تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۴۷۴۹۲۲
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

حقوقدان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه: این اقدام ایفای تعهد نظام به مردم و موجب تقویت غیرت و غرور ملی شد/ موجی از همدلی و همسازی را میان مردم و ملت‌های مسلمان منطقه از شبه قاره هند تا شمال افریقا ایجاد کرد

۴
۲
حقوقدان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه: این اقدام ایفای تعهد نظام به مردم و موجب تقویت غیرت و غرور ملی شد/ موجی از همدلی و همسازی را میان مردم و ملت‌های مسلمان منطقه از شبه قاره هند تا شمال افریقا ایجاد کرد
کبنا ؛حقوقدان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: این اقدام ایفای تعهد نظام به مردم و موجب تقویت غیرت و غرور ملی شد و همچنین موجی از همدلی و همسازی میان مردم و ملت‌های مسلمان منطقه از شبه قاره هند تا شمال افریقا را در پی داشت.
عبادالله جهان‌بین در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا نیوز در خصوص حمله پهپادی و موشکی سپاه به اسرائیل اظهار کرد: در باب این اقدام، سخن‌های بسیار است و از ابعاد گوناگون می‌توان مسئله را موردتوجه و واکاوی قرار داد.
وی افزود: از منظر دلایل و ضرورت‌های این اقدام ایران و آثار و پیامدها و برآیند آن در عرصه‌های داخلی و خارجی جای تحلیل بسیار است که هر کدام را می‌توان به‌صورت مبسوط موردمطالعه و تبادل نظر و گفتگو قرار داد و در حد فرصت این تماس تلفنی چهار نکته را اجمالاًٌ می‌توان مورد اشاره قرار داد.
این حقوقدان گفت: اول اینکه باید توجه داشت در غیاب نظم حقوقی و سیاسی بین‌المللی شایسته و فقدان نهادهای فراملی و بین‌المللی کارآمد مثل سازمان ملل و شورای امنیت که ابزاردست برخی از قدرت‌ها هستند، تنها راه برای ممانعت از تجاوزگری و تعدی برخی از تابعان بین‌المللی (کشورها) به حریم و حقوق سایر تابعان، پاسخ قوی و خودساخته درونی است.
وی اضافه کرد: در این بی‌نظمی جهانی، هر کشور باید خود تقویت توان نظامی و کاربست آن در وقت ضرورت را برای تضمین گری بقای خود در نظر داشته باشد. با این وضع که عرصه بین‌المللی نه جای حقوق و رعایت قواعد بین‌المللی و بلکه جای قدرت و بی‌نظمی و نوعی تنازع‌بقاست، هر کشور باید روی پای خود بایستد و از شأن و جایگاه خود دفاع کند و منتظر واکنش و اقدام این نهادها نباشد.
جهان‌بین گفت: نکته دوم این است که پاسخ ایران، با نگاه به حال و آینده دو وجه دارد؛ در یک وجه می‌توان گفت در حال حاضر کارکرد دفاعی و در وجهی دیگر برای آینده با کارکرد بازدارندگی بوده که دیگر هیچ قدرتی به خودش اجازه گستاخی به کشور ایران را ندهد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه ابراز کرد: سومین نکته اینکه باید بدانیم حاکمیت ملزم به پاسخگویی به مطالبه، خواست و انتظار مردم از حفظ شأن و جایگاه کشور و دفاع و تقویت غیرت ملی و غرور ملی و اسلامی است و اگر این واکنش را از خود نشان نمی‌داد، بخشی از سرمایه اجتماعی خود را دلسرد می‌کرد و ممکن بود اعتماد به جسارت سیاسی و توان نظامی کشور مخدوش شود.
وی گفت: پس برای ایفای تعهد نظام در برابر مردم، این‌گونه اقدامات نظامی ضروری است و پیش‌بینی واکنش‌های احتمالی متقابل به این اقدام نظامی را هم باید در نظر داشت؛ لذا در راستای تعهدات متقابل حاکمیت و مردم، این اقدام ایفای تعهد حاکمیت به انتظارات و توقعات بجای مردم بود.
جهان‌بین بیان کرد: چهارمین نکته این است که اقدام نظامی ایران باعث ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران شد و بازتاب مطلوبی در سطح جهانی و در میان ملت‌های منطقه داشت و موجب تقویت روح امید و توجه مردمان شبه‌قاره هند تا شمال افریقا شد و همچنین موجبات مسرت و خوشحالی و خرسندی را در میان مردمان و ملت‌های حامی فلسطین ایجاد کرد.
وی در ادامه با ذکر موارد و مصادیقی افزود که این اقدام، موجی از همدلی و همسازی و دمسازی مردم و ملت‌های مسلمان منطقه (و نه دولت‌ها) از مالزی و هند و پاکستان تا شمال افریقا را در پی داشت که در بسترهای رسانه‌ای و مجازی، به اشکال گوناگون و واکنش‌های متفاوت از جمله یک نمونه کوچک آن کامنت‌نویسی‌های گسترده ذیل اخبار رسانه‌های بزرگ دنیا در حمایت و ایستادگی در کنار ایران و فلسطین را شاهدیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

بهروزی
Ukraine
این استاد حقوقه!!!!
***
مهدی
Iran, Islamic Republic of
استاد با اخلاق و کاربلد دوست داریم
من و شما
Iran, Islamic Republic of
گفت و گوی خوبی بود. متاسفانه اقای جهان بین یکم فقط اخمو هست و گاهی هم ....
لوداب
Iran, Islamic Republic of
ضمن احترام به نظر اقای جهان بین، باید گفت که این حمله اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به رهبری امام خامنه ای هیمه دشمن را بهم ریخت. درود خدا بر سربازان گمنام امام زمان
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
1