تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۳۲۹۷۶۵

خودسوزی دختران؛ اعتراض به ازدواج اجباری/ تراژدی فقر و فلاکت در کهگیلویه و بویراحمد

۷
۲
خودسوزی دختران؛ اعتراض به ازدواج اجباری/ تراژدی فقر و فلاکت در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛وقتی صحبت از فقر در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود، نباید صرفا تصور خانواده‌ای را داشت، که به عنوان مثال درآمد کافی برای زیست بهتر ندارند، بلکه فقر در برخی از مناطقِ خصوصا مناطق روستایی کهگیلویه وبویراحمد، به معنای فقر مطلق است. یعنی کسانی که از شدت فقر هیچ تصوری از بخاری، یخچال و کولر ندارند، یعنی مردمی که با یارانه‌های چهل و پنج هزار تومانی زندگی می‌کنند، و با این درآمد تنها یک بشکه نفت می‌خرند، یعنی کودکان و زنانی که هیچ غذایی جز نان و آب ندارند.
فقر اقتصادی شدید روستاییانی که تنها درآمد آنان یارانه نقدی است، و تاکنون پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی از نعمت آب، گاز و خدمات رفاهی محروم هستند، این مناطق رنگ پیشرفت را تجربه نکرده‌اند، و بارز‌ترین مشکلات آنان نظارت حداکثری جامعه بر زنان، افزایش نیروی جوان بیکار، فقر، رنج و بیماری است.
طبق یافته‌های مطالعاتی سال ۹۴ که به بررسی وضعیت «حداقل هزینه اجاره یک‌سال خانه‌ای با کمترین امکانات قابل سکونت» در استان‌های کشور صورت گرفت، نشان داد که بیش از ۷۴ هزار و ۹۹۸ نفر حدود ۳۲ درصد از خانوارهای استان کهگیلویه و بویراحمد زیر خط فقر مسکن قرار دارند.
روستاییان در توسعه شهری و روستایی کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، اما از مردمی که در فقر و گرسنگی زندگی می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت، که برای بهبود کشاورزی، توسعه روستایی و نیز امنیت غذایی و از بین بردن فقر تلاش کنند، روستاییانی که توانایی‌های کشاورزی کشور را فراهم می‌سازند، چرا باید به ثروتمند کردن کشور ادامه دهند، که دست رنج و عرق آنان را قدر نمی‌دانند؟
استان‌های متعددی در کشور درگیر خودسوزی زنان هستند؛ از مهترین دلایل خودسوزی‌ در استان کهگیلویه و بویراحمد ازدواج زیر سن قانونی، تعصبات، ازدواج‌های تحمیلی و خانوادگی، فقر اقتصادی، فقر فرهنگی و افسردگی است.
مرضیه یکی از دختران زیلایی به خبرنگار کبنا، می‌گوید: «آمار طلاق و خودکشی در زیلایی بالاست، بعضی دختران وقتی به سنی می‌رسند، که می‌خواهند به‌زور شوهرشان بدهند خودسوزی می‌کنند، دختران در این سن خوب می‌دانند که خودکشی یعنی چی! می‌دانند که خودکشی گناه است، دختران دست به اعتراض می‌زنند و وقتی شرایط تغییر نمی‌کند، دست به خودسوزی می‌زنند. بیشتر با نفت و طناب خودکشی می‌کنند، دردناک‌ترین خودکشی است. الآن ۵ سالی می‌شود که خودکشی دختران زیاد شده؛ ولی خودکشی می‌کنند، چون نمی‌خواهند به‌زور با پسر دیگری ازدواج کنند.»
بنا بر این گزارش، مسوولان مربوطه باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی نیز در رفع این آسیب‌های اجتماعی گام بردارند. مسوولان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) باید بیش از پیش کوتاهی‌های خود را در این مناطق جبران نمایند.
به امید ریشه کنی فقر، فلاکت و آینده‌ای بدون نابرابری در تمامی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد.
 
     
نام شما

آدرس ايميل شما

دهدشت
Iran, Islamic Republic of
مقصر خود مردم هستند ک مسئول بی کفایت رای میدهند. مسئولی ک فقط موقع رای میاد سرکشی
باران
Iran, Islamic Republic of
چرا فکری به حال این منطقه نمیشه!!چرا کسی به دادشون نمیرسه!!!!این چندمین گزارش تکان دهنده و تلخ از این منطقه هست که در این سایت منتشر میشه,نمی بینن نمیخونن مسئولین..
جعفر از باشت
Iran, Islamic Republic of
مشكلات اقتصادي و فرهنگي در استان زياد است . بنظر مي رسد تنها راه چاره ، استفاده از بودجه هاي دولتي در ايجاد زيرساخت هاست مثل راه ، مدرسه ، بهداشت و ...
فقر فرهنگي بالاترين نوع فقر بوده و تنها راه مقابله با آن ، بالابردن سطح آگاهي و دانش مردم است و بايد نسل جديد ، آموزش هاي لازم را بببينند
Iran, Islamic Republic of
تلوزیون بهترین گزینه و ارزانترین هست، اما باید ابتدا مشکلات اقتصادی حل شود
رها
Iran, Islamic Republic of
جلوی هر ساختمان مسکونی چند میلیون هیزم انباشته شده وجود ای خانوار در وسط این جنگلها چه تو جیه اقتصادی داره
Iran, Islamic Republic of
هیچ توجیهی ندارد، اگر اینها وارد شهر شوند مطالبه گر می شوند و بیشتر دیده می شوند، پس دولت ها دوست دارند در همان روستا
بخش پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
فقرخوراکی در روستاها بسیارزیاد شده است و کشنده است وزارتخانه ها و دستگاهها ذیربط و مسول وزارت رفاه بهداشت جهادکشاوزی کشور هرچه سریعتر نسبت به رفع فقرغذایی در هزاره سوم اقدام نمایند کمیته امداد خیریه ها بهزیستی نسب به رفهع موانع اقدام نمایند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1