کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

حقوقدان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه: این اقدام ایفای تعهد نظام به مردم و موجب تقویت غیرت و غرور ملی شد/ موجی از همدلی و همسازی را میان مردم و ملت‌های مسلمان منطقه از شبه قاره هند تا شمال افریقا ایجاد کرد

29 فروردين 1403 ساعت 0:23

حقوقدان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: این اقدام ایفای تعهد نظام به مردم و موجب تقویت غیرت و غرور ملی شد و همچنین موجی از همدلی و همسازی میان مردم و ملت‌های مسلمان منطقه از شبه قاره هند تا شمال افریقا را در پی داشت.


حقوقدان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: این اقدام ایفای تعهد نظام به مردم و موجب تقویت غیرت و غرور ملی شد و همچنین موجی از همدلی و همسازی میان مردم و ملت‌های مسلمان منطقه از شبه قاره هند تا شمال افریقا را در پی داشت.
عبادالله جهان‌بین در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنانیوز در خصوص حمله پهپادی و موشکی سپاه به اسرائیل اظهار کرد: در باب این اقدام، سخن‌های بسیار است و از ابعاد گوناگون می‌توان مسئله را موردتوجه و واکاوی قرار داد.
وی افزود: از منظر دلایل و ضرورت‌های این اقدام ایران و آثار و پیامدها و برآیند آن در عرصه‌های داخلی و خارجی جای تحلیل بسیار است که هر کدام را می‌توان به‌صورت مبسوط موردمطالعه و تبادل نظر و گفتگو قرار داد و در حد فرصت این تماس تلفنی چهار نکته را اجمالاًٌ می‌توان مورد اشاره قرار داد.
این حقوقدان گفت: اول اینکه باید توجه داشت در غیاب نظم حقوقی و سیاسی بین‌المللی شایسته و فقدان نهادهای فراملی و بین‌المللی کارآمد مثل سازمان ملل و شورای امنیت که ابزاردست برخی از قدرت‌ها هستند، تنها راه برای ممانعت از تجاوزگری و تعدی برخی از تابعان بین‌المللی (کشورها) به حریم و حقوق سایر تابعان، پاسخ قوی و خودساخته درونی است.
وی اضافه کرد: در این بی‌نظمی جهانی، هر کشور باید خود تقویت توان نظامی و کاربست آن در وقت ضرورت را برای تضمین گری بقای خود در نظر داشته باشد. با این وضع که عرصه بین‌المللی نه جای حقوق و رعایت قواعد بین‌المللی و بلکه جای قدرت و بی‌نظمی و نوعی تنازع‌بقاست، هر کشور باید روی پای خود بایستد و از شأن و جایگاه خود دفاع کند و منتظر واکنش و اقدام این نهادها نباشد.
جهان‌بین گفت: نکته دوم این است که پاسخ ایران، با نگاه به حال و آینده دو وجه دارد؛ در یک وجه می‌توان گفت در حال حاضر کارکرد دفاعی و در وجهی دیگر برای آینده با کارکرد بازدارندگی بوده که دیگر هیچ قدرتی به خودش اجازه گستاخی به کشور ایران را ندهد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه ابراز کرد: سومین نکته اینکه باید بدانیم حاکمیت ملزم به پاسخگویی به مطالبه، خواست و انتظار مردم از حفظ شأن و جایگاه کشور و دفاع و تقویت غیرت ملی و غرور ملی و اسلامی است و اگر این واکنش را از خود نشان نمی‌داد، بخشی از سرمایه اجتماعی خود را دلسرد می‌کرد و ممکن بود اعتماد به جسارت سیاسی و توان نظامی کشور مخدوش شود.
وی گفت: پس برای ایفای تعهد نظام در برابر مردم، این‌گونه اقدامات نظامی ضروری است و پیش‌بینی واکنش‌های احتمالی متقابل به این اقدام نظامی را هم باید در نظر داشت؛ لذا در راستای تعهدات متقابل حاکمیت و مردم، این اقدام ایفای تعهد حاکمیت به انتظارات و توقعات بجای مردم بود.
جهان‌بین بیان کرد: چهارمین نکته این است که اقدام نظامی ایران باعث ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران شد و بازتاب مطلوبی در سطح جهانی و در میان ملت‌های منطقه داشت و موجب تقویت روح امید و توجه مردمان شبه‌قاره هند تا شمال افریقا شد و همچنین موجبات مسرت و خوشحالی و خرسندی را در میان مردمان و ملت‌های حامی فلسطین ایجاد کرد.
وی در ادامه با ذکر موارد و مصادیقی افزود که این اقدام، موجی از همدلی و همسازی و دمسازی مردم و ملت‌های مسلمان منطقه (و نه دولت‌ها) از مالزی و هند و پاکستان تا شمال افریقا را در پی داشت که در بسترهای رسانه‌ای و مجازی، به اشکال گوناگون و واکنش‌های متفاوت از جمله یک نمونه کوچک آن کامنت‌نویسی‌های گسترده ذیل اخبار رسانه‌های بزرگ دنیا در حمایت و ایستادگی در کنار ایران و فلسطین را شاهدیم.


کد مطلب: 474922

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/474922/حقوقدان-عضو-هیئت-علمی-دانشگاه-این-اقدام-ایفای-تعهد-نظام-مردم-موجب-تقویت-غیرت-غرور-ملی-موجی-همدلی-همسازی-میان-ملت-های-مسلمان-منطقه-شبه-قاره-هند-شمال-افریقا-ایجاد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1