تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۱۷
کد مطلب : ۴۰۰۵۳۶
در گفت‌وگوی با کبنا

مناسب نبودن سالن‌های تئاتر برای معلولان

۰
مناسب نبودن سالن‌های تئاتر برای معلولان
کبنا ؛کاکاسلطانی عضو هیئت‌علمی دانشگاه که فعالیت هنری خود را در سال 77 با نویسندگی کتاب‌های «سد معبر» و «آشغال رو زمین نریز» آغاز کرد و کارگردانی فیلم‌های «سد معبر»، «آشغال رو زمین نریز»، «پزشک پوشالی» و «صدایم کن فاطمه» را در کارنامه کاری خود دارد.
کاکاسلطانی در 8 سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت که برنده جوایز جشنواره‌های ملی و بین‌المللی است که با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم که ازنظر خوانندگان می‌گذرد:

برگزاری جشنواره تئاتر معلولین چه تأثیری در جامعه معلولین ایجاد می‌کند؟
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، کاکاسطانی در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: جشنواره تئاتر معلولین ازنظر ستادی و ساختاری تفاوتی با سایر جشنواره‌ها ندارد، اما ازنظر محتوای و تکنیک و حتی تأثیرگذاری بسیار متفاوت است. این جشنواره کاملاً کاربردی است و با اهدافی چون درمان، ایجاد انگیزه و امید می‌تواند ثمربخش باشد. این جشنواره می‌تواند نگاه مردم و مسئولین را تغییر دهد و جهان افراد معلول را در معرض دید مردم قرار دهد. دیده‌شده است که معلول از کنج انزوا بیرون آمده و در کارهای اجتماعی مشارکت کرده است. جشنواره معلولین با کمترین هزینه مادی علاوه بر درمان موجب تکامل روحی و تعامل فکری در کنار جنبه سرگرمی شده است. بر همین اساس ازنظر اقتصادی نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است. بنا بر این می‌توان گفت که هرگونه هزینه مالی از طرف مسئولین نتیجه برد-برد خواهد داشت.
جشنواره تئاتر معلولین علاوه بر نتایج ذکرشده در صورت اجرای عمومی برای همه مردم در طول سال می‌تواند موجب آگاهی مردم و خانواده‌ها باشد تا با دنیای این عزیزان و استعداد بالقوه آن‌ها آشنا شوند. امیدوارم شرایطی به وجود آید تا جامعه هنری معلولین به‌ویژه هنرمندان تئاتر علاوه بر حضور در جشنواره‌ها اجرای عمومی نیز داشته باشند.

جایگاه تئاتر معلولین در سینمای ایران چگونه است؟ آیا امکان حضور معلولین در سینمای ایران وجود دارد؟
در حال حاضر کارگردانان محدودی چون آقای مجید مجیدی از بازیگران معلول دعوت کرده‌اند، اما کافی نیست معتقدم سینما از بازیگران بسیار بزرگی از جامعه تئاتر بهره‌مند شده است که این روند را می‌تواند در بخش تئاتر معلولین نیز انجام دهد و هنرمندان تئاتر از جامعه معلولین استعدادهای درخشانی هستند که باید کشف و معرفی شوند و یکی از راه‌ها همین جشنواره‌ها است. امیدوارم کارگردانان سینما از این طریق ارتباط برقرار کنند. ضمن اینکه معلولین عزیز در عرصه‌های مختلف سینما همچون کارگردانی و فیلم‌نامه می‌توانند از طریق تمرین و مهارت به هدف برسند.

به نظر شما جامعه معلولین در ایران بحران است؟ یا فرصت؟
درهرحال وجود جامعه معلولین در تمام جهان اجتناب‌ناپذیر است و دلایل فراوان ژنتیکی و حتی تصادفات دارد و معلولین عزیز جسمی و حرکتی، اختلالات بینایی، ذهنی، سندروم و اتیسم در طیف‌های مختلف به‌عنوان یک واقعیت تلخ وجود دارد.
معلولین عزیز باید بیاموزند که چگونه باید با این واقعیت کنار بیایند و مبارزه کنند. هنر به‌ویژه تئاتر می‌تواند به‌عنوان یک ابزار کارآمد به کمک این وضعیت بیاید و کارگردان‌های بزرگی چون آگوستو بوآل از طریق تئاتر محیطی در تئاتر «ستمدیدگان» در انواع مختلف شیوه‌ها توانسته است به آن جامه عمل بپوشاند. ضمن اینکه در استان‌های مختلف کشور عزیز نیز معلولین محترم و هنرمند نتایج خوبی را از طریق تئاتر به دست آورده‌اند.

به نظر شما سالن‌های استاندارد به‌اندازه کافی در کشور وجود دارد؟
خوشبختانه در سال‌های اخیر هنرمندان تئاتر توانسته‌اند، بخشی از خواسته‌های خود را به دست آورند و یکی از راه‌های اعلام نیاز همین تئاتر بوده است و مسئولان دلسوزی بوده‌اند که در برخی از استان‌ها برای سالن‌های مناسب‌سازی کرده‌اند اما کافی نیست. به‌عنوان‌مثال هنوز بسیاری از سالن‌های تئاتر حتی تئاتر شهر برای دیدن نمایش توسط معلولین جسمی و حرکتی مناسب‌سازی نشده است، ولی با نگاهی خوشبختانه می‌توان گفت در آینده‌ای نزدیک با مسئولین دلسوزی که داریم در کل کشور این نقیصه مرتفع شود.

نظرات و پیشنهاد‌های شما در خصوص جشنواره تئاتر معلولین یاسوج چیست؟
باید از مسئولین سازمان بهزیستی، محسنی ریاست سازمان تشکر و قدردانی کنم، که با حضور ایشان تحول بسیار خوبی را شاهد بودیم. از معاون توان‌بخشی صفاری فرد مدیرکل سازمان بهزیستی و تلاش‌های فداکارانه و مهرورزان فخری، موسوی، نیک‌بخت و رهیده به‌ویژه مدیریت کیانی دبیر انجمن نمایش یاسوج تلاش و همکاری خوب همه موجب بروز ظهور یک جشنواره حرفه‌ای شد. میزبانی با هنرنمایی هنرمندان معلول پنج منطقه که بسیار خوب درخشیدند. استعدادهای خوبی کشف شد و تعامل فرهنگی در کنار مهرورزی و دوستی بین مناطق مختلف ایران کلاس‌های آموزشی منظم که با استقبال مواجه شد.

اما نکته مهم اینکه هنرمندان عزیز باید در انتخاب موضوع دقت بیشتری داشته باشند، زیرا جشنواره معلولین تخصصی و کاربردی است و باید سعی کنند که مسائل و موضوعات و مضامین مربوط به معلولین دیده شود.
از طرح مسائل کهنه و کلیشه‌ای پرهیز کنند. مفاهیم بکر، خلاق و تأثیرگذار باشد. مضامین موجب امید، نشاط و سرزندگی باشد و یاس و سرخوردگی را نکوهش نمایند.
تئاتر می‌تواند جنبه درمانی و ایجاد سرور و شادابی کند باید سعی کنند بامطالعه و آموزش صحیح که به عهده مسئولین است، به آن جامه عمل بپوشانند.
مهم‌تر از همه مسئولین استان‌ها برای اجراهای خوب تئاتر معلولین اجراهای عمومی را تدارک ببینند زیرا تئاتر برای همه‌ی مردم است و با تماشاگر دوام دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1