تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۵
کد مطلب : ۴۵۷۴۰۶
گفت‌وگوی کبنانیوز با فعال زیست‌محیطی؛

جواد هادی اصل: تلاش کردیم تعارض انسان و محیط زیست را کم کنیم / در استان ما خطر انقراض پلنگ وجود ندارد / خطاب به مسئولین محیط زیست: اگر خیر نمی‌رسانی، شر مرسان

۳
۱
جواد هادی اصل: تلاش کردیم تعارض انسان و محیط زیست را کم کنیم / در استان ما خطر انقراض پلنگ وجود ندارد / خطاب به مسئولین محیط زیست: اگر خیر نمی‌رسانی، شر مرسان
کبنا ؛
در هفته‌ گذشته جوادی هادی اصل یکی از فعالان زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد برنده دو جایزه ملی شد.
به گزارش کبنا، در هفته‌ گذشته جوادی هادی اصل یکی از فعالان زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد برنده دو جایزه ملی شد. وی در این خصوص در گفت‌وگو با کبنا عنوان کرد: روز جنگلبان یک جشنواره ملی است که در ساختمان جنگل‌های سازمان منابع طبیعی کشور برگزار می‌شود. در ششمین دوره این جشنواره، 17 جنگلبان در سطح کشور انتخاب شده بودند که هیچکدام از آنها از استان کهگیلویه و بویراحمد نبودند.
وی عنوان کرد: این در حالی است که استان ما بیشترین حجم جنگل نسبت به مساحتش در کشور را دارد.
هادی اصل گفت: در بخشی از این جشنواره، از دواطلبین و نیروهای مردمی تجلیل شد و ما به عنوان نیروی مردمی به‌عنوان جنگل‌بان افتخاری ملی انتخاب شدم.
این فعال محیط زیستی اضافه کرد: جایزه دوم، جایزه محیط‌زیستی دکتر رادمنش بود که در پنجمین دوره آن، به عنوان چهره برتر انتخاب شدم.
هادی اصل گفت: این جایزه به افراد و تشکل‌هایی اعطا می‌شود که در حوزه محیط زیست فعالیت دارند.
هادی اصل در خصوص شروع فعالیت‌های زیست‌محیطی‌اش گفت: من از دوران کودکی وقتی به همراه مادرم به کوه می‌رفتم، درگیری‌های فکری برایم به وجود می‌‎آمد؛ مادرم همیشه روی محیط زیست حساس بود و  وقتی گیاهی می‌چیدیم یا اجازه نمی‌داد یا می‌گفت طوری بچینید که ریشه‌کن نشود.
علاقه‌ام به پلنگ هم به خاطر داستان‌ها و درگیری‌های پدر و پدربزرگم بود که برایم تعریف می‌کردند. از طرف دیگر، من به عنوان یک مستندساز که بیشترین فعالیت مستندسازیم در حوزه طبیعت بود، کم‌کم جذب پلنگ شدم و این سؤال برایم پیش آمد که اصلاً پلنگ چطور حیوانی است.
وی ادامه داد: من فعالیت زیست محیطی گسترده‌ای نداشتم و فقط دوستدار طبیعت بودم. اما وقتی به سراغ پلنگ رفتم، متوجه شدم با یک مستند به نتیجه نمی‌رسم. از همین مسیر بود که کم کم وارد فعالیت‌های فرهنگی نیز شدم.
وی با بیان اینکه استان ما یکی از زیستگاه‌های اصلی پلنگ است، گفت: پلنگ در مناطق کوهستانی و جنگلی زندگی می‌کند؛ در جایی که طعمه به راحتی برایش پیدا شود.
هادی اصل اضافه کرد: کهگیلویه و بویراحمد 56 درصد جنگل و 76 درصد از آن کوهستان است. اما چون تقریباً نیمی از جمعیت استان روستایی، دامدار و عشایر است،حیات وحش به این دام‌ها جذب می‌شود.
وی گفت: من تعارض بین مردم و پلنگ را زیاد شنیده‌ام. مراجعات و تماس‌های زیادی داشته‌ام. پیگیری و دوربین‌گذاری و رصد کرده‌ام،  به‌جز دنا، در 80 نقطه از استان ما پلنگ را رصد کرده‌ایم؛ تقریباً تمام کوه‌های ما از خائیز تا دنا پلنگ دارد.
گفتنی است فعالیت‌های زیست محیطی افرادی همچون جوادی هادی اصل باعث شده علاقه مردم استان به پلنگ بیشتر شود. وی در این خصوص گفت: یک اصل وجود دارد و آن این است که تعارض انسان و محیط زیست هرگز به صفر نمی‌رسد، اما ما تلاش می‌کنیم که تعارض کم شود.
وی اظهار داشت: نه فقط در فضای مجازی، بلکه به صورت میدانی هم به خدمت مردم رفتیم. حتی افرادی که هیچ ارتباطی با محیط زیست نداشتند، بر اثر آموزش‌ها و ارتباطاتی که با آنها داشتیم، الأن از محیط زیست منطقه خود حفاظت می‌کنند.
وی در ادامه به فعالیت‌های خود در این حوزه اشاره کرد و گفت: در کل استان از حدود 30 پلنگ عکس گرفته‌ام.
هادی اصل ادامه داد: نه در کل ذخیره‌گاه دنا که بیش از 250 هزار هکتار است، بلکه در بخشی از پارک ملی که حدود 14 هزار هکتار است، 20 قلاده پلنگ شناسایی و 18 مورد از آنها را شناسنامه‌دار کرده‌ایم.
این فعال محیط زیست تأکید کرد: در کل حوزه دنا حداقل 50 قلاده پلنگ زندگی می‌کنند و این یک عدد بسیار بزرگ است.بنابراین ما با خطر انقراض این گونه جانوری در کهگیلویه و بویراحمد روبرو نیستیم.
هادی اصل در خصوص چالش‌های فعالیت محیط زیستی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دوره مدیرکل قبلی محیط زیست استان، از ما حمایت‌های مادی و معنوی شد و همین باعث شد تا کتاب 18 پلنگی که شناسنامه‌دار کردیم را در کنار داتشگاه یاسوج به نوشته تحریر درآوریم.
وی گفت: اما مدیران جدید همه چیز را تعطیل کردند. در حالی که در دوره پیش سنگ‌اندازی زیاد بود، اما مدیرکل قبلی جلوی آنها را گرفت تا ما کار کنیم. هاشمی می‌گفت: اگر خیر نمی‌رسانیم، حداقل شر هم نرسانیم.
هادی اصل تأکید کرد: اما در دوره جدید که حمایت مادی کامل قطع شد، گفتیم حداقل به طور معنوی از فعالیت‌های محیط زیستی حمایت کنید که آن هم صورت نگرفت. به همین خاطر فعالیتم را به شهرکرد بردم.
وی اظهار داشت: فعلاً در مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیتی نخواهم داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

هادی پور
Iran, Islamic Republic of
اصلا حقت نیست. اینقدر ادم گمنام اما دلسوز یرای طبیعت استان هست ک شما هم خاک پاشون نیستید...بسه دیگه . محیط زیست دکان نیست... بسه دیگه
Iran, Islamic Republic of
شماها عادت دارید سرمایه سوزی کنید
اقای هادی اصل از سرمایه های این مملکت هست
ما مردم ایران به وجود همچین افرادی افتخار می کنیم
وارث
Iran, Islamic Republic of
شما دنبال پول و منفعت خودتون هستید
واقعا هم دکان بقالی بازکردین
پس بروید همان استان دیگر
صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

طی یک دهه آینده یعنی زمانی که دهه شصتی‌ها به سن بازنشستگی برسند، بحران یا حتی فاجعه‌ای ...
کم‌کاری رئیس راهداری شهرستان کهگیلویه مانع احداث پل روستای سرگچ

کم‌کاری رئیس راهداری شهرستان کهگیلویه مانع احداث پل روستای سرگچ

کم‌کاری رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان کهگیلویه مانع تسریع احداث پل روستای ...
پایان دریابان در «شورا»

پایان دریابان در «شورا»

اتفاقی که خیلی قبل‌تر منتظرش بودیم رخ داد. سرانجام سردار علی‌اکبر احمدیان با حکم رهبری ...
1