تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۴۳۶۷۴۰
جمال معتمدی‌ زاده مدیرعامل شرکت برق استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا:

برق اضافی خاموش / احتمال قطعی برق در مناطق گرمسیری / ولتاژ برق در کهگیلویه بزرگ وضعیت مطلوبی دارد / حذف سیم مسی از شبکه برق کهگیلویه و بویراحمد / کشف 700 دستگاه استخراج رمزارز در کهگیلویه و بویراحمد / کمبود تجهیزات ادارات برق مرتفع می‌شود

۲
۰
برق اضافی خاموش / احتمال قطعی برق در مناطق گرمسیری / ولتاژ برق در کهگیلویه بزرگ وضعیت مطلوبی دارد / حذف سیم مسی از شبکه برق کهگیلویه و بویراحمد / کشف 700 دستگاه استخراج رمزارز در کهگیلویه و بویراحمد / کمبود تجهیزات ادارات برق مرتفع می‌شود
کبنا ؛ او می‌گوید: «تکلیف کردیم که در سال 1400 به عنوان یک برنامه جهادی و اولویت اول شرکت، حذف سیم مسی از شبکه باشد و جایگزینی آن با کابل خودنگهدار باشد. از ابتدای سال این کار شروع شده و تقریباً از ابتدای سال تا الأن 100 کیلومتر را توانسته‌ایم انجام دهیم. برنامه گذاشته‌ایم 1400 آن را تمام کنیم. ممکن است این آرزو باشد اما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا پایان سال حجم قابل توجهی از آن را انجام دهیم.» جمال معتمدی‌ زاده مدیرعامل شرکت برق استان کهگیلویه و بویراحمد است که با او پیرامون وضعیت برق این استان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کبنا نیوز: برق استان کهگیلویه و بویراحمد الأن  در چه وضعیتی است؟
در خصوص برق استان کهگیلویه و بویراحمد و پایداریِ شبکه، وضعیت نسبتاً مطلوبی داریم. در شهرستان‌های دنا و بویراحمد، وضعیت پایداری شبکه خوب است. در شهرستان گچساران هم وضعیت مطلوبی داریم. در زمانی که در استان کهگیلویه و بویراحمد حضور پیدا کردیم، شبکه‌ی بالادستی در شهرستان کهگیلویه وضعیت مطلوبی نداشت. به‌طوری که در سال گذشته، ضعف ولتاژ در آن‌جا مشهود بود. شهر لنده و سوق هم به همین صورت بود و در ضعف ولتاژ وضعیت نامطلوبی داشتند. با پیگیری‌هایی که انجام شد، یک دستگاه پست سیار مبین در دهدشت نصب و دیروز راه‌اندازی شد. الأن تقریباً سطح پایداری ولتاژ در شهر کهگیلویه مطلوب است. در شهر سوق هم یک دستگاه ترانس خریداری و در هفته‌ی گذشته نصب شد؛ مشکل ضعف ولتاژ که برای مردم و همکاران ما مشکلاتی به وجود آورده بود، برطرف شد. در شهرستان چرام مشکل ضعف ولتاژ و پایداری ولتاژ نداریم و ثبات شبکه در آن‌جا وجود دارد. اما در شهرستان کهگیلویه، در شهرهای قلعه‌رئیسی و دیشموک مشکلی وجود دارد: در آن‌جا بعد مسافت را داریم؛ حدود صد کیلومتر طول شبکه‌ی فشار متوسط ما هست. با توجه به مشکلات نقدینگی و تأمین اعتباراتی که وجود دارد، در آن منطقه سرمایه‌گذاری نشده است. به جز دیشموک و قلعه‌رئیسی به خاطر بعد مسافت، بقیه‌ی مناطق استان از ثبات ولتاژ خوبی برخوردار هستند.

 

کبنا نیوز: از آن‌جا که در استان کهگیلویه و بویراحمد، جمعیت روستایی، بیشتر از جمعیت شهری است، وضعیت برق روستاهای استان به چه صورت است؟
ما بالغ بر 1780 روستای برق‌دار در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داریم. بالغ بر 99 درصد روستاهای استان، برق‌دار هستند. روستاهایی که کد روستایی دارند و بالای 5 خانوار هستند، همگی به برق دسترسی دارند. البته تعدادی روستا که به تازگی کد روستایی گرفته‌اند را امسال در دستور کار داریم.
 
کبنا نیوز: در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور، ما روزانه شاهد قطعی‌ها مکرر برق هستیم. اما در استان ما، حداقل در یاسوج، کمتر شاهد این قطعی‌ها بوده‌ایم. علت آن چه می‌تواند باشد؟
با توجه به وضعیت بارندگی و کمبود بارش و کاهش سطح آب سدها و تولید برق‌آبی، مشکلاتی برای شبکه‌ی برق کشور ایجاد شد. به واسطه‌ی آن، تقسیم بندی در برق شکل گرفت و سهمیه‌ی هر استان و هر شرکت توزیع، هر هفته مشخص می‌شود. در هر هرفته و هر روز، این سهمیه برای روز بعد مشخص می‌شود. ما در حوزه‌ی مدیریت بار، کارهایی انجام دادیم؛ گروه پایش را در سطح شرکت راه‌اندازی کردیم. به واسطه‌ی کنتورهای هوشمند و دیجیتال که در محل بار صنایع و ادارات و چاه‌های کشاورزی هست، این کنتورها از محل پایش ما کنترل می‌شوند. ما به خاطر اینکه برق خانگی را قطع نکنیم، در ساعات پیک بار یعنی از 13 تا 18 و از 20 تا 24 گروه ما به پایش و کنترل بار پرمصرف‌ها می‌پردازد. در صنایع و آن مواردی که مد نظر قرار گرفته، اگر بخواهند از آن سهم و محدوده‌ای که برای ما مشخص شده، بیشتر مصرف کنند، حتماً اقدام به قطع خواهد شد.
تمام تلاش ما این است که در سطح خانگی، ما مشترکی را بی‌برق نکنیم. هر چند مشکلاتی برای توزیع برق در سطح کشور به دلیل گرما وجود دارد، وقتی تداوم گرما باشد؛ مصرف برق هم افزایش پیدا می‌کند، در بعضی جاها ممکن است مجبور شویم به خاموش کردن مشترکین. ولی بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، تا امروز این خاموشی نبوده است. البته امروز به ناچار مجبور شدیم خاموشی‌هایی را اعمال کنیم که در سطح کل کشور هم این خاموشی‌ها اعمال شد.

 

کبنا نیوز: چند مورد استخراج رمزارز در استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده است؟
از ابتدای ورود ما تا الأن حدود 700 دستگاه استخراج رمزارز کشف شد. گزارش‌های متعددی هست. استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد هم برخورد با دستگاه‌های غیرقانونی رمزارز را در اولویت دستگاه‌های امنیتی قرار داده است. ما هر هفته در کارگروه تشکیل جلسه می‌دهیم و گزارش‌های مردمی و بر اساس دیتاهایی که از مخابرات گرفته می‌شود، بررسی می‌کنیم. از یک طریق هم با پایش بار کنتورهای هوشمند، انجام می‌شود.
 
کبنا نیوز: استخراج رمزارز چه آسیبی می‌تواند به برق بزند؟
دستگاه‌های رمزارز برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند، این باری که به صورت غیرمجاز و بدون اطلاع شرکت برق، بر شبکه اعمال می‌شود، نوساناتی را در شبکه ایجاد می‌کند و این نوسانات باعث می‌شود اتصالاتی‌هایی به وجود بیاورد و افت ولتاژ را در پی دارد. بعلاوه، مشکلاتی را برای برق همسایه‌ها به وجود می‌آورد، و باعث آسیب رسیدن به تجهیزات برقی مشترکین و در نهایت قطعی در شبکه می‌شود.
 
کبنا نیوز: چه تفاوتی در هزینه‌ی برق مصرفی تجاری و برق مصرفی خانگی وجود دارد؟
مصرف خانگی با سوبسید ارئه می‌شود و بنابراین هزینه‌ی کمتری دارد. برق تجاری تقریباً گران‌ترین برقی است که ارائه می‌شود. در صنایع و کشاورزی هم ارزان‌ترین برقی است که ارائه می‌شود.
 
کبنا نیوز: متولی برق معابر شهری چه سازمانی است؟ چون در برخی از خیابان‌ها می‌بینیم که خاموشی‌هایی وجو دارد؟
یکی از راه‌کارهایی که در بحث گذر از پیک در نظر گرفته شده، بحث تعدیل روشنایی معابر است. البته مفهوم آن این نیست که تمام چراغ‌ها را خاموش کنیم. بلکه منظور آن است که این چراغ‌ها را یک در میان روشن می‌کنیم. اما متولی جاده‌ها برون‌شهری، راهداری است. درون‌شهری هم مثل پارک‌ها متولی آن شهرداری است. اما معابر عمومی به عهده‌ی شرکت توزیع است و جاهایی که مشکلی وجود دارد یا لامپی سوخته است با گزارشات مردمی و نظارت همکاران ما قابل تعویض و بازیابی است.
 
کبنا نیوز: یکی از سؤالاتی که برای خیلی از مشترکین مطرح است، این است که هزینه‌ی برق بر اساس چه شاخص‌هایی محاسبه می‌شود؟
در خصوص هزینه‌ی برق سالانه تصمیم گرفته می‌شود و آیین‌نامه ابلاغ می‌شود. نظر وزیر و وزارت‌خانه است. این تصمیم هم به مجلس و هیئت دولت ابلاغ می‌شود. شاخص‌هایی که می‌تواند تأثیرگذار باشد، یکی همین چند تعرفه بودن است. در اوج مصرف تقاضا خیلی زیاد است و بنابراین در ساعات پیک ترافیک، رقم بالاتری پیشنهاد می‌شود. در ساعات کم‌باری هم هزینه مصرف کمتر است.
ما یک پیک داریم در کل کشور که پیش بینی شده در کل کشور 62 هزار وات انرژی پیک مصرفی برق کشور باشد. این پیک در یک بازه زمانیِ خاص، می‌تواند اتفاق بیفتد و در طول سال، یک بار اتفاق می‌افتد. در تابستان این اتفاق می‌افتد. ما ظرفیت شبکه‌ای که ایجاد می‌کنیم باید برای گذر از این پیک باشد. یعنی در بقیه‌ی سال این ظرفیت خالی می‌ماند فقط برای این‌که در این یک ماه در این مرحله گذر کنیم.
در بحث سازمان‌ها و ادارات، تصمیم که توسط هیئت دولت ابلاغ شده این است که در طول ساعات اداری، در زمان پیک، باید برق مصرفی‌شان را نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش دهند. خارج از تایم اداری هم ده درصد بیشتر حق استفاده‌ی آن میزان درخواستی‌شان را ندارند. همکاران ما هر روز این پایش را انجام می‌دهند. ادارات و سازمان‌هایی که رعایت نکنند حتماً اقدام به قطع برق آن‌ها خواهد شد. با صحبت‌هایی که با استاندار و معاونت استاندار شده، تصمیم گرفته شده که ادارات و سازمان‌هایی که رعایت نکنند، برای تخلفات اداری به استانداری معرفی شوند.
طبق جلسه‌ی ویدئوکنفرانسی که با معاون وزیر داشتیم، از امروز اگر شرکت توزیعی از سهمیه عدول کند، بدون اینکه اطلاع بدهند، حتماً قطع می‌کنند.

 

کبنا نیوز:  وضعیت تجهیزات و تکنولوژی برق استان کهگیلویه و بویراحمد به چه صورت است؟ چرا بین مردم گاهاً گفته می‌شود که با یک بادی یا بارانی برق ما قطع می‌شود؟
در بحث اتوماسیون شبکه و هوشمندسازی شبکه در استان ما، خیلی کار نشده است. همین باعث می‌شود که همکاران ما برای انتقال باری که می‌خواهند انجام دهند گاهاً زمان زیادی را صرف کنند تا بروند و حضوراً در محل حاضر شوند. یک بخشی از آن هم برمی‌گردد به زیرساخت‌هایی که وجود دارد. یک بخش از آن شاید به خاطر تعمیراتی است که باید به موقع انجام شود. تعمیرات در شبکه اگر به موقع انجام نشود، ممکن است با هر باد و بارانی، این مشکلات به وجود بیایند. ما حوزه‌ی معاونت بهره‌برداری را تکلیف کردیم که حتماً در فصل کم‌باری شبکه تمام تعمیرات خطوط انجام بگیرد.
اما با توجه به اینکه ماهیت شبکه‌ی ما، هوایی است، شبکه‌ای که در معرض باد و باران و طوفان و گاهاً برخورد خودرو و اشیاء خارجی و پرندگان و امثالهم قرار دارد، آسیب‌پذیر است و قطعی خواهی نخواهی وجود خواهد داشت. هنر و تمام تلاش همکاران ما این است که بتوانند این خاموشی‌ها را در کمترین زمان برطرف کنند.
 
کبنا نیوز: به غیر از این موارد، شما چه برنامه‌های دیگری را در دستور کار دارید؟
 یکی از مسائلی که در شبکه ناپایداری ایجاد می‌کند، شبکه‌های سیمی فشار ضعیفی است که در سطح استان وجود دارد. 3500 کیلومتر شبکه فشار ضعیف داریم که از این مقدار حدوداً 1500 کیلومتر شبکه مسی و سیم لخت است. همان‌طور که عرض کردم این سیم لخت در معرض باد و باران قرار دارد و این باعث ناپایداری در شبکه می‌شود.
پوسیدگی مخصوصاً در شهرهایی مثل لیکک و گچساران که آلایندگی‌های نفتی وجود دارد، این پوسیدگی باعث می‌شود که افت ولتاژ در شبکه داشته باشیم. بعلاوه باعث می‌شود مورد دستبرد سودجویان نیز قرار بگیرد.
ما برنامه گذاشتیم؛ برای همکاران تکلیف کردیم که در سال 1400 به عنوان یک برنامه جهادی و اولویت اول شرکت، حذف سیم مسی از شبکه باشد و جایگزینی آن با کابل خودنگهدار باشد. از ابتدای سال این کار شروع شده و تقریباً از ابتدای سال تا الأن 100 کیلومتر را توانسته‌ایم انجام دهیم. برنامه گذاشته‌ایم 1400 آن را تمام کنیم. ممکن است این آرزو باشد اما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا پایان سال حجم قابل توجهی از آن را انجام دهیم.
 
کبنا نیوز: مردم بهمئی گلایه دارند که با مشکل قطعی برق روبرو هستند. چه برنامه‌ای برای حل مشکل آن‌ها دارید؟
در شهرستان بهمئی تا یک سال پیش مشکل ناپایداری شبکه و افت ولتاژ را داشتیم. اما با تلاش‌هایی که انجام شد و همت‌هایی که برق منطقه‌ای انجام داد، توانستیم پست موقت شهرستان بهمئی را که در فاصله‌ی نزدیکِ حدوداً 10 کیلومتریِ شهر لیکک واقع شده راه‌اندازی کنیم. تقریباً سطح ولتاژ به سطح معقولی رسیده و ناپایداری در بهمئی و روستاهای آن، به سطح ایده‌آل برسد.
 
کبنا نیوز: برخی از ادارات خود شرکت برق در شهرستان‌ها مثل چرام از کمبود تجهیزات رنج می‌برند. برنامه‌ی برای آن‌ها دارید؟
هم شهرستان‌های جدیدالتأسیس داریم و هم شهرهای جدید داریم. قاعدتاً این‌ها انتظار دارند مشابه شهرها و شهرستان‌های باسابقه با آنها رفتار شود. امکانات و تجهیزات شرکت محدود است. برنامه‌ریزی شرکت این است که مدیریت توزیع در شهرها و شهرستان‌های کوچک را در آینده به تجهیزات مختلف مثل بالابر و جرثقیل تجهیز کنیم.

 

کبنا نیوز: با توجه به این‌که در فصل تابستان هستیم و استفاده از وسایل سرمایشی خیلی زیاد است، چه توصیه‌ای به مردم دارید؟
در ساعات اوج بار و پیک بار که در روز از ساعت 13 تا 18 و در شب از 20 تا 24 است، از استفاده از وسایل پرمصرف مثل ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی، جاروبرقی و ... خودداری کنند. اگر می‌خواهند از کولر گازی استفاده کنند، دمای آن را 25 درجه به بالا تنظیم کنند. اگر از کولر آبی استفاده می‌کنند، حتماً آن را در دور کند قرار دهند. برق اضافی که نیاز ندارند، را خاموش کنند. در طول روز از نور طبیعی خورشید استفاده کنند. و مواردی که نیاز ضروری نیست را انجام ندهند تا مسئولین شرکت توزیع بتوانند برق مورد نیاز مناطق گرمسیری را تأمین کنند که در این روزهای گرم قطعاً نیاز بیشتری به انرژی برقی دارند. اگر مشترکین، این صرفه‌جویی‌ها را انجام ندهند با توجه به سقف محدودی که در اختیار ما قرار گرفته است، ممکن است مجبور شویم قطعی برق را در مناطق گرمسیری داشته باشیم که با توجه به این شرایط کرونایی ممکن است مشکلاتی برای همشهریان ایجاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

گجستان
Iran, Islamic Republic of
عرض سلام وخسته نباشید خدمت عزیزان اداره برق وتشکر اززحمات همه عزیزان به خصوص مدیرعامل محترم جناب دکتر معتمدی که انصافا خوب مدیریت کردند وحرکت جهادی از خودنشان دادن
همشهری
Iran, Islamic Republic of
آقای مهندس چرا گرمسیر باید برق قطعه بشه اگه راست میگی یک ساعت بیا گرمسیر وبدون کولر سرکن اگه هم قراره قطعی برق داشته باشیم چرا مناطق بالا سردسیر قطع نشه که میتونند بدون وسایل سرمایشی سرکنند ماهانه پول برق سرسام آور از مردم میگیرید باید بتونید جوابگو باشید
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1