تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۲۰
کد مطلب : ۴۰۲۹۷۲
کبنا گزارش میدهد
بلایی که سر «دهدشت» و «تخشا» آمد، در گچساران تکرار میشود / آقای تاجگردون نمیخواهد، صحبت کنی، مردم خود میدانند؛ از زمینهای نرگسی تا فشارهای فلان پیمانکار و ویژهخواریها / کاش «ظفری» حرف میزد
۰
کبنا ؛موضوع شورای شهر دوگنبدان و شهردار همچنان ادامه دارد و دقیقاً همه چیز مثل شورای چهارم دهدشت شده است و بلاهایی که بر سر تخشا آمد و شهری که به سمت ویرانه رفت، آنجا آنقدر اختلافات شورای شهر دهدشت بالا کشید که دور افتادهترین روستاها هم میدانستند، اما در نهایت تخشا نرفت و آتش اختلافات دامن اعضای شورای این شهر را گرفت و نه کاری از دست بزرگواری برآمد و نه «حاجعدل» توانست کاری کند. و مردم در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی با «نه» محکمی به همه آنان پاسخ دادند. اکنون شورای پنجم شهر دهدشت یکی از شوراهای نسبتاً آرام استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب میشود.
به گزارش کبنا، رفتن یا ماندن «مسعود ظفری» به میدان زورآزمایی دو گروه مشخص شده است و هر دو گروه برای برکناری یا ابقا شهردار دوگنبدان نهایت تلاش را میکنند.
پس از واکنش قاطع مدیرکل امور شهری و شوراهای اسلامی استان به سخنان رئیس شورای شهر دوگنبدان و مبرهن شدن این موضوع که دیگر توانایی «عزل ظفری» را ندارند و با توجه به جوان بودن شهردار، نمیتوانند به قانون منع به کارگیری بازنشستگان اعتماد کنند، لذا بهترین راه برای «کله کردن» ظفری را انحلال شورا دانسته اند.
شوربختانه تر این که این موضوع (انحلال شورا) توسط رسانه نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و رسانههای نزدیک به او، به خورد جامعه داده میشود و حتی نظرسنجی هم راه انداختهاند و سعی دارند با القا این موضوع که مردم از انحلال شورا و عزل شهردار استقبال میکنند، نظر شورای حل اختلاف که به نظر میاد اسیر بیقانونی مخالفین شهردار از تهران تا گچساران نشدهاند، را تغییر دهند و با فشار، شهردار جوان دوگنبدان را عزل کنند.
مردم دوگنبدان که در حال رصد جو این روزهای استان کهگیلویه و بویراحمد هستند، بهتر از هر کسی آگاه هستند که بحث انحلال شورای شهر، پوششی زیبا برای عزل ظفری است و از تهران فرماندهی می شود.
افکار عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد مخصوصا شهر دوگنبدان، بیصبرانه منتظر نتیجهی تصمیم شورای حل اختلاف استان است که با توجه به اتفاقات جلسه دیروز که از چشم مردم هم دور نمانده و سینه به سینه منتقل شده، کاملا قابل پیش بینی است.
نیک میدانیم که دود نبودن «ظفری» به عنوان شهرداری که استقلال فکری دارد، به چشم همهی ما خواهد رفت، چرا که او امروز نماد ضدیت با فساد در این شهر است، پس نباید بگذاریم حق تضییع شود و بی قانونی به نفع اربابان ثروت و قدرت باب شود.
رئیس شورای شهر دوگنبدان گفت: این شهامت را داریم که از مردم به واسطه اینکه در انتخاب شهردار دوگنبدان باتدبیر در ابتدای کار عمل نشد و این انتخاب دارای اشکال بود و جامعه ما هم متضرر شد عذرخواهی کنیم.
سیدناصر حسینی در این خصوص میگوید: در ابتدای کار بنده از ایشان بسیار حمایت کردم. از آنجا که دوست ما هم بودند مستندات ایشان را هم پذیرفتیم. نمیدانستیم که مستندات ارائه شده ایشان برای شهردار شدن صوری و در جهت اغفال شورای شهر بوده است.
مستندات شهردار صوری بود
رئیس شورای شهر دوگنبدان با تشریح چگونگی انتخاب شهردار دوگنبدان، اظهار داشت: آقای ظفری مدارک و مستنداتی در مورد احراز صلاحیت خود براساس ماده چهار و موارد پنچگانه این ماده به ما و فرمانداری گچساران داد و ما هم به استانداری و وزارت کشور ارسال و به هر نحوی در وزارت کشور تائید و در نهایت استاندار تائید و حکم شهرداری ایشان را ابلاغ کرد.
حسینی گفت: در ماده چهار گفته میشود اگر عضو یا اعضای شورا متوجه شود که مستندات ارائه داده شده شهردار دارای ابهام است شورای شهر میتواند در اولین جلسه عادی از شهردار دعوت و موضوع بررسی شود و ما نیز هم همین کار را کردیم و بعد از بررسی متوجه شدیم که اسناد ایشان مشکل دارد.
وی با تشریح مباحث رد و بدل شده در آن جلسه، ادامه داد: شهردار در همان جلسه اعلام که سابقه اجرایی ندارد و مستندات من همان مستندات اولیه است.
این عضو شورای اسلامی شهر دوگنبدان با بیان اینکه شورای شهر از دانشگاه آزاد گچساران، تامین اجتماعی و دانشگاه سماء استعلام گرفتیم و در نامههای ارائه شده به شورا نیز معلوم شد وی حق التدریس بوده، استخدام نبوده، زیر یکسال حق التدریسی کار کرده و طبق استعلام دانشگاه آزاد هم به اندازه ساعات کارکرد بیمه برایش واریز شده، تامین اجتماعی هم این مباحث را تایید کرد.
حسینی گفت: جمع بندیهای شورا پس از بررسی به کمیته انطباق فرمانداری گچساران ارسال و چون مسائل بطور گنگ و نامفهوم به کمیته انطباق عنوان شده بود کمیته انطباق درخواست شورا را رد کرد و این کمیته اعلام کرد جمع بندیهای اعضای مخالف شورای شهر را رد و البته ما در آن زمان اصرار کردیم که کمیته انطباق، جمع بندی ها را رد یا تائید کند که کمیته انطباق گفت ماباید استعلام بگیریم و ما چون اصرار بر رد یا تائید داشتیم آن کمیته به ما اعلام نمود با این شرایط ما جمع بندی های مخالفان در شورا را رد می کنیم.
وی افزود: پرونده اعتراض ما بعنوان چهار عضو مخالف شهردار دوگنبدان به شورای هیات اختلاف ارسال و این هیت براساس قانون بایستی ۲۰ روز این مصوبه و اعتراض شورا را مورد بررسی قرار داده و جواب می داد.
رئیس شورای اسلامی دوگنبدان با اشاره به برخی مواد قانونی در این ارتباط، تصریح کرد: قانون در این ارتباط می گوید اگر این هیئت ظرف ۲۰ روز جواب ندهد مصوبه شورا لازم الاجرا است و الان حدود ۴۰ روز است از این ماجرا می گذرد.
به گفته حسینی، مواردی باید در کمیته انطباق و شورای حل اختلاف مطرح شود که مکاتباتی باشند که از طرف شهرداری به شورا واصل میشود و آن هم مکاتباتی که دارای ابهام باشند اما بحث شرایط احراز شهردار دوگنبدان نیازی به حضور در کمیته انطباق و هیئت اختلاف نداشت.
وی با انتقاد از عملکرد مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اظهارداشت: مجموعه استانداری هم ۲۰ روزه جواب نداد و ما هم به این موضوع اعتراض کردیم و چون در قانون آمده که بعد از ۲۰ روز درخواست شورای شهر لازم الاجراست، باید جواب می دادند و ندادند و دیروز جلسه هم برگزار کردیم که سرپرست شهرداری دوگنبدان مشخص شود.
گفتند گچساران کازرون دیگر می شود
حسینی با بیان اینکه در آخرین استعلامات وزارت کشور اعلام شده که مصوبات شورا دارای اعتبار بوده چون با دو سوم تشکیل جلسه داده اند و با اکثریت مطلق هم تصویب شده، خاطرنشان کرد: ارسال درخواست اعتراض چهار عضو شورای شهر دوگنبدان نیازی به رفتن به هیئت اختلاف نداشت و باید شهردار انتخاب شود.
حسینی با اظهار گلهمندی خود از مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: از استانداری گلهمندیم زیرا در چارچوب قانون کارها را جلو نبرد و این تاخیر سبب شد تا برخی فضا را مسموم کرده و بگویند گچساران کازرون دیگر می شود.
وی گفت: مسئولان استانی و شهرستانی مقداری کوتاهی کرده و مصوبه شورا را اجرا نکردند والبته تا یکی ۲ روز آینده تکلیف نهایی شهردار دوگنبدان مشخص می شود.
حسینی تاکید کرد؛ اگر شورای حل اختلاف به مصوبه شورای شهر دوگنبدان توجهی نکند قطعا از کمیته حل اختلاف مرکز و دیوان عدالت اداری استمداد طلبیده و در دفاع از حقوقمان ذرهای کوتاه نخواهیم آمد چون مردم ضرر می کنند.
شهردار دوگنبدان وجاهت قانونی ندارد
وی از نامهنگاری اعضای مخالف شهردار دوگنبدان به استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم خبرداد و اظهارداشت: به استاندار نامه نوشتیم که براساس مصوبه شورا چون حضور آقای ظفری به عنوان شهردار دوگنبدان وجاهت قانونی ندارد از ارسال هرگونه مکاتبه با امضای ایشان به شورای شهر معذوریم و پاسخ نمیدهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر دوگنبدان گفت: حدود ۲۰ روز پیش این نامه را به استانداری کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان ذیصلاح ارسال کردیم و دلیل برگزار نشدن جلسات در شورای اسلامی این شهر نیز به همین موضوع برمی گردد و ما معتقدیم که شهردار وجاهت قانونی ندارد.
وی اظهار امیدواری کرد شورای حل اختلاف قانون و استعلامات وزارت کشور را مدنظر قرارداده و توجهی ویژهای به ماده چهار قانون شوراهای شهر و روستا داشته باشد.
شهردار افشا کند
حسینی در پاسخ به این سوال که گفته می شود چهار عضو مخالف شهردار دوگنبدان بدنبال سهم خواهی از شهردار بوده و چون سهم خواهی آنان محقق نشده است اکنون مخالف شهردار هستند؟ هم اظهارداشت: شهردار با دراختیار گرفتن چند سایت خبری سعی در تشویش اذهان عمومی و تخریب مخالفان کرد و در چندین جلسه که با حضور استاندار، دادستان و فرماندار گچساران برگزار شد به نمایندگی از اعضای مخالفان از شهردار خواستیم که اگر مخالفان وی بدنبال سهم خواهی و منفعت شخصی بوده اند شهردار افشاگری کند. اگر یک مورد از اینها را افشا کردید و برای مسئولان محرز شد قطعا خودمان از شورای دوگنبدان استعفا میدهیم.
حسینی با انتقاد از شهردار برای صدور ابلاغ برای ۱۱ مشاور شهردار دوگنبدان، تصریح کرد: یکی از دلایل مخالفت ما با شهردار همین است. براساس قانون، مشاور باید به تعداد معاونین، خارج از مجموعه شهرداری و برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر باشد و متاسفانه ایشان هر سه شرط را رعایت نکرد.
حسینی، سوال از شهردار را از وظایف قانونی اعضای شورای شهر دانست و ادامه داد: ما توقعی از شهردار نداشتیم و اگر ایشان یک مورد توقع شخصی از ما دارد در سایت ها به مردم اعلام کند تا جامعه بفهمد.
از شهردار دوگنبدان شکایت می کنیم
حسینی با تاکید براینکه ما نمی خواستیم فضای شهر و استان شلوغ شود و بدنبال حاشیه نباشیم، افزود: بعد از مشخص شدن رای شورای حل اختلاف، قطعا از آقای ظفری شهردار دوگنبدان به دلیل تشویش اذهان عمومی در دادگستری استان شکایت میکنیم تا همه بفهمند که ما دنبال منافع شخصی نیستیم و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد هم قطعا راجع به چهار نفر مخالف شهردار احسنت خواهند گفت.
حاضریم شورا را هم منحل کنیم
وی در پاسخ به این سوال که دعوای شورا و شهردار دوگنبدان چه زمانی تمام می شود؟ هم اظهارداشت: تا یک هفته آینده و یا کمتر ایشان میماند یا می رود که اگر بماند ما اعتراض داریم.
حسینی گفت: حاضریم بخاطر اینکه مردم متضرر نشوند، شورا منحل شده و شهردار کنار برود.
وی تاکیدکرد که مخالفان شهردار دوگنبدان در شورای اسلامی این شهر از حق قانونی خود تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهند آمد.
رئیس شورای اسلامی دوگنبدان در پاسخ به این سئوال که مخالفان شهردار در شورا چهار نفر و موافقان سه نفرند بنابراین مخالفان باید یک رای دیگر داشته تا بتوانند شهردار را عزل کنند؟ افزود: این موضوع برای شرایط استیضاح است و شرایط کنونی بحث احراز صلاحیت است و در احراز صلاحیت هم ما چهار نفر شهردار را انتخاب کردیم.
حسینی گفت: براساس قانون ماده چهار شورا و شهرداریها، میتوان حتی با یک نفر هم ایشان را از شهرداری برکنار کرد و وزارت کشور هم گفته است که اکثریت مطلق یعنی نصف بعلاوه یک.
وی افزود: شورای شهر دوگنبدان برای بحث احراز صلاحیت شهردار، جلسه را با پنج نفر تشکیل و با اکثریت مطلق مصوب کرد و کار بصورت قانونی انجام گرفته و از سویی وزارت کشور هم اعلام کرده است که باید به مصوبات شورا احترام گذاشته شود و این مصوبات اعتبار قانونی دارد.
شهردار دوگنبدان وجاهت قانونی دارد/حرفهای رئیس شورا را قبول ندارم
عبدالکریم عزیزی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت و گویی با تاکید براینکه مسئولیت شهردار دوگنبدان دارای وجاهت قانونی بوده و امضای وی نیز معتبر است، اظهار داشت: تا رای هیات حل اختلاف در این ارتباط صادر نشود آقای ظفری شهردار بوده و مسئولیت وی وجاهت قانونی دارد.
عزیزی با تشریح آخرین وضعیت پرونده شهردار دوگنبدان در شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد از غیبت نماینده مجلس در کهگیلویه بزرگ در این شورا آن هم در روز پایان تصمیمگیری برای ماندن یا رفتن ظفری شهردار این شهر خبرداد.
وی افزود: شورای حل اختلاف استان متشکل از پنج نفر که شامل استاندار، نمایندگان گچساران و کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دادگستری و نماینده شورای عالی استانها بوده که روز گذشته در جلسه تصمیم گیری پرونده شهردار دوگنبدان آقای هاشمیپور نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی حضور نداشت.
نیاز به وقت بیشتری است
عزیزی با اشاره به بررسیهای صورت گرفته در شورای حل اختلاف استان، خاطرنشان کرد: بعد از بررسیهای صورت گرفته، اعضای شورای حل اختلاف اعلام کردند پرونده ظفری شهردار دوگنبدان نیاز به زمان بیشتری دارد و قرار است ظرف مدت یک هفته آینده نشست دیگری تشکیل دهند.
وی در ادامه، روند صورتگرفته در پرونده شهردار دوگنبدان و ارسال آن از کمیته انطباق به شورای حل اختلاف استان را درست و قانونی ارزیابی و خاطرنشان کرد: اینکه آقای حسینی رئیس شورای شهر دوگنبدان این روند را غیرقانونی خوانده قبول ندارم و روند صورت گرفته کاملا قانونی بوده و تا اعلام رای شورای حل اختلاف، ظفری میتواند شهردار باشد.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد درباره تشکیل نشدن جلسات شورا نیز گفت: اگر عدم تشکیل جلسات بخاطر همین موضوع است اتفاقی غیرقانونی است واعضا حتما باید تشکیل جلسه دهند.
عزیزی گفت: مصوبه شورای شهر دوگنبدان مبنی بر نداشتن صلاحیت اجرایی شهردار این شهر اکنون قابلیت اجرایی نداشته و باید مراحل قانونی و رای شورای حل اختلاف صادر تا سرپرست شهرداری دوگنبدان مشخص شود.
پاسخ دقیقی ندادند
وی در پاسخ به این سوال که براساس ماده چهار قانون شوراها، اگر چهار نفر از اعضای شورای هفت نفره، رای به رد شهردار مبنی بر نداشتن صلاحیت احراز بدهند، آیا مصوبه آنها قابلیت اجرایی دارد؟ اظهارداشت: ما این موضوع را به تهران استعلام کرده اما متاسفانه پاسخ دقیقی ندادند که حق با شورا است یا خیر.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوال دیگری که بنا بگفته رئیس شورای دوگنبدان، استانداری و شورای حل اختلاف می بایست ظرف ۲۰ روز پاسخ مصوبه شورا را میدادند و هنوز ندادهاند؟ هم گفت: تفسیری که رئیس شورا دارد با تفسیری که استانداری دارد متفاوت است و دیدگاه هیئت حل اختلاف این است که این روند طی شود. زمان ۲۰ روزه برای تصمیمگیری و پاسخگویی در قانون آمده و شاید حرف شورا هم در این ارتباط درست باشد اما شورای حل اختلاف برای تصمیمگیری نهایی معتقد است نیاز به زمان بیشتری دارد.
وی افزود: در قانون نوشته شده یکی از شرایط شهردار، داشتن پنج سال سابقه اجرایی است اما شورای شهر دوگنبدان میگوید آقای ظفری تنها هشت الی ۹ ماه سابقه دارد که مستندات آن هم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، دانشگاه سماء و تامین اجتماعی شهرستان به پیوست مصوبه شورا به هیات حل اختلاف ارسال شده است.
مصوبه را رد نکردیم
مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که شورای حل اختلاف، مصوبه شورای دوگنبدان را رد نکرده اما میگوید باید بررسی بیشتر انجام دهیم تا بتوانیم به نتیجه دقیقی دست پیدا کنیم.
عزیزی در پاسخ به این سوال که مگر اسناد کافی برای تائید مصوبه شورای دوگنبدان در شورای حل اختلاف وجود ندارد؟ هم تصریح کرد: اعضای شورای حل اختلاف اعلام کرده اند اسناد کافی نیست و نیاز به بررسی بیشتر دارد و قرار است بعد از یک هفته اگر به نتیجه قطعی رسیدند رای خود را صادر کنند.
وی گفت: اگر مصوبه شورای شهر دوگنبدان به تایید شورای حل اختلاف نرسید آنان میتوانند از طریق شورای حل اختلاف مرکز و دیوان عدالت اداری پیگیر اعتراض خود باشند.
غلامرضا تاجگردون در شماره 28 هفته نامه توازن درباره اختلافات جدی بین شهردار و شورا و رکود طرحهای شهر دوگنبدان یادداشتی را منتشر کرده است.
وی در این یادداشت، آورده است: بدلیل اختلافات جدی بین شهردار و شورا طرحها با رکود جدی روبه رو است و خیلی علاقمندی به اجرای طرح ها وجود ندارد.
به شدت نگران شهر و مردم و آینده فرزندانمان هستم و اگر تا چند صباحی دیگر مشکل حل نشود و اینان (شورا و شهرداری) برای توسعه شهر در کنار هم ننشینند ناگریزم با مردم سخن بگویم...
یکی از طرح های بسیار مهم شهر، طرح پارک نفت است. طرحی که حتما ساختار و شکل شهر ما را عوض خواهد کرد و رفاه بیشتر مردم را فراهم می کند. تقریبا هر بار که به شهرستان می آیم یک جلسه در این خصوص دارم.
اگر چه بدلیل اختلافات جدی بین شهردار و شورا طرحها با رکود جدی روبه رو است و خیلی علاقمندی به اجرای طرح ها وجود ندارد و فقط من و فرماندار و تا حدودی شهردار به طرح ها می رسیم ولی تداوم این روند آن هم با شکل گیری جدید قومیتی کردن اختلافات ما را به قهقرا می برد و اگر این موضوع ادامه پیدا کند باید مسئولین تصمیم قاطع بگیرند و منافع فردی و سیاسی وقومی حتی من را هم نباید لحاظ کنند.
به هر حال تصمیمات خوبی برای طرح گرفته شد ولی باز هم امیدوار نیستم در این فضا این کارها که خوشبختانه اعتبار آنان هم تامین شده خوب جلو برود.
جالب است درگذشته ادارات و شهرداری و شورا که مشکل اعتبار را داشتند این روزها تنها چیزی که از آن گفته نمی شود اعتبار است...
گویی اینکه ما وظیفه تامین اعتبار را داریم و بقیه وظیفه دعوا کردن و اختلاف انداختن!
به شدت نگران شهر و مردم و آینده فرزندانمان هستم و اگر تا چند صباحی دیگر مشکل حل نشود و اینان (شورا و شهرداری) برای توسعه شهر در کنار هم ننشینند ناگریزم با مردم سخن بگویم و اصطلاحا" فرمان عمران شهر را به سمتی هدایت کنیم که کسی حق نداشته باشد منافع و یا ترجیحات شخصیتی خود را بر منافع شهر و مردم ارج بداند.
هر چند که غلامرضا تاجگردون این را باید بدانند که مردم میدانند دلیل اختلافات شورای دوگنبدان و شهردار بر سر چه مسائلی است. مردم در باره فشارهای یک پیمانکار خاص هم مطالبی را بیان میکنند و در خصوص زمینهای نرگسی و ...نیز حرفهای را میزنند.
استعفای دسته جمعی شورای شهر و شهردار و حل معضلات شهرداری
غلامحسن جعفری گوهرگان در باره اختلافات شهردار و شورای شهر دوگنبدان مینویسید:
از میان نهادها و اداراتی که بیشترین ارتباط با مردم و نیز بیشترین خدمت رسانی را به آنها دارد شهرداری میباشد. این نهاد خدماتی طی چند سال اخیر و از زمان انتخابات شوراها و انتخاب شهردار توسط شورای شهر، دستخوش تغییرات اساسی در نوع خدمت و انتخاب خدمات شده است.
در کشورهای بزرگ و پیشرفته که دموکراسی و نظر مردم را بهتر درک و فهم میکنند و نظر آنها برای مسئولین مهم میباشد، معمولاً شهرداران را از قدرتمندترین افراد از نظر سیاست، تجربه، تخصص و دانش مدیریت انتخاب میکنند و نهایتاً این شهرداران به لحاظ ارتباطاتی که با مردم دارند و بر اساس شایستگیهای خود توسط مردم به روشهای مستقیم یا غیر مستقیم به جایگاهها و مناصب بالاتر از جمله نخست وزیر و ریاست جمهور انتخاب میشوند.
در استان کهکیلویه و به ویر احمد شهرداران نه بر اساس نوع نگاه سیاسی، نه بر اساس تخصص، نه بر اساس تعهد و نه بر اساس شایستگیهای مدیریتی، فنی، تخصصی و صرفاً بر اساس منافع زود گذر گروهی خاص که از کانال شورای شهر اعمال و پی گیری میگردد انتخاب و با کوچکترین اظهار وجود و خودنمایی مجدداً متهم وعزل میگردند.
متاسفانه از آنجا که شورای شهر در استان کهکیلویه و بویراحمد و در کلیه شهرستانهای آن صرفاً بر اساس روابط فامیلی قومی و قبیلهای و نه شایستگیهای مورد نیاز شورایی درشان مردم انتخاب میشوند توان تغییر در چهره شهر و توان تغییردر نوع و نحوه ارائه خدمات را را به مردم ندارند. چنین شورایی نه بر اساس صداقت با مردم انتخاب شده و نه بر قول و قسمی که با مردم داشتهاند میتوانند ثابت بمانند.
در شهر گچساران و شرایطی که مردم از نظر اقتصادی در فشار میباشند و فرصت کافی برای اجرای طرحها و کارهای ناتمام شهرداری وجود ندارد، هر روز شاهد اختلافات بین شهردار با اعضای شورا شهر هستیم و اوج آن در پیشنهاد و انتخاب آقای ظفری کم تجربه و جویای نام و شهرت به عنوان شهردار گچساران و دو شقه شدن شورای شهر وشروع اختلافات مشاهده میشود.
در این شرایط نه اعضای شورا منافع مردم را مطالبه کردند و نه شهردار حاضر شد به خاطر منافع عمومی کوتاه آمده و با استعفا بر اختلافات پیش آمده پایان دهد.
حال سوالهایی برای هر شهروند پیش میآید که وظیفه شورای شهر و شهردار منتخب در چنین شرایطی چه میباشد؟ اگر ثابت شود که اعضای شورا و شهردار بر قسم و تعهدات خود نماندهاند و به مردم دروغ گفتهاند، قانون در قبال آنها چه وظیفهای را مشخص نموده است؟
در چنین شرایطی استعفای شهردار و اعضای شورای شهر منطقیترین راه بر ای آرام کردن جو و شرایط پیش آمده بوده و تسکینی بر خشم و غضب مردمی باشد که با انتخاب خود چنین شرایطی را پیش آوردهاند.
از آنجا که چنین صداقتی در بین هیچکدام از اعصای شورا شهر و یا شهرداری در رابطه با مردم مشاهده نمیشود و اختلافات پیش آمده هر روز عمیقتر میشود و شورای حل اختلاف و استانداری نتوانسته اختلافات را حل نماید و این اقدامات عملاً باعث کندی و یا تعطیلی پروژههای عمرانی شهرشده است.
لازم به نظر میرسد که در شرایط حساس کنونی یا اعضای شورا و شهردار به صورت دسته جمعی به علت ناتوانی و عدم صداقت در برابر مردم استعفا داده و از مردم با این رفتار عذرخواهی کنند و یا بر اساس قانون عمل کرده و مشکلات را حل نمایند.
در این میان نماینده محترم شهرستان گچساران به عنوان معتمد اکثریت مردم شهرستان و به نمایندگی از موکلان خود نیز میتوانند از این حالت بی تفاوتی نسبت به موضوع دست برداشته و و با دادن مشاورههای تخصصی به اعضائ بی تجربه شورای شهر و شهردار جوان و کم تجربه و جاه طلب به این اختلافات پایان دهند. . چرا که هر چه این اختلافات دامنه وسیعتری پیدا کند عواقب خطرناکتری در رابطه با میزان رضایت مردم از مسئولین داشته و زمینه نقد رفتارهای طیف مسلط را برای رقبای خود فراهم میآورند.
آقایان مسئول ما شورا نمیخواهیم، شهردار نمیخواهیم / تنها راه نجات و بازگشت به مسیر، انحلال شورا و لغو حکم شهردار است
امین حسینی نیز مینویسد؛ «ما شکست خوردیم و حال مائیم و این دلق شکسته»
ما شکست خوردیم و تنها راه نجات و بازگشت به مسیر، انحلال شورا و لغو حکم شهردار است.
از این انتخابات عبرتها آموختیم و باید جبران کنیم و جبرانش فقط با انحلال شورا و انتخابات مجدد امکان پذیر است.
اگر احزاب و گروههای سیاسی بجای نشستن و نظاره کردن، لیست حزبی و تشکیلاتی ارائه میدادند و لایههای اجتماعی که در پروژه مدرن شدن به سمت دموکراسی خواهی در حرکت بود را رها نمیکردند اکنون بازنده انتخابات نبودیم.
همه چیز را رها کردیم و این بی خیالی انتخابات را قومی و قبیلهای کرد،
قواعد بازی بر اساس قومیت شکل گرفت و مشکلات عدیده امروز.
واقعاً هدف از تشکیل شورا چه بود؟
شوراها تاسیس شد تا همانطور که نمایندگان مجلس برای حل مشکلات مردم ورود پیدا
میکنند، شوراها نیز برای حل مشکلات محلی به عنوان یک قانونگذار محلی و نظارت بر عملکرد شهرداری، راه اندازی شود.
هدف شورا این بود که در خدمت مردم، در دل مردم و برای مردم باشد.
آیا این شورا و این شهردار اینگونه اند؟
وظیفه اصلی شورای شهر، شورای شهر است، نه شورای شهرداری.
شهر را رها کردهاند و افتادن به دنبال شهردار.
شورا یعنی بررسی و شناخت نارساییهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، عمرانی حوزه انتخابیه و ارائه راه حل به مقامات مسئول است.
من تک تک نمایندگان شورای شهر را بهخوبی میشناسم، تک تک، خوبند اما متاسفانه در کار گروهی و تیمی، موفق نیستند و این موضوع همه را ناامید کرده و کلافه.
اعضای شورای شهر نتوانستند هماهنگی و وحدت بین خودشان ایجاد کنند، تشکیل اقلیت و اکثریت فقط از روی لجبازی بود و خسته کردن مردم و واقعاً فعالیت این نهاد، آب در هاون کوبیدن است.
در مدت کوتاهی حامیان شهردار، مخالف میشوند و مخالفان موافق میشوند و مشخص نیست فردا چه خواهد شد،
آقایان مسئول ما شورا نمیخواهیم، شهردار نمیخواهیم،
یا طرف شورا و شهردار را بگیرید یا مردم،
بهترین و عاقلانهترین راه، انحلال شورا و لغو حکم شهردار و برگزاری مجدد انتخابات، همزمان با انتخابات سال آینده مجلس است،
تعطیلی یکساله این شورا بهتر از بودن است و مطمئن باشید مردم دیگر اینگونه انتخاب اشتباه را مرتکب نمیشوند.
انتطار میرود استاندار کهگیلویه و بویراحمد همانگونه که وعده داده بود که «در خصوص قضیه شهردار دوگنبدان و اعضای شورا بر اساس قانون عمل خواهیم کرد» هر چه سریعتر به مسئله خاتمه دهد.
به گزارش کبنا، رفتن یا ماندن «مسعود ظفری» به میدان زورآزمایی دو گروه مشخص شده است و هر دو گروه برای برکناری یا ابقا شهردار دوگنبدان نهایت تلاش را میکنند.
پس از واکنش قاطع مدیرکل امور شهری و شوراهای اسلامی استان به سخنان رئیس شورای شهر دوگنبدان و مبرهن شدن این موضوع که دیگر توانایی «عزل ظفری» را ندارند و با توجه به جوان بودن شهردار، نمیتوانند به قانون منع به کارگیری بازنشستگان اعتماد کنند، لذا بهترین راه برای «کله کردن» ظفری را انحلال شورا دانسته اند.
شوربختانه تر این که این موضوع (انحلال شورا) توسط رسانه نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و رسانههای نزدیک به او، به خورد جامعه داده میشود و حتی نظرسنجی هم راه انداختهاند و سعی دارند با القا این موضوع که مردم از انحلال شورا و عزل شهردار استقبال میکنند، نظر شورای حل اختلاف که به نظر میاد اسیر بیقانونی مخالفین شهردار از تهران تا گچساران نشدهاند، را تغییر دهند و با فشار، شهردار جوان دوگنبدان را عزل کنند.
مردم دوگنبدان که در حال رصد جو این روزهای استان کهگیلویه و بویراحمد هستند، بهتر از هر کسی آگاه هستند که بحث انحلال شورای شهر، پوششی زیبا برای عزل ظفری است و از تهران فرماندهی می شود.
افکار عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد مخصوصا شهر دوگنبدان، بیصبرانه منتظر نتیجهی تصمیم شورای حل اختلاف استان است که با توجه به اتفاقات جلسه دیروز که از چشم مردم هم دور نمانده و سینه به سینه منتقل شده، کاملا قابل پیش بینی است.
نیک میدانیم که دود نبودن «ظفری» به عنوان شهرداری که استقلال فکری دارد، به چشم همهی ما خواهد رفت، چرا که او امروز نماد ضدیت با فساد در این شهر است، پس نباید بگذاریم حق تضییع شود و بی قانونی به نفع اربابان ثروت و قدرت باب شود.
رئیس شورای شهر دوگنبدان گفت: این شهامت را داریم که از مردم به واسطه اینکه در انتخاب شهردار دوگنبدان باتدبیر در ابتدای کار عمل نشد و این انتخاب دارای اشکال بود و جامعه ما هم متضرر شد عذرخواهی کنیم.
سیدناصر حسینی در این خصوص میگوید: در ابتدای کار بنده از ایشان بسیار حمایت کردم. از آنجا که دوست ما هم بودند مستندات ایشان را هم پذیرفتیم. نمیدانستیم که مستندات ارائه شده ایشان برای شهردار شدن صوری و در جهت اغفال شورای شهر بوده است.
مستندات شهردار صوری بود
رئیس شورای شهر دوگنبدان با تشریح چگونگی انتخاب شهردار دوگنبدان، اظهار داشت: آقای ظفری مدارک و مستنداتی در مورد احراز صلاحیت خود براساس ماده چهار و موارد پنچگانه این ماده به ما و فرمانداری گچساران داد و ما هم به استانداری و وزارت کشور ارسال و به هر نحوی در وزارت کشور تائید و در نهایت استاندار تائید و حکم شهرداری ایشان را ابلاغ کرد.
حسینی گفت: در ماده چهار گفته میشود اگر عضو یا اعضای شورا متوجه شود که مستندات ارائه داده شده شهردار دارای ابهام است شورای شهر میتواند در اولین جلسه عادی از شهردار دعوت و موضوع بررسی شود و ما نیز هم همین کار را کردیم و بعد از بررسی متوجه شدیم که اسناد ایشان مشکل دارد.
وی با تشریح مباحث رد و بدل شده در آن جلسه، ادامه داد: شهردار در همان جلسه اعلام که سابقه اجرایی ندارد و مستندات من همان مستندات اولیه است.
این عضو شورای اسلامی شهر دوگنبدان با بیان اینکه شورای شهر از دانشگاه آزاد گچساران، تامین اجتماعی و دانشگاه سماء استعلام گرفتیم و در نامههای ارائه شده به شورا نیز معلوم شد وی حق التدریس بوده، استخدام نبوده، زیر یکسال حق التدریسی کار کرده و طبق استعلام دانشگاه آزاد هم به اندازه ساعات کارکرد بیمه برایش واریز شده، تامین اجتماعی هم این مباحث را تایید کرد.
حسینی گفت: جمع بندیهای شورا پس از بررسی به کمیته انطباق فرمانداری گچساران ارسال و چون مسائل بطور گنگ و نامفهوم به کمیته انطباق عنوان شده بود کمیته انطباق درخواست شورا را رد کرد و این کمیته اعلام کرد جمع بندیهای اعضای مخالف شورای شهر را رد و البته ما در آن زمان اصرار کردیم که کمیته انطباق، جمع بندی ها را رد یا تائید کند که کمیته انطباق گفت ماباید استعلام بگیریم و ما چون اصرار بر رد یا تائید داشتیم آن کمیته به ما اعلام نمود با این شرایط ما جمع بندی های مخالفان در شورا را رد می کنیم.
وی افزود: پرونده اعتراض ما بعنوان چهار عضو مخالف شهردار دوگنبدان به شورای هیات اختلاف ارسال و این هیت براساس قانون بایستی ۲۰ روز این مصوبه و اعتراض شورا را مورد بررسی قرار داده و جواب می داد.
رئیس شورای اسلامی دوگنبدان با اشاره به برخی مواد قانونی در این ارتباط، تصریح کرد: قانون در این ارتباط می گوید اگر این هیئت ظرف ۲۰ روز جواب ندهد مصوبه شورا لازم الاجرا است و الان حدود ۴۰ روز است از این ماجرا می گذرد.
به گفته حسینی، مواردی باید در کمیته انطباق و شورای حل اختلاف مطرح شود که مکاتباتی باشند که از طرف شهرداری به شورا واصل میشود و آن هم مکاتباتی که دارای ابهام باشند اما بحث شرایط احراز شهردار دوگنبدان نیازی به حضور در کمیته انطباق و هیئت اختلاف نداشت.
وی با انتقاد از عملکرد مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اظهارداشت: مجموعه استانداری هم ۲۰ روزه جواب نداد و ما هم به این موضوع اعتراض کردیم و چون در قانون آمده که بعد از ۲۰ روز درخواست شورای شهر لازم الاجراست، باید جواب می دادند و ندادند و دیروز جلسه هم برگزار کردیم که سرپرست شهرداری دوگنبدان مشخص شود.
گفتند گچساران کازرون دیگر می شود
حسینی با بیان اینکه در آخرین استعلامات وزارت کشور اعلام شده که مصوبات شورا دارای اعتبار بوده چون با دو سوم تشکیل جلسه داده اند و با اکثریت مطلق هم تصویب شده، خاطرنشان کرد: ارسال درخواست اعتراض چهار عضو شورای شهر دوگنبدان نیازی به رفتن به هیئت اختلاف نداشت و باید شهردار انتخاب شود.
حسینی با اظهار گلهمندی خود از مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: از استانداری گلهمندیم زیرا در چارچوب قانون کارها را جلو نبرد و این تاخیر سبب شد تا برخی فضا را مسموم کرده و بگویند گچساران کازرون دیگر می شود.
وی گفت: مسئولان استانی و شهرستانی مقداری کوتاهی کرده و مصوبه شورا را اجرا نکردند والبته تا یکی ۲ روز آینده تکلیف نهایی شهردار دوگنبدان مشخص می شود.
حسینی تاکید کرد؛ اگر شورای حل اختلاف به مصوبه شورای شهر دوگنبدان توجهی نکند قطعا از کمیته حل اختلاف مرکز و دیوان عدالت اداری استمداد طلبیده و در دفاع از حقوقمان ذرهای کوتاه نخواهیم آمد چون مردم ضرر می کنند.
شهردار دوگنبدان وجاهت قانونی ندارد
وی از نامهنگاری اعضای مخالف شهردار دوگنبدان به استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم خبرداد و اظهارداشت: به استاندار نامه نوشتیم که براساس مصوبه شورا چون حضور آقای ظفری به عنوان شهردار دوگنبدان وجاهت قانونی ندارد از ارسال هرگونه مکاتبه با امضای ایشان به شورای شهر معذوریم و پاسخ نمیدهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر دوگنبدان گفت: حدود ۲۰ روز پیش این نامه را به استانداری کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان ذیصلاح ارسال کردیم و دلیل برگزار نشدن جلسات در شورای اسلامی این شهر نیز به همین موضوع برمی گردد و ما معتقدیم که شهردار وجاهت قانونی ندارد.
وی اظهار امیدواری کرد شورای حل اختلاف قانون و استعلامات وزارت کشور را مدنظر قرارداده و توجهی ویژهای به ماده چهار قانون شوراهای شهر و روستا داشته باشد.
شهردار افشا کند
حسینی در پاسخ به این سوال که گفته می شود چهار عضو مخالف شهردار دوگنبدان بدنبال سهم خواهی از شهردار بوده و چون سهم خواهی آنان محقق نشده است اکنون مخالف شهردار هستند؟ هم اظهارداشت: شهردار با دراختیار گرفتن چند سایت خبری سعی در تشویش اذهان عمومی و تخریب مخالفان کرد و در چندین جلسه که با حضور استاندار، دادستان و فرماندار گچساران برگزار شد به نمایندگی از اعضای مخالفان از شهردار خواستیم که اگر مخالفان وی بدنبال سهم خواهی و منفعت شخصی بوده اند شهردار افشاگری کند. اگر یک مورد از اینها را افشا کردید و برای مسئولان محرز شد قطعا خودمان از شورای دوگنبدان استعفا میدهیم.
حسینی با انتقاد از شهردار برای صدور ابلاغ برای ۱۱ مشاور شهردار دوگنبدان، تصریح کرد: یکی از دلایل مخالفت ما با شهردار همین است. براساس قانون، مشاور باید به تعداد معاونین، خارج از مجموعه شهرداری و برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر باشد و متاسفانه ایشان هر سه شرط را رعایت نکرد.
حسینی، سوال از شهردار را از وظایف قانونی اعضای شورای شهر دانست و ادامه داد: ما توقعی از شهردار نداشتیم و اگر ایشان یک مورد توقع شخصی از ما دارد در سایت ها به مردم اعلام کند تا جامعه بفهمد.
از شهردار دوگنبدان شکایت می کنیم
حسینی با تاکید براینکه ما نمی خواستیم فضای شهر و استان شلوغ شود و بدنبال حاشیه نباشیم، افزود: بعد از مشخص شدن رای شورای حل اختلاف، قطعا از آقای ظفری شهردار دوگنبدان به دلیل تشویش اذهان عمومی در دادگستری استان شکایت میکنیم تا همه بفهمند که ما دنبال منافع شخصی نیستیم و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد هم قطعا راجع به چهار نفر مخالف شهردار احسنت خواهند گفت.
حاضریم شورا را هم منحل کنیم
وی در پاسخ به این سوال که دعوای شورا و شهردار دوگنبدان چه زمانی تمام می شود؟ هم اظهارداشت: تا یک هفته آینده و یا کمتر ایشان میماند یا می رود که اگر بماند ما اعتراض داریم.
حسینی گفت: حاضریم بخاطر اینکه مردم متضرر نشوند، شورا منحل شده و شهردار کنار برود.
وی تاکیدکرد که مخالفان شهردار دوگنبدان در شورای اسلامی این شهر از حق قانونی خود تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهند آمد.
رئیس شورای اسلامی دوگنبدان در پاسخ به این سئوال که مخالفان شهردار در شورا چهار نفر و موافقان سه نفرند بنابراین مخالفان باید یک رای دیگر داشته تا بتوانند شهردار را عزل کنند؟ افزود: این موضوع برای شرایط استیضاح است و شرایط کنونی بحث احراز صلاحیت است و در احراز صلاحیت هم ما چهار نفر شهردار را انتخاب کردیم.
حسینی گفت: براساس قانون ماده چهار شورا و شهرداریها، میتوان حتی با یک نفر هم ایشان را از شهرداری برکنار کرد و وزارت کشور هم گفته است که اکثریت مطلق یعنی نصف بعلاوه یک.
وی افزود: شورای شهر دوگنبدان برای بحث احراز صلاحیت شهردار، جلسه را با پنج نفر تشکیل و با اکثریت مطلق مصوب کرد و کار بصورت قانونی انجام گرفته و از سویی وزارت کشور هم اعلام کرده است که باید به مصوبات شورا احترام گذاشته شود و این مصوبات اعتبار قانونی دارد.
شهردار دوگنبدان وجاهت قانونی دارد/حرفهای رئیس شورا را قبول ندارم
عبدالکریم عزیزی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت و گویی با تاکید براینکه مسئولیت شهردار دوگنبدان دارای وجاهت قانونی بوده و امضای وی نیز معتبر است، اظهار داشت: تا رای هیات حل اختلاف در این ارتباط صادر نشود آقای ظفری شهردار بوده و مسئولیت وی وجاهت قانونی دارد.
عزیزی با تشریح آخرین وضعیت پرونده شهردار دوگنبدان در شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد از غیبت نماینده مجلس در کهگیلویه بزرگ در این شورا آن هم در روز پایان تصمیمگیری برای ماندن یا رفتن ظفری شهردار این شهر خبرداد.
وی افزود: شورای حل اختلاف استان متشکل از پنج نفر که شامل استاندار، نمایندگان گچساران و کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دادگستری و نماینده شورای عالی استانها بوده که روز گذشته در جلسه تصمیم گیری پرونده شهردار دوگنبدان آقای هاشمیپور نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی حضور نداشت.
نیاز به وقت بیشتری است
عزیزی با اشاره به بررسیهای صورت گرفته در شورای حل اختلاف استان، خاطرنشان کرد: بعد از بررسیهای صورت گرفته، اعضای شورای حل اختلاف اعلام کردند پرونده ظفری شهردار دوگنبدان نیاز به زمان بیشتری دارد و قرار است ظرف مدت یک هفته آینده نشست دیگری تشکیل دهند.
وی در ادامه، روند صورتگرفته در پرونده شهردار دوگنبدان و ارسال آن از کمیته انطباق به شورای حل اختلاف استان را درست و قانونی ارزیابی و خاطرنشان کرد: اینکه آقای حسینی رئیس شورای شهر دوگنبدان این روند را غیرقانونی خوانده قبول ندارم و روند صورت گرفته کاملا قانونی بوده و تا اعلام رای شورای حل اختلاف، ظفری میتواند شهردار باشد.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد درباره تشکیل نشدن جلسات شورا نیز گفت: اگر عدم تشکیل جلسات بخاطر همین موضوع است اتفاقی غیرقانونی است واعضا حتما باید تشکیل جلسه دهند.
عزیزی گفت: مصوبه شورای شهر دوگنبدان مبنی بر نداشتن صلاحیت اجرایی شهردار این شهر اکنون قابلیت اجرایی نداشته و باید مراحل قانونی و رای شورای حل اختلاف صادر تا سرپرست شهرداری دوگنبدان مشخص شود.
پاسخ دقیقی ندادند
وی در پاسخ به این سوال که براساس ماده چهار قانون شوراها، اگر چهار نفر از اعضای شورای هفت نفره، رای به رد شهردار مبنی بر نداشتن صلاحیت احراز بدهند، آیا مصوبه آنها قابلیت اجرایی دارد؟ اظهارداشت: ما این موضوع را به تهران استعلام کرده اما متاسفانه پاسخ دقیقی ندادند که حق با شورا است یا خیر.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوال دیگری که بنا بگفته رئیس شورای دوگنبدان، استانداری و شورای حل اختلاف می بایست ظرف ۲۰ روز پاسخ مصوبه شورا را میدادند و هنوز ندادهاند؟ هم گفت: تفسیری که رئیس شورا دارد با تفسیری که استانداری دارد متفاوت است و دیدگاه هیئت حل اختلاف این است که این روند طی شود. زمان ۲۰ روزه برای تصمیمگیری و پاسخگویی در قانون آمده و شاید حرف شورا هم در این ارتباط درست باشد اما شورای حل اختلاف برای تصمیمگیری نهایی معتقد است نیاز به زمان بیشتری دارد.
وی افزود: در قانون نوشته شده یکی از شرایط شهردار، داشتن پنج سال سابقه اجرایی است اما شورای شهر دوگنبدان میگوید آقای ظفری تنها هشت الی ۹ ماه سابقه دارد که مستندات آن هم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، دانشگاه سماء و تامین اجتماعی شهرستان به پیوست مصوبه شورا به هیات حل اختلاف ارسال شده است.
مصوبه را رد نکردیم
مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که شورای حل اختلاف، مصوبه شورای دوگنبدان را رد نکرده اما میگوید باید بررسی بیشتر انجام دهیم تا بتوانیم به نتیجه دقیقی دست پیدا کنیم.
عزیزی در پاسخ به این سوال که مگر اسناد کافی برای تائید مصوبه شورای دوگنبدان در شورای حل اختلاف وجود ندارد؟ هم تصریح کرد: اعضای شورای حل اختلاف اعلام کرده اند اسناد کافی نیست و نیاز به بررسی بیشتر دارد و قرار است بعد از یک هفته اگر به نتیجه قطعی رسیدند رای خود را صادر کنند.
وی گفت: اگر مصوبه شورای شهر دوگنبدان به تایید شورای حل اختلاف نرسید آنان میتوانند از طریق شورای حل اختلاف مرکز و دیوان عدالت اداری پیگیر اعتراض خود باشند.
غلامرضا تاجگردون در شماره 28 هفته نامه توازن درباره اختلافات جدی بین شهردار و شورا و رکود طرحهای شهر دوگنبدان یادداشتی را منتشر کرده است.
وی در این یادداشت، آورده است: بدلیل اختلافات جدی بین شهردار و شورا طرحها با رکود جدی روبه رو است و خیلی علاقمندی به اجرای طرح ها وجود ندارد.
به شدت نگران شهر و مردم و آینده فرزندانمان هستم و اگر تا چند صباحی دیگر مشکل حل نشود و اینان (شورا و شهرداری) برای توسعه شهر در کنار هم ننشینند ناگریزم با مردم سخن بگویم...
یکی از طرح های بسیار مهم شهر، طرح پارک نفت است. طرحی که حتما ساختار و شکل شهر ما را عوض خواهد کرد و رفاه بیشتر مردم را فراهم می کند. تقریبا هر بار که به شهرستان می آیم یک جلسه در این خصوص دارم.
اگر چه بدلیل اختلافات جدی بین شهردار و شورا طرحها با رکود جدی روبه رو است و خیلی علاقمندی به اجرای طرح ها وجود ندارد و فقط من و فرماندار و تا حدودی شهردار به طرح ها می رسیم ولی تداوم این روند آن هم با شکل گیری جدید قومیتی کردن اختلافات ما را به قهقرا می برد و اگر این موضوع ادامه پیدا کند باید مسئولین تصمیم قاطع بگیرند و منافع فردی و سیاسی وقومی حتی من را هم نباید لحاظ کنند.
به هر حال تصمیمات خوبی برای طرح گرفته شد ولی باز هم امیدوار نیستم در این فضا این کارها که خوشبختانه اعتبار آنان هم تامین شده خوب جلو برود.
جالب است درگذشته ادارات و شهرداری و شورا که مشکل اعتبار را داشتند این روزها تنها چیزی که از آن گفته نمی شود اعتبار است...
گویی اینکه ما وظیفه تامین اعتبار را داریم و بقیه وظیفه دعوا کردن و اختلاف انداختن!
به شدت نگران شهر و مردم و آینده فرزندانمان هستم و اگر تا چند صباحی دیگر مشکل حل نشود و اینان (شورا و شهرداری) برای توسعه شهر در کنار هم ننشینند ناگریزم با مردم سخن بگویم و اصطلاحا" فرمان عمران شهر را به سمتی هدایت کنیم که کسی حق نداشته باشد منافع و یا ترجیحات شخصیتی خود را بر منافع شهر و مردم ارج بداند.
هر چند که غلامرضا تاجگردون این را باید بدانند که مردم میدانند دلیل اختلافات شورای دوگنبدان و شهردار بر سر چه مسائلی است. مردم در باره فشارهای یک پیمانکار خاص هم مطالبی را بیان میکنند و در خصوص زمینهای نرگسی و ...نیز حرفهای را میزنند.
استعفای دسته جمعی شورای شهر و شهردار و حل معضلات شهرداری
غلامحسن جعفری گوهرگان در باره اختلافات شهردار و شورای شهر دوگنبدان مینویسید:
از میان نهادها و اداراتی که بیشترین ارتباط با مردم و نیز بیشترین خدمت رسانی را به آنها دارد شهرداری میباشد. این نهاد خدماتی طی چند سال اخیر و از زمان انتخابات شوراها و انتخاب شهردار توسط شورای شهر، دستخوش تغییرات اساسی در نوع خدمت و انتخاب خدمات شده است.
در کشورهای بزرگ و پیشرفته که دموکراسی و نظر مردم را بهتر درک و فهم میکنند و نظر آنها برای مسئولین مهم میباشد، معمولاً شهرداران را از قدرتمندترین افراد از نظر سیاست، تجربه، تخصص و دانش مدیریت انتخاب میکنند و نهایتاً این شهرداران به لحاظ ارتباطاتی که با مردم دارند و بر اساس شایستگیهای خود توسط مردم به روشهای مستقیم یا غیر مستقیم به جایگاهها و مناصب بالاتر از جمله نخست وزیر و ریاست جمهور انتخاب میشوند.
در استان کهکیلویه و به ویر احمد شهرداران نه بر اساس نوع نگاه سیاسی، نه بر اساس تخصص، نه بر اساس تعهد و نه بر اساس شایستگیهای مدیریتی، فنی، تخصصی و صرفاً بر اساس منافع زود گذر گروهی خاص که از کانال شورای شهر اعمال و پی گیری میگردد انتخاب و با کوچکترین اظهار وجود و خودنمایی مجدداً متهم وعزل میگردند.
متاسفانه از آنجا که شورای شهر در استان کهکیلویه و بویراحمد و در کلیه شهرستانهای آن صرفاً بر اساس روابط فامیلی قومی و قبیلهای و نه شایستگیهای مورد نیاز شورایی درشان مردم انتخاب میشوند توان تغییر در چهره شهر و توان تغییردر نوع و نحوه ارائه خدمات را را به مردم ندارند. چنین شورایی نه بر اساس صداقت با مردم انتخاب شده و نه بر قول و قسمی که با مردم داشتهاند میتوانند ثابت بمانند.
در شهر گچساران و شرایطی که مردم از نظر اقتصادی در فشار میباشند و فرصت کافی برای اجرای طرحها و کارهای ناتمام شهرداری وجود ندارد، هر روز شاهد اختلافات بین شهردار با اعضای شورا شهر هستیم و اوج آن در پیشنهاد و انتخاب آقای ظفری کم تجربه و جویای نام و شهرت به عنوان شهردار گچساران و دو شقه شدن شورای شهر وشروع اختلافات مشاهده میشود.
در این شرایط نه اعضای شورا منافع مردم را مطالبه کردند و نه شهردار حاضر شد به خاطر منافع عمومی کوتاه آمده و با استعفا بر اختلافات پیش آمده پایان دهد.
حال سوالهایی برای هر شهروند پیش میآید که وظیفه شورای شهر و شهردار منتخب در چنین شرایطی چه میباشد؟ اگر ثابت شود که اعضای شورا و شهردار بر قسم و تعهدات خود نماندهاند و به مردم دروغ گفتهاند، قانون در قبال آنها چه وظیفهای را مشخص نموده است؟
در چنین شرایطی استعفای شهردار و اعضای شورای شهر منطقیترین راه بر ای آرام کردن جو و شرایط پیش آمده بوده و تسکینی بر خشم و غضب مردمی باشد که با انتخاب خود چنین شرایطی را پیش آوردهاند.
از آنجا که چنین صداقتی در بین هیچکدام از اعصای شورا شهر و یا شهرداری در رابطه با مردم مشاهده نمیشود و اختلافات پیش آمده هر روز عمیقتر میشود و شورای حل اختلاف و استانداری نتوانسته اختلافات را حل نماید و این اقدامات عملاً باعث کندی و یا تعطیلی پروژههای عمرانی شهرشده است.
لازم به نظر میرسد که در شرایط حساس کنونی یا اعضای شورا و شهردار به صورت دسته جمعی به علت ناتوانی و عدم صداقت در برابر مردم استعفا داده و از مردم با این رفتار عذرخواهی کنند و یا بر اساس قانون عمل کرده و مشکلات را حل نمایند.
در این میان نماینده محترم شهرستان گچساران به عنوان معتمد اکثریت مردم شهرستان و به نمایندگی از موکلان خود نیز میتوانند از این حالت بی تفاوتی نسبت به موضوع دست برداشته و و با دادن مشاورههای تخصصی به اعضائ بی تجربه شورای شهر و شهردار جوان و کم تجربه و جاه طلب به این اختلافات پایان دهند. . چرا که هر چه این اختلافات دامنه وسیعتری پیدا کند عواقب خطرناکتری در رابطه با میزان رضایت مردم از مسئولین داشته و زمینه نقد رفتارهای طیف مسلط را برای رقبای خود فراهم میآورند.
آقایان مسئول ما شورا نمیخواهیم، شهردار نمیخواهیم / تنها راه نجات و بازگشت به مسیر، انحلال شورا و لغو حکم شهردار است
امین حسینی نیز مینویسد؛ «ما شکست خوردیم و حال مائیم و این دلق شکسته»
ما شکست خوردیم و تنها راه نجات و بازگشت به مسیر، انحلال شورا و لغو حکم شهردار است.
از این انتخابات عبرتها آموختیم و باید جبران کنیم و جبرانش فقط با انحلال شورا و انتخابات مجدد امکان پذیر است.
اگر احزاب و گروههای سیاسی بجای نشستن و نظاره کردن، لیست حزبی و تشکیلاتی ارائه میدادند و لایههای اجتماعی که در پروژه مدرن شدن به سمت دموکراسی خواهی در حرکت بود را رها نمیکردند اکنون بازنده انتخابات نبودیم.
همه چیز را رها کردیم و این بی خیالی انتخابات را قومی و قبیلهای کرد،
قواعد بازی بر اساس قومیت شکل گرفت و مشکلات عدیده امروز.
واقعاً هدف از تشکیل شورا چه بود؟
شوراها تاسیس شد تا همانطور که نمایندگان مجلس برای حل مشکلات مردم ورود پیدا
میکنند، شوراها نیز برای حل مشکلات محلی به عنوان یک قانونگذار محلی و نظارت بر عملکرد شهرداری، راه اندازی شود.
هدف شورا این بود که در خدمت مردم، در دل مردم و برای مردم باشد.
آیا این شورا و این شهردار اینگونه اند؟
وظیفه اصلی شورای شهر، شورای شهر است، نه شورای شهرداری.
شهر را رها کردهاند و افتادن به دنبال شهردار.
شورا یعنی بررسی و شناخت نارساییهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، عمرانی حوزه انتخابیه و ارائه راه حل به مقامات مسئول است.
من تک تک نمایندگان شورای شهر را بهخوبی میشناسم، تک تک، خوبند اما متاسفانه در کار گروهی و تیمی، موفق نیستند و این موضوع همه را ناامید کرده و کلافه.
اعضای شورای شهر نتوانستند هماهنگی و وحدت بین خودشان ایجاد کنند، تشکیل اقلیت و اکثریت فقط از روی لجبازی بود و خسته کردن مردم و واقعاً فعالیت این نهاد، آب در هاون کوبیدن است.
در مدت کوتاهی حامیان شهردار، مخالف میشوند و مخالفان موافق میشوند و مشخص نیست فردا چه خواهد شد،
آقایان مسئول ما شورا نمیخواهیم، شهردار نمیخواهیم،
یا طرف شورا و شهردار را بگیرید یا مردم،
بهترین و عاقلانهترین راه، انحلال شورا و لغو حکم شهردار و برگزاری مجدد انتخابات، همزمان با انتخابات سال آینده مجلس است،
تعطیلی یکساله این شورا بهتر از بودن است و مطمئن باشید مردم دیگر اینگونه انتخاب اشتباه را مرتکب نمیشوند.
انتطار میرود استاندار کهگیلویه و بویراحمد همانگونه که وعده داده بود که «در خصوص قضیه شهردار دوگنبدان و اعضای شورا بر اساس قانون عمل خواهیم کرد» هر چه سریعتر به مسئله خاتمه دهد.