تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۴۰۲۴۳۸
کبنا گزارش می‌دهد

سنگ‌شکن‌ها بشار یاسوج را تهدید می‌کند / دست‌های پنهان یا ناتوانی

۲
۰
سنگ‌شکن‌ها بشار یاسوج را تهدید می‌کند / دست‌های پنهان یا ناتوانی
کبنا ؛هر چند که گزارشات متعدد در این زمینه نوشته و منتشر شده است و مسوولین نیز جلسات متعددی را در این زمینه برگزار کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که این اقدامات برای نجات رودخانه بشار کافی نبوده و نیاز به همت بیشتری دارد.
 مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: جابجایی سنگ شکن‌های حاشیه رودخانه بشار دردستورکارقرار گرفته است جعفری نژاد گفت: درراستای ساماندهی رودخانه بشار طی 6 ماه آینده سنگ شکن‌های حاشیه رودخانه جابجا می‌شوند.
محسن جعفری نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در آخرین هفته از مرداد ماه 97 با اعلام این خبر گفت: خشکسالی ها, کم بارشی‌های اخیر, عدم رعایت حق آب‌ها و برداشت‌های بی رویه از آب توسط کشاورزان و بهره برداران حاشیه رودخانه باعث کاهش دبی آب شده است.
 جعفری نژاد کاهش دبی آب را تهدیدی برای زیستمندان دانست و گفت: اگر تدابیری اندیشیده نمی‌شد شاهد فجایع زیست محیطی دررودخانه بشار بودیم.
 وی در این راستا تصمیمات کمیته اضطرار رودخانه بشار را مفید دانست و گفت: ارائه مستندات و گزارش‌های حفاظت محیط زیست استان از رودخانه بشار به معاونت هماهنگی و امور عمرانی استانداری و اعضاء این کمیته باعث تصویب ممنوعیت کشت بهاره و پاییزه در حاشیه رودخانه بشار شده, ضمن اینکه مصوب شد در این زمینه تدابیر لازم توسط دستگاههای متولی آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی اندیشیده شود.
 این مقام مسئول سنگ شکن‌های حاشیه رودخانه بشار را یکی از تهدیدات بالقوه برای رودخانه دانست و گفت: وجود سنگ شکن‌ها در حاشیه, برداشت از بستر و احیاناً" ورود پساب آنها به رودخانه, از دیگر تهدیدات برای زیستمندان به شمار می‌رود.
 جعفری نژاد ضمن تقدیر و تشکر از همراهی و نگاه زیست محیطی قابل قبول، عزیز فیلی معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری به مسائل محیط زیست گفت: در جلسه اضطرار و ساماندهی رودخانه بشار جابجایی کارخانه‌های شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار طی 6 ماه آینده در دستورکار قرار گرفته است.
 وی گفت: دراین جلسه مصوب شد بعد از مکان یابی مناسب عملیات انتقال کارخانه‌ها اجرایی شود.
 این مقام مسئول درپایان ساماندهی رودخانه بشار را از اولویت‌های محیط زیست استان بر شمرد و گفت: پیگیر مصوبه‌های جلسات ساماندهی رودخانه بشار به ریاست معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری و دبیری حفاظت محیط زیست استان تا حصول نتیجه خواهیم بود. ضمن اینکه مجموعه محیط زیست استان روزانه وضعیت رودخانه بشار را رصد و پایش می‌نمایند.
هر چند که کشت بهاره و پاییزه در حاشیه رودخانه بشار ممنوع شده است و این از تدابیری بود که اندیشیده شد اما با گذر از کنار رودخانه بشار شالیکاری های فراوانی را خواهیم دید که علیرغم ممنوعیت کشت در جلوی چشم همه متولیان امر به این مصوبه دهن کجی کرده‌اند و زمینه نابودی بشار را فراهم نمودند.
 از دیگر معضلات رودخانه بشار وجود سنگ شکن‌هایی است که تا کنون مصوبه‌های فراوانی را برای جابجایی به خود دیده است و امضای چندین استاندار در پایین این مصوبات جا خوش کرده است اما هنوز بعد از گذشت چندین سال وعده جابجایی کامل این سنگ شکن‌ها به سرانجام نرسیده است تا این بار محسن جعفر نژاد وعده شش ماه آینده را بدهد البته جعفر نژاد تحقق این وعده را نیز به مکان یابی مناسب برای عملیات انتقال کارخانه منوط کرد تا بشار همچنان در زیر فشار سنگ شکن‌ها زجر بکشد و نفس‌هایش به شماره بیفتد.

به گزارش کبنا، هر چه هست، مشخص نیست که پشت عدم جابه‌جایی سنگ‌شکن‌های جنب رودخانه بشار یاسوج چه کسانی قرار دارد، یا اینکه مدیران استان توانایی ساماندهی دقیق و کارشناسی کارخانه‌های سنگ شکن را ندارند.
 اما هر چه باشد حساسیت‌های ایجاد شده برای نجات بشار و جلوگیری از مرگ آن قابل تحسین است و امیدواریم که روزی شاهد شادابی دوبار بشار باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مطلع
Iran, Islamic Republic of
پشت پرده دفاع از سنگ شکنهای رودخانه بشار جناب . همچون مجموعه مدیریتی صنعت. استان میباشد درود بر معاون عمرانی و مدیر کل شجاع محیط زیست
صنعتگر
Iran, Islamic Republic of
چرا کامت هارا ثبت نمیکنی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1