاه به پايان نمي‌رسد و مسئولان بايد با راهبردهايي اين بحران‌ها و تهديدات را پشت سربگذارند. زيرا هيچ‌گاه به فرصت تبديل نمي‌شود و سال‌هاست كه مردم هر روز با دلهره مشكلات بيشتر چشم باز مي‌كنند و هيچ‌گاه نيز با تغيير دولت‌ها وضعيت براي ملت ايران تفاوتي نمي‌كند و اگر تغييري نيز روي دهد مقطعي و بي‌فايده است. اين رايزني‌هايي كه انجام مي‌شود مي‌توان براي بهبود اوضاع مسكني باشد كه كشور را از مواجه با مشكلات اسفناك نجات دهد و بايد براي آينده تصميماتي اتخاذ شود كه مسئولان يك روز چشم به دستان 1+5 ، روزي روسيه و يك روز برخي كشورهاي اروپايي نداشته باشند.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1