تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۴۶۱۰۰۰
در گفت‌وگوی کبنانیوز با رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

پروژه‌های صنعتی و معدنی کهگیلویه و بویراحمد به کدام سو می‌روند؟ / تصمیمات روزبهان برای تحقق شعار سال جدید

۵
۱
پروژه‌های صنعتی و معدنی کهگیلویه و بویراحمد به کدام سو می‌روند؟ / تصمیمات روزبهان برای تحقق شعار سال جدید
کبنا ؛
در اردیبهشت 1401 بود که سالار حسین‌پور رفت و کریم روزبهان به‌جای او ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده گرفت. حالا پس از یک سال از ریاست این سازمان تأثیرگذار و مهم در کهگیلویه و بویراحمد، روزبهان با حضور در دفتر کبنا نیوز به توضیح برخی از اقدامات خود در این دوره، مصوبات سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد و برخی از مسائل اقتصادی و بازاری استان پرداخت.
روزبهان در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال 1401 را سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نام‌گذاری کردند. دولت محترم نیز بر این فرمایشات تأکید داشتند و به همین خاطر امکانات خود را بسیج کرد.
وی افزود: در سال 1401 رشد صنعت هشت درصد بود؛ یعنی دو برابر رشد بخش اقتصاد به‌طور کلی که سه و هفت دهم درصد بود؛ بنابراین رشد صنعت از عدد قابل توحهی برخوردار بود.
وی ادامه داد: در بحث واحدهای تولیدی ما در سال گذشته از ظرفیت‌هایی که وجود داشته است مثل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ظرفیت سیستم بانکی و سایر امکاناتی که وجود داشت استفاده کریم.
روزبهان عنوان کرد: در طرح‌های تولیدی، ما از منابع تسهیلات تبصره 18، حمایت‌های خوبی را داشتیم و در بخشی از بانک‌های ما بالغ بر 120 درصد تسهیلات پرداخت کردیم؛ یعنی علاوه بر تخصیصی که سهم صنعت و معدن بود، ما مبالغ بیشتری از مرکز نیز گرفتیم. اما به‌طور کلی در بخشی از بانک‌ها نیز ضعف‌هایی وجود داشت که امید داریم در سال جدید این بانک‌ها بتوانند کمک بیشتری به بخش صنعت کنند.
روزبهان گفت: در واحدهای تولیدی و طرح‌های تولیدی ما ظرفیت خوبی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید داشتیم؛ در این کارگروه در سال 1401 تعداد 28 جلسه داشتیم که نسبت به سال قبل 55 درصد رشد داشته است. تعداد مصوبات 286 مورد در سال 1401 بوده که نسبت به سال قبل 16 درصد رشد داشته است. به لحاظ مصوبات اجرا شده، 230 مصوبه بوده است که نسبت به سال 1400، 43 درصد رشد داشته است. مصوبات اجرا نشده و یا در دست اجرا، سال 1401، 56 مصوبه بوده است که نسبت به سال 1400، 34 درصد رشد منفی داشته است. این نشان می‌دهد یکی از ظرفیت‌های مهم استان به خوبی اجرا شده است.
رئیس صمت کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در ابتدای هر سال وزارت صمت، تکالیف استان‌ها را به لحاظ واحدهایی که باید راه‌اندازی کنند، مشخص می‌کند. تکلیف ما در سال 1401، 26 واحد بود. اما ما 27 واحد را احیاء کردیم و انشاالله در سال جدید هم به همین شکل عمل خواهیم کرد.
وی گفت: یکی از پروژه‌های مهم در بخش صنعت در سال 1401، پروژه اظهار ثبت آمار تولید بود؛ عملکرد فعالیت‌های تولیدی وقتی نمایان می‌شود که در سامانه ثبت شود. ما قبل از اجرای این پروژه، استان آخر در کشور بودیم و تعداد واحدهایی که ثبت می‌کردند کمتر از انگشتان یک دست بود، اما با تلاش‌هایی که صورت گرفت، ما تبدیل به استان سوم کشور شدیم؛ یعنی از رتبه آخر به رتبه سوم کشوری ارتقا پیدا کردیم.

پروژه‌های معدن کهگیلویه و بویراحمد
روزبهان در ادامه به حوزه معدن اشاره کرد و گفت: در سال 1401، توانستیم سه میلیارد و 600 میلیون تومان از حقوق دولتی بخش معدن وصول کنیم که نسبت به سال گذشته 53 درصد رشد داشته‌ایم.
وی افزود: در بخش‌های مختلف واقعاٌ عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم؛ در بخش مجوز شرکت‌های پخش کالا رشد 66 درصدی، در مجوزهای دخانیات شد 29 درصدی، در تعداد انتخابات اتحادیه‌ها رشد 54 درصدی، در گزارش عملکرد فعالان تجاری در سامانه رشد 53 درصدی، در نمایشگاه‌های تخصصی رشد 200 درصدی، در جلسات هم‌اندیشی با اتحادیه‌ها رشد 21 درصدی، در جلسات کمیته نظارت بر شرکت‌های بازاریابی،  در کمیسیون نظارت رشد 9 درصدی در تعداد جلسات و رشد 60 درصدی در تعداد مصوبات، و در نهایت رشد 9 درصدی در صدور پروانه کسب‌ها در سال 1401 نسبت به سال 1400 داشته‌ایم.
وی افزود: کاری که در اوایل 1401 انجام دادیم، این بود که زیرساخت بخش معدن را تأمین کردیم؛ تا پیش از این دسترسی به معادن ما سخت بود. به همین خاطر ما در سال گذشته عدد خیلی خوبی را در زیرساخت معدان هزینه کردیم.
وی تصریح کرد: سال‌های متمادی تنها اسمی از معدن فسفات چرام می‌شنیدیم، ولی هنوز کسی وارد این معدن نشده بود، چون جاده دسترسی نداشت. اما زیرساختی برای آن فراهم شد، معاون وزیر، نماینده کهگیلویه، معاون اقتصادی و سایر مسئولین در محل معدن حاضر شدند و از آن بازدید کردند؛ در نهایت مسیر این معدن باز شد.
وی با بیان این‌که این معدن برای ما خیلی استراتژیک و مهم است، گفت: چرا که محصولات آن می‌تواند راهگشای توسعه صنعتی و معدنی استان و شهرستان محل این معدن باشد.
وی ادامه داد: قرار است از باطله‌های این معدن خاک هیدارته تأمین شود. در سفر ریاست جمهوری نیز کلنگ‌زنی اسید فسفریک را داریم که قرار است از این معدن استفاده کند؛ زمین آن نیز تهیه شده است. البته بنا داریم پروژه‌های بیشتری را در آینده متناسب با این معدن احداث کنیم؛ از جمله کارخانجات چسب، کود سوپر فسفات و ...
روزبهان گفت: ما این معدن را وارد چرخه تولیدی و اقتصادی استان خواهیم کرد تا مردم چرام از این معدن بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: در سایر شهرستان‌ها نیز توانستیم کزرهایی در زیرساخت معادن انجام دهیم؛ در اواخر سال گذشته این معادن متقاضیانی داشتند که آنها را به چرخه تولید برسانند.
روزبهان در خصوص خام‌فروشی در معادن استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در بخشی از معادن استان ما به دلیل عدم وجود کارخانجات مربوطه، مجبور به خام‌فروشی هستیم؛ مثل بوکسیت‌هایی که در شهرستان‌های مختلف استان وجود دارد. خام فروشی برای استان ما ضرر دارد و ما باید تلاش کنیم کارخانجاتی در استان مستقر کنیم که بتوانیم برای این کالاها و معادن ایجاد ارزش افزوده کنیم.
وی افزود: اما برای ایجاد این کارخانجات لازم است فاکتورهایی داشته باشیم؛ مثل اینکه ذخیره باید مناسب باشد.
وی ادامه داد: جلسات زیادی را با سرمایه‌گذاران مرتبط با این معادن در سال گذشته داشته‌ایم. بر اساس آن متوجه شدیم ذخایر بوکسیت ما کفاف ایجاد یک کارخانه بزرگ یا متوسط را نمی‌دهد و ارزش سرمایه‌گذاری لازم را ندارد. لذا ما آمدیم سرمایه‌گذار را به این سمت هدایت کردیم که در مقیاسی کوچک‌تر کارخانه خردایش، دانه‌بندی، پرعیارسازی و ... ایجاد کند که الأن وارد مراحل اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: البته سرگرم کاوش در سایر مناطق نیز هستیم و چنانچه به این نتیجه برسیم که میزان ذخیره بیشتری داریم، به احداث کارخانجات بزرگتر نیز می‌پردازیم.
روزبهان در خصوص معدن سلسین شهرستان بهمئی گفت: در این معدن هم اقداماتی انجام شده، اما علیرغم تخصیص زمین به سرمایه‌گذار، هنوز پای کار نیامده است. اما ما به دنبال این هستیم که ببینیم عیار و ذخیره ماده معدنی ما کفاف اجرای یک پروژه صنعتی را دارد یا نه.
وی در ادامه به معدن نیترات دیشموک اشاره کرد و گفت: معدن نیترات سال‌های سال است که محل مناقشه است و علیرغم آزمایش‌های فروانی که روی نمونه‌های این معدن استخراج شده، جواب قابل اتکایی به دست نیامده و نتایج آزمایشگاهی به طور واضح به ما نگفته‌اند که در اینجا معدن نیتراتی وجود دارد. اما بالاخره پروانه این معدن صادر شد. پس از صدور پروانه، سرمایه‌گذار پای کار آمد، به او کمک و تسهیلات بانکی داده شد. اما نهایتاً آن چیزی که الأن مطرح است، ماحصل این سرمایه‌گذاری تولید پودر میکرونیزه و یا در مقیاسی پایین‌تر یک سنگ‌شکن خواهد بود.
نظارت واحدهای صمت بر بازار کهگیلویه و بویراحمد
رئیس صمت کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به وضعیت بازار استان اشاره کرد و گفت: بازار استان نسبت به بازار کشور وضعیت بدتری ندارد و بازار ما از نوساناتی که در کشور وجود دارد تأثیر می‌پذیرد.
وی به برخی تخلفات در بازار اشاره کرد و گفت: ما نظارت‌های خوبی بر بازار داریم، در گشت‌های مشترک با تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و سایر مبادی، با متنخلفین برخورد می‌کنیم. اما برمی‌گریم می‌بینیم دوباره به همان صورت است؛ مثلا یکی از پوشاک‌فروشی‌های معروف شهر را چندین مرتبه پلمب کردیم، اما باز تمکین نمی‌کند.
وی ادامه داد: ما هر صبح اکیپ‌هایمان را روانه بازار می کنیم و تعداد بازرسی‌ها و پرونده‌ها رشد چشمگیر داشته است؛ این نشان می‌دهد مدیریت استانی در این حوزه پای کار است.
روزبهان گفت: در پایان سال با توجه به اینکه تقاضا برای خرید برخی اقلام زیاد بود، بر حسب هماهنگی با وزارت سمت، در استان نمایشگاهی برپا کردیم. به همین امید که این نمایشگاه کنترلی بر قیمت بازار بود.
وی افزود: در ابتدای سال جاری نیز پنج روز نخست سال را به نظارت بر بازار اختصاص دادیم و با حضور برخی مسئولین از هتل‌ها، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و نانوایی‌ها بازدید کردیم.

وی ادامه داد: در پنج روز نخست سال به ترتیب از بازار یاسوج، دنا، کهگیلویه، چرام و لنده، و بهمئی و گچساران بازدید کردیم.
تصمیمات صمت برای تحقق شعار سال
روبهان در ادامه شعار سال را یک شعار حکیمانه عنوان کرد و گفت: رشد تولید که اتفاق بیفتد، تورم به خوبی مهار می‌شود.
وی با اشاره به این‌که تورم افزایش مداوم قیمت‌ها در یک دوره زمانی در یک جامعه هدف مشخص است، گفت: اگر در بازار کالا وجود داشته باشد، تورم اتفاق نمی افتد و در مقابل، تورم زمانی اتفاق می‌افتد که میزان کالای موجود در بازار کمتر از نیاز باشد.
وی تأکید کرد: بهترین راهکار مهار تورم رشد تولید است و ما اگر بتوانیم تولید را افزایش دهیم، تورم را مهار کرده‌ایم.
روزبهان در ادامه به راهکاری صمت کهگیلویه و بویراحمد برای افزایش تولید و مهار تورم اشاره کرد و گفت: نخست؛ کارخانجات فعال موجود را پایش می‌کنیم تا از چرخه تولید خارج نشود. دوم؛ واحدهای تولیدی که زیر ظرفیت کار می‌کنند را به صورت‌های مختلف حمایت می‌کنیم. سوم؛ طرح‌های تولیدی با یپشرفت فیزیکیِ بالا را حمایت ویژه می‌کنیم که به تولید برسند. چهار؛: طرح‌های ایجادی تعریف می‌کنیم و پنجم؛ واحدهای راکد را راه‌اندازی خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بندر
Iran, Islamic Republic of
جمع کن که ای کفش سی حضرتعالی بزرگه....
داود
Iran, Islamic Republic of
ماشاء الله خوب کار شده خدایی .آقا دمت گرم ،کاش پنج تا مدیر تو داشتیم این استان گلستان می شد
محمد
Iran, Islamic Republic of
ای بنازم توسعه آماری رو که فقط مدیران کل می گویند و استان هم دنده عقب با این مدیران
مطلع
Iran, Islamic Republic of
شمایی که کامنت میزاری جمع کن
اگر اطلاعات و سواد و تخصص داری جواب بده بگو کجاش ایراد داشت
منطق شما و امثال شما همینه
بی منطقی
Iran, Islamic Republic of
آخ وبخت استان وا ای افراد مطلع دور و بر مدیران
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1