تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۴۰۳۶۲۷
مدیرکل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد:

بیمه زنان خانه‌دار باعث تأمین امنیت معیشتی بانوان می‌شود

۰
بیمه زنان خانه‌دار باعث تأمین امنیت معیشتی بانوان می‌شود
کبنا ؛در این نشست که در سالن شماره یک استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، مدیرکل تأمین اجتماعی استان، برخورداری از مواهب سیاست‌های اجتماعی به‌ویژه بیمه‌های اجتماعی را حق بانوان دانست و گفت: زنان وظایف مهمی چون مدیریت خانه و مراقبت و تربیت فرزندان را بر عهده‌دارند و نقش آنان در توسعه جامعه بر کسی پوشیده نیست؛ درحالی‌که از حقوق و درآمد مشخص و رسمی برخوردار نیستند.
عباس نورمحمدی افزود: اکثریت زنان به دلیل اینکه بیرون از دایره اشتغال رسمی و بازار کار هستند، از پوشش بیمه اجتماعی برخوردار نیستند و این امر، مخاطرات مربوط به آنان را در صورت پیش آمدن شرایطی چون طلاق افزایش می‌دهد؛ بنابراین امروزه زنان در همه جای دنیا نیاز مبرم به حمایت‌های اجتماعی به‌ویژه بیمه تأمین اجتماعی دارند.
 وی اظهار داشت: باوجودآنکه مزایای مبتنی بر مشارکت با پرداخت سهم بیمه برای همه شاغلان در نظر گرفته‌شده است، اما به دلیل اینکه دسترسی زنان به بازار کار محدودتر است، زنان کمتری در مقایسه با مردان، شرایط و امکان برخورداری از این مزایا را دارند و دسترسی آنان به مزایای تأمین اجتماعی محدودتر است.
 مدیرکل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بیمه‌های اجتماعی فراگیر در قالب نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و باهدف پوشش بیمه‌ای مشاغل غیررسمی، خویش‌فرمایان، زنان خانه‌دار و سایر گروه‌هایی که مشمول بیمه‌های اجتماعی نیستند طراحی‌شده است و انتظار می‌رود با اجرای مطلوب آن، شاهد بیشترین تأثیرگذاری در جهت تأمین امنیت معیشتی زنان و جلوگیری از فقر آنان باشیم.
وی مشمولان قانون بیمه زنان خانه‌دار را زنان و دختران دارای ١٨ تا ٥٠ سال سن بیان کرد و گفت: کسانی که بالاتر از ٥٠ سال سن دارند نیز در صورت داشتن سابقه بیمه پردازی، این سابقه به حداکثر سن آنان افزوده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، چنانچه فردی ٥٤ ساله باشد و چهار سال نیز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، می‌تواند از بیمه زنان خانه‌دار بهره‌مند شود. البته زنان خانه‌داری که حداقل ١٠ سال سابقه بیمه پردازی داشته باشند، بدون لحاظ شرایط سنی می‌توانند نسبه به ارائه درخواست و انعقاد قرارداد اقدام کنند.
 نورمحمدی گفت: بنابراین بانوانی که قبلاً درجایی مشغول به کار بوده‌اند و دارای سابقه پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی هستند و به هر دلیلی ارتباط بیمه‌ای آنان قطع‌شده است و به کار اشتغال ندارند، می‌توانند بیمه خود را با عنوان بیمه زنان خانه‌دار ادامه دهند و از مزایای آن برخوردار شوند.
وی افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعبه تأمین اجتماعی محل سکونت خود، با ارائه درخواست و تحویل مدارک لازم، از حمایت‌های بیمه‌ای این سازمان برخوردار شوند. این مدارک شامل اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی و سه قطعه عکس خواهد بود.
وی حمایت‌هایی را که مشمولان می‌توانند از آن برخوردار شوند شامل مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت اعلام کرد و گفت: متقاضیان هنگام ارائه درخواست می‌توانند یکی از سه نرخ ١٢، ١٤ و ١٨ درصد را انتخاب کنند و حق بیمه آن را در هرماه بپردازند و از مزایای مربوط به آن بهره‌مند شوند و البته امکان پرداخت حق بیمه هم به‌صورت ماهانه و هم به‌صورت دوره‌های سه‌ماهه، شش‌ماهه و یک‌ساله وجود دارد.
نورمحمدی افزود: به‌منظور پرداخت حق بیمه، نیازی به مراجعه حضوری فرد به شعب تأمین اجتماعی نیست و متقاضیان می‌توانند پس از ثبت‌نام و تحویل مدارک، با دریافت نام کاربری و رمز عبور، با مراجعه به نشانی اینترنتی http://www.samt.tamin.ir نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند.
وی در باره مبلغ قابل پرداخت به‌عنوان حق بیمه ماهانه نیز گفت: چنانچه بانوان خانه‌دار هنگام ارائه درخواست، نرخ حق بیمه ١٢ درصد را انتخاب کنند، از مزایای بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی برخوردار می‌شوند که حداقل مبلغ حق بیمه آن در سال جاری (١٣٩٧) حدود یک‌میلیون و ٣٣٣ هزار ریال است. چنانچه نرخ ١٤ درصد را برگزینند، از بازنشستگی و مستمری مربوط به فوت قبل و بعد از بازنشستگی برخوردار می‌شوند و می‌بایست ماهانه حدود یک‌میلیون و ٥٥٥ هزار ریال پرداخت کنند و درصورتی‌که نرخ حق بیمه ١٨ درصد را انتخاب کنند، از مزایای بازنشستگی، مستمری مربوط به فوت قبل و بعد از بازنشستگی و هم‌چنین ازکارافتادگی (در صورت بروز حادثه یا بیماری و از دست دادن توانایی خود) برخوردار خواهند شد و حداقل مبلغ حق بیمه آن نیز در سال جاری حدود دو میلیون ریال خواهد بود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: با توجه به تغییر نوع زندگی و شرایط جوامع امروزی، برای زنان نیازهای جدید ایجادشده است و باید با توجه و در نظر گرفتن این نیازها، اقدامات موردنیاز انجام و تمهیدات لازم اندیشیده شود.
آذر صفایی نیا اظهار داشت: بسترسازی برای تعالی خانواده و تعالی اجتماعی از اولویت‌های حوزه امور بانوان است و ارتقای توانمندی زنان و رفع دغدغه‌های معیشتی و درمانی زنان، به‌ویژه کسانی که از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند، در این زمینه بسیار مهم است.
وی افزود: موضوع بیمه زنان خانه‌دار برای ما بسیار اهمیت دارد، زیرا معتقدیم به‌عنوان یکی از حقوق شهروندی زنان به شمار می‌رود و باید اقدامات لازم ازجمله اطلاع‌رسانی گسترده در این زمینه صورت گیرد؛ بنابراین انتظار داریم مشاوران امور بانوان در فرمانداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ها و فعالان امر بانوان اقدامات لازم را به عمل‌آورند تا زمینه بهره‌مندی هرچه بیشتر بانوان از این طرح فراهم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1