تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۱
کد مطلب : ۴۰۲۸۵۶
در جمع مردم یاسوج

نیک‌مرام: اشتغال‌زایی 8300 نفر در آینده/ تعاون، مناسبت‌ترین ظرفیت برای اشتغال زنان است

۰
نیک‌مرام: اشتغال‌زایی 8300 نفر در آینده/ تعاون، مناسبت‌ترین ظرفیت برای اشتغال زنان است
کبنا ؛پروانه نیک‌مرام در جمع مردم یاسوج که در مصلی این شهر برگزار شد، ضمن ادای احترام به پیشگاه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاد و خاطره شهیدان والامقام به‌ویژه شهدای 17 شهریورماه، اظهار کرد: امروز به مناسبت هفته تعاون که از دهم لغایت 16 شهریورماه نام‌گذاری شده خدمتتان هستیم، همان تعاونی که هم در احادیث، روایات و هم در قرآن به‌خوبی از آن اشاره‌شده است.
نیک‌مرام افزود: تعاون به‌عنوان بخش بالقوه، توانمند و نقش‌آفرین که عهده‌دار نظام دهی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور و توان برآوردن نیاز افراد دارای اندیشه، تفکر و باور داشتن کارگروهی است.
وی بابیان اینکه تعاون همواره بر پایه اخلاق عمومی، پایبندی به ارزش‌ها و بسط و گسترش گفتمان اقتصادی استوار بوده، گفت: از همین روست که تقویت و ترویج فرهنگ تعاون در کشور می‌تواند به‌موازات ایجاد روحیه کار جمعی و تعامل سازنده، مشکلات اقتصادی کشور را تا حدودی مرتفع کرده و به تثبیت اشتغال کمک کند و همان‌طور که در قانون اساسی هم آمده است نظام اقتصادی ایران بر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و درست استوار است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: تعاونی‌ها از بعد اقتصادی به عدالت، از نظر سیاسی به آزادی و از دیدگاه فرهنگی به ارزش‌های اخلاقی و دینی توجه دارند و بهترین جلوه‌گاه پیوند مناسب میان اقتصاد و فرهنگ و سیاست شمرده می‌شوند و صرف‌نظر از مزایا و ارزش‌های اقتصادی که در فلسفه وجودی تعاونی‌ها نهفته است جنبه‌های معنوی و اجتماعی و آثار سازنده‌ای که تعاونی‌ها در بهبود وضع اخلاقی و تربیتی و تغییر افکار و اندیشه‌های افراد دارند باید موردتوجه قرار گیرد.
وی بیان داشت: اگر رشد و توسعه تعاونی‌ها به‌اندازه‌ای باشد که اکثر مردم را در برگیرد و به تغییر اوضاع جامعه به‌گونه‌ای که از نهضت تعاون مورد انتظار است بینجامد، تحقق آرمان‌های اجتماعی در زمینه‌های توزیع عادلانه ثروت، توفیق در ریشه‌کن ساختن فقر و تهی‌دستی و اختلافات فاحش طبقاتی هدفی دور از دسترس نخواهد بود.
نیک‌مرام در ادامه بابیان اینکه در مکتب تعاون انتخاب راه نیکو برای زندگی بهتر بر عهده افراد است، تأکید کرد: همه مختارند که با توجه به حقوق همنوعان خود روش‌های مطلوب را پیش بگیرند و بر رونق و پیشرفت کار و زندگی خود بیفزایند و به باروری استعدادها بپردازند و با کار، کوشش و لیاقت به کسب شخصیت، اعتبار مقام شایسته و لایق خویش نائل شوند.
وی بابیان اینکه البته وقتی از تعاونی می‌گوییم باید از شهیدان مطهری و بهشتی هم یادی بکنیم، گفت: از نویسندگان قانون اساسی هم باید یادکرد که تعاونی را به‌عنوان مسیری که هم ثروت در یک نقطه جمع نمی‌شود و هم فقر را می‌زداید و نمی‌گذارد ثروت فرار کند و دست‌ها تهی شود، زیرا اعتقاد داشتند تعاونی جایی است که اقتصاد عادلانه را برای یک جمع و یا حتی جامعه به ارمغان می‌آورد.
وی بیان داشت: همه واقفید یکی از هنرهای تعاونی این است که می‌تواند از کنج روستاها، پس‌کوچه‌های شهرهای بزرگ، از خیابان و مزرعه و کارگاه کوچک و بزرگ صنعتی تا درون خانه فعالیت داشته باشد به‌شرط اینکه موردحمایت قرار گیرند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بابیان اینکه یکی از کارهای مهمی که مدنظر ماست توسعه تعاونی‌ها برای بانوان است، گفت: بانوان هم باید دارای شغل و کار باشند و نباید فکر کرد که اشتغال و کار ویژه مردان است و زن‌ها باید تنها در خانه بمانند، در تحقق شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است می‌پذیریم جامعه زنان سهم زیادی را در تولید ملی دارد، چه در حوزه دست‌بافت‌ها چه در تولید مواد غذایی و چه در بحث کشاورزی و حتی در صنعت.
نیک‌مرام بابیان اینکه ما تلاشمان بر این بوده که تعاونی‌های غیرفعال و یا نیمه فعال را شناسایی کنیم و باهمت همکارانم این کار عملیاتی شد، گفت: مشکل اکثر تعاونی‌های نیمه فعال، مشکلات مالی بوده و خوشبختانه ما توانستیم از محل تسهیلات روستایی و عشایری و همچنین تسهیلات فراگیر این تعاونی‌ها را فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث اشتغال مهم و یکی از دغدغه‌های مردم، مسئولین و تمام آحاد جامعه است، اظهار کرد: دولت برنامه‌هایی ازجمله تسهیلات اشتغال روستایی با بهره پایین 6 درصد را در دستور کار قرار داده است که این تسهیلات به تمام کسانی که قادر به راه‌اندازی کسب‌وکار در محدوده روستاها باشند پرداخت می‌شوند، خصوصاً در فعالیت دامداری، پرورش طیور و آبزیان، صنایع‌دستی طرح‌های گردشگری و طبیعت‌گردی، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مواد غذایی و اگر در قالب تعاونی‌ها باشند در اولویت خواهند بود.
نیک‌مرام ادامه داد: این طرح در استان از اواخر سال 96 شروع‌شده و تا کنون توانستیم هزار و 462 طرح با مبلغ 468 میلیارد تومان در کارگروه فنی اداره کار تصویب و به بانک‌های استان معرفی کنیم که اگر این طرح‌ها به بهره‌برداری برسند برای حدود 8 هزار و 300 نفر اشتغال ایجاد می‌شود کما اینکه تا امروز موفق شده‌ایم 52 میلیارد تومان بابت این طرح‌ها توسط بانک‌ها جذب داشته باشیم که 17 میلیارد تومان آن مربوط به تعاونی بوده و 2 میلیارد تومان آن مربوط به تعاونی بانوان بوده است.
نیک‌مرام با اشاره به اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ اشتغال در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، گفت: در طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افرادی که بیش از 5 سال از زمان اخذ مدرک آن‌ها نگذشته باشد با داشتن سایر شرایط به شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های تعاونی معرفی می‌شوند و ماهیانه مبلغی به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند تا پس از یادگیری و آموزش، زمینه اشتغال دائم آن‌ها فراهم شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: تا کنون 335 نفر در طرح کارورزی مشغول به کارشده‌اند که امیدواریم زمینه ایجاد اشتغال برای همه جوانان کشور به‌خصوص جوانان استان ما فراهم شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1