تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۴
کد مطلب : ۴۵۴۴۱۶
در گفت‌وگو با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد

روز بزرگ و تاریخی کهگیلویه و بویراحمد / پروژه 28 ساله استان که در طول چهار سال به اتمام رسید / تعداد زیاد پروژه‌های خرد، عامل تأخیر در اتمام پروژه‌های بزرگ / شهرداری‌ها نباید تنها به اعتبارات دولتی اکتفا کنند / همدلی، حلقه مفقوده توسعه در کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
روز بزرگ و تاریخی کهگیلویه و بویراحمد / پروژه 28 ساله استان که در طول چهار سال به اتمام رسید / تعداد زیاد پروژه‌های خرد، عامل تأخیر در اتمام پروژه‌های بزرگ / شهرداری‌ها نباید تنها به اعتبارات دولتی اکتفا کنند / همدلی، حلقه مفقوده توسعه در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد شامگاه امروز (دوشنبه 23 آبان 1401) ، به ارائه گزارشی در مورد نقش سازمان در مورد وضعیت پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد پرداخت.
به گزارش کبنا، علی شهابی‌نسب_ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد_ اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان متولی اصلی راهبری توسعه استان است؛ یعنی مسائل توسعه استان را در ابعاد مختلف بررسی می‌کند. در این راستا، سازمان برنامه متولی تهیه برنامه‌های توسعه استان است. از جمله تهیه سند آمایش سرزمین که تهیه شده و به تصویب هم رسیده است. آمایش سرزمین نقشه راه توسعه استان است. در این راستا، وظیفه سازمان تهیه برنامه‌های پنج ساله توسعه است. از ابتدای انقلاب تاکنون شش برنامه تدارک دیده شده است. برای پنج سال آینده نیز برنامه هفتم توسعه آماده خواهد شد.
شهابی‌نسب افزود: بعد از این برنامه، تهیه برنامه کوتاه مدت یا لایحه بودجه یکی دیگر از مأموریت‌های این سازمان است. سازمان برنامه یک سازمان کاملاً تخصصی است و بدون دانش و تجربه نمی‌توان در آن کار کرد.
وی تصریح کرد: شخصی باید در این سازمان کار کند که هم در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و هم در نظام فنی و اجرایی تخصص داشته باشد.
رئیس این سازمان، توسعه منابع انسانی و اجرای طرح‌های آماری مرکز آمار ایران را از دیگر مأموریت‌های این سازمان دانست.
شهابی‌نسب در ادامه به عملکرد سازمان مدیریت و برنامه در حوزه بودجه‌ریزی پرداخت.
وی گفت: قریب به هزار و 164 میلیارد تومان اعتبار عمرانی به استان ابلاغ شده و امیدواریم این مبلغ تحقق پیدا کند. اگر این اعتبار تخصیص پیدا کند قطعاً در توسعه استان تحولی ایجاد خواهد شد.
شهابی افزود: در کنار این مبلغ، ما دو سه مبلغ بزرگ دیگر داریم؛ یک، اعتبارات سفر رئیس جمهور در سال گذشته که در همان ابتدای سفر به استان اختصاص داده شد که حدود سه هزار 561 میلیارد تومان تصویب شد. اما سازمان مطالبه کرد که این اعتبار پاسخگو نیست. تا اینکه تلاش شد اعتباراتی تحت عنوان متمم سفر پیشنهاد داده شود که بالای سه هزار میلیارد تومان بوده است. البته متمم سفر تا این لحظه دو هزار و 746 میلیارد تومان بوده است.
رئیس برنامه و بودجه استان گفت: این مبالغ، اعداد قابل توجهی هستند که عمدتاً در زمینه راه، زیرساخت، کشاورزی، بهداشت و درمان، ورزش، گردشگری، آموزش، محیط زیست، و بخش فرهنگی و صدا و سیما است.
شهابی‌نسب با اشاره به اینکه اولین پروژه اصلی استان، سد تنگ سرخ است که قریب به 11 سال پیش شروع شده است، گفت: این پروژه حدود 40 درصد پیشرفت داشته است. هدف از این سد، تأمین آب شرب مرکز یاسوج، آب کشاورزی و آب صنعتِ آن است.
وی گفت: این سد یک پروژه ملی است و هدف آن نیز فرااستانی است؛ از این سد، بخشی از آب شرب شیراز هم تأمین خواهد شد. اما آب شرب، صنعت، محیط زیست و صنعت مربوط به استان است.
شهابی تأکید کرد: تنها پروژه‌ای هم توسط رئیس جمهور بازدید شد همین سد بود.
وی تصریح کرد: همین امروز تفاهم‌نامه‌ای بین آب منطقه‌ای و بانک رفاه منعقد شد که 160 میلیارد تومان از محل ماده 56 قانون تنظیم از طریق بانک رفاه کارگران و بانک توسعه و تعاون در اختیار آب منطقه‌ای قرار گیرد برای به پیشبرد این پروژه سرعت بخشیده شود. این 160 میلیارد تومان حاصل زحمات دولت گذشته و دولت فعلی است؛ این برای اولین بار است که برای اجرای پروژه‌های استانی داریم از بانک اعتبار می‌گیریم.
وی تصریح کرد: امروز روز بزرگی برای کهگیلویه و بویراحمد است؛ چرا که ماده 56 برای اولین بار است که در استان عملیاتی می‌شود و اولین بار در تاریخ استان است که یک پروژه به این بزرگی از تسهیلات بانکی استفاده می‌کند.  
وی افزود: نزدیک به 40 میلیارد تومان هم امسال در خود قانون اعتبار دارد؛ 100 میلیازرد تومان هم قرار است از طریق تهاتر انجام شود و به‌طور کلی این سد نزدیک 400 میلیارد تومان اعتبار دارد.
شهابی‌نسب در ادامه به سد آبریز کهگیلویه پرداخت و گفت: سد آبریز هم یکی از دغدغه‌های اصلی مردم استان، به ویژه منطقه کهگیلویه است و هدف از آن نیز تأمین آب کشاورزی، شرب و صنعت است. مطالعات آن تقریباً رو به اتمام و مجوز زیست‌محیطی آن اخذ شده است.
وی با اشاره به اینکه حدود 135 میلیون متر مکعب ظرفیت این سد است، گفت: امسال 16 میلیارد تومان برای تکمیل مطالعات سد آبریز در نظر گرفته شده است. در خارج از استان، مخالفت‌هایی با آن شده بود. اما در واقع، این سد هیچگونه تأثیری بر کم‌آبی خوزستان نخواهد داشت و حتی یک سد تنظیمی برای سد مارون یک است.
شهابی با بیان اینکه تمام سدهای استان در سال‌های گذشته در خروجی استان احداث شده‌اند، گفت: سدی که درون استان باشد و شامل کل استان باشد تا حالا نداشته‌ایم. اما آبریز و تنگ سرخ شامل کل استان است.
وی افزود: البته سد شیو را هم دنبال خواهیم کرد؛ این سد رفت که وارد فاز اجرایی شود ولی به دلایلی اجرا نشد. سد سقاوه هم یکی دیگر از سدهای استان است که عمدتاً هدف آن تأمین آب صنعت است.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل عدم اجرای سد سقاوه در سال‌های گذشته ماده 23 بود که با تلاش‌‌هایی که سال گذشته صورت گرفت، مجوز صد گرفته شد و 40 میلیارد تومان اعتبار هم برای آن مصوب شده است.

شهابی‌نسب به دیگر پروژه‌های آب استان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از پروژه‌ها تأمین آب دشت امامزاده جعفر است که اعتبار آن در قانون بالای 100 میلیارد تومان است و دنبال آن هستیم از محل اعتبارات سفر و دیگر اعتبارات، آن را به اتمام برسانیم.
شهابی‌نسب در ادامه به دیگر سدهای استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: سد ایلی‌آباد تقریباً تمام و عملیات سد کوهبرد نیز بیش از 90 درصد انجام شده است.
پروژه‌های آبرسانی نیز از دیگر پروژه‌های حوزه آب در کهگیلویه و بویراحمد هستند. شهابی نسب در مورد آن گفت: آب شرب شهر لیکک، دهدشت، لنده، سوق و چرام هم جز پروژه‌های اصلی آب است. پروژه‌ آب لیکک جز مصوبات سفر رئیس جمهور است که امسال در قانون نزدیک به 160 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است و تا پایان سال خط انتقال آب تمام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه راه نیز یکی از شاخص‌های توسعه استان است، گفت: ما تنها استانی بودیم که آزادراه نداشتیم، اما در حال حاضر بیش از 200 کیلومتر بزرگراه در استان داریم.
رئیس برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در بخش راه، بزرگترین پروژه استان، محور پاتاوه دهدشت به طول 136 کیلومتر است. این پروژه هم‌اکنون بالای 94 درصد پیشرفت دارد و افتتاح محلی و غیررسمی شده؛ ولی دو قطعه کوچک آن مانده است.
وی تصریح کرد: این پروژه که قریب به 28 سال زمان برده، یکی از سخت‌گذرترین و کوهستانی‌ترین پروژه‌های ملی در سطح کشور و جز 9 ابرپروژه وزارت کشور است.
شهبی نسب گفت: در طی این چهار سال بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار در سطح ملی به آن تزریق شده و با پیگیری‌های استاندار فعلی و قبلی و نمایندگان و سازمان برنامه، این پروژه 28 ساله در طی این چند سال به افتتاح غیررسمی رسانده شده و در سال آینده با حضور مقامات کشوری افتتاح رسمی خواهد شد.
وی درباره دلایل به تأخیر افتادن این پروژه، ریزش دو نقطه در این جاده را عنوان کرد که باعث شد جاده افتتاح نشود.
وی در ادامه با اشاره به پروژه جاده یاسوج سی‌سخت، گفت: این پروژه 500 میلیارد تومان اعتبار دارد و امسال بالای 100 میلیارد تومان به آن اعتبار داده شده است. طول مسیر نیز حدود 35 کیلومتر است.
شهابی‌نسب با اشاره به پل چهارم بشار، عنوان کرد: پل چهارم سال 95 در سفر نوبخت به استان کلنگ زده شد و هم‌اکنون بیش از 90 درصد پیشرفت دارد. این پل که ظرف 5 سال در حال اتمام است، از منابع مختلف اعتبارات خوبی به آن تزریق شده و امسال نیز در سفر 10 میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است. البته شهرداری هم باید از منابع خودش خرج کند.
وی یکی از مشکلات در استان کهگیلویه و بویراحمد را تعداد زیاد پروژه‌های تعریف شده دانست و گفت: تعداد 1200 پروژه در استان داریم که همه از محل اعتبارات استانی است و یکی از دلایل طولانی شدن پروژه‌ها، همین ریز شدن پروژه‌هاست؛ منابع محدود و تعداد پروژه‌ها زیاد است.
شهابی‌نسب گفت: بنده شخصاً برای پل چهارم چندین بار به تهران رفته‌ام. در یک سفر، قریب به 10 میلیارد تومان در سال‌های گذشته به این پل چهارم تزریق کرده‌ایم و اگر فقط به اعتبارات استانی اکتفا می‌کردیم، کار به اینجا نمی‌رسید. دلیل آن پیگیری‌ها و اعتباراتی بود که از جاهای مختلف گرفتیم. با اعتباری که از سفر به آن تزریق شود و شهرداری و پیمانکار هم مبالغی صرف آن کنند این پروژه تمام می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به شهرداری‌های استان و به‌ویژه به شهرداری یاسوج انتقاد کرد. وی گفت: بیش از 100 میلیارد تومان از محل ارزش افزوده به شهرداری‌ها تزریق شده است. به دلیل اینکه شهرداری‌ها درآمد پایداری ندارند و همچنین طی چند سال اخیر، نیروهای زیادی وارد شهرداری شد، این مبالغ باید صرف پرداخت حقوق کارکنان آن شود.
وی ادامه داد: درآمد شهرداری یا باید از محل ساخت و ساز باسد و یا خود باید درآمدی داشته باشد. شهرداری‌ها باید به سمت درآمدزایی بروند و تنها راه نجات آنها هم همین است. اینکه صد درصد به دولت و مالیات بر ارزش افزوده وابسته شوند، مشکلی از آنها حل نمی‌شود.
وی افزود: اعتبارات ارزش افزوده به جای اینکه خرج عمرانی شود، خرج پرداخت حقوق می‌شود. در حالی که ما گفتیم 70 درصد آن وارد کارهای عمرانی شود.
شهابی‌نسب در ادامه سخنانش به اعتبارات محرومیت‌زدایی اشاره کرد و گفت: امسال 540 میلیارد برای محرومیت‌‌زدایی پیش‌بینی شده است. این اعتبارات باید در مناطق محروم هزینه شود؛ چرا که خیلی از مناطق استان فاقد راه هستند؛ مناطقی مثل زیلایی و سیلاب و کولوار، لوداب، پهنوک، انتهای دیشموک در کهگیلویه، پیچاب، جلاله، طسوج و امام‌زاده علی در چرام جز مناطق محروم در استان هستند.
وی با اشاره به اینکه سیاست نظام این است که به مناطق محروم و نقاط روستایی توجه شود، گفت:  از دو هزار روستای استان، 400 روستا خالی از سکنه شده بود و 1600 روستا دارای سکنه است. اما با توجهی که به مناطق روستایی می‌شود، حالا دوباره مهاجرت معکوس شروع شده است.
رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به وضعیت اشتغال اشاره کرد و افزود: بحث اشتغال در دو تبصره 18 و 16 در کل کشور دیده شده و در تبصره 18دو هزار و 200 میلیارد در نظر گرفته شده که 960 میلیارد آن مربوط به مسکن و بقیه مربوط به اشتغال است. در تبصره 16 نیز، هزار و 286 میلیارد تومان برای اشتغال پیش‌بینی شده است.
وی عنوان کرد: یکی از پروژه‌های استانی که بالای 90 درصد پیشرفت دارد، پتروشیمی گچساران است که قول داده شده تا پایان سال آینده افتتاح شود. دومین پروژه بزرگ نیز پتروشیمی دهدشت است که ظرف این چند سال فعال شده است و چنانچه این دو پروژه افتتاح شوند، تحول خوبی در این مناطق به وجود می‌آید.
وی گفت: پارک آبی هم به زودی تمام می‌شود  و می‌تواند پذیرای گردشگران باشد. تله کابین یاسوج هم که چندین سال متوقف شده بود ان‌شاءالله هر چه سریع‌تر شروع می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده است، گفت: سال 1400، مبلغ هزار و 300 میلیارد تومان تخصیص وارد استان شده است. همین عدد در سال قبلش، 477 میلیارد تومان بوده که نزدیک به سه برابر رشد داشته و این یک تحول بسیار بزرگ در استان است.

شهابی‌نسب با بیان اینکه برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به همدلی داریم، گفت: اگر این همدلی به وجود بیاید آنچه را که گفتیم تحقق پیدا خواهد کرد و همه باید دست به دست هم دهیم تا این وحدت و همدلی افزایش یابد.
وی در پایان توصیه کرد که سعی کنیم انسان‌های کاردان و مدیران پای کار حمایت شوند؛ جلوی کار مردم سنگ نیندازیم و مردم هم همکاری کنند تا این پروژه‌ها به سرانجام برسند.
وی اضافه کرد: کار را باید به اهلش واگذار کنیم و افراد را بر اساس تجربیات و تخصص و دانش به آنها کار بگیریم و اگر از ظرفیت‌های استان به درستی استفاده شود، در چند سال آینده این استان تبدیل به یکی از استان‌های توسعه‌یافته می‌شود.
__________
صیاد خردمند
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مصاحبه جالبی بود.
احسنت بر دکتر شهابی نسب
دیدگاه های جالبی دارد.
دکتر شهابی نسب، مدیری پرتلاش که پله های ترقی را به درستی طی نموده و اکنون بی شک بهترین مدیر استان می باشد.
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
1