حجتالاسلام حمزه پیشقدم، مدیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتوگو با کبنانیوز:
بخش بزرگی از جامعه، هیچ ارتباطی با برنامههای فرهنگی ندارد / بدون شناخت مخاطب، فرهنگسازی بیاثر است / ناهماهنگی دستگاهها مانع تحول فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد / مقاومت، نظم آمریکا را به هم زد / مدیران باید به آرمانهای شهدا بازگردند
22 تير 1404 ساعت 2:38
مدیر ستاد امر به معروف کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر نقش بنیادین فرهنگ، از نبود انسجام میان دستگاههای فرهنگی و محدود شدن فعالیتها به چارچوب اداری انتقاد کرد و بر لزوم تحول ساختاری در فرهنگسازی حاکمیتی تأکید کرد.
مدیر ستاد امر به معروف کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر نقش بنیادین فرهنگ، از نبود انسجام میان دستگاههای فرهنگی و محدود شدن فعالیتها به چارچوب اداری انتقاد کرد و بر لزوم تحول ساختاری در فرهنگسازی حاکمیتی تأکید کرد.
به گزارش کبنا نیوز، حجتالاسلام حمزه پیشقدم، مدیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتوگوی اختصاصی با کبنانیوز، با اشاره به جایگاه حیاتی فرهنگ در حیات اجتماعی، اظهار داشت: سخن را با کلامی از مقام معظم رهبری آغاز میکنم که فرمودند: فرهنگ، نفس یک جامعه است؛ حیات یک جامعه به فرهنگ آن وابسته است. این فرمایش، بهروشنی نقش بنیادین فرهنگ را در رضایتمندی یا نارضایتی افراد در جامعه بیان میکند.
وی با تفکیک فرهنگ به دو بخش «حاکمیتی» و «مردمی»، تأکید کرد: در بخش مردمی که عمدتاً به مناسبتهای مذهبی نظیر محرم، اربعین و ایام شهادت اختصاص دارد، به دلیل حضور عاشقانه و پرشور مردم، فعالیتهای فرهنگی با موفقیت چشمگیری همراه است. مشارکت صمیمی و قلبی مردم، اثربخشی این فعالیتها را دوچندان کرده است.
پیشقدم اما در مورد عملکرد فرهنگی بخش حاکمیتی تصریح کرد: در این بخش، هرچند نمیتوان از ناکامی مطلق سخن گفت، اما میزان موفقیت آن در مقایسه با بخش مردمی بسیار کمتر است. به گفته وی، چند عامل در این خصوص دخیلاند:
نخست، محدود شدن فعالیت فرهنگی به چارچوب ساعت اداری و نگاه حقوقبگیرانه به فرهنگسازی، مانع از نهادینه شدن آن میشود.
دوم، تعدد دستگاههای فرهنگی و نبود انسجام و همراستایی میان آنهاست؛ هر نهاد مخاطبان خاص خود را دارد و برنامههایش معطوف به همان گروه محدود است. در حالیکه اگر همه دستگاهها با هدفگذاری یکپارچه و هماهنگ پیش روند، اثرگذاری فرهنگی چندبرابر خواهد شد.
مدیر ستاد امر به معروف استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: برای حل این مشکل، پیش از آغاز ماه محرم امسال، نشستی با حضور معاونان فرهنگی دستگاههای اجرایی برگزار کردیم. بر این باوریم که این معاونان میتوانند نقش مؤثری در جهتدهی فرهنگی ایفا کنند. اگرچه بخشی از بودجه دستگاهها به حوزه فرهنگ اختصاص دارد، اما بازخورد آن متناسب با هزینهکرد نیست؛ افزایش آسیبهای اجتماعی و چالشهای فرهنگی مؤید این نکته است.
پیشقدم تأکید کرد: هماهنگی میان دستگاهها و اجرای ابلاغیهها در یک مسیر واحد، ضامن موفقیت است.
وی افزود: اگر ده دستگاه با محوریت یک معضل اجتماعی، همزمان و هماهنگ عمل کنند، تأثیرگذاری بسیار بالاتری خواهند داشت.
وی نبود نهاد پاسخگو در حوزه فرهنگ را یکی دیگر از مشکلات اساسی دانست و گفت: در حال حاضر هیچ دستگاهی پاسخگوی نتایج فرهنگی اقدامات خود نیست. برای نمونه، فعالیتهای انجامشده در ایام محرم، به کدام مرجع گزارش میشود؟ چنانچه این اقدامات در قالب شورایی واحد تحت نظارت یک نهاد مشخص ساماندهی و ارزیابی شود، شاهد نتایج بهتری خواهیم بود. همچنین، ابلاغیههای کشوری عموماً بومیسازی نمیشوند و با ساختار فرهنگی، زبانی و قومی استانها تطبیق ندارند.
پیشقدم یکی دیگر از خلأهای موجود را نبود سند جامع فرهنگی برای استان عنوان کرد و اظهار داشت: باید سندی راهبردی تدوین شود که نقاط قوت و ضعف فرهنگی استان را شناسایی کرده و بر مبنای آن، برنامهریزی انجام دهد. این سند باید با همکاری روانشناسان، جامعهشناسان و کارشناسان فرهنگی تهیه شود و بتواند چشماندازی پنجساله برای تحول فرهنگی استان ترسیم کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما گامهای اولیه را در این مسیر برداشتهایم و امیدواریم با همکاری و همافزایی دستگاهها، شاهد تحولی مؤثر در فرهنگ اداری استان باشیم. نهادها باید نسبت به عملکرد فرهنگی خود پاسخگو باشند و این عملکرد اثربخش شود.
حجتالاسلام حمزه پیشقدم، مدیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به یکی از چالشهای اساسی در عرصه فرهنگ، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم، نبود ارزیابی دقیق از میزان اثربخشی فعالیتهای فرهنگی است. هرچند دستگاهها آمارها و گزارشهایی از عملکرد خود ارائه میدهند، اما اینکه این فعالیتها چه تأثیری بر کاهش آسیبهای اجتماعی یا ارتقای فرهنگ عمومی داشتهاند، کمتر بررسی میشود.
وی با تأکید بر اینکه یک فعالیت فرهنگی باید دارای نتیجه مشخص باشد، تصریح کرد: یا باید معضلی را کاهش دهد، یا مانع از گسترش آن شود. اما آنچه امروز مشاهده میکنیم، افزایش روزافزون آسیبهای اجتماعی است که نشانهای از ضعف در اثربخشی برنامههای فرهنگی است.
پیشقدم یکی از دلایل این وضعیت را نبود مخاطبشناسی دقیق در برنامهریزیهای فرهنگی دانست و گفت: بدون شناخت صحیح مخاطب، نمیتوان اثرگذاری مطلوبی داشت. در حال حاضر، بسیاری از برنامههای فرهنگی ما بر قشر خاصی متمرکز است و بخش وسیعی از جامعه از این برنامهها بیبهره میمانند. حتی در همان قشر هدف نیز شرایط سنی، سطح نیاز و موقعیت زمانی مخاطبان در نظر گرفته نمیشود.
وی با طرح مثالی در ایام محرم گفت: در این ایام، بیشتر برنامهها حول محور نوحهخوانی و عزاداری است. اما آیا این نوع محتوا برای کودکی که هنوز قوه درک و تشخیص کامل ندارد، یا سالمندی که از محدودیت جسمی یا شنوایی رنج میبرد، مفید است؟ خیر. باید متناسب با گروههای سنی و اجتماعی مختلف، محتوای فرهنگی طراحی کرد.
پیشقدم در ادامه به ضعف حضور دستگاههای فرهنگی در زندگی روزمره مردم اشاره کرد و افزود: بخش بزرگی از جامعه، هیچ ارتباطی با برنامههای فرهنگی حاکمیتی ندارد. این افراد اما نیازمند توجه هستند و اگر ما به آنها نپردازیم، منابع دیگر، از جمله شبکههای خارجی، جای خالی ما را پر خواهند کرد.
وی با اشاره به نقش گسترده نهادهایی چون بانکها در زندگی مردم گفت: آیا بانکها در کنار خدمات مالی خود، در حوزه فرهنگسازی نیز برنامهای دارند؟ متأسفانه پاسخ منفی است. حال آنکه تمام اقشار جامعه، از خدمات بانکی بهرهمند هستند و میتوان از این بستر برای آموزش فرهنگی استفاده کرد.
مدیر ستاد امر به معروف هشدار داد: زمانی که ما از ارتباط با بخشی از جامعه غافل میشویم، منابع دیگر که بعضاً اهداف فرهنگی مغایری با ما دارند، وارد میدان میشوند. این منابع با مخاطب خود ارتباط مستقیم دارند و در حال فرهنگسازیاند، در حالی که نهادهای ما از این فضا فاصله گرفتهاند.
پیشقدم با اشاره به سیره پیامبر اکرم (ص) افزود: ایشان در همه میدانهای اجتماعی حضور داشتند و با اقشار مختلف جامعه ارتباط میگرفتند؛ اما امروز کمتر شاهد حضور فعال طلاب و حوزویان در عرصههای اجتماعی نوین مانند کافهها، باشگاههای ورزشی یا حتی فضای مجازی هستیم.
وی یکی دیگر از نارساییهای فرهنگی را استفاده نکردن از شیوههای تبلیغ نوین عنوان کرد و گفت: معیار موفقیت در کار فرهنگی امروز، انطباق با سلیقه و نیاز روز جامعه است. اگر مدیری همچنان با روشهای سنتی برنامهریزی کند، نمیتواند انتظار تأثیرگذاری داشته باشد.
پیشقدم فضای مجازی را فرصتی بیبدیل برای فرهنگسازی توصیف کرد و گفت: در گذشته، مردم برای دریافت مشاوره یا پاسخ به سؤالات شرعی به مساجد و روحانیون مراجعه میکردند، اما امروز حضور در این اماکن کاهش یافته است. در مقابل، فضای مجازی بستری همهگیر و در دسترس است. اگر فعالان فرهنگی، بهویژه طلاب، در این فضا حضور مؤثر نداشته باشند، نهتنها از فرصتها عقب میمانیم، بلکه باید هزینههای سنگینی برای جبران آسیبهای ناشی از غفلت بپردازیم.
حجتالاسلام حمزه پیشقدم، مدیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد، در ادامه گفتوگوی خود با کبنا نیوز، یکی از دغدغههای اصلی مدیران و فعالان فرهنگی را کمبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: گرچه میزان بودجه اختصاصیافته به حوزه فرهنگ در مقایسه با سایر بخشها اندک است، اما این موضوع نباید بهانهای برای عدم اجرای فعالیتهای فرهنگی شود. تجربه نشان داده است که بسیاری از برنامههای فرهنگی، بهویژه در مناسبتهای مذهبی همچون محرم، با مشارکت گسترده مردمی و بدون اتکا به منابع دولتی بهخوبی برگزار میشوند.
وی با اشاره به آثار مثبت فرهنگی این مشارکت مردمی، افزود: در ایام محرم، شاهد کاهش محسوس آسیبهای اجتماعی از جمله جرم و جنایت هستیم؛ زیرا مردم در این ایام بر ارزشهای دینی و معنوی تمرکز میکنند. این خود نشانگر آن است که فرهنگسازی مؤثر، لزوماً به منابع مالی گسترده وابسته نیست.
پیشقدم با بیان نمونهای از این مشارکت مؤثر گفت: یکی از دستگاهها در ایام محرم، بدون استفاده از اعتبار دولتی و صرفاً با جمعآوری نذورات مردمی، موفق به برگزاری هفت مجلس روضه با کیفیت بالا شد که با استقبال خوبی همراه بود. این نمونه نشان میدهد که میتوان بدون وابستگی مالی به دولت، اقدامات فرهنگی اثرگذار انجام داد. اصل مهم در این مسیر، فراهم کردن زمینه حضور مردم در فعالیتهای فرهنگی و واگذار کردن بخشی از این مسئولیت به بدنه جامعه است.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای فرهنگی عظیم کشور، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب حوزههای علمیه را رسانهای غنی برای تبلیغ دین معرفی کردهاند. این حوزهها در طول تاریخ همواره اثرگذار بودهاند. بزرگان دینی از بطن جامعه برخاستهاند و با گفتار و رفتار خود، فرهنگساز بودهاند. منابر، حسینیهها و کانونهای فرهنگی همچنان ظرفیتهای عظیمی در اختیار دارند.
پیشقدم افزود: با این حال، مشکل از جایی آغاز میشود که نگاه ما به دین و فرهنگ، به ابزارهای سنتی محدود میشود. در شرایطی که جامعه با تغییرات گسترده مواجه است، لازم است ابزارها و روشهای تبلیغی نیز بهروزرسانی شود و متناسب با نیازها و اقتضائات روز طراحی شوند.
وی در ادامه به چالش انتخاب مدیران فرهنگی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ریشهای در این حوزه، انتصاب مدیرانی است که فاقد تخصص، تجربه و دغدغه فرهنگی هستند. برای مدیریت در عرصه فرهنگ، شاخصهایی چون تخصص، قاطعیت، روحیه جهادی و دغدغهمندی فرهنگی ضروری است. مدیرانی که این ویژگیها را ندارند، نمیتوانند سازمان یا نهاد تحت مدیریت خود را در مسیر فرهنگسازی مؤثر هدایت کنند.
پیشقدم با انتقاد از برخی عملکردها افزود: در ایام محرم از برخی مدیران خواسته شد اقداماتی نظیر فضاسازی محیطی یا پرداختن به مسائل فرهنگی نظیر جنگ دوازدهروزه را در دستور کار قرار دهند، اما گزارشها نشان میدهد که برخی حتی به معاونان فرهنگی خود اجازه فعالیت ندادند.
وی تأکید کرد: وقتی مدیری به فعالیتهای فرهنگی اعتقاد ندارد، این بیتفاوتی به سطوح پایینتر نیز سرایت میکند. معاون فرهنگی، کارشناسان و سایر عوامل اجرایی نیز انگیزه خود را از دست میدهند. اما اگر مدیر دغدغهمند باشد، این نگرش به کل مجموعه منتقل میشود، همانطور که در بخشهایی مانند اقتصاد مشاهده میکنیم.
پیشقدم خاطرنشان کرد: انتخاب مدیران براساس شایستگی و تعهد فرهنگی، ضرورتی انکارناپذیر است. انتصاب افراد بر پایه روابط یا معیارهای غیرمرتبط، نهتنها خیانت به فرهنگ جامعه است، بلکه بستری برای افزایش آسیبهای اجتماعی فراهم میآورد. برای دستیابی به تحولی واقعی در حوزه فرهنگ، باید مدیرانی با نگاه مسئولانه و عمیق نسبت به مسائل فرهنگی در رأس امور قرار گیرند.
در ادامه، بخش چهارم گفتوگو نیز با حفظ دقت، رسمیت، و اصول حرفهای روزنامهنگاری تنظیم شده است:
حجتالاسلام پیشقدم، مدیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد،بر ضرورت تمرکز دستگاهها بر انجام کار فرهنگی در حوزههای تخصصی خود تأکید کرد و گفت: «دستگاههایی مانند ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید در چارچوب وظایف تخصصی خود به فعالیتهای فرهنگی بپردازند. بهعنوان مثال، در زمینههایی چون صرفهجویی در مصرف آب، برق، گاز یا مواد غذایی—که متأسفانه در کشور ما مصرف بالاتر از میانگین جهانی است—دستگاههای مسئول باید با طراحی برنامههای فرهنگی، به اصلاح رفتار عمومی و کاهش این منکرات بپردازند.»
وی ادامه داد: «اگر دستگاهی در حوزه تخصصی خود به کار فرهنگی توجه نکند، در واقع زمینهساز گسترش منکرات در همان حوزه خواهد بود. فرهنگسازی تخصصمحور باید در دستور کار تمام نهادها قرار گیرد.»
پیشقدم همچنین با اشاره به جنگ دوازدهروزه رژیم صهیونیستی علیه ایران، اظهار داشت: «این جنگ، گرچه با آتشبس پایان یافت، اما دستاوردهای مهمی برای کشور داشت. مهمترین آن، شکلگیری همبستگی اجتماعی و اتحاد ملت بود. این نبرد که دشمن سالها برای آن برنامهریزی کرده بود، با دو قدرت اصلی جمهوری اسلامی ایران شکست خورد: نخست، قدرت بازدارنده نظامی؛ و دوم، قدرت مردمی که در قالب همدلی، انسجام و مقاومت بروز یافت.»
وی با تأکید بر اینکه آتشبس، ضمانت اجرایی ندارد و ممکن است هر لحظه نقض شود، تصریح کرد: «دشمن اکنون از حوزه نظامی به جنگ اقتصادی تغییر تاکتیک داده است. ابزارهای این جنگ، احتکار، گرانی، کاهش تولید، تعطیلی واحدهای اقتصادی و اخلال در بازار است. در چنین شرایطی، دستگاههای مسئول باید با هوشیاری، نیازهای مردم را رصد و تأمین کنند تا خللی در معیشت جامعه ایجاد نشود.»
پیشقدم از تشکیل گروههای رصدی در حوزه اصناف توسط ستاد امر به معروف خبر داد و گفت: «این گروهها مأموریت دارند تا مواردی مانند احتکار، افزایش بیضابطه قیمتها یا تعطیلیهای غیرموجه کسبوکارها را شناسایی کرده و با آنها برخورد کنند. اگر در برابر جنگ اقتصادی دشمن واکنش مؤثر نداشته باشیم، آسیبپذیر خواهیم بود.»
وی با استناد به سخن ساموئل هانتینگتون مبنی بر اینکه «انقلابها با انقلاب از بین نمیروند، مگر اینکه مردم از انقلاب خود حمایت نکنند»، تأکید کرد: «انقلاب اسلامی ایران متعلق به مردم است و آنان نیز در طول این سالها، وفاداری خود را با حضور در صحنههای مختلف نشان دادهاند. در جریان جنگ دوازدهروزه نیز همین روحیه همدلی و ایستادگی مردم، یکی از مؤلفههای اصلی مقاومت بود. این وحدت باید مبنای همه سیاستها و برنامهها قرار گیرد.»
مدیر ستاد امر به معروف با اشاره به خاستگاه فرهنگی سیاست خارجی جمهوری اسلامی گفت: «دشمنان از گسترش فرهنگ عاشورایی و رشد روزافزون اسلام در ایران هراس دارند. پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، سیاست خارجی ما بر پایه مقاومت در برابر ظلم و حمایت از مظلوم شکل گرفته است. این اصول، برگرفته از فرهنگ عاشورا هستند و در تقابل مستقیم با سیاستهای سلطهگرانه دشمنان قرار دارند.»
وی خاطرنشان کرد: «برای استمرار این مسیر، باید هم هوشیار باشیم و هم با ابزارهای فرهنگی، به مقابله با توطئههای دشمن بپردازیم. بهویژه در حوزه جنگ اقتصادی، تنها راه موفقیت، افزایش آگاهی عمومی، تقویت مقاومت اجتماعی و استمرار فرهنگسازی مؤثر است.»
پیشقدم: سیاست مقاومت اسلامی، عامل ناکامی اهداف آمریکا در منطقه / ضرورت بازگشت مدیران به آرمانهای انقلاب
حجتالاسلام پیشقدم، با اشاره به تأثیر نهضت عاشورا بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی گفت: «سیاست مقاومت در برابر ظلم که برگرفته از عاشورا و انقلاب اسلامی است، تنها به ایران محدود نمانده و در بخشهای مختلف خاورمیانه از جمله غزه، لبنان، یمن، عراق و حتی برخی مناطق افغانستان نهادینه شده است.»
وی تأکید کرد: «این سیاست دو هدف اصلی آمریکا در منطقه را ناکام گذاشته است: نخست، گسترش جغرافیایی رژیم صهیونیستی؛ و دوم، تأمین امنیت آن. با تشکیل جبهه مقاومت، نهتنها امنیت این رژیم از بین رفته، بلکه تلاشهایش برای توسعه قلمرو نیز شکست خورده است. این موفقیت حاصل تداوم راهبردی است که جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مظلومان دنبال میکند.»
پیشقدم در ادامه با اشاره به دلایل دیگر مخالفت آمریکا با جمهوری اسلامی، تصریح کرد: «جمهوری اسلامی، زنجیره وابستگی در جهان را شکست. بخش بزرگی از اقتصاد ایالات متحده وابسته به فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عربی است. اما ایران با تکیه بر پیشرفتهای علمی، خصوصاً در عرصه نظامی، این معادله را برهم زده است.»
وی گفت: «رونمایی از موشکهای پیشرفته، مهندسی معکوس پهپادهای آمریکایی و زمینگیر کردن یکی از آنها توسط رادارهای داخلی، باعث شده بسیاری از کشورها به جای تکیه بر آمریکا، به توانمندیهای ایران توجه کنند. اکنون ایران بر اساس گزارشهای بینالمللی، در بین ۱۵ کشور برتر جهان در حوزه علمی و فناوری قرار دارد—آن هم در شرایط تحریم، فشارهای بینالمللی و پس از دو جنگ سنگین.»
پیشقدم افزود: «ترور دانشمندان هستهای ایران، نشانه نگرانی دشمن از قدرت علمی ماست. دشمن نقاط قوت ما را نشانه رفته و ما باید این نقاط قوت را با حمایت، حفاظت و توسعه بیشتر حفظ کنیم.»
وی در ادامه با انتقاد از شکاف ایجادشده میان برخی مدیران و مردم پیش از جنگ دوازدهروزه، گفت: «رفتارهای تبعیضآمیز و بیتوجهی به مشکلات مردم، اعتماد عمومی را نسبت به حاکمیت تضعیف کرده بود. چنین رفتارهایی به سرمایه اجتماعی انقلاب لطمه وارد میکند.»
پیشقدم تأکید کرد: «برای حفظ انقلاب، باید نگاهمان همچون شهدا باشد. شهدا جان خود را در راه آرمانهایی فدا کردند که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ترسیم کردهاند. اگر کسی از نام انقلاب سوءاستفاده کند یا آن را در خدمت منافع شخصی و خانوادگی خود قرار دهد، نهادهای نظارتی و امنیتی موظفاند قاطعانه وارد عمل شوند؛ کوتاهی در این زمینه خیانت به خون شهداست.»
وی با تأکید بر اینکه «انقلاب اسلامی برای مردم و با مردم شکل گرفت»، اظهار داشت: «بقای انقلاب نیز وابسته به حفظ و تقویت ارزشهای مردمی است. در جریان جنگ دوازدهروزه، متأسفانه برخی از دانشمندان و نیروهای مؤثر کشور را از دست دادیم. این فداکاریها برای صیانت از آرمانهای انقلاب بود و امروز وظیفه ماست که از این میراث گرانبها حفاظت کنیم.»
مدیر ستاد امر به معروف در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به فعالیتهای اخیر این نهاد گفت: هفته گذشته، هفته امر به معروف و نهی از منکر بود. ستاد تلاش کرده در این مدت با تمرکز بر مأموریتهای اصلی خود، بهویژه در حوزه فرهنگسازی و نظارت بر بازار، نقش مؤثری ایفا کند.
وی با اشاره به اقدامات عملی ستاد، بیان کرد: گروههای رصدی در حوزه اصناف فعال شدهاند تا موضوعاتی چون احتکار، گرانی و تعطیلیهای غیرموجه را شناسایی و پیگیری کنند. این اقدامات با هدف تقویت اقتصاد مقاومتی و مقابله با فشارهای اقتصادی دشمن انجام میشود.
پیشقدم خاطرنشان کرد: ستاد امر به معروف همچنین با هماهنگی سایر دستگاههای فرهنگی و استفاده از ظرفیتهای مردمی، در مسیر نهادینهسازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر گام برداشته و این مسیر را با جدیت ادامه خواهد داد.
حجتالاسلام پیشقدم، در ادامه، با اشاره به تغییرات مدیریتی اخیر در ستاد اظهار داشت: در دوره جدید، ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تغییراتی در مدیریت مواجه شده است که این تغییرات با هدف بازنگری در رویکردها و حرکت بهسوی سیاستهایی اثربخشتر صورت گرفته است.
وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات ما، تمرکز بر نگاه تخصصی و علمی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر بوده است. این رویکرد، زمینهساز دستاوردهای قابل توجهی در سطح استان و حتی در مقیاس ملی شده است.
پیشقدم در ادامه به اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، ستاد موظف است بر عملکرد دستگاههای اجرایی نظارت داشته باشد. در همین راستا، شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در تمامی دستگاههای اجرایی تشکیل شدهاند و این شوراها بهعنوان حلقه واسط میان ستاد و بدنه حاکمیت، نقش مهمی در سیاستگذاری و اجرای برنامهها ایفا میکنند.
وی خاطرنشان کرد: از زمان آغاز مسئولیتم در ستاد، تلاش شده تا ارتباطی مؤثر با ساختار اجرایی و مدیریتی استان برقرار شود. خوشبختانه امروز این ارتباط به سطحی مطلوب رسیده و بستر مناسبی برای گسترش برنامههای فرهنگی و آموزشی فراهم شده است. در حوزه آموزش نیز عملکرد مطلوبی داشتهایم و قصد داریم با شتاببخشی به برخی طرحها، فعالیتها را بیش از پیش تقویت کنیم.
مدیر ستاد امر به معروف با اشاره به سیاست مهم این نهاد در زمینه نظارت بر بازار گفت: ستاد، منکر را محدود به حوزه خاصی نمیداند. در هر زمینهای که احتمال بروز منکر وجود داشته باشد—چه در عرصه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی یا حتی موضوعات بومی و منطقهای—وظیفه خود میدانیم ورود کنیم و پیشگیریهای لازم را انجام دهیم.
پیشقدم در بخش پایانی سخنان خود، خطاب به رسانهها، ضمن تقدیر از عملکرد حرفهای و مسئولانه آنان اظهار داشت:
«رسانهها دلسوزان واقعی انقلاب هستند. هدف آنان، ارتقای رفاه عمومی، ایجاد شفافیت، تقویت عملکرد حاکمیت و افزایش سرمایه اجتماعی است. در استان کهگیلویه و بویراحمد، رسانههای فعال، مطالبهگر و دقیق، نقشی بیبدیل در هدایت افکار عمومی ایفا میکنند و ما قدردان این تلاشها هستیم.»
وی تأکید کرد: «اگر رسانهای نقدی به عملکرد دستگاهی، از جمله ستاد یا حتی شخص بنده داشته باشد، این نقد باید شنیده شود و اگر نشاندهنده ضعف یا ناکارآمدی است، باید اصلاح گردد. ستاد آماده است تا همه نقدهای سازنده را بشنود، بررسی کند و در تصمیمگیریها لحاظ نماید.»
پیشقدم افزود: «ستاد امر به معروف خود را حامی رسانهها میداند و در برابر هرگونه هجمه به رسانهها، از آنها دفاع خواهد کرد. رسانهها بازوی ما در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامیاند.»
وی در پایان با قدردانی از مردم گفت: «از همه مردم که با دعای خیرشان ما را همراهی میکنند، صمیمانه سپاسگزارم. امیدوارم با اتکال به خداوند متعال، بتوانیم مسیر خدمت را با اخلاص، دقت و کارآمدی ادامه دهیم و نتایجی در شأن رضایت الهی و مطالبات مردم شریف استان حاصل کنیم.»
کد مطلب: 501780