تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۴۵۹۹۲۱
گفت‌وگوی کبنانیوز با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد؛

درخشان: باید هدف از فعالیت‌های فرهنگی و هنری جریان‌سازی باشد / اعتبارات تملک و دارایی بیش از 900 درصد رشد داشته است / تالار مرکزی یاسوج با اعتبار ۲۷۰میلیارد تومانی وارد فاز عملیاتی شد / برنامه‌های فرهنگی قرآنی برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان

۲
۱
درخشان: باید هدف از فعالیت‌های فرهنگی و هنری جریان‌سازی باشد / اعتبارات تملک و دارایی بیش از 900 درصد رشد داشته است / تالار مرکزی یاسوج با اعتبار ۲۷۰میلیارد تومانی وارد فاز عملیاتی شد / برنامه‌های فرهنگی قرآنی برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان
کبنا ؛
به دلایل متعددی به ویژه شیوع دو ساله کرونا، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، آنقدر ختثی شده بود که گویی رنگ کهنگی و خمودگی بر آن پاشیده بودند، اما اکنون با حضور مدیرکلی جوان، سرشار از نشاط و شادابی شده است. نمود آن را می‌توان در برگزاری جشن‌های بزرگ فرهنگی و هنری در استان و سایر برنامه‌ها و جشنواره‌ها مشاهده کرد. یکی از مهمترین ویژگی‌های درخشان، تعامل و ارتباطی است که با سایر دستگاه‌های متولی در کهگیلویه و بویراحمد دارد. وی معتقد است فرهنگ باید مظهر اخلاق و تعالی باشد. گفتنی است اخیرا وریر فرهنگ و ارشاد از سه مدیرکل برتر در کشور تجلیل کرد که درخشان یکی از آنها بود
در ادامه به برخی از اقدامات مهم فرهنگ و ارشاد در گفت‌وگو با درخشان اشاره می‌شود.
امین درخشان _مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد_
در گفت‌وگو با کبنا نیوز اظهار داشت: دولت سیزدهم با شعار مردمی، شروع به کار کردند؛ منظور از مردمی نیز همان فرهنگی است؛ چرا که فرهنگ به معنای تمام جلوه‌هایی است که در بین مردم متجلی می‌شوند.  
جشنواره‌های بزرگ فرهنگی و هنری
درخشان عنوان کرد: از همان ابتدای سال، شروع به برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های هنری و مردمی کردیم؛ ما معتقد بودیم به دلایلی، مردم از فعالیت‌های فرهنگی و هنری فاصله گرفته بودند. بنابراین به‌جای آن‌که این برنامه‌ها را منحصر به سالن‌های دربسته کنیم، برای بهره بیشتر مردم، برنامه‌ها را به دل مردم بردیم تا عموم مردم بتوانند به راحتی در آن شرکت کنند.
وی ادامه داد: در برخی از جشنواره‌های بزرگ فرهنگی و هنری شهرستان‌ها، جمعیتی بالغ بر چهار تا پنج هزار نفر حضور داشتند
درخشان عنوان کرد: برنامه‌های میدانی فرهنگی را نیز از نظر دور نداشته‌ایم؛ مثلا در یک ماه گذشته، کاروان شاد‌ پیمای آوای چکاوک را داشتیم که هنرمندانی از اغلب رشته‌های فرهنگی و هنری در آن حضور داشتند که برنامه‌های متعددی در مراکز اصلی میدان‌های اصلی شهر برگزار کردند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مصادیق سلامت جامعه، نشاط اجتماعی است، گفت: سعی کردیم در این جشنواره‌ها و برنامه‌های میدانی، به همه مولفه‌ها و آیتم‌های هنری بر محور نشاط اجتماعی تأکید کنیم.
وی در ادامه به جلسه‌ای که با مدیران کل ارشاد کشور در شهر شیراز برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: در آن جلسه چند برنامه ما به عنوان برنامه ملی تصویب شد.
درخشان اظهار داشت: برای سال 1402 یک طرح محرومیت‌زدایی فرهنگی و هنری به وزیر کشور ارائه دادیم و وزیر هم به حوزه محرومیت‌زدایی وزارت دستور دادند طرح مذکور به عنوان یک طرح معین و مشخص برای سال 1402 در استان‌های کشور مورد توجه قرار گیرد.
وی یکی دیگر از اقدامات فرهنگ و ارشاد را توجه به پیوست فرهنگی و عمرانی اردوهای جهادی عنوان کرد و گفت: اردوهای جهادی در کنار اقدامات عمرانی، بسته فرهنگی نیز ارائه خواهند داد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد رویکرد خود را مبتنی بر تمرکززدایی عنوان کرد و گفت: تمرکز برنامه‌های فرهنگی را از مرکز استان خارج کردیم؛ به عنوان نمونه در هر شهرستان استان حداقل چهار بار حضور پیدا کرده‌ام.
وی ادامه داد: 60 اجرای صحنه‌ای و خیابانی تئاتر و با 60 اثر تولیدی و 60 برنامه تعزیه نیز در طول سال 1401 داشته‌ایم.
وی افزود: علاوه بر اینکه در هر ماهی تقریباً یک یا دو نمایشگاه در نگارخانه فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی داریم، در همین اواخر سال جاری نیز کنگره ملی آفتاب ظهور را نیز برگزار کردیم.
درخشان تأکید کرد: در همه برنامه‌های متعددی که داشته‌ایم، نگاه خلاقانه، مردم‌محوری و توجه به ذائقه‌های مختلف مردم را در نظر داشته‌ایم.
وی تأکید کرد: با وجود همه کاستی‌هایی که در حوزه اعتبارات فرهنگی وجود داشت، سعی کرده‌ایم نگذاریم چراغ برنامه‌های فرهنگی خاموش شود.
رونق زیرساخت‌های فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد
درخشان تأکید کرد: خلأهای بسیار جدی در زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان وجود داشت که سعی کردیم بخشی از آنها را برطرف کنیم.
وی با اشاره به تالار مرکزی شهر یاسوج گفت: این تالار در سال 1387 کلنگ زنی شد و تا حدود هشت سال با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان حدود 53 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. اما متأسفانه پروژه خوابید و در یک شرایط بلاتکلیف، راکد ماند.
وی ادامه داد: وقتی پیگیر شدیم، دیدیم نه اعتبارات ملی و نه استانی برای آن وجود ندارد.
درخشان افزود: در حالی که در سال 1396، تنها 60 میلیارد تومان می‌توانست آن را راه بیندازد، حالا بیش از 270 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با بیان اینکه 50 درصد از ظرفیت ما صرف پیگیری پروژه تالار مرکزی یاسوج شد، گفت: حالا این پروژه به‌طور کامل تعیین تکلیف شده و هم‌اکنون وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است.
درخشان تأکید کرد: این پروژه قرار است با اعتبار 270 میلیارد تومان طی سه سال به بهره‌برداری برسد.
وی در ادامه به دیگر زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: پروژه فرهنگی شهرستان لنده با اینکه بیش از ده سال کد و اعتبار داشت، اما فاقد زمین بود که ما آن را تعیین تکلیف کردیم و زمینش را از منابع طبیعی گرفتیم.
وی افزود: پروژه پردیس گچساران تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی و اعتباری بین دو تا سه میلیارد تومان داشت. اما امسال اعتبارش را به 23 و نیم میلیارد تومان رساندیم.

وی تصریح کرد: اعتبارات تملک و دارایی فرهگ و ارشاد از سه و نیم میلیارد در سال 1400 را به بیش از 30 میلیارد تومان در سال 1401 رسانده‌ایم که نشان دهنده رشد حدود 900 درصدی آن است.
وی ادامه داد: قطعاً با تخصیص خوبی که دولت داده، شاهد حرکت خوبی در پروژه‌های فرهنگی و هنری استان خواهیم بود.
درخشان گفت: در کهگیلویه دو مجتمع فرهنگی و هنری داریم که با وجود اینکه تکمیل هستند، اما نیاز به کمی تعمیر و تجهیز دارند. در شهرستان بهمئی نیز نیاز به اعتبار وجود داشت که آن هم پیش‌بینی شده است؛ همچنین فرهنگ‌سرای باشت در سال 1402 کلنگ‌زنی خواهد شد. برای زمین فرهنگ‌سرای چرام نیز رایزنی کرده و زمین فرهنگ‌سرای مارگون را نیز گرفته‌ایم.
وی در ادامه به سالن سینما در شهرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس سازمان سینمایی کشور به استان، برای ساخت سینما در دو شهرستان دنا و بهمئی پیگیری‌هایی انجام دادیم؛ اما گفته شد که شهرستان‌ها باید از نظر جمعیت، به حد لازم جمعیتی رسیده باشند.
وی افزود: با اینکه شهرستان دنا شاید با مشکل جمعیتی روبرو باشد، اما در شهرستان بهمئی که مشکل تعداد جمعیت ندارد، حتماً با ساخت سینما موافقت خواهد شد.
موازی‌کاری؛ آفت نظام اداری
امین درخشان یکی از مشکلات حوزه فرهنگی و هنری را موازی‌کاری برخی از دستگاه‌های اداری عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین آسیب‌هایی که موجب رنجش فرهنگی و اجتماعی می‌شود، موازی کاری است.
وی با بیان اینکه موازی‌کاری‌ها بازتاب منفی در جامعه دارند، گفت: ما در ابتدای شروع به کار سعی کردیم یک هم‌افزایی و همگرایی ایجاد کنیم.
وی عنوان کرد: خوب است دستگاه‌های فرهنگی با یکدیگر کارهای مشترک انجام دهند، اما دخالت آنها در حوزه‌های کاری یکدیگر مورد پسند نیست.
درخشان تأکید کرد: بعضا می‌بینیم دستگاهی که اصلاً رسالت فرهنگی ندارد، وارد این حوزه می‌شود.
تعطیلات؛ تقارن میمون نوروز و رمضان
وی با اشاره به اینکه در سال 1402، نوروز و رمضان با هم مقارن می‌شوند گفت: در حالی که سال پیش روز نخست ماه رمضان در مورد برنامه‌های آن جلسه برگزار کردیم، اما در سال جاری، 10 روز پیش از شروع سال نو، در جلسه شورای فرهنگ عمومی در مورد این برنامه‌ها گفت‌وگو کردیم.
وی تصریح کرد: موضوع جلسه شورای فرهنگ عمومی که در 20 اسفند برگزار شد، تحلیل و بررسی تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بود.
وی با بیان اینکه لازم بود برنامه‌های نوروزی را مناسب با ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کنیم، گفت: از سوی دیگر، باید از فرصت نوروز که یک مؤلفه نشاط‌آور اجتماعی نیز هست، استفاده کنیم.
وی ادامه داد: بنابراین برنامه‌ای را تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که فعالیت‌های فرهنگی و هنری نوروزی را مقارن با ماه مبارک رمضان در نظر بگیریم.
درخشان اظهار داشت: برنامه‌هایی در ایام نوروز و به‌ویژه روز اول سال 1402 پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: اما بیشترین برنامه‌هایمان که در همه شهرستان‌ها اجرایی خواهد شد، بسته فرهنگی و قرآنی است.
درخشان تأکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی و هنری نباید بدون سر و صدا انجام شوند؛ چرا که هدف ما باید از این فعالیت‌ها جریان‌سازی فرهنگی باشد تا بتوانند اثرگزاری لازم را داشته باشند.  
نام شما

آدرس ايميل شما

لوداب
Iran, Islamic Republic of
آقای درخشان
دانشمند بی همتا، استاد بزرگ ناسا، پروفسور تمام دوران
میشه بفرمایید چطوریه که رسانه ها از جمله همین کبنا، منتقد همه مدیران هستند و گاها تیغ انتقادش از اخلاق هم گذر میکنه اما تا بحال کمترین نقدی بشما و عملکردتون و دستگاهتون جز مجیزگویی از شما نداشته؟!
آیا بخاطر این نیست که شما متولی مجوز و نظارت بر رسانه هستید و این رسانه جرات کمترین نقدی از شما ندارند؟
اینه اون جامعه آزاد رسانه ای که مد نظر شماست جناب دانشمند اداره فرهنگ و ارشاد؟
کبنا سانسور نکن و نمایش بده
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما.
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1